«Народному фронту» довелося провести з’їзд, аби його пропіарили в новинах

Скрін-шот ICTV

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 6–12 листопада 2017 року.

Телеканали не пустили Петра Порошенка до «Раю»

«Райські папери», продовження відомого офшорного викриття «Панамські папери», сколихнули світову громадськість на початку листопада. Серед фігурантів скандалу знову виявилися українці, зокрема й Петро Порошенко. І знову, поки BBC розповідав про рахунки королеви, а CNN — про таємні зв’язки між урядовцями США та Росією, українські телеканали мовчали про офшори свого Президента.

Узагалі тема одного з найгучніших журналістських викриттів сучасності не надто цікавила українські випуски новин: про «Райські папери» 6 листопада повідомили всього три телеканали: «1+1», «Інтер» та «Україна». Петра Порошенка згадали лише в ефірі «ТСН», «Подробности» вирішили ігнорувати також колишніх регіоналів, а «Сегодня» могли б і не повідомляти про викриття взагалі: тут не назвали імені жодного українця зі «списку».

Теми «Раських паперів» на «Україні» 6 листопада торкнулися в 19-й новині випуску. Сам матеріал є фактично хвилинною начиткою ведучої, в якій журналістка кого тільки не згадує: Королеву Британії, Путіна, Кіру Найтлі. А от екс-регіонала Антона Пригодського, колишнього віце-прем’єра від Радикальної партії Валерія Вощевського, члена правління «Нафтогазу» Сергія Олексієнка та, власне, Петра Порошенка журналісти ігнорують. Що, у принципі, можна зрозуміти, адже й Президента, й Радикальну партію, і багатьох колишніх регіоналів на «Україні» частенько піарять. Тож із «Райськими паперами», ймовірно, просто стався неприємний збіг — в усіх фігурантів справи з різних причин виявився імунітет до критики на «Україні».

На «1+1» подібного захисту в політиків та чиновників не знайшлося, також «ТСН» укотре став єдиним випуском новин, що дозволив собі негатив у тому числі й про лідера держави. «... Хотіли створити компанію і юристи Петра Порошенка ще 2014. Зробити цього не вдалося. Офшорна компанія відмовилася мати справу з українським президентом. А в оточенні самого Порошенка кажуть — він і на меті не мав уникати сплати податків», — розповідає кореспондентка Мар’яна Зінковська.. Далі Ірина Лунценко, представниця Президента України у Верховній Раді, спростовує подібні закиди, запевняючи, що Roshen просто планувала створити структуру для продажу й ця структура бажала, щоб «усі податки повною мірою були сплачені саме в Україні, а не за кордоном».

На цьому «1+1» завершує свої згадки про офшори Президента й так і не пояснює глядачам усі побоювання журналістів-розслідувачів детально: що бажаючи створити офшор, адвокати Президента писали профільній компанії про «податкові цілі», що на Кіпрі може існувати банківський рахунок, який приховує Порошенко, що, врешті-решт, актуальний статус компанії Roshen досі чітко не зрозумілий.

А от на «Інтері» говорили аж забагато, до того ж про те, що не стосується справи, — телеканал традиційно використав подію для чорного піару своїх ворогів.

Почали з Радикальної партії: «Знакомьтесь — Валерий Вощевский. Бывший вице-премьер от Радикальной партии. Совладелец одной из компаний на Мальте», — розповідає анонімна кореспондентка «Подробностей». Трохи більш ніж хвилинна історія Вощековсього призводить на «Інтері» до чергового двохвилинного сюжету про лотерею Олега Ляшка. Ведуча Наталія Бєлишева елегантно змінює тему й заодно, замість суду, визнає політиків винними в ухилянні від сплати податків: «Впрочем, для уклонения от налогов — не обязательны офшоры. Вам, может, например, банально повезти в азартных играх».

Зіркою матеріалу є Сергій Каплін. Спочатку його позицію цитує ведуча: «...Изучения, по словам Каплина, требуют также кипрские и беллизкие офшоры Олега Ляшко и, так называемого, "партийного кассира" Олега Аверьянова». Далі Каплін висловлюється особисто: «Це скандал міжнародного значення і там в цьому скандалі фігурує наш радикал. Людина, яка займала третю посаду в країні по квоті Радикальної партії Олега Ляшка, яку Ляшко особисто і вся банда Ляшка протежувала і робила їй "дах" в уряді». Нагадаємо, що Сергій Каплін — член іменного Блоку першої людини в державі, яка теж фігурує в цьому «міжнародному скандалі». Але, мабуть, екс-урядовець цікавіший, ніж нинішній Президент.

