Прохідний бар'єр новин: Сергій Рудик зміг потрапити на «Інтер» за допомогою 18 велосипедів

Скрін-шот «Інтера»

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 1–6 січня 2018 року.

На «Інтері» Сергій Каплін запропонував запровадити в Україні... систему електронного декларування?

Чи існує заява Сергія Капліна, яку не може передати телеканал «Інтер»? У новому році журналісти продовжують доводити, що ні. 5 січня «Подробности» розповіли про ініціативу народного депутата ввести в Україні систему декларування статків чиновників і про те, як депутати збільшують собі зарплати через закони про підтримку селян.

Ведучий Олександр Просяник (вітаємо його на «Інтері») розповідає: «Доходы депутатов и чиновников должны быть опубликованы. Такое постановление внёс в парламент нардеп Сергей Каплин. По его словам, это необходимо для гражданского контроля».У вас може постати запитання: чим ініціатива Сергія Капліна відрізняється від наявного вже півтора року електронного декларування? На жаль, із сюжету про це дізнатися неможливо, адже пропозицію не просто не пояснюють, її більше навіть не згадують у матеріалі.

Натомість, ведучий продовжує: «Ведь, например, руководитель нафтогаза Андрей Коболев, по словам лидера СПУ, получил за минувший год около двадцати миллионов гривен премиальных и это не считая зарплаты». Сполучник «ведь» означає, що це речення є аргументом до озвученої раніше тези. Отже, виходить, що Сергій Каплін пропонує публікувати доходи чиновників, бо він уже знає, що Андрій Коболєв отримує на посаді десятки мільйонів? Знаємо про це й ми: «Нафтогаз» підтвердив премії ще в листопаді, а про десятки мільйонів зарплати голова правління компанії звітував у своїй декларації. Так чого ж добивається Каплін?

Розлога цитата народного депутата цього не пояснює, зате викликає запитання щодо його обізнаності в подіях у Верховній Раді: «У кулуарний спосіб під кінець року народні депутати, зокрема приймаючи бюджет, беруть у вигляді хабаря підвищення собі заробітньої платні. Як правило, вносять такі зміни до Законів, наприклад, “Про престижність шахтарської праці” або щось пов'язане з підтримкою селян. І таким чином, прописують там таємну строчку в якій чітко визначають, що депутатам там вдвоє чи втроє підвищують зарплатню. Бо як заводиться нами соціалістами розмова, про те, що треба підвищити мінімальну заробітну платню або підвищити мінімальну пенсію до п'яти — десяти тисяч гривень. Вони розпускають соплі, що вибачте, але грошей у бюджеті на ці потреби абсолютно немає. А коли мова йде про себе дорогих вони, фактично, піднімають собі заробітню платню».

Що ж, 7 грудня Верховна Рада справді «підвищила» зарплати народних депутатів. Щоправда, зробила це за допомогою Постанови про фінансове забезпечення діяльності народних депутатів України, а не в законі про селян та шахтарів (серйозно?). І Сергій Каплін не може про це не знати, адже він голосував проти змін. Із фракції БПП так проголосували лише він та Сергій Рудик, якого теж піарить «Інтер».

Що ж до самого проекту, то його автори пояснювали, що мета змін буцімто полягає не у збільшенні зарплат нардепів, а в їх регулюванні, адже наявні норми фактично не виконуються. Тепер зарплата буде прив’язана до прожиткового мінімуму й наразі дорівнюватиме приблизно 16 тис. грн. До цього народні обранці отримували трохи більше 17 тисяч. Планували, щоправда, отримувати й майже 40 тисяч, але тоді, як і на популістські ідеї Капліна, зокрема, не було грошей.

Разом із тим, це все одно ніяк не розкриває ідей Сергія Капліна та їхньої реалізації. Щоправда, прояснити ситуацію може Facebook депутата, ось, власне, його оригінальна пропозиція: «Десятки тисяч зарплат депутатів та міністрів і мільйони, які виписує собі керівництво “Нафтогазу” мають щомісяця публікуватися в “Урядовому кур'єрі” та на сайтах ВР і Кабміну». Чому «Інтер» та Каплін не говорили в сюжеті про це — незрозуміло, але зрозуміла суть повідомлення: воно було не про ініціативу політика, а про нього та про чорний піар якихось «їх / депутатів». Ще раз нагадаємо, що Сергій Каплін — член коаліції та найбільшої фракції Верховної Ради, яка, до того ж, носить ім’я Президента.

Facebook Олега Ляшка на «Україні»: Іво Бобул та вбивства

Що робити, коли Верховна Рада фактично не працює до 9 січня, а випускати новини про Олега Ляшка потрібно? Очевидно, цитувати записи в його Facebook на культурну та навколополітичну тематику.

