«Таксисти-маніяки» отримали більше уваги в теленовинах, аніж депортація головного ідеолога «Інтера» Шувалова

Підсумки моніторингу порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 22–28 травня 2017 року.

Головними подіями тижня стали: затримання екс-працівників міністерства доходів та зборів, убивство студентки в Одесі, саміт G7, святкування Дня Києва.

«Інтер» із запізненням обурився видворенням свого співробітника із України

Навколо політтехнолога та «фактичного керівника інформаційної служби телеканалу "Інтер"» (цитата Антона Геращенко) Ігоря Шувалова ходить чимало міфів: буцімто він просував темники, відповідав за інформаційну політику режиму Януковича, посприяв виходу Олега Тягнибока з «Нашої України» тощо. Сергій Льовочкін (власник «Інтера») називав Шувалова своїм радником. При цьому останній досі має паспорт громадянина Росії, і заборонити в’їзд в Україну йому намагалися принаймні двічі: в 2014-му та 2016 роках. І 22 травня 2017 року в’їзд іноземцю справді заборонили. Проте «Інтер» про це не розповів.

Загалом, 22 травня про цю новину згадали тільки на 5-му каналі та на «1+1». Обидва канали опиралися на оригінальний допис Антона Геращенка, радника міністра МВС, і лише «ТСН» поговорила із самим Ігорем Шуваловим. «Подробности», яких це, очевидно, зачіпає найбільше і які, ймовірно, повинні би мати у своєму розпорядженні найбільше інформації, — мовчали. Навіть не випустили критичного матеріалу про те, що Антон Геращенко знову повідомляє інсайди у Facebook.

Зате 23 травня ведуча Катерина Лисенко заявила: «Новая попытка рейдерского захвата телеканала "Интер". Именно так в "Оппозиционном блоке" прокомментировали запрет на въезд в Украину Игорю Шувалову, замдиректора по развитию компании "Национальные информационные системы"».

Коментує депутат «Опозиційного блоку» Юрій Павленко: «Заборона на в'їзд Ігоря Шувалова — це доказ, що влада посилює політичні репресії(навіть Павленко визнає «Інтер» політичним гравцем. — MS). Замість того, щоб знайти підпалювачів “Інтера”, влада здійснює рейдерське захоплення найпопулярнішого (це неправда. — MS) телеканалу країни. Впевнений, що такі дії разом з гучними політичним заявами є нічим іншим як наступ на свободу слова, як намагання захопити і контролювати найпопулярніший медіаресурс».

Далі все зводиться до двох улюблених речей на «Інтері». По-перше, тут звинувачують Арсена Авакова в підпалі каналу:«...свое собственное расследование провели оппозиционеры.И как выяснили, организаторами атаки на новостную редакцию "Интера" были члены партии "Народный фронт", в частности, глава МВД Арсен Аваков. Курировал нападение — его тогдашний советник Илья Кива, а исполнителями были люди с криминальным прошлым».

По-друге, маніпулюють словами експертів. Сергій Томіленко, керівник НСЖУ, заявляє про підпал каналу: «... Ми б хотіли, щоб були встановлені і замовники, і виконавці, і загалом були покарані винні в цьому злочині. Бо очевидно, якщо безкарність вона провокує безкарність. Якщо не покарані ті, хто перешкоджали діяльності національного телеканалу, то відповідно в будь-який момент може ця спроба бути повторена».А кореспондентка Оксана Григорьєва вже від себе додає: «Такой попыткой вполне может быть и запрет на въезд в Украину Игорю Шувалову. Каковы правовые нормы такого решения — неясно, ведь законы он не нарушал, работал на "Интере" на законных основаниях».Це неправда, адже Антон Геращенко пояснив правові норми рішення: іноземець буцімто перебував в України більше, ніж 90 днів без перерви, що заборонено законодавством.

Закінчується новина цілком суб’єктивним висновком від кореспондентки: «Стоит учесть, что Миграционная служба, которая приняла решение о запрете на въезд для Шувалова, — под непосредственным управлением фронтовика Авакова, как одна из структур, подконтрольных МВД. Так что все это — очевидный политический заказ».А от коментарів Шувалова в новині немає. І що справді дивно, на «Інтері» про цю історію більше жодного разу протягом тижня не згадували.