Після Радикальної партії, за субординацією ворогів «Інтера», настає черга «Нафтогазу». Анонімна кореспондентка (здається, її просто соромляться) розповідає: «Сергей Алексеенко планировал вывести через офшоры миллион долларов. Эта история, как минимум, очередной удар по главе "Нафтогаза" Андрею Коболеву, чьим человеком, по сути, является Алексеенко. Сам же Коболев, по данным "Украинских новин", успел слетать в Лондон. В командировку ездил, к известному филантропу и олигарху Джорджу Соросу. Якобы, решать дальнейшую судьбу "Нафтогаза"». По-перше, цікаво, як журналісти «Подробностей» дізналися про саме «плани» чиновника. По-друге, варто враховувати, що «Українські новини» та «Інтер» належать одним власникам і в питаннях достовірності щодо «Нафтогазу» є однаковими авторитетами.

Ця новина, як і попередня, теж призводить до самоповтору журналістів, компанії нагадують місцеву історію із зарплатами, якій лише сім місяців. Цього разу елегантно переводить тему та робить висновки кореспондентка: «Элитные командировки, к слову, для руководства компании — дело привычное. Жить на широкую ногу монополисты привыкли уже давно. Например, весной вокруг "Нафтогаза" разгорелся большой скандал. Выяснилось, что топ-менеджеры увеличили себе зарплаты в 13 раз». Після цього відомство, цього разу у Facebook, за неефективність також критикує Сергій Каплін.

Минулого вересня Дональд Трамп публічно заявив, що міг би вистрелити в людину й не втратити жодного голосу. Здається, щось подібне міг би сказати й Петро Порошенко про лояльність українських тележурналістів. Канали не зраджують Президента ні під час акцій під Верховною Радою, ні під час позбавлення українців громадянства, ні під час «викритів» від опонентів, ані під час розслідувань НАБУ, ні під час міжнародних розслідувань. Уявіть, що ви отримуєте інформацію лише з теленовин великих телеканалів: виявиться, що ви би ніколи не почули про жодне з цих звинувачень проти лідера своєї країни. Здається, приватні телеканали нам теж ще тільки належить роздержавити.

«Народному фронту» довелося провести з’їзд, аби його пропіарили в новинах

«Народний фронт» — хоч і переможець місцевих виборів та одна з найбільших фракцій парламенту, практично не піариться на українському телебаченні. Себто інколи ЗМІ розповідають про пригоди окремих його членів, наприклад, закордонну діяльність Арсенія Яценюка чи «докази невинуватості» Миколи Мартиненка, але партію як таку не рекламують. Принаймні не рекламували, допоки «фронтовики» вперше за три роки не зібралися на великий партійний з’їзд. Після цього — почалося.

«Именно на его премьерство выпали первые непопулярные шаги, которые помогли стабилизировать экономику, в несколько раз сократить дефицит бюджета, наполнить государственную казну, построить армию и отказаться от поставок газа из России», — так про Арсенія Яценюка, лідера «фронтовиків», розповідають 11 листопада на «Україні».

Не забуває хвалитися й сам екс-прем’єр, стверджуючи, що його партія зробила «вагомий внесок для демокраії, свободи і незалежності» та «боролася за життя країни». У 2019 році сила планує йти на парламентські та президентські вибори. «Сегодня» транслюють глядачам подібні впевнені меседжі й ігнорують численні публікації журналістів та експертів про те, що «Народний фронт» у теперішньому стані має досить сумнівні електоральні перспективи, адже партію підтримують всього близько 2 % українців.

Після екс-прем’єра слово отримують нинішні урядовці: очільник Кабміну Володимир Гройсман та міністр МВС Арсен Аваков. Обидва розповідають глядачам про свої досягнення на плани. У результаті нічого, крім самовихваляння політиків, «Сегодня» не передають.

