«Інтер»: у новий рік із новими ворогами

Скрін-шот Подробности

Підсумки моніторингу порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 2–7 січня 2017 року.

Головними темами тижня стали: стрілянина за участі Сергія Пашинського, суперечка між Борисом Тодуровим та МОЗ із приводу закупівлі ліків, ексгумація Олександра Олеся, видача телеканалу «1+1» бланку ліцензії на аналогове мовлення, святкування Різдва.

«Інтер» почав інформаційні кампанії проти Уляни Супрун та Сергія Пашинського

Уляна Супрун. У переліку ворогів «Інтера» побільшало політиків. До гарантованої хоча би раз на тиждень критики Андрія Садового, «Народного фронту» та Арсена Авакова додалися закиди на адресу в. о. міністра охорони здоров’я Уляни Супрун. Спочатку в «Подробностях» 2 січня озвучили проблему: «Украинские кардиобольные встречали новый год без лекарств и вряд ли необходимые медикаменты появятся в больницах в ближайшее время». Про це в соціальних мережах пише Борис Тодуров, директор Інституту серця. Проблему на телеканалі коментують двоє експертів. Олег Мусій, заступник голови комітету ВР з охорони здоров’я, заявляє, що Уляна Супрун особисто обіцяла комітету відповідати за державні закупівлі. Але гроші так і не були витрачені. Далі слово надають Вікторові Сердюку, голові спілки захисту прав пацієнтів. Він порівнює ситуацію в медичному бюджеті з 2013 роком (чому саме цим — риторичне запитання) й заявляє, що в 2017 році відсутня програма з онкології. Як згадана програма стосується закупівель ліків для «кардиобольных» — невідомо, зате відомо, що «програму» просто перейменували й збільшили її фінансування на 47 %. Наступна маніпуляція на «Інтері»: заява журналістів, що Борис Тодуров готовий судитися з МОЗ. Поки цю інформацію начитують, на екрані показують кардіохірурга, а от далі, коли він мав би сам озвучити ці слова, нам подають коментар Олега Мусія: «Якщо такі лікарі і особистості, як Тодуров, звертаються публічно, то однозначно в перший тиждень січня прем'єр буде вимушений внести кандидатуру міністра, який буде відповідати за стан охорони здоров'я в державі. Мусить бути керівник, який відповідальна особа».

4 січня «Подробности» ідуть далі й словами Тодурова звинувачують МОЗ у загибелі «десятків тисяч українців». Ці та інші закиди знову начитують на фоні лікаря, але жодного з них він не підтверджує в синхронах. Позицію МОЗ журналісти теж передають своїми словами: «Задержки в госзакупках всё-таки есть, но виноваты в этом “папередники”». Зате телеканал записав синхрон Вадима Рабіновича, лідера партії «За життя» й колишнього члена «Опозиційного блоку»: «Привели волонтёра Майдана, вот как написал, она окружила себя 20-летними — 25-летним мальчиками и девочкам без образования... и заявление о том, что она своим бездействием убила больше украинцев, чем война, обязано быть расследовано парламентом».

5 січня «Інтер» продовжує історію про «команду американского реформатора украинского Минздрава Уляны Супрун». Оскільки новин за темою не з’явилося, телеканал цитує інтерв’ю Тодурова для інших ЗМІ та розповідає в сюжеті історію шестирічної Евеліни, якій, як і іншим пацієнтам, «приходится надеяться на чудо». Звісно, за весь тиждень телеканал так і не подав синхрону з представниками МОЗ, хоча постійно заявляв, що намагається його взяти.