Журналісти залякують українців таксистами

Про знайдену вбитою одеську студентку 22 травня розповіли на чотирьох телеканалах («1+1», «Україні», ICTV та «Інтері»). Нагадаємо, що головним підозрюваним у справі є таксист, який буцімто мав відвезти дівчину до її хлопця, а натомість убив та підпалив тіло.

Усі телеканали взяли коментарі в представника служби таксі, до якої належав арештований водій. І виявилися ці коментарі далеко не обнадійливими. Наприклад, «1+1» Євген Мікідченко заявив, що «в любом такси ты не знаешь, маньяк он или не маньяк».На телеканалі «Україна» кореспондентка Дарія Федоровська розповіла глядачам про ексклюзивний мотив таксиста (прокуратура про нього не заявляла, інші телеканали теж): «У нее не оказалось денег, тогда водитель предложил рассчитаться интимными услугами. Когда девушка отказалась, задушил, вывез за город, а тело выбросил в лесопосадку». На ICTV ж Олена Фроляк узагалі змалювала безнадійну картину: «Ніхто нікого не перевіряє, ніхто нічого не контролює. Тому потрапити в машину до маніяка чи вбивці в нашій країні цілком реально».

Але справжнього страху в ICTV нагнали наступного дня, 23 травня. «Не треба їхати на схід: вбити, зґвалтувати, обікрасти та ще й підпалити може звичайний таксист, — заявляє Олена Фроляк і продовжує, — Як ми з'ясували, 85 % водіїв таксі працюють нелегально, ринок майже весь в тіні, влаштуватись на роботу реально за одним дзвінком, про медичну довідку, судимість вас ніхто навіть не спитає, стаж роботи і знання міста теж зайві. Тому щоразу, викликаючи таксі, будьте пильними, працюйте з великими мережами, щоб не потрапити до маніяка чи сексуального збоченця. Така ситуація — результат заборони перевірок в Україні, відсутність системи контролю. Державна служба з безпеки на транспорті лише за скаргою може когось перевірити і лише легальних перевізників. До речі, оператор ICTV всього за десять хвилин влаштувався одразу в три служби таксі, зайвими запитаннями його ніхто не мучив».

Далі кореспондентка Наталя Полуян спілкується з кількома диспетчерами та представниками профспілок в Одесі, й картина вимальовується справді неприємна, можна почути такі заяви: «На цьому ринку суцільний безлад. Диспетчери не знають, хто везтиме клієнта, а стан водія та машини взагалі нікого не цікавить», «Працювати в такому таксі може будь-хто, навіть серійний убивця. У нього не спитають ні медичних довідок, ні довідок про судимість», «Тим часом випадки трагедій і травмувань на таксі частішають», «Рівень водіїв стрімко падає, туди беруть і пияків, і наркоманів, і колишніх в'язнів».

І хоча в сюжеті виводиться принаймні поточне рішення — зняти мораторій на перевірки — кореспондентка все одно завершує його песимістично: «Покарати за недбальство таких неофіційних перевізників неможливо, тому, коли водія з поганою репутацією виганяють з однієї роботи, він швидко влаштовується через нелегальний диспетчерський центр на іншу».У «Надзвичайних новинах» на ICTV 27 травня інформацію колег ще більше гіперболізували — тут легально працював уже 1 % таксистів і з перших секунд матеріалу журналістка вживала вислови «у кого будете просити пощади?» та «чи не думаєте, що подорож може бути останньою?».

Звісно, це все звучить страшно та реалістично, але варто розуміти: на ICTV, як і на інших каналах, у своїх заявах не посилаються на факти. Їхню статистику (ані кримінальну, ані юридичну) не підтверджує в сюжеті жоден (!) правоохоронець чи документ. Усі ці вислови про «серійних убивць» та «наркоманів» — це спекуляції і припущення самих журналістів та сторонніх людей. Таке нагнітання паніки та залякування кожного глядача особисто дуже схоже на спробу підняти рейтинги. Використовується при цьому, можливо, цілком реальна проблема. Але в інформаційній журналістиці, коли ведуча згадує про те, що «вбити, зґвалтувати, обікрасти, та ще й підпалити може звичайний таксист», — кореспонденти мають надати докази, що подібні ризики саме в таксі справді підвищені. Адже, на жаль, усе це може зробити будь-хто. І коли кореспондентка заявляє, що «випадки трагедій частішають», ми маємо бачити дані та / або інфографіку, яка це підтверджує.

