«Опасная страна»: як телеканал «Україна» залякує глядачів

Підсумки моніторингу порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 12–17 грудня 2016 року.

Головними темами тижня стали: обвал будинку в Чернігові; зустріч народної депутатка Надії Савченко із представниками «ЛНР» і «ДНР» та виключення її з фракції «Батьківщина» у Верховній Раді; арешт полковника розвідки Івана Без’язикова; перші коментарі міністра МВС Арсена Авакова щодо подій у Княжичах; річні підсумки роботи Кабміну.

Найяскравіші порушення:

Новини каналу «Україна» схожі на фільм жахів. 12 грудня «События» на телеканалі «Україна» почали тиждень із нового тренду: нагнітання страху. 42 % випуску (11 матеріалів із 26) стосувалися надзвичайних ситуацій та кримінальних новин. Самі матеріали були не лише сумнівними з погляду інформаційної необхідності, а ще й подані в якомога жахливішому вигляді. Так, на телеканалі можна було почути: «ненужные дети: их выбрасывают на мусорники, оставляют умирать от голода и избивают до смерти», «на одном и том же участке дороги, прямо на пешеходном переходе, постоянно сбивают людей», «сын палкой забил мать, а затем покончил с собой», «трехмесячный сын Елены умер на улице прямо в коляске, но женщина продолжала гулять с ним», «четырехлетнего Арсения привезли в больницу в коме», «восьмилетняя Настя вступилась за мать. Отец задушил дочь». Що ж правоохоронці? Вони, за повідомленнями «України», займаються корупцією. Канал вирішив розповісти історію триденної давнини про двох полісменів, що попалися на хабарях в Одесі.

Наступного дня канал продовжує свою політику: тут і «расчленили всю семью», і підпалили обличчя дитині (канал демонструє незаретушовані кадри хлопчика), і собака приніс додому людську голову. Також на каналі запроваджують (за словами каналу, «продовжують») рубрику «Опасная страна»: українцям вирішили розповісти про «небезпечну воду». Ця назва тримається на екрані протягом усього сюжету. Крім того, що цей матеріал неймовірно нудний (більшість часу тут просто набирають воду), він ще й маніпулятивний, адже сім із восьми проб виявляються відносно безпечними.

15 грудня «Україна» розповідає про нову небезпеку — житлові будинки. Журналісти подають одразу п’ять історій із аварійними чи обваленими будівлями, деякі з них без дати. Таким чином виникає враження, що трагедії трапились із невеличким інтервалом. Також тут повідомляють (без посилання на джерело), що 80 % житлового фонду перебуває в аварійному стані і словами юриста заявляють, що щороку в Україні з’являється 10 млн. м2 аварійного житла.

Загалом, тактика телеканалу повністю перегукується з рецептом фільму жахів: найлегше налякати глядача буденними речами, адже вони контактують із ними так само, як і герої фільму. Незрозуміло лише — навіщо журналісти це роблять?

«Інтер» приймає рішення замість НАБУ. 15 грудня у «Подробностях» на телеканалі «Інтер» розповіли про допит Михайла Охендовського в Національному антикорупційному бюро. І тут же повідомили про його результати. Голову ЦВК підозрюють у хабарництві: Партія регіонів буцімто заплатила йому більше мільйона гривень. Сам Охендовський у синхроні відкидає будь-які звинувачення та каже, що жодних законних доказів у НАБУ немає. Коментарів звинувачення «Інтер» не подає, зате робить власний висновок: «За четыре часа допроса Охендовский сумел опровергнуть обвинения НАБУ». Чому на «Інтері» так вирішили, невідомо. Але тепер ми точно знаємо, що журналісти збрехали, адже НАБУ через дев'ять днів опублікували нові факти у справі. Під кінець «Подробности» встигли ще й пригрозити правоохоронцям, адже ті буцімто можуть понести відповідальність за «незаконное предъявление подозрений».

5 канал ігнорує презумпцію невинуватості. 12 грудня СБУ висунула звинувачення у співпраці з ворогом полковнику розвідки Івану Без’язикову, якого 5 липня цього року було звільнено з полону бойовиків. 13 грудня 5 канал розповів цю історію, транслюючи судове засідання, на якому полковнику обирали запобіжний захід. Журналісти подають позицію звинувачення й навіть заявляють, що «в СБУ встановили, що полковниксправді співпрацював із російськими спецслужбами». При цьому (на відміну від ситуації на інших телеканалах та всупереч стандартам журналістики), в сюжеті зовсім немає позиції захисту. Точніше, слова підсудного з’являються у другій половині випуску (у фрагменті з суду наживо), от тільки озвучує їх не сам полковник, і навіть не кореспондент каналу. А Віталій Гайдукевич, вибірково зачитуючи повідомлення «ЗМІ». Він заявляє: «От, щоправда, те, що відомо зараз, що сам Без'язиков, про це вже пишуть ЗМІ, вважає, що він є невинуватий і він про це заявив в ході засідання в Шевченківському райсуді. Цитую: “Для мене це був шок. Звинувачення, котре мені пред'явили, немає взагалі ніякого зв'язку”, — кінець цитати. Це позиція Без'язикого. Ну, стежетимемо за розвитком подій». Конкретних пояснень, що полковника, наприклад, змушували до носіння російської форми та зброї, в сюжеті немає.