«Лидер Радикальной партии Олег Ляшко неожиданно выступил в поддержку скандального заявления народного артиста Украины Иво Бобула, который раскритиковал творчество современных популярных певцов», — заявила 3 січня ведуча каналу «Україна» Анна Панова. Не дуже зрозуміло, що тут робить слово «неочікувано» — журналісти намагалися надати повідомленню новинності чи самі здивувалися, що будуть розповідати про це в загальнонаціональних новинах?

В ефірі телеканалу ZIK 2 січня Іво Бобул заявив, що в Україні «... треба тупих людей, безграмотних, безголосих, “голожопих”. Така культура потрібна. Очевидно, хочуть зробити з нації пластилін, з якого можна буде виліпити все, що завгодно. Тут не люблять людей, які мають свою позицію, погляди та індивідуальний музичний смак».

Олег Ляшко, в переказі від «Сегодня», погоджується зі співаком, а потім переходить на теорії змови та самопіар: «Иво Бобул абсолютно прав — из украинцев лепят нацию дебилов, управляемых извне. Но я не позволю превратить нашу большую страну в сырьевой придаток сильных мира сего. Мы — могущественная нация, которая обязательно выборет свое право на достойную жизнь в современном глобальном мире, не потеряв собственной идентичности».

Узагалі-то, Іво Бобул у своєму інтерв’ю жалівся радше на сучасну аудиторію, яка не цінує його пісень: «Що робить будь-який співак мого рангу на Новий рік? [...] Мене цього року нікуди не запрошували. Звідси роблю висновок, що не живу в країні, якій потрібний. Тут треба тупих людей». Тож навряд чи Ляшко справді «підтримав» музиканта. І навряд чи цьому посту із Facebook місце в новинах.

А от цитата лідера Радикальної партії 5 січня цілком схожа на типові новини «України». Цього разу в ефірі переказували пост політика у Facebook про екстрадицію Михеїла Саакашвілі: «Если мы этого не сделаем, то не имеем никакого даже морального права требовать от России экстрадиции Януковича, потому что это двойные стандарты. Своего диктатора требуем, а чужого прячем на киевских крышах. Саакашвили и Янукович — близнецы-братья, которые ради власти убивали собственных граждан». Очевидно, що ця новина — прямолінійний і не прикритий чорний піар постійного ворогу «Сегодня»: ні відповіді від Саакашвілі, ні коментарів від експертів, ні даних із відкритих джерел (що жоден із них не засуджений за вбивства, наприклад), ні пояснень, чому, взагалі, важлива саме думка Олега Ляшка, у повідомленні немає. І все ж навіть таку «чорнуху» слід було закінчити на одне речення раніше. Не з поваги до Саакашвілі чи Януковича, а з поваги до глядачів.

Петро Порошенко та духи минулого Нового року

Відсутність у перші дні нового року піарних інформаційних приводів, очевидно, змусила одразу два телеканали, ICTV та «Україну», розповідати про минулі заслуги Президента, зокрема, про його новорічне звернення. «112» визнав новиною більш актуальну інформацію: привітання голови держави з Різдвом.

«... Президент также поздравил украинцев с безвизом и победой НАК “Нафтогаз” в суде Стокгольма, а международных партнеров Порошенко поблагодарил за поддержку, в частности США за решение предоставить оборонительное оружие. 2018-й будет годом экономического роста — пообещал Президент», — розповідала ведуча Анна Панова на телеканалі «Україна» 1 січня. Після неї ще 40 секунд говорив Петро Порошенко. Жодної нової інформації чи контексту до слів Президента канал не додав: ані якихось «закулісних» фактів, ані порівняння з виступами глав інших держав, ані даних по переглядах промови. Це був просто переказ привітання (з піарними акцентами), яке глядачі, ймовірно, й так бачили.

ICTV вдався до подібного піару Президента 2 січня, щоправда, в телеканалу все ж був формальний інформаційний привід. «Російським політикам не дає спокою новорічна промова українського Президента. Москві, бачите, не сподобалося, що Петро Порошенко згадує російську агресію та вітає з Новим роком жителів анексованого Криму і окупованого Донбасу [...] Ці заяви одразу ж підхопили і розповсюдили російські ЗМІ», — розповідає ведуча Анастасія Мазур. Проте жодного кадру російських ЗМІ, жодної заяви від російських політиків, жодної процитованої чи переказаної критики в матеріалі немає. Одразу після згадки про «російські ЗМІ» ведуча просто каже «нагадую» і нагадує, про що говорив Президент уже два дні тому. А потім ще 30 секунд на біс виступає сам Петро Порошенко. Тобто все, що дізналися з «новини» глядачі, — це те, що промова «Москві» не сподобалася.