ICTV рекламує курорт «Миргород» та ванни для потенції

«Факти» на телеканалі ICTV, мабуть, розміщують у своїх новинах найбільшу кількість відверто комерційних сюжетів із лобіюванням тих чи інших інтересів виробників. Тут рекламували й пивні компанії, й лісообробні. Цього разу випустили промоматеріал про курорт.

Ведуча Олена Фроляк 22 травня розповідає: «Може пишатися своїми медичними досягненнями полтавський курорт “Миргород”, який цього року святкує сторічний ювілей. Тут чотири санаторії[...] А цілюща миргородська вода просто творить дива. Нині Миргород став ще й міжнародним курортом, куди охоче приїздять іноземці». Звісно, це все абсолютно суб’єктивні та недоведені судження: ведуча фактично від себе хвалить курорт та заявляє про чудотворність його вод. Справді цікаво, чи самі журналісти писали цей текст?

Рекламу «Миргорода» підхоплює кореспондентка Наталія Жуковська: «“Перлина України” — так вже століття величають Миргород-курорт. Тут є все: унікальні лікувальні грязі, неповторної краси курортні парки та всесвітньо відома мінеральна вода. Цілюще джерело б'є з глибини сімсот шістдесяти метрів. Кажуть, за властивостями вода подібна до джерел німецького курорту Баден-Баден. Вона добре допомагає при захворюваннях печінки, кишечника та підшлункової».По-перше, хто називає Миргород «перлиною» і чи справді це роблять із 1917 року? Чим унікальні місцеві грязі? Хто порівняв красу з іншими парками? Наскільки об’єктивно всесвітньо відома ця вода? Чому джерело «цілюще» — це медичний висновок журналістів? А те, що вода «добре допомагає при захворюваннях...» — це реклама лікарського засобу в новинах?

Далі від відвідувачів та місцевих лікарів ми дізнаємося про цілющі властивості курорту ще більше, лікують тут справді все: підвищують кислотність, виявляють пухлини, допомагають кісткам та нервовій системі, проводять повне обстеження тіла, перевіряють на цукровий діабет. Є навіть ванна для поліпшення потенції, куди в кадрі жінка (!) опускає ноги по коліна.

«Узбекистан, Грузія Туреччина, Ізраїль, та навіть Канада. За історію існування курорту тут оздоровилися люди з понад півсотні країн світу. Іноземці кажуть, дивує невисока ціна путівки та пристойна якість послуг», — продовжує створювати імідж курорту кореспондентка й подає одразу два коментарі з компліментами від іноземців. Закінчується сюжет, як і будь-яка реклама, вартістю послуг: «У середньому двотижневий відпочинок обійдеться у вісім з половиною тисяч гривень. За ці гроші вас і нагодують, і оздоровлять».

Годі й казати, що хвалебні коментарі працівників закладу про сам заклад — це звичайна реклама. Чи що заяви журналістів про «чудотворність» місцевої води — це грубе порушення стандартів і, можливо, медичної істини. Чи що, аби замаскувати рекламу під сюжет про 100-річчя, туди треба додати хоча б якусь хроніку чи історію. Адже справді цікаво, як це —  відкрити оздоровчий курорт у такий нестабільний для світу та України час, як 1917 рік.

До речі, на Youtube формальність зі 100-річчям узагалі опустили й назвали сюжет просто: «Вода, которая улучшает потенцию и лечит диабет — почему иностранцы едут лечиться в Миргород».

«1+1» веде самотню війну за інтереси МАУ

Ми вже писали про те, як у «ТСН» намагаються роздмухати скандал із приходу лоукостера Ryanair в Україну. Журналістів обурюють імовірні несправедливі знижки для компанії та буцімто наявність таємних меморандумів між ірландцями та Міністерством інфраструктури. Варто зазначити, що жодне інше поважне ЗМІ (ми перевірили «Українську правду», «УНІАН», «Укрінформ», «Радіо Свобода» та «BBC Україна») про цей конфлікт не згадує. Жоден інший телеканал теж.

