Канал Коломойського на захисті банку Коломойського

Підсумки моніторингу порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 19-24 грудня 2016 року.

Головними темами тижня стали: націоналізація «Приватбанку», ухвалення державного бюджету на 2017 рік, бої на Світлодарській дузі.

Як «1+1» розповідав про націоналізацію «Приватбанку»

Націоналізація «Приватбанку» 18 грудня очікувано стала однією з головних тем щоденних теленовинах тижня. І так само очікувано не обійшлося без суперечливих моментів: 5 канал та «112», наприклад, 19 грудня заявили, що нове керівництво стане відомим за два дні. Хоча про нього оголосили напередодні ввечері. «UA: Перший» удвічі занизив кількість клієнтів банку, вказавши, що їх «чверть населення України». ICTV не помітив заяви керівництва «Привату» про те, що люди знімають по два мільярди на день, і рапортував, що особливого ажіотажу біля банкоматів немає. Але, звісно, головним каналом в історії націоналізації «Приватбанку» був «1+1».

Понеділок 19 грудня «ТСН» починає пацифістично: банк хвалять (називають «народним» та пишаються мільйонами його вкладників), але й державу не критикують. Замовчують лише причину націоналізації, стверджуючи, що акціонери підтримали перехід установи в державну власність через «тиск та інформаційні атаки». Про діру в 150 мільярдів гривень — ані слова.

Проте спокій на інформаційному фронті протривав недовго, і вже в четвер 22 грудня проти уряду та НБУ посипалися звинувачення від журналістів та колишніх керівників «Привату». Били по всьому: «На думку екс-менеджменту, керівництво Нацбанку вело цілеспрямовану політику зі знищення “Приватбанку”. При цьому вони мають лише версії, навіщо це було потрібно, або заради перерозподілу власності, або ж у рамках політики НБУ, яка, на думку екс-приватівців, була спрямована не на розвиток економіки, а на зачищення ринку. Ще одна версія — особиста неприязнь очільниці НБУ до основного акціонера». У сюжеті нахвалюють місцеві сервіси («“Приват 24” — это больше, чем маркетинг»), декілька разів спростовують існування мільярдної діри (її то вважають цілком «міфічною», то пояснюють хибну логіку НБУ з її виникнення), спростовують позитивні заяви закордонних лідерів (мовляв, вони просто звикли довіряти центробанкам) і насамкінець згадують, що за роки війни в Україні вдвічі зросла частка російських банків. До чого тут проблеми «Привата» — незрозуміло, але якщо росіянам добре, то українцям явно має бути погано.

Наступного дня, в п’ятницю 23 грудня, на «1+1» вигадують нові способи покритикувати державу. Спочатку тут детально й по пунктах цитують заяву Ігоря Коломойського, головна думка якої: «“Привабтанк став жертвою свавілля НБУ», який постійно змінював вимоги до банку. Потім подають сюжет про перепитії у Кіпрському філіалі «Привату»: «[...]Працівники банку відмовилися списувати кошти з рахунків клієнтів, оскільки це суперечить приписам кіпрського “Центробанку”. Тож новий власник “Привату”, держава, примусово списала ці кошти з кореспондентського рахунку філії». Окремо розповідають, як працівникам банку погрожували ув’язненням у разі невиконання вимог влади. Коментарів самої «держави» з приводу жодної заяви немає, згадок про хоча би позицію (ми вже мовчимо про аргументи) теж. Тож в обох випадках владу виставлено таким собі монстром, який то незрозуміло чому змінює вимоги до «Привату», то силоміць списує кошти з рахунків його клієнтів і погрожує співробітникам.

Думку ж журналістів про банк добре описує цитата з новини про нове керівництво фінустанови: «“Приват” — найбільший та найкращий в Україні, тому йому потрібні були найліпші спеціалісти».

«Інтер» замовчує наслідки, а «1+1» — причини

20 грудня на «Інтері» й на «1+1» вийшли матеріали про пенсії для ветеранів міліції. Правда, в сюжеті «Подробностей» їх вимагають без жодної реакції, а в «ТСН» — реформують без жодного примусу.

 

Такими ветерани міліції виглядають на «Інтері», а такими на «1+1»

Повідомлення практично антонімічні за змістом і за формою. На «Інтері» про вимоги колишніх співробітників міліції розповідають на початку випуску у двох сюжетах — із-під стін Верховної Ради та з регіонів. І там і там тривають акції протестів. Об’єднують їх спільні вимоги — збільшити пенсії та звільнити Авакова. Від народних активістів на адресу міністра звучать найрізноманітніші звинувачення: від повної професійної некомпетентності до злочинного минулого в Італії. Жодного коментаря представників МВС у сюжеті немає (зате є Каплін). Судячи з повідомлення, на акції ніхто не відреагував, а проблеми міліціонерів «никто решать не собирается».

На «1+1» про пенсії міліціонерів говорять у кінці випуску і з у п’ять разів меншим хронометражем. Тут стверджують, що «пенсії ветеранам міліції перерахують», і запевняють, що Аваков поважає ветеранів і те, як вони ризикували своїм життям задля країни. Подають і коментар самого міністра. Зате жодним чином не згадують про мітинги в регіонах і під Верховною Радою.

Українські телеканали повідомили

п’ять різних статистик із АТО за один день

Сім центральних українських телеканалів подали 23 грудня п’ять різних статистик із АТО за один і той же період (22 грудня). Числа різняться від одного пораненого до двох загиблих.

22 грудня в зоні АТО загинуло двоє українських військовослужбовців, ще трьох було поранено. Таку інформацію озвучив речник Міноборони Андрій Лисенко.

А ось яку озвучили телеканали:

«Україна»: «Один боец ранен под Мариуполем»;

«112»: «Один український військовий загинув в Авдіївці. Його вбила куля снайпера. Ще один боєць поранений. Такі дані штабу АТО за п'ятницю»;

5 канал: «І ще двоє українських військових поранені під час боїв на Свтлодарській дузі протягом цієї п'ятниці»;

«1+1»: «Один військовослужбовець загинув ще вчора напередодні ввечері, а ось інший, про якого казали, це той, який вважався до сьогодні зниклим безвісти».

Правдиву інформацію подали тільки СТБ, «Інтер» та «UA: Перший».

«Інтер» розповів про те, як Олександр Вілкул робив іграшки

У «Подробностях» практично щотижня піарять співголову фрації «Опозиційний блок» Олександра Вілкула. 25 грудня, напередодні Нового року, й піар вирішили зробити новорічним. Сюжет розповідає про благодійний конкурс, організований фондом нардепа у Кривому Розі. Тут діти виготовляти новорічні подарунки для своїх однолітків-переселенців. Після кількох синхронів із дітьми, журналісти повертаються до політика: «А эту новогоднюю елку дети мастерили вместе с народным депутатом Олександром Вилкулом». Після цього лунає коментар нардепа, в якому той називає невідомих глядачу (і не показаних ні до, ні після) дітей: «В конкурсе принимали участие как наши земляки, я только что игрушку делал вместе с Олей и Дашей, которые из Кривого Рога, а также дети-переселенцы. Вот Илья только что принимал участие, тоже очень хороший мальчик». У кінці ж «Подробности» наголошують, що подарунки від фонду Олександра Вілкула отримали всі учасники конкурсу, хоч спочатку вони були виділені лише для переможців.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко: про Президента за тиждень вийшло три сумнівнх сюжети: по одному на «Україні», 5-му каналі та «UA: Першому». Також на «Україні» пропіарили Марину Порошенку.

Володимир Гройсман: кількість реклами на користь глави уряду цього тижня була критично низькою — загалом два матеріали; по одному на ICTV та «Інтері».

Арсен Аваков: міністра МВС з порушенням балансу показали на «1+1».

Олег Ляшко: цього тижня вигідні лідеру Радикальної партії матеріали можна було побачити на «Україна» чотири рази. Побував він і у студії каналу.

Сергій Каплін: депутата від БПП пропіарили на «Інтері» п’ять разів. Головним чином, подаючи його коментарі на різноманітну, не завжди пов’язану з його посадою, тематику.

«Народний фронт»: реклама партії поступово набирає обертів. Цього тижня її можна було побачити чотири рази — двічі на «Україні» та по разу на ICTV й «112».

«Опозиційний блок»: цього тижня партію пропіарили шість разів. Тричі на «Інтері» та на «Україні». Його представники не лише виробляти іграшки, а ще й вітали священників та давали інтерв’ю зі зручними питаннями.

«Батьківщина»: партію Юлії Тимошенко піарили двічі: по разу на «112» та на ICTV.

Аграрна партія: традиційно політислу пропіарив ICTV. Тут же мала місце реклама депутатської групи «Воля народу».

Критика:

Арсен Аваков: «Інтер» повернувся до своєї головної діяльності й цього тижня випустив проти міністра МВС чотири матеріали.

Валерія Гонтарева: голову НБУ двічі критикували на «1+1».

Загалом експерти ГО «Детектор медіа» нарахували протягом тижня 57 сумнівних матеріалів, що на 11 менше, ніж минулого тижня. Найбільше їх було на «Україні» — 23. На «Інтері» таких повідомлень було 12, на ICTV — 8, на «1+1» — 7. «UA: Перший» випустив три сумнівних матеріали, «112» та 5 канал — по два.

Детальніше про це читайте в публікації «Пристрасті за “Приватом”. Моніторинг теленовин за 19–24 грудня 2016 року».

comments powered by Disqus