На ICTV ведуча Оксана Гутцайт одразу чесно розповідає про суть сюжету: «...Передусім згадали свої досягнення, а заразом заінтригували стосовно політичного майбутнього». Синхрони в матеріалі починаються з дуже новинної заяви Володимира Гройсмана, який упевнений, що після залишення своїх посад нинішні політики зможуть «відкрито дивитись людям у вічі». Також у сюжеті говорять Андрій Парубій та Арсеній Яценюк, останній видає майже буддистську істину: «Нам є що сказати, їм [людям] є також що нам сказати, але така доля кожного політика».

Тим часом кореспондентка Ольга Чайко роздає «фронтовикам» приємні епітети: «У "Народного фронту" ситуація унікальна: рейтинги дійсно не дотягують 5 % (2 % не дотягує до 5 %, то ж усе правильно. — MS), водночас саме ця політсила взяла потужне місце у Кабмін. Народнофронтівець Олександр Турчинов відповідає за безпеку країни в рамках РНБО, а у Верховній Раді досить успішно головує ще один його однопартієць».

Це цікава заява, але хіба Турчинов не став головою РНБО ще до падіння рейтингів «Народного фронту»? А членство політиків у Кабміні хіба не пов’язано з кількістю їхніх депутатів у Раді та складі коаліції? Крім того, «саме ця політсила взяла потужне місце» —  звучить дивно, враховуючи, що сил в уряді всього дві, і БПП там представлена «потужніше». Натомість про жодні спірні моменти чи експертні оцінки глядач не почув.

Найдивніший сюжет про з’їзд вийшов на «Інтері», адже там він був присвячений Володимиру Гройсману. Віднедавна «Подробности» перестали критикувати «фронтовиків» і, мабуть, ще не звикли говорити про них по-іншому. Власне, ось суть хвилинної новини «Інтера» від ведучої Наталії Бєлишевої: «Съезд "Народного фронта" состоялся сегодня в столице. [...] Фронтовики заявили, что все же пойдут на выборы и президентские, и парламентские [...] На съезде, как глава коалиционного правительства, присутствовал премьер Владимир Гройсман. Он озвучил главные задачи Кабмина на ближайшее время». Далі прем’єр проговорює спільні задачі і... на цьому все. З’їзд «Народного фронту» без жодного слова від членів «Народного фронту».

Варто визнати, що, перебуваючи на подібному з’їзді партії, справді складно зробити про подію збалансований, корисний для потенційного виборця сюжет. Адже туди рідко запрошують незалежних експертів, не видають журналістам суперечливий бекґраунд і не виголошують об’єктивну критику своїх власних ідей. Усе це, аби зробити справжні новини, працівники телеканалів мусять шукати самі. А якщо ж журналісти просто з’їздили й зняли подію, то чим вони відрізняються від якихось весільних операторів?

«Інтер» проти декомунізації

Тема «скандалів» навколо декомунізації, здавалося б, давно вже відгриміла. Проте, як виявляється, перейменування вулиць та інших об’єктів досі обурює журналістів «Інтера». Саме «обурює», адже інакше складно пояснити таку кількість художності, поспішних висновків і драми в їхньому сюжеті про лист зі звичайного одеського райцентру.

12 листопада ведуча Наталія Бєлишева скандалізувала сюжет як могла: «Призрак коммунизма. Годовщина октябрьской революции, столетие, которое было на той недели, неожиданным образом повлияло на чиновников Одесской области. Вместо того, чтобы латать дыры на дорогах и заниматься реальными задачами, они объявили войну сельхозпредприятию».

Значно спокійніше суть подій описує в сюжеті кореспондент Андрій Анастасов: «Город Подольск, бывший Котов, в советское время его назвали в честь революционера (учасника “червоного терору, який буцімто вбивав за українські мову. — MS) Григория Котовского. Здесь же уже много лет работает сельхозпредприятие "Котовское зерно". Часть урожая выращивают и на полях соседнего Кодынского района. И вот глава местной райадминистрации Вадим Козачок направил письмо в Министерство юстиции, предлагает закрыть агрофирму, мол, не выполняет закон о декоммунизации».

Абстрагуємося на мить від подій і уточнимо: так, «Інтер» зробив трихвилинний сюжет (до речі, третій у випуску) на основі того, що чиновник одеської райадміністрації написав лист із пропозицією. Виходить, що саме це, за словами ведучої, відволікає його від доріг та «реальних справ».