Зате на «1+1» ведуча Лідія Таран 24 травня заявляє: «Україна на порозі великого міжнародного корупційного скандалу, і головним його героєм може стати міністр інфраструктури Володимир Омелян».Цю інформацію журналістка подає без посилань на джерела, отже, очікуваний міжнародний скандал — це її власний прогноз. Далі ще більше ексклюзивів та розмитих посилань: «“ТСН” став відомий зміст меморандуму, який він (міністр інфраструктури. — MS) підписав з ірландським лоукостером Ryanair. Згідно з документом, який потрапив в редакцію, в ньому зафіксовано не лише наміри, і комерційні домовленості. Експерти кажуть, такий документ міністр підписувати не мав права і, аби догодити одному авіаперевізнику, пішов на порушення міжнародних прав».

Кореспондент Олексій Іванов починає свій сюжет так само ствердно: «Документ, копію якого отримала “ТСН”, — лист про наміри, який підписали Міністерство та лоукост Ryanair. Він існує». На екрані демонструють підписаний буцімто міністром та перевізником документ у вигляді наполовину заповненого листка А4. Жодних доказів справжності документа «ТСН» не має, й не отримує протягом тижня — але постійно наголошує, що це саме підписи та обіцянки особисто Володимира Омеляна.

Далі в сюжеті одразу п’ять різноманітних коментаторів називають такі домовленості нечесними та навіть заявляють про порушення законів. Зокрема, «юрист Олег Бондар» стверджує: «Этот документ, я сегодня могу сказать, однозначно расходится с требованиями законодательства. Министерство не имело полномочий его подписывать, раз, и второе, его содержание противоречит закону. Министерство обещает те скидки, которые сегодня, по закону, предоставлять никто не может».Проте ані юрист, ані журналісти так і не вказали статтю чи хоча б назву відповідного закону. Як і конкретної посади експерта, який, як з'ясувалося, працює на МАУ.

Самі журналісти «1+1» погрожують міністру антимонопольним комітетом та спекулюють на його вчинках: «Такі особливі умови одній компанії могли б зацікавити Антимонопольний комітет. Але у Міністерстві інфраструктури, аби цьому запобігти, знайшли нормативну шпарину і анонсували нові нижчі тарифи та систему знижок для інших компанії. В силу цей наказ ще не вступив, але базовий український перевізник МАУ анонсував появу квитків за цінами лоукост. Хоча все одно, найбільше вигоди дістається ірландцям».

Завершується сюжет 24 травня одночасно закидом та анонсом: «“ТСН” направила кілька запитів у Національне антикорупційне бюро з проханням розібратися, насамперед чи мав право міністр як державна особа, підписувати документ і робити комерційні обіцянки приватній компанії (але заяву юриста МАУ про незаконність цих дій все одно подали ще до підтвердження із НАБ. — MS). Продовження цієї історії, в якій міністр хотів зробити як краще, а обійшлося це збитками державі, найближчим часом». Останнє речення є подвійним проявом екстрасенсорного дару кореспондента: він не лише прочитав думки міністра Омеляна, а ще й передбачив майбутнє зі збитками державі, яких, принаймні поки що, не сталося. Адже компанія ще не почала працювати.

26 травня тему продовжили: «Рівних прав на ринку вимагають українські авіакомпанії. «ТСН» вже розповідало, що прихід ірландського лоукостер Ryanair може обернутись гучним скандалом. Адже, вже є меморандум, підписаний міністром інфраструктури, і в ньому комерційні обіцянки ірландцям і наднизькі тарифи, яких не має жодна компанія в Україні. Про документ зібралися поговорити з міністром за круглим столом». Це брехня, адже круглий стіл називався «Лібералізація та розвиток авіаційної індустрії України: Ініціативи та виклики» і говорили на ньому не лише про ірландську компанію, а про зміни на ринку та останні ініціативи мінінфраструктури взагалі. Проте з сюжету «ТСН» цього не скажеш.

Спочатку кореспондент Олексій Іванов нагадує глядачам про таємний меморандум у руках «ТСН» і заявляє, що міністр «уперше за кілька днів погоджується прокоментувати це на камеру».Щоправда, коментар міністра полягає в тому, що він відмовляється коментувати: «До того моменту, поки ми кінцево не підпишемо контракт між аеропортом "Бориспіль" і компанією Ryanair, з мого боку буде некоректно коментувати хід переговорів».