Як «Інтер» висвітлював стрілянину за участю Сергія Пашинського

Історія зі стріляниною напередодні Нового року, коли Сергій Пашинський прострелив ногу 38-річному жителю Васильківщини (з метою самооборони, як сам стверджує), на «Інтері» висвітлювалася чотири дні поспіль. Канал обійшовся без жодного коментаря правоохоронців чи самого нардепа. Зате щодня подавав нову телефону критику від Сергія Капліна, депутата БПП та давнього друга телеканалу. У своїх щоденних зверненнях Каплін заявив, що «Народний фронт» оголосив полювання на людей, Пашинський сам ледь не вбив людину, а 2017 рік здасться квіточками порівняно з 1917-м, якщо політика не покарають. Узагалі ж сюжети містили досить широкий пул експертів, заяви більшості з яких журналісти відверто перебрехали. Наприклад, узагальнюючи слова спеціаліста зі зброї, «Подробности» стверджують, що «в любом случае при самозащите применять огнестрельное оружие запрещено», і тут же подають коментар експерта, який каже: «виключається самозахист у відповідь на самозахист». Також до історії Пашинського на «Інтері» приплели події 8-річної давності з нардепом Лозинським, який застрелив людину на полюванні. Вишенькою ж стали коментарі самого постраждалого жителя Васильківщин, що виконує в синхронах роботу хірурга (пояснює свій рентген), детектива (пояснює вхідні та вихідні отвори кулі), експерта зі зброї (пояснює роботу затворних механізмів) та водночас виступає героєм для негативного протиставлення. Адже, поки він, переборюючи біль, 12 годин спілкувався з правоохоронцями, депутат, за словами каналу, катався на лижах в Альпах.

«1+1» нарешті отримав ліцензію

11 днів в ефірі «ТСН» критикували дії Національної ради, що відмовлялася видати телеканалу «1+1» ліцензію на аналогове мовлення. 5 січня держорган документ таки надав. Проте для журналістів і це стало ще одним приводом покритикувати Нацраду. Факт отримання ліцензії тут із перших секунд називають «подоланням політичного тиску», а сам папірець «інструментом шантажу». Наступні події тут також трактують із далеко не відстороненими епітетами. Сюжет про прес-конференцію, на якій каналу таки видали ліцензію, починається фразою: «Попри робочий день, чиновники з самого ранку не поспішали на роботу». Синхрон голови Нацради Юрія Артеменка презентують фразою «починає виправдовуватися». Те, що члени Нацради не залишилися слухати слово юриста «1+1», описують як «керівництво слухати не хоче і тікає». Є в сюжеті як коментарі Нацради, так і позиція самого каналу. От тільки остання часто у формі спростувань та пояснень, перевагу в наявності яких телеканал очевидно сам собі забезпечує. У «ТСН» також заявляють, що «послухати й підтримати нас зібралося до десяти провідних телеканалів України». От тільки в ефірі самих каналів ситуація виглядала інакше. «Україна», ICTV та СТБ подали синхрони членів ради і жодної позиції представників каналу. Причому якщо СТБ хоча б описали її своїми словами, колеги з «України» просто проігнорували, ба більше: заявили, що «шум, который СМИ подняли вокруг ситуации с каналом, в Нацсовете назвали манипуляциями». Крім них, серед великих центральних телеканалів, новину обговорювали тільки на «UA: Першому», але місцеві журналісти зберігали об’єктивність і про підтримку «1+1» там також не йшлося.

5 канал будує гумористичні припущення та неетично відгукується про загиблих

3 січня на 5-му каналі вийшло аж дві новини про алкоголь та війну. Перша стосувалася російських бойовиків, і власне про спиртні напої там не йшлося: терористи не обстрілювали позицій українських військ уже три дні. Проте ведучий Артем Овдієнко вирішив додати підводці гумору: «Трохи заспокоїлися бойовики на Луганщині, можливо, це через похмілля. Після Нового року обстрілів позицій захисників мирної України з важкого озброєння там не було». Інше ж повідомлення вже про українських військових, точніше, небойові втрати серед них. Ось як ситуацію описує речник Міноборони Олександр Мотузяник: «З'ясовано, що мав місце факт порушення правил поводження зі зброєю, а також порушення заборони на вживання алкогольних напоїв». А ось як цю ж історію оголошують на 5-му каналі: «Перепилися та постріляли один одного українські армійці у зоні АТО». Таким чином журналісти не лише порушують професійні стандарти, а ще й виказують неповагу до загиблих та їхніх сімей, яким навряд чи приємно чути подібні вислови на центральному телебаченні.