У сюжеті, до речі, надають слово авторові листа й той спокійно розповідає, що «побудова української держави несумісна з тоталітарною символікою», й стверджує: «Це підприємство повинно було змінити назву. Я цей факт виявив і сповістив компетентні органи». Звучить не так цікаво, як «объявили войну сельхозпредприятию», правда ж?

Право на відповідь отримують і представники компанії «Котовське зерно», вони розповідають про абсурдність вимог чиновників. Кореспондент же передає й інші пояснення агрофірми: «...К Григорию Котовскому не имеют никакого отношения. А предприятие названо в честь Феликса Котовского. Это аргентинский писатель, выходец из здешних краев». Єдиний підходящий діяч, якого нам вдалося знайти, народився в Молдові.

На цьому історія агрофірми закінчується, але проходить лише половина сюжету. Другу частину повідомлення журналіст розповідає про місцеву вулицю Шарля де Голля, яку перейменували з Ватутіної: «... На состояние улицы пафосное название Аля-франсе не отразилось. Местные жители уже шутят, улица не Шарля де Голля, а Шарля Голого, ведь кругом лужи, даже дорожного покрытия нет». Критичний стан вулиці двічі коментує місцева жителька, а потім «Подробности» беруть коментарі в начальника відділу райдержадміністрації, той переконує: «Назва вулиці вона, якби зобов'язує [...] підтягнути цю вулицю відповідно до цієї назви, щоб вона відповідала».

Закінчується сюжет театральним і абсолютно беззмістовним висновком кореспондента: «Вот и получается извечная дилемма — слова или дело. То ли закроют агрофирму из-за названия "Котовского", то ли причастность к французскому президенту поможет наконец отремонтировать в Кодыме дорогу».

Відзначимо майстерність «Подробностей». Журналістам справді вдалося скандалізувати подію в райцентрі й, імовірно, обурити нею значно ширшу глядацьку аудиторію. При тому що насправді агрофірму навіть не просили закривати, в листі чиновник пропонує провести експертизу й ініціювати розгляд припиняння діяльності компанії лише в залежності від отриманих результатів.

Вадим Новинський доводив на телеканалах свою безгрішність

Підприємства Вадима Новинського, члена партії «Опозиційний блок», часто обшукують. Політик, зокрема, заявляв про це в лютому 2017-го, грудні 2016-го, липні 2016-го, лютому 2015-го. У листопаді силовики знову навідалися до його офісів. Зрозуміло, що телеканали, куди нардеп регулярно приходить попіаритися, не лишилися осторонь і видали сюжети на захист улюбленця. Крім заяв про політичний тиск, у них можна було побачити й елементи шантажу та залякування.

Сюжет «України» 10 листопада видався досить скромним, ведуча Анна Панова лише переказали суть подій та надала слово самому «постраждалому» Вадиму Новинському: «...Это давление на оппозицию, давление на меня как на политика. Я уверен в том, что мои компании работают исключительно по закону Украины. Это одни из самых прозрачных и ответственных компаний в стране. Мы всю отчетность показываем, то как есть, платим все абсолютно налоги. Потом мне боятся нечего». Крім цих запевнень політика у власній чесності, «Сегодня» нічого в ефір не подають.

А от 11 листопада на «Інтері» ситуація була вже цікавішою, адже тут журналісти й політик вдалися, зокрема, до, фактично, залякування у відповідь на процесуальні дії.

У матеріалі «Подробностей» немає жодного коментаря правоохоронців, хоча журналісти й оперують кадрами обшуку, де ті присутні. Також повідомлення виходить із запізненням на день і отриманий коментар міг би бути виправданням для подібної неоперативності. Але навіщо «Інтеру» якесь ГПУ, коли в телеканалу є депутати від «Опозиційного блоку», які одночасно й описують, і оцінюють ситуацію для глядачів: «Підстави для порушення кримінальної справи не було. Ані податкова перевірка, ані будь-яке встановлення реального факту ухилення, а лише якась аналітична довідка відділу аудиту, щодо того, що у них виникли сумніви», — заявляє нардеп Олександр Долженков.

