«Ікона корупції» проти «експлуататора дітей»

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 17–23 липня 2017 року.

Головними новинами тижня стали: треті роковини трагедії з малайзійським боїнгом МН-17, заяви лідера бойовиків Олександра Захарченка про створення «Малоросії», річниця вбивства Павла Шеремета, візит білоруського президента Олександра Лукашенка до Києва, візит до України матері ув’язненого російського військового Віктора Агеєєва.

ICTV просуває співпрацю Пінчука та Порошенка

19 липня на телеканалі ICTV вийшла новина про завод Віктора Пінчука «Інтерпайп», для продукції якого продовжили незапровадження мита у США. У повідомленні журналісти не лише ненав’язливо хвалять продукцію заводу та замовчують пов’язане з укладеною угодою розслідування, а ще й постійно наголошують на ефективності взаємодії бізнесу та влади в Україні.

Ведуча Олена Фроляк розповідає: «Сполучені Штати на рік продовжили угоду про призупинення розслідування і незапровадження мит на українські труби[...] За словами фахівців, це стало можливим завдяки вдалій співпраці влади та бізнесу щодо захисту торговельних інтересів України і особистій увазі Президента Петра Порошенка до цього питання на переговорах з Міністром торгівлі Сполучених Штатів Вілбором Россом». Варто одразу зазначити, що це повідомлення чомусь вийшло в ефір лише 19 липня, хоча «Укрінформ» та «Інтерфакс» повідомили про угоду ще 12-го числа.

Кореспондентка Христина Венгеляускайте розповідає про договір із США детальніше:«Угоду щодо призупинення мита на труби Україна та Штати підписали 2014-го на три роки. 10 липня термін договору сплив, але під час свого візиту до Америки Президент України Петро Порошенко домовився про продовження угоди ще на рік».Цю інформацію в сюжеті підтверджує синхрон Президента: «Вчора було прийнято рішення про підтримку українських виробників труб з боку Уряду Сполучених Штатів Америки як результат мого візиту до Сполучених Штатів».

Цікаво, що заступниця міністра економічного розвитку і торгівлі України і торгова представниця України Наталія Микольська в тематичному записі у Фейсбуку про участь Президента не згадує. Власне, ось її точна цитата: «Ще одна #перемога завдяки спільній роботі українського виробника Интерпайп та урядової команди міжнародної торгівлі: VolodymyrGroysman, Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, Степан Кубів, EmbassyofUkraineintheUSA / Посольство України в США». Можливо, ICTV не повідомляло про новину, поки заслуги за неї собі публічно не приписав Президент?

Є в сюжеті також інформація від анонімних експертів: «Експерти зазначають: український імпорт ніколи не становив загрози американському ринку. Торік частина українських нафтогазових труб у США становила приблизно 1 %».

А от чого в повідомленні ICTV так і не згадують — це бекґраунду про «розслідування», яке призупинили у США. Ведуча говорить про нього в підводці, але далі воно жодним чином не фігурує в сюжеті. Ідеться про звинувачення в буцімто незаконному демпінгу, що зазнав розголосу на початку 2014 року. Тоді сталевари кількох американських штатів висували претензії до Гілларі Клінтон та інших діячів, що могли впливати на митну політику щодо, зокрема, заводу Пінчука.

Із цим пов’язано ще кілька спірних моментів у сюжеті. По-перше, не пояснено позицію й мотивацію США, де продовжили призупинення розслідування. По-друге, заява анонімних експертів про те, що наш імпорт «ніколи не становив загрози американському ринку»,видається сумнівною на тлі переживань американських сталеварів. По-третє, яка конкретна участь Президента в цьому договорі, якщо уряд теж претендує на ці заслуги?

І головне, наскільки адекватно те, що посадовці взагалі домовлялися про мито для приватної компанії олігарха? Річ у тому, що в сюжеті на цьому акцентують аж тричі: «стало можливим завдяки вдалій співпраці влади та бізнесу», — від ведучої, «яркий пример, как может власть и бизнес взаимодействовать», — від одного з директорів «Інтерпайпу», «ще одне підтвердження, що партнерство влади і бізнесу взаємовигідне», — від кореспондента.