Телеканали масово подали прострочені новини

Свята не пройшли для журналістів непомітно, перший тиждень 2017-го ряснів застарілими новинами. Про події 31 грудня, коли донецьким прикордонникам вручили нову зброю, 2 січня розповіли на «Інтері» та «Україні». Інформаційним приводом при цьому став запис у Facebook Президента. Журналісти 5-го каналу говорили про цю подію ще 31 грудня, зате в місцевому випуску «Часу новин» 2 січня новиною можна було назвати хіба що репортаж із фронту, решта — зведення про ДТП, міжнародні події та цікавинки з життя тварин, що передбачає головним чином обробку інформації різноманітних служб та агентств, але не роботу самих журналістів зі збирання інформації. На телеканалі «Україна» про події 31 грудня протягом тижня повідомляли ще двічі. 2 січня тут розповіли про візит сенатора Джона Маккейна до Широкіного та в Маріуполь. А 3 січня про те, що «в Донецкой области отремонтировали две переправы, которые взорвали во время боевых действий в 2014-м». Інші телеканали озвучили це в останній день 2016-го.

«Україна» піарить Олега Ляшка та заглядає на святкові столи українців

3 січня «Україна» продовжила минулорічну традицію піарити Олега Ляшка на темі тварин. Цього разу нардеп закликає «накормить уличных котов и собак. Тем более, что с новогоднего стола почти у каждой семьи уж точно остались продукты». Цікаво, що на сторінці лідера Радикальної партії у Facebook формулювання дещо інше: «у кого що залишилося на столі». Про «майже кожну сім’ю» та «уж точно» там не йдеться. З цією інформацією на «Україні» щось наплутали, зате точно розповіли дуже важливу й суспільно корисну інформацію про кількість, імена та походження домашніх улюбленців нардепа: «У самого Олега Ляшко семь собак, две из которых беспородные. Одну — Шахтарыка — политик подобрал на улице, а вторую по кличке Квитка летом прошлого года нардеп взял из приюта в Умани».

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко — в післяноворічному затишші Президенту дісталося лише два піарних матеріали. По одному від СТБ та «Інтера».

Олег Ляшко — політика двічі показували у вигідному світлі на «Україні», зокрема в матеріалі про його домашніх улюбленців.

Сергій Каплін — член БПП тричі з’являвся на «Інтері», щоби покритикувати «Народний фронт» та попіаритися.

«Опозиційний блок» — телеканал «Інтер» випустив про своїх улюбленців два рекламних сюжети.

Самопіар каналів: «1+1» тричі перехвалив сам себе під час конфлікту з Нацрадою, а «Інтер» просував інтереси своєї групи в історії з провайдером «Ланет».

УПЦ Московського патріархату: інтереси церкви відстоювали в новинах на «Україні».

Критика:

Уляна Супрун — проти очільниці МОЗ на «Інтері» вийшло три критичних сюжети.

Сергій Пашинський — за тиждень «Інтер» випустив про члена «Народного фронту» чотири різко негативних сюжети.

Арсен Аваков та «Народний фронт» — політик та його політична сила були удостоєні на «Інтері» по одній негативній згадці.

Загалом експерти ГО «Детектор медіа» нарахували протягом тижня 27 сумнівних матеріалів, що майже вдвічі менше, ніж минулого тижня. Найбільше їх було на «Інтері» — 12, потім ідуть «Україна» (9) та «1+1» (4). Два сумнівних сюжети було на СТБ.

Детальніше про це читайте в публікації «Невдалий початок року для Пашинського і Супрун. Моніторинг теленовин за 2–7 січня 2017 року».

comments powered by Disqus