Далі телеканал демонструє обговорення несправедливості за круглим столом. Усі три синхрони в сюжеті — згадки про Ryanair. Два з них (єдині критичні) звучать від уже згаданого юриста МАУ Олега Бондаря, якого й далі сором’язливо титрують просто «юристом».

Подають тут також коментарі представників «Борисполя»: «У міністерстві забули про одну з міжнародних норм — відстань між аеропортами для нових рейсів має становити 100 км. У "Борисполі" вже підрахували можливі втрати, — заявляє кореспондент і далі цитує, — У зоні ризику перерозподілу 1 млн. пасажирів, що означає для нас втрату близько 10 млн доларів”».Павло Рябікін, генеральний директор «Борисполя», справді написав це у своєму блозі на «Економічній правді». От тільки журналісти чомусь не навели інших його цитат, які перекреслюють усю їхню роботу за останні два тижні.

Отже, генеральний директор «Борисполя» 25 травня заявив:

«Щоб уникнути маніпуляцій з боку авіакомпаній та з метою чесної ринкової конкуренції, ми також ввели норму, що закріплює маршрут "новим" протягом шести місяців. Тобто якщо дві авіакомпанії одночасно починають здійснювати однаковий новий для "Борисполя" рейс, на обидві з них буде поширюватися знижка 80 %.

Крім того, і це дуже важливо, програмою знижок зможуть скористатися всі авіакомпанії, оскільки знижки не можуть бути ексклюзивними».

Оскільки цієї цитати в сюжеті немає, «ТСН» і далі розповідає про нові отримані таємні документи, нечесні тарифи для інших компаній, порушення законодавства і так далі. Але це все, по суті, наслідок брутального замовчування: згідно зі словами Павла Рябікіна, будь-яка компанія буде мати ті ж самі права, що і Ryanair. При цьому, як і ірландський лоукост, вона буде мати знижки лише у випадку відкриття нових (а отже вигідних аеропорту й пасажирам) маршрутів.

Звісно, можливо, в усьому цьому справді є міжнародний корупційний скандал, і міністр справді порушує закон. Але враховуючи, що жодне інше ЗМІ про це не згадує, що юридично коментує це лише працівник МАУ, що журналісти замовчують таку важливу цитату з тексту, який точно читали, і що власник телеканалу має в цьому прямий комерційний інтерес, — складно повірити у правдивість та незаангажованість журналістів «ТСН» у цьому питанні. До речі, 6 червня компанію МАУ у спекуляціях звинуватив сам міністр Володимир Омелян

Перевагу на телеканал отримали:

Петро Порошенко — цього тижня Президента хвалили всього раз на телеканалі «Україна». А от його дружині та своїй ведучій телеканал виділив одразу два повідомлення.

Володимир Гройсман — цього тижня очільник уряду отримав лише дві піарних згадки від вірного ICTV.

Олег Ляшко — лише один піарний матеріал про нього вийшов на «Україні». Цього тижня навіть без інтерв’ю.

Сергій Каплін — критика «Народного фронту» принесла члену БПП чотири піарних згадки на «Інтері».

Юрій Луценко — річний звіт генпрокура перетворився на піар у трьох випадках: на ICTV, «Україні» та СТБ.

«Народний фронт» — лише хороше про «фронтовиків» можна було двічі почути на каналі «Україна».

«Опозиційний блок» — партію тричі рекламували на «Інтері» та один раз на «Україні».

УПЦ МП — Московську православну церкву традиційно просуває на українському телебаченні «Інтер».

Критика:

«Народний фронт» — на «Інтері» знайшли причини аж для восьми критичних сюжетів про «фронтовикі» протягом одного тижня.

Олег Ляшко — про лідера Радикальної партії «Подробности» випустили два критичних сюжети.

МОЗ — тільки один раз цього тижня «Інтер» критикував роботу Уляни Супрун.

Володимир Омелян — за підписання таємних меморандумів та «екслюзивні» тарифи міністра інфраструктури двічі критикували на «1+1».

Загалом протягом тижня експерти «Детектор медіа» нарахували 50 повідомлень із ознаками замовності. На «Інтері» їх було вісімнадцять, лише на одне менше на «Україні» — сімнадцять. По шість на ICTV та «1+1» і три на СТБ.

Детальніше про це читайте в публікації «Канали “забули” про річницю обрання Порошенка. Моніторинг теленовин за 22–28 травня 2017 року».

comments powered by Disqus