При цьому в самому сюжеті журналісти хоч і наголошують на «сотнях тисяч» робочих місць та валютній виручці, але конкретної статистики вигоди для держави так і не наводять.

Крім того, в сюжеті немає коментарів незалежних експертів, які могли б оцінити подібну взаємодію бізнесу та влади, а сам ICTV так і не згадує, кому належить «Інтерпайп». Зате розповідає, що на заводі «продукція відповідає найсуворішим європейським та американським стандартам».

Володимир Гройсман піариться верхи на комбайні

Піар Володимира Гройсмана освоює нову техніку. Прем’єр уже покращував свої рейтинги у вагонах, вертольотах, тепер прийшов час комбайнів.

Ведуча Анна Панова на телеканалі «Україна» 20 липня розповідає: «Миллиард для села. Владимир Гройсман обещает финансовую помощь аграриям страны. По словам премьер-министра, в этом году будет разработана программа поддержки фермерства. Сегодня Гройсман встретился с селянами Тернопольской области и даже взялся помогать в уборке урожая. За рулем комбайна собирал спелый рапс».

Із комбайну починає й кореспондент Михайло Яремишин: «За рулем комбайна — Владимир Гройсман. Собирает спелый рапс».Прем’єр у цей час повільно проїжджає повз камеру, а далі заявляє: «Якби не треба було повертатись, я б тут попрацював би трошки.Якусь би зміну зробив би одну».

Після цього особистого зізнання голова уряду переходить до робочих заяв: «Саме невеликі фермерства — це дуже важливо. Це основа нашої економіки має стати. Ми виділимо на початку мільярд гривень. Але виділимо для того, щоби ці кошти потрапили до саме фермерських господарств. Не великих холдингів, а фермерських господарств».

Жодних експертних коментарів щодо урядового плану в сюжеті немає, а вони тут просто необхідні, адже ідея будувати економіку держави на фермерстві — дуже спірна. Крім того, в сюжеті так і не пояснюється, ані за допомогою якого механізму уряд планує віддавати гроші господарствам, ані на що цих грошей може вистачити. На OLX, наприклад, за мільярд гривень можна купити приблизно 400 комбайнів.

Завершується сюжет дуже змістовним діалогом між прем’єром та якоюсь бабусею:

Кореспондент: «По дороге с поля Гройсман останавился в селе. Местные жители долго не отпускали премьера, беседуя с ним».

«Гройсман: Мають бути доступні ліки, бо ми таке робимо. Добре?

Бабуся: Добре.

Гройсман: Дай Вам Бог здоров'я!

Бабуся: Дякуємо!

Гройсман: Дай Боже. Дай Боже. Дякую!

Бабуся: Щоб працювалитікидля людей,тікидля людей.

Гройсман: На себе не можна працювати. Треба для людей працювати.

Бабуся: Так, розумієте...»?

Отже, двохвилинний сюжет про програму підтримки фермерства, по суті, не містив про неї жодної інформації: ні її планів, ні розрахунків, ні методів практичної реалізації. Зате ми дізналися, що Гройсману подобається збирати ріпак.

До речі, раніше на цьому тижні телеканал «Україна» вже піарив прем’єра, на звіті Кабміну. За компанію з ICTV та «Інтером», телеканал Ахметова дав оцінити піврічну роботу уряду Гройсмана лише самому Гройсману. І той, звісно, не поскупився на компліменти: «Экономика выросла на 2,5 %, увеличилась и реальная зарплата — почти на 20 %. Среди планов на следующие полгода, говорит Премьер, — организовать прозрачную приватизацию и провести медицинскую реформу». Бекґраунду української приватизації та супротиву медичній реформі канали не наводять.

Ляшко проти Капліна: «ікона корупції» проти «експлуататора дітей»

18 липня Печерський суд Києва мав розглянути подання НАЗК на Олега Ляшка: він буцімто поєднує роботу депутата та головного редактора газети «Політика». Цього ж дня під суд прийшов Сергій Каплін зі своєю Соціал-демократичною партією. У битві зійшлися депутати й журналісти з груп підтримки.

