На ICTV кореспонденти купаються в пиві, на «1+1» — розповідають про альтруїзм МАУ

Скрін-шот ICTV

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 24–30 липня 2017 року.

Головними новинами тижня стали: перші переговори в нормандському форматі за участі нового президента Франції Емануеля Макрона, стрілянина в Дніпрі, позбавлення громадянства Михеїла Саакашвілі, позов МАУ проти Мінінфраструктури, хресна хода в Києві.

Кореспондентка ICTV зробила стендап із ванної з пивом

На ICTV значно частіше, ніж на інших телеканалах, можна помітити матеріали з ознаками комерційної замовності. «Найкращими», на нашу думку, є два сюжети: про те, що українці почнуть гинути без пива, та про ванни для потенції в «Миргороді». Здавалося б, подібні матеріали давно вже не новина й писати тут немає про що, але 29 липня «Факти» зробили неймовірне — об’єднали свої найкращі комерційні сюжети та відправили журналістку у ванну з пивом на курорт «Медобори».

Ведуча Інна Шевченко анонсує: «На Тернопільщині хвороби взялися лікувати пивом. З цього напою роблять ванни та п'ють, але особливий вид. Усе це знімає стрес, омолоджує, виводить шлаки та регулює обмінні процеси». Варто одразу зазначити, що ці медичні висновки, як і всі наступні в сюжеті, не підтверджені жодним лікарем, документом чи експертом. Також тут немає жодних застережень не займатися пивним самолікуванням.

Ось, до речі, неповний список того, що гарантували в сюжеті про різні місцеві «ліки»: «Поліпшує кровообіг, підвищує опірність організму, стимулює гормональні функції..., лікує виразку шлунку, гастрити та хвору печінку..., борються з недугами шкіри і ставлять на ноги після травм..., регулює обмінні процеси та роботу нирок і виводить шлаки..., лікує бронхо-легеневі захворювання».

Є тут також коментарі відпочивальників: «Я тут уже третій раз в цьому санаторії. Тому перший раз я в цей санаторії приїхала на паличці. Мені боліли сустави. Тепер я його не змінюю ніякому санаторію».

І від місцевих працівників, які, наприклад, пропонують лікувати спину, лягаючи на коня: «Якщо людина покатається чи лягає на спину коня, дуже вона (спина. — MS) після того гарно себе почуває».Цікаво, що перед цим журналісти анонсують, що кінним спортом реабілітують пацієнтів «із неврологічними та серцево-судинними захворюваннями».

Але перлина сюжету — це кореспондентка Оксана Коваленко в пивній ванні. Журналістка записує включення в купальнику, лежачи у ванні, повній пива. Звідти вона заявляє: «Зняти стрес та оздоровитися можна так у пивній ванні. Готується вона з пива, дріжджів та води, особливо корисна для жінок. Сповільнює утворення зморшок. Для підсилення ефекту під час процедури лікарі радять випити живого нефільтрованого пива».На цьому моменті журналістка дістає з-за кадру повний келих пива. Потім обливає рідиною з ванни лікті.

Крім сміху, ця ситуація викликає кілька етичних запитань. По-перше, журналісти в новинному сюжеті не повинні з’являтися в кадрі в купальниках. По-друге, їм заборонено пити в сюжетах спиртне, мабуть, на прийом ванн у спиртному це теж поширюється. По-третє, вони не мають приймати подарунків від героїв сюжету. Цю ванну оплатило ICTV чи її подарували «Фактам» як рекламний продукт? А пиво в келиху?

Закінчується сюжет детальним переказом умов місцевого проживання, навіть називають окремо вартість та умови кімнат підвищеного комфорту. Перераховують також склад місцевого харчування і способи дістатися до курорту. Жодних застережень стосовно шкоди спиртного в матеріалі немає.

Ще раз нагадаємо, що це показали у випуску новин загальнонаціонального телеканалу й позиціонували як журналістику.

«1+1» виправдовує МАУ за судові позови проти держави

26 липня стало відомо, що авіакомпанія «Міжнародні авіалінії України» подала в суд на Мінфраструктури. Суть вимог МАУ зводиться до того, щоби з лоукостом Ryanair розірвали підписані раніше домовленості, а компанії Коломойського повернули 20 мільйонів гривень, які та буцімто втратила через недобросовісну конкуренцію.

Відомо це стало зранку 26 липня, але тематичної новини «1+1», головний «інформаційний партнер» кампанії проти Ryanair, так і не випустив. Хоча колеги з ICTV, СТБ, «Інтера» та «UA: Першого» про це розповіли.

Сюжету «Плюсів» довелося чекати аж до 27 липня, але він виявився вартим очікування. У «ТСН» позови МАУ пояснили альтруїстичними мотивами.

Ведуча Наталія Мосейчук розповідає: «Українське небо для всіх на чесних і законних умовах. Так в компанії "Міжнародні авіалінії України" прокоментували два судових позови до Міністерства інфраструктури і аеропорту "Львів"».

Основою сюжету стала прес-конференція МАУ, з якої журналісти винесли одразу кілька заяв про боротьбу за чесність, справедливість та законність українського авіапростору. А фанати Олега Бондаря могли окремо зрадіти тому, що його в «ТСН» нарешті визнали «юристом МАУ», бо раніше телеканал приховував місце роботи Бондаря. Юрій Мірошников, президент компанії, також коротко пояснив суть претензій про 20 мільйонів гривень, які МАУ вимагають за те, що змушені були знизити ціни на квитки: «Возник эффект "отложенного" спроса, когда люди перестали покупать дорогие билеты "МАУ" в ожидании того, что он лучше там через месяц отложит свои дела, но полетит через месяц на дешевых билетах».

А от 12 травня в сюжеті того ж «ТСН» його аргументація знижок була іншою: «Это не первый шаг со стороны МАУ, как вы видели, и это далеко не последний шаг для того, чтобы сделать авиационные перевозки доступными для наших граждан».Себто тоді МАУ альтруїстично знижували ціни для доступу українців до авіаперевезень, а тепер — відсуджують у Мінінфраструктури компенсацію?

Кореспондент Олександр Романюк розповідає про ще один позов компанії: «Що ж до іншого позову до аеропорту "Львова", то в ньому жодних натяків на гроші, лише спроба добитися рівних умов для усіх, а не лише для нових перевізників. Адже саме ірландцям львівське летовище погодилося надати пільгові умови. Якщо цей позов виграють, кажуть у "МАУ", в інших компаній, що працюють в Україні, з'явиться можливість знизити ціни і від цього реально виграють усі громадяни».Тільки МАУ, виявляється, вже отримує знижки у Львові у розмірі 70 %. А також непрозорі знижки від аеропорту «Бориспіль».

Завершується повідомлення ще однією благою заявою від МАУ: «В "МАУ" кажуть, не проти приходу цієї компанії (Ryanair. — MS). Вони за здорову конкуренцію, адже самі вже активно використовують лоукост-модель, що відчули тисячі українців». А в МАУ що, є право бути проти? До речі, деякі експерти взагалі не згодні, що нові тарифи МАУ — це «лоукост». Інші ж вважають позови МАУ шкідливими для міжнародного бізнесового іміджу України. От тільки їхньої думки в «ТСН» не озвучують.

Епопея з Ryanair тягнеться на «1+1» уже три місяці й за весь цей час один факт лишається незмінним: МАУ представляють як лицара, що намагається врятувати авіапростір від нечесної конкуренції, а Ryanair — як нечесного гравця, що хоче нажитися на Україні. От тільки тепер виходить, що ірландці вимагають знижки в аеропортів, аби продавати дешеві квитки. А МАУ продавали дешеві квитки й тепер вимагають за це компенсацію від держави.

«Інтер» перетворив обшук у Вадима Трояна на доказ його провини

28 липня інформаційне агентство «Українські національні новини» повідомило з приміткою «ексклюзив»: «Заступника міністра внутрішніх справ Вадима Трояна спіймали на хабарі». Сам Троян спростував це вже через годину, так само як і речник МВС Артем Шевченко. Виявилося, що насправді в заступника Авакова проводили обшук (як і ще у 12 людей) у справі про вимагання грошей. Але нічого знайти не вдалося і, як згодом повідомили в СБУ, «інформація про ймовірну причетність пана Трояна до такої протиправної діяльності виявилась недостовірною і не підтвердилась. Таким чином, В. Троян не є підозрюваною особою». Але не для «Інтера».

«Троянская война продолжается, — заявляє ведуча Катерина Лисенко 29 липня. — СМИ увлекли во лжи зам главы МВД. Наиболее авторитетные медиа сообщили: заместитель министра внутренних дел возможно причастен к вымогательству миллионной взятки. В его доме проводился обыск. Сам Вадим Троян, разумеется, все опроверг». По-перше, подібні метафори про прізвище Трояна стали моветоном ще в 2014 році. По-друге, що це за «найбільш авторитетні медіа»: які саме і хто визначив їхню авторитетність? Єдине ЗМІ, яке фігурує в новині, — це «Українські національні новини».

У сюжеті «Інтер» пояснює свої звинувачення у брехні: «Журналисты в качестве аргументов публикуют фото, где чиновник сидит в компании следователя ГПУ и еще нескольких людей, предположительно, фигурантов дела. Троян говорит, что это он сам двумя неделями ранее вызвал правоохранителей, когда в его жилье проник грабитель. Вторит своему приспешнику и Арсен Аваков. Но вот Генпрокурор в вопросе обыска вчера поздно вечером расставил все точки над "і". Сообщил, следственные действия в доме у Трояна все же проводились. Подтвердили это, правда сегодня, и в СБУ». Незрозуміло, щоправда, в чому тут протиріччя і брехня? Троян заперечував своє затримання, яке UNN ілюстрували цим самим фото. Знімок став доказом обшуків уже після коментаря чиновника. Ані Аваков, ані Троян слідчих дій не заперечували. Крім того, чому журналісти вживають слово «приспешник»? Вікісловник, наприклад, вважає, що це «помощник в каких-либо неблаговидных, предосудительных делах». Подібні вислови навряд чи підходять журналістам у новинних сюжетах.

Після цієї «новини» «Інтер» подає бекґраунд про Вадима Трояна і, як завжди в «Подробностях», він вартий особливої уваги. Трояна тут звинувачують і в бізнес-зв’язках з Аваковим, і в надто стрімкому кар’єрному зростанні, і навіть у збиранні данини: «Вначале стало известно, что Вадим Троян собирал с дорожных инспекторов ежемесячную дань в 100 тысяч долларов».Жодного натяку на джерела інформації немає. Ба більше, немає натяку на ймовірність цієї інформації — все озвучене подають як факт. Так само як те, що «общественность узнала, что он создатель фиктивных фондов, куда предприниматели были вынуждены перечислять деньги под видом помощи в АТО».

Завершується список звинувачень причетністю до вбивства: «Отрицал он и причастность к делу об убийстве Павла Шеремета, СМИ утверждают — именно по приказу Трояна оперативники следили за журналистом. Но, как водится, доказательств правоохранители не нашли».

Власне, спростовувати це все немає сенсу, адже навіть «Страна.ua» назвала джерела новин про, наприклад, слідкування за Шереметом сумнівними. І чим більше «Інтер» транслює подібні «зливні бачки», тим більше сам стає «зливним бачком».

Занепокоєння викликає хіба що останнє речення «сюжету»: «Чем обернётся для Трояна нынешняя скандальная история со взяткой — пока открытый вопрос».А чим має обернутися історія, якщо СБУ визнала його невинуватість? І хто вирішив, що історія скандальна? Чи, можливо, щоб уникати скандалів, силовиків краще взагалі не обшукувати? Це вже навіть не презумпція вини, це, здається, її бажання.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики й політичні сили:

Петро Порошенко — Президента в новинах просували тричі. На ICTV, «Україні» та 5-му каналі.

Володимир Гройсман — цього тижня прем’єра піарили лише один раз.

Олег Ляшко — без піарних новин про «головного радикала» знову не обійшлася «Україна». Цього тижня йому присвятили один сюжет.

Сергій Каплін — член БПП засвітився на «Інтері» тричі.

Сергій Рудик — ще один член БПП знайшов дорогу на «Інтер». Він двічі критикував тут уряд Яценюка.

«Опозиційний блок» — найбільше на парламентських канікулах, очевидно, працює «Опозиційний блок». Цій партії три сюжети приділили на «Інтері» та один на «Україні».

МАУ — традиційний сюжет на підтримку національного виробника випустив «1+1».

Критика:

«Народний фронт» та МВС — членам «НФ» і соратникам Авакова «Інтер» присвятив цього тижня шість критичних сюжетів.

Олег Ляшко — також «Інтер» витримав квоту критики Олега Ляшка. Цього тижня його звинувачували в непрозорості фінансів.

Загалом протягом тижня експерти «Детектора медіа» нарахували на телеканалах 33 сумнівних матеріали. На «Інтері» їх було сімнадцять, на «Україні» — одинадцять, на ICTV — три, на 5-му каналі та «1+1» — по одному.

Детальніше про це читайте в публікації «Нудьга без Саакашвілі. Моніторинг теленовин за 24–30 липня 2017 року».

comments powered by Disqus