На «1+1» дякують «Приватбанку». У сюжеті «ТСН» 15 грудня журналісти розповідають про бізнес-форум у Вінниці. Слово «Приватбанк», що тоді ще належав Ігорю Коломойському, вперше лунає в матеріалі на 34-й секунді. Упродовж двохвилинного сюжету про форум телеканал двічі озвучує назву банку, двічі подає її текстово й сім разів показує логотип компанії. Починається матеріал із типового рекламного прийому: нам показують успішного бізнесмена, якому ніхто не хотів давати грошей. А от «Приватбанк» дав. Потім керівник місцевого управління «Привату» рекламує ініціативи банку. Потім губернатор Вінничини в окремому(!) синхроні дякує «Приватбанку». Потім іще один співробітник банку пояснює, як користуватися раніше прорекламованою ініціативою. Усе це супроводжується згадками про успішність і прибуток. Цікаво, чи буде «1+1» рекламувати установу надалі, тим паче настільки прямолінійно.

Телеканали не змогли точно вказати кількості хворих на грип. 13 грудня українські телеканали вийшли з повідомленнями про епідемію грипу в Україні. При цьому журналісти вкотре не змогли подати якісної статистики. Телеканал «112» у своєму випуску новин посилається на інформацію тижневої давнини: «Станом на 6 грудня недужих вже майже 230 тисяч». Водночас 5 канал заявляє про 300 тисяч хворих лише протягом останнього тижня. Тут навіть називають регіони з найбільшою захворюваністю. От тільки звідки такі дані, журналісти не кажуть. Інфографіку захворюваності, до речі, використовують і на «112», проте області з найбільшою та найменшою кількістю хворих тут позначили однаково і зрозуміти, де які, — неможливо. Офіційні повідомлення МОЗ підтверджують дані 5-го каналу щодо кількості хворих, але спростовують — щодо областей із найбільшою захворюваністю. Інформацію про летальні випадки грипу подає лише «112» і теж помиляється: тут повідомляють про два смертельних випадки на Сумщині, хоча вже було відомо про третій у Кривому Розі.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко: Президенту цього тижня присвятили три паркетних матеріали, по одному на «Україні», «Інтері» та 5-му каналі. Зокрема, сконцентрувавши на гарантові сюжет про День ліквідатора аварії на ЧАЕС.

Володимир Гройсман та уряд: очільник Кабміну традиційно стає найбільш піареною особою тижня. Цього разу на його користь (та користь самого уряду) вийшло 12 матеріалів. Чотири — на ICTV, три — на «Україні», по два — на «Інтері» та 5-му каналі й один — на «1+1».

Олег Ляшко: очільника Радикальної партії тричі рекламували на телеканалі «Україна». Зокрема, дали йому поагітувати в інтерв’ю, на яке запросили політика «поговорити про актуальні політичні теми».

Сергій Каплін: «Інтер» тричі пропіарив нардепа від БПП. Цього тижня він, наприклад, вимагав збільшення пенсій для ветеранів-міліціонерів.

Леонід Кучма: позбавлені новинності слова другого президента двічі подають на ICTV та один раз на 5-му каналі.

Марина Порошенко: на «Україні», «Інтері» та ICTV, розповідаючи про благодійний захід, організований першою леді, головну увагу сконцентрували на ній самій, а не дітях, що отримали допомогу.

Ігор Коломойський: на «1+1» двічі виходили матеріали із рекламою «Приватбанку» та одного разу МАУ.

«Опозиційний блок»: партію п’ять разів піарили на «Інтері» та по разу на «Україні» й ICTV. Зокрема, телеканали випустили матеріали з критикою бюджету від представників партії.

«Укроп»: «1+1» традиційно рекламує цю партію. Цього тижня двічі, зокрема виставляючи їх відповідальними за підвищення студентських стипендій в Україні.

«Аграрна партія»: аграріїв традиційно просувають на ICTV, цього тижня у двох матеріалах.

Критика:

Арсен Аваков: «Інтер» у двох матеріалах протягом тижня нагадав міністру МВС про махінації з автомобілями, зрив допита Януковича та підпал каналу. Відставки міністра вимагали народні активісти.

Загалом експерти «Детектор медіа» нарахували протягом тижня 68 сумнівних матеріалів, що на десять менше, ніж минулого тижня. Найбльше їх було на «Україні» — 18, далі йде «Інтер» із 16 сумнівними матеріалами та ICTV із 14 матеріалами. На «1+1» таким повідомлень було десять, на 5-му каналі — шість, на СТБ та «UA: Першому» — по два.

Детальніше про це читайте в публікації «Чи під силу телеканалам якісні новини про уряд? Моніторинг теленовин за 12–17 грудня 2016 року».

comments powered by Disqus