Катерина Лисенко, ведуча «Подробностей» заявляє, що «шуму наделало не столько заседание, сколько события у здания суда».І, справді, сюжет робить акцент радше на подіях навколо суду, ніж на самому інформаційному приводі.

Слово бере Сергій Каплін: «Середньостатистична декларація радикала або інших нових, так званих, людей — це як мінімум мільйон доларів готівки, уявіть собі? Один мільйон доларів готівки вдома. Плюс, ми побачили доходи їх дружин, ми побачили доходи їх тещ, ми побачили доходи їх сестер, братів. Ми тут з вами зібралися для того, аби добитися розгляду справи Ляшка, який, на мою думку, є іконою української корупції».

Варто зазначити, що Каплін, мабуть, має моральне право на подібні заяви. Адже в нього, згідно з офіційною декларацією, в особистій власності немає взагалі нічого, крім машини 2007 року та емблеми партії «Рух простих людей». Доходи його дружин, тещ, сестер та братів у декларації не зазначені. Минулого року депутат потрапив до списку найбідніших у Верховній Раді.

Що ж до бійок під судом, то, як розповідає кореспондент Руслан Смещук, «обе стороны конфликта собираются тоже идти в суд. Как заявил Сергей Каплин, социал-демократы намерены отстаивать честь партии, ведь нардепы-радикалы во время стычки топтались по партийным флагам».Чому збираються йти в суд радикали, «Інтер» не пояснює.

Зате їм віддає перевагу телеканал «Україна». Ведуча Анна Панова розповідає:«Эксплуатация детей. Именно они были участниками митинга под Печерским судом. Стояли с флагами политсилы Сергея Каплина на ровне со взрослыми партийцами. Лидер радикалов Олег Ляшко призвал наказать нардепа за привлечение несовершеннолетних к политическим акциям».Після цього тут згадують також кілька скандалів за участю Капліна. А от його позицію щодо бійки під судом замовчують.

Що ж до Олега Ляшка та НАЗК, то позиція нардепа явно превалює в сюжеті. Зокрема, він заявляє: «Після обрання у 2006 році народним депутатом України, я відповідно до вимог Конституції не займаюся ні бізнесом, не входжу до складу правління жодних органів. Ви не знайдете ніде за дванадцять років жодних матеріалів».Проте НАЗК, як стверджують в агентстві, все ж їх знайшло.

Перевагу на телеканал отримали:

Володимир Гройсман — діяльність голови уряду незбалансовано висвітлювали чотири рази. Двічі на «Україні» та по разу на ICTV та «Інтері».

Олег Ляшко — «головному радикалу» телеканал «Україна» присвятив п’ять сюжетів.

Сергій Каплін — в інтересах члена БПП на «Інтері» вийшло три сюжети.

Вадим Рабінович — лідера партії «За життя» «Україні» піарила двічі.

«Опозиційний блок» — партію традиційно просували на «Інтері», цього тижня лише в одному сюжету.

«Укроп» — партію Коломйського на «1+1» хвалили один раз.

«Інтерпайп» — підприємство Пінчука один раз піарили на ICTV.

Критика:

«Народний фронт» — критиці членів цієї партії «Інтер» присвятив п’ять матеріалів.

В’ячеслав Аброськін — новопризначеному заступнику голови поліції дісталося від «Інтера».

Ігор Мосійчук — депутата Радикальної партії, але цього тижня не Ляшка, критикували на «Інтері».

«Нафтогаз» — керівництво компанії знову критикували на «Інтері».

Валерія Гонтарева — про свого давнього ворога згадали в одному критичному сюжеті на «1+1».

Семен Семенченко — «Україна» продовжує критикувати депутата. Цього тижня в одному матеріалі.

Загалом протягом тижня експерти «Детектора медіа» нарахували на телеканалах 36 сумнівних матеріалів. Двадцять із них вийшли на «Україні», дванадцять — на «Інтері», по два — на «1+1» та ICTV.

Детальніше про це читайте в публікації «Гройсман на комбайні та Рабінович із салом. Моніторинг теленовин за 17–23 липня 2017 року».

comments powered by Disqus