Далі справою обурюється директор по комунікації обшуканого «Смарт Холдингу»: «..."Дело" заведено по признакам фиктивности нашей газодобывающей компании. Она — одна из крупнейших в Украине. Входит в пятерку по добыче газа. В рейтинге налогоплательщиков она стабильно входит в десятку. [...] Говорить о фиктивности этого бизнеса? Ну это просто цинично». На жаль, ані в п’ятірку за видобутком, ані в десятку за податками, компанія Новинського не входить. Та і якби входила — наголошення на розмірах підприємства — це лише спроба відвернути увагу глядачів від суті звинувачень. На жаль, нам так і не вдалося знайти чіткого викладу позиції правоохоронців у цій справі, але в лютому 2015 року, обшукуючи «Смарт-Холдинг», МВС заявляло про фіктивне підприємництво в контексті, наприклад, підробки документів. Як цьому теоретично заважає розмір компанії?

І все ж найкращий аргумент проти обшуків у Новинського озвучує сам Новинський: «Компания "Смарт-Энерджи", которая добывает газ, в преддверии отопительного сезона нужно остановить добычу газа...». Кореспондент Олександр Котов уточнює, що згадане підприємство бере участь у теплопостачанні Харкова й «любая остановка добычи и подачи газа может снизить давление в системе, и город попросту останется без тепла». Яким чином обшуки в офісі заважають компанії добувати й подавати газ ані журналісти, ані політик не уточнюють. Зате адвокат компанії наголошує, усміхаючись: «Деятельность заблокирована сегодня. То есть, если будут изъяты документы, то, естественно, будет заблокировано еще крепче».

Подібна риторика звучить наче спроба запевнити глядачів, що обшуки в компанії шкодять пересічним людям. Риторика ж адвоката взагалі виглядає як публічний шантаж.

Загалом «Інтер» активно маніпулює на захист депутата від «Опозиційного блоку», виставляючи в негативному світлі майже всі позиції правоохоронців. Одні спікери заявляють, що для кримінальної справи не було юридичних підстав, інші — що така велика компанія буцімто просто не може бути фіктивною. Сам Новинський звертається до інстинкту самозбереження глядачів, пов’язуючи обшуки в своїх офісах та їхнє тепло. Правоохоронці ж так і не отримують можливості хоча би якось пояснити свою позицію.

Перевагу на телеканал отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко — Президент вибився в піарні лідери, навіть незважаючи на те, що журналісти протягом одного тижня замовчали аж дві події з його іменем. До позитивних сюжетів долучилися: по три рази ICTV та «Інтер», по разу «Україна» та «1+1».

Володимир Гройсман — прем’єра цього тижня тележурналісти піарили тричі, по разу на «Інтері», «Україні» та ICTV.

Арсен Аваков — про презентацію книжки українського міністра МВС піарно розповіли на «1+1».

Олег Ляшко — «головного радикала» піарили на «Україні» чотири рази, зокрема у студійному інтерв’ю.

Вадим Новинський — компанії політика після обшуків відстоювали на «Інтері» та «Україні». До останньої член «Опозиційного блоку» також завітав на класичне піарне інтерв’ю.

Сергій Каплін — члена «БПП» чотири рази пропускав у свій ефір «Інтер», головним чином у ролі штатного критика.

«Народний фронт» — партія провела перший за цілих три роки масштабний з’їзд і все ж змогла потрапити з піаром лише на три телеканали: ICTV, «1+1» та «Україну».

«Опозиційний блок» — піар партії тричі лунав на «Інтері».

Ігор Коломойський — енергетичні інтереси свого власника один раз відстоювали на «1+1».

Критика:

Михеїл Саакашвілі — невгамовна критика політика триває на телеканалі «Україна». Цього тижня йому дісталося тричі.

Олег Ляшко — лідера Радикальної партії тричі критикували на «Інтері». Зокрема й за виграш у лотерею, про який «Подробности» й так уже випустили щонайменше три сюжети.

«Нафтогаз» — підприємству тричі дісталося від «Інтера». Цього тижня компанія, зокрема, буцімто приховувала інформацію від Кабміну.

Вадим Рабінович — «Інтер» перестав говорити про мітинги нардепа й цього тижня випустив критичний сюжет про його буцімто приховані витрати.

Загалом експерти «Детектор медіа» нарахували протягом тижня 56 сумнівних матеріалів. Двадцять три з них вийшли на «Україні», вісімнадцять — на «Інтері», сім — на ICTV, п’ять — на «1+1», два — на СТБ та один на «112».

Детальніше про це читайте в публікації «Телеканали змовчали про “райський компромат” Порошенка. Моніторинг теленовин за 6–12 листопада 2017 року».

comments powered by Disqus