6 січня цього разу вже про Різдвяне звернення Президента повідомив телеканал «112». «Разом із своєю сім'єю з Різдвом привітав українців президент Петро Порошенко. У своєму звернені він попросив помолитися за військових на Донбасі», — розповіла ведуча Інна Керча. Потім ще 20 секунд говорив сам Президент. Крім того, що глава держави, як і щороку, привітав людей, глядачі нічого не дізналися. Хоча «112», міг би, наприклад, згадати, що Петро Порошенко уже вітав українців із Різдвом 24 грудня. І того разу зробив це без хору, храму та сім’ї, а стоячи на фоні штор біля звичайної ялинки.

Сергій Рудик та 18 державних велосипедів

У нашому символічному топі «абсурдної благодійності» поповнення. Серйозну заявку на першість зробив Сергій Рудик, депутат Блоку Петра Порошенка, що 5 січня на «Інтері» привіз у село 18 велосипедів та автомобіль.

Ведучий Олексій Просяник анонсує сюжет начебто про сільську медицину: «Четыре миллиарда гривен. Такую безпрецендентную сумму планируют выделить в этом году на развие сельской медицины. Ведь последнее десятилетие сельские амбулатории оказались на гране выживания [...] Как собираются решать проблему? Выясняли наши корреспонденты». Як ви вже здогадалися, «вирішенням проблеми» став здебільшого Сергій Рудик.

Кореспондентка Анастасія Крилатова вирушила на Черкащину й описувала місцеві проблеми протягом першої половини сюжету: «...Сельская медицина обеспечена санитарными автомобилями едва ли на половину. Да и большинство из этих машин медикам не принадлежат». А потім сталося диво: «Новенький санитарный автомобиль и восемнадцать велосипедов для сельских фельдшеров. Транспорт закупили за счёт госсубвенций. Помог народный депутат Сергей Рудык. Бедствовать сельским фапам и амбулаториям похоже осталось не долго. Этот год должен стать безприцендентным в плане финосирования, уверяет нардеп. На развитие сельской медицины правительство планирует выделить четыре миллиарда гривен».

Так хто ж допоміг: державні субвенції, уряд чи народний депутат? Закон про сільську медицину ще у вересні подав Президент. Про мільярди фінансування, передбачені урядом, також у вересні говорила в. о. міністра охорони здоров’я Уляна Супрун. Верховна Рада ухвалила закон у листопаді. Єдиний особистий внесок Сергія Рудика, що фігурує в сюжеті, можемо почути в його коментарі телеканалу: «... Черкаська область отримає плюс сто сімдесят мільйонів гривень, в рамках законопроекту президентського про підтримку сільської медицину, за яку я голосував». За таким принципом, на місці члена БПП в цьому сюжеті могли би з’явитися ще 279 депутатів.

Крім піару Сергія Рудика на державних велосипедах, у матеріалі є ще одна проблема. Він так комплексно й не відповів на озвучене ведучим запитання про сільську медицину: «Как собираются решать проблему?». У сюжеті назвали (не пояснили) лише три елементи реформи: закупівлю ліків, закупівлю транспорту та ремонт закладів. А от про згадуване Уляною Супрун будівництво амбулаторій, оновлення обладнання, пошук лікарів, ремонт доріг між селами та проведення інтернету, журналісти не говорили.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко — привітання з Новим роком та Різдвом вивели главу держави на перше місце у піарних перегонах: чотири згадки від «112», ICTV, «Інтера» та «України».

Володимир Гройсман — прем’єр двічі розповідав про покращення: на ICTV та на «Інтері».

Олег Ляшко — Facebook «головного радикала» двічі ставав джерелом сумнівної інформації для «України».

Сергій Рудик — 18 велосипедів та автомобіль допомогли нардепу від БПП потрапити на «Інтер».

Сергій Каплін — член БПП двічі з’являвся у новинах «Інтера».

УПЦ МП — Українську православну церкву Московського патріархату на «Інтері» та «Україні» піарили як відповідальну за обмін полоненими.

МАУ — компанію Ігоря Коломойського на «1+1» згадали у сюжеті про благодійність телеканалу.

Критика:

Михеїл Саакашвілі — навіть свята не врятували екс-президента Грузії від однієї незбалансованої критичної згадки на «Україні».

Загалом експерти «Детектора медіа» нарахували протягом тижня 21 сумнівний матеріал. Одинадцять із них вийшли на «Україні», шість на «Інтері», два на ICTV та по одному на «112» і «1+1».

Детальніше про це читайте в публікації «Ляшко піарився на Іво Бобулі. Моніторинг теленовин за 1–6 січня 2018 року».

comments powered by Disqus