Телеканали Віктора Пінчука на варті іміджу хазяїна

Підсумки моніторингу порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 16–21 січня 2017 року.

Головними подіями тижня стали: Всесвітній економічний форум у Давосі, інавгурація 45-го президента США Дональда Трампа, стрілянина в Олевську, розгортання конфлікту між МОЗ та Борисом Тодуровим.

Давос-2017: який канал — такий і сніданок

Після скандальної колонки Віктора Пінчука у The Wall Street Journal верхівка українського політикуму відмовилася відвідати організований бізнесменом український сніданок у Давосі. До висвітлення цього факту, як і заходу загалом, на телеканалах підійшли по-різному. Почати варто з тих, чиї новини Фонд Віктора Пінчука опублікував на своєму каналі в YouTube. Це СТБ та ICTV, що входять до медіагрупи бізнесмена. По-перше, лише на цих телеканалах український сніданок згадують у підводці до сюжетів. По-друге, лише тут повністю ігнорують факт відсутності на ньому державної верхівки.

Навіть навпаки, ICTV 19 січня, наприклад, із посиланням на РБК «Україна», стверджує, що Порошенко зустрічався з Віктором Пінчуком особисто. Адміністрація Президента, щоправда, цю інформацію спростовує. Інший ексклюзив ICTV звучить так: «Лише на українському сніданку у Давосі була присутня людина, яка володіє інформацією про команду Дональда Трампа. Колишній глава Пентагону Роберт Гейтс близький до оточення нового президента США [...] І лише через Гейста у Давосі можна було зрозуміти настрої нової американської адміністрації». Складно уявити, що лише одна людина на представницькому форумі здатна була змалювати настрої команди Трампа. Як і зрозуміти, що ж пан Гейтс робив увесь інший час, якщо присутній був лише на цьому сніданку. Але одне з його занять ми знаємо точно, він давав, як стверджують журналісти, «ексклюзивне інтерв’ю» ICTV.

Ексклюзивне інтерв'ю Роберта Гейтса на ICTV та неексклюзивні інтерв'ю на СТБ і «Інтері»

Це ж «ексклюзивне інтерв’ю» він дає й на СТБ, причому тут теж стверджують, що він саме «з нами поспілкувався», себто відео вони не просто позичили в колег по холдингу. На обох телеканалах Віктор Пінчук виглядає «філантропом», форум — відкритим та успішним і на обох присутність українських політиків підтверджують коментарями Сергія Лещенка. На «Інтері», якому теж давав інтерв’ю Роберт Гейтс (правда, вже з іншим синхроном, але на тому ж фоні) про політичний бойкот таки згадують, але тут же його спростовують: «Зазвучали призывы бойкотировать Давосский завтрак, но украинские политики все же приехали». Доказ — коментар від Сергія Лещенка. Єдиний закид на адресу Віктора Пінчука — це згадка про статтю, в якій той «настаивал на необходимости болезненных компромиссов с Россией». Яких саме, не уточнюють.

Детальніше про них та й усе інше, що замовчали колеги, говорять лише на «1+1». Коментарів Роберта Гейтса тут, до речі, чомусь немає. Зате є інформація, що дискусію на сніданку журналістам записувати заборонили. І перерахунок «болючих компромісів» Пінчука теж є: «Не наполягати на прагненні вступити у ЄС, забути про Крим, провести вибори на окупованій частині Донбасу і бути готовими до зняття санкцій». Що ж до українських політиків, які все ж прийшли на захід, у сюжеті подано їх незгоду зі згаданими «компромісами», зокрема й від Сергія Лещенка. Є на «1+1» і продовження використаного всіма телеканалами єдиного синхрону організатора: Віктор Пінчук закінчує свій спіч і відповідає «нет» на прохання відповісти на запитання журналістів, зокрема й про свою статтю. Окремо зазначимо, що жоден із каналів не повідомив, що з українських політиків на заході були присутні лише п’ятеро єврооптимістів і що в останній момент від участі в українському сніданку відмовилася Валерія Гонтарева.

Уляна Супрун: від любові до ненависті

18 січня Уляна Супрун нарешті виступила перед політиками та журналістами, коментуючи конфлікт між МОЗ з одного боку та Борисом Тодуровим і комітетом Верховної Ради з питань охорони здоров’я — з іншого. «Інтер» традиційно подав інформацію про очільницю МОЗ скептично. Більшість випуску присвячено коментарям її противників: Борис Тодуров жаліється на відсутність ліків, Ольга Богомолець коментує етику в. о. міністра, Олег Мусій порівнює пані Супрун із попередником Олександром Квіташвілі, а про те, що «министерству надо прислушиваться к критике и быть более открытым», каже навіть Володимир Гройсман, щоправда, лише за словами журналістів. Позицію самої очільниці МОЗ подано в двох синхронах. Причому в першому з приставкою «Інтера»: «Свалила все на "попередников"». А в другому — лише заради того, щоб ілюструвати, як вона покидає залу. На 5-му каналі ситуація кардинально інша. Сюжет починається з доказів кампанії чорного піару проти в. о. міністра: Уляна Супрун сама спростовує фейк щодо її відставки, про яку щойно написали «журналісти». Тут же синхрони з прес-конференції від її заступників, зокрема з ілюстраціями того, як їхні реформи рятують життя дітей. Позицію Олега Мусія на каналі супроводжують іронічним: «На прес-конференцію до Кабміну прийшов і колишній міністр охорони здоров'я. Хотів у нинішнього керівника відомства запитати про освіту, бо сумнівається у її фаховості [...] спитати про освіту попередник не встиг, заговорився з пресою». У фіналі — повна підтримка в. о. міністра від уряду: там, за словами журналістами, обіцяли, що звільняти не будуть і «стануть горою». Варто зазначити, що це був перший сюжет 5-го каналу з приводу цієї історії. Днем раніше до її висвітлення приєдналися й на «UA: Першому», 17 січня тут розповідали лише про критику міністерства, а от 18-го числа зосередилися вже на аргументах самого відомства.

«Інтер» проти цілого світу

Цього тижня на телеканалі «Інтер» вийшло 14 критичних сюжетів про політиків, найбільше за останні три місяці. Головна причина полягає в тому, що «Подробности» нині ведуть одночасно три інформаційні кампанії: проти Уляни Супрун, проти Андрія Садового та проти Авакова — Пашинського — «Народного фронту». Всі ці історії тривають уже від місяця до трьох років, цього ж тижня вони лише обросли новими деталями. У матеріалах про в. о. міністра охорони здоров’я Уляну Супрун хронічно не вистачає коментарів самої очільниці МОЗ. При тому, що поки «Інтер» жаліється на мовчанку з боку міністерства, «1+1» та ICTV беруть у його представників коментарі. Новий закид звучить від заступника голови Комітету з питань охорони здоров’я Олега Мусія 16 січня, той цікавиться, чи має пані Супрун необхідну для роботи освіту. В історії з Сергієм Пашинським «Подробности» зловживають коментарями члена БПП Сергія Капліна, який від висловів про те, що Пашинський «майже вбив людину» перейшов до «намагався вбити людину». Коментарі самого пана Пашинського супроводжуються фразою «пытается обелить репутацию».

Окрема тема — всіляке доведення того, що стріляв депутат стоячи. Для цього використовують і оприлюднені екс-главою Адміністрації Президента Януковича Андрієм Портновим записи допиту депутата. Про те, наскільки законне таке оприлюднення допитів, журналісти мовчать, як мовчать і про те, що Андрій Портнов оплачує послуги адвокатів постраждалого.

Паралельно з темою Пашинського «Інтер» нападає на Арсена Авакова, тут головний меседж — що міністр роздає зброю «друзям» (журналісти так і кажуть).

Що ж до Андрія Садового, то він знову персонально відповідає за проблеми Львова зі сміттєзвалищами. Усі його ініціативи на «Інтері» подають скептично: звернення до міжнародної спільноти — «львовский градоначальник теперь признаётся: не справляются с мусорным вопросом», звернення до української — «пресс-служба чиновника обзвонила даже общенационалтьные медиа с просьбой разместить видео в эфире». А коли ж мерія вирішила будувати пресувальний цех, канал розповідає про мітинг місцевих жителів проти такого рішення: «На блокпосту жители ждут мэра Львова Андрея Садового, но тот сидит в тёплом кабинете и записывает всё новые и новые видеообращения». Цікаво, що за два дні до цього, 18 січня, за словами коментаторів «Інтера», влада ще нічого не робила: «Єдина спроба влади — це тиснути на перевізників і перекласти проблему на наші плечі». Таким чином, «Інтер» у середньому випускає по два критичних матеріали на день, описуючи все ті ж теми й додаючи мінімум нової інформації. Цікаво, чи візьмуть вони все ж таки коментар у якоїсь із критикованих осіб?

«1+1» захищає колег із СТБ він Нацради

Місяць тому в «ТСН» показували «Лебедине озеро» та критикували Національну раду з питань телебачення і радіомовлення через затягування із видачею бланка ліцензії на аналогове мовлення для «1+1». 19 січня журналісти каналу знову критикують установу, цього разу через її позицію щодо показу на СТБ «Битви екстрасенсів» за участю російських військових. Інформаційна основа сюжету — засідання Нацради, на якому серед інших розглядалося й питання СТБ та було прийняте рішення провести перевірку каналу. Голова Нацради Юрій Артеменко обіцяє накласти санкції в разі, якщо перевірка таки виявить порушення. Каральні заходи варіюються від попередження до штрафу. «На думку журналістської спільноти, можливе рішення Нацради — занадто серйозна кара. Порушення на СТБ ніколи не мали системного характеру. До того ж, керівництво телеканалу визнало свою помилку і публічно вибачилося за неї», — захищають колег у «ТСН». Проте з часом сюжет на підтримку СТБ все ж перетворюється на черговий критичний матеріал про Нацраду на «1+1». Спочатку їй закидають вибірковість реакції: активіст Артем Руденко запевняє, що держустанова активно реагує на порушення Нового каналу, СТБ, ICTV та «1+1», а от «рекордсменів» — «Інтер» та «Україну» — чомусь не помічає. Журналісти навіть подають ретроспективу з серіалами російського виробництва на каналі «Україна», захищаючи таким чином одних колег і вказуючи пальцем на інших. Ілюзію того, що в історії з «Україною» щось нечисто, журналісти підкріплюють моментом інтерв’ю з Юрієм Артеменко, в якому той не може згадати про події піврічної давності з серіалом «Не зарікайся». Висновки журналістів однозначні: «Почувши словосполучення ТРК “Україна” і “санкції”, голова Нацкомісії Юрій Артеменко вдає, що не розуміє, про що йде мова». Є в сюжеті ще одне нагадування про власну історію з ліцензією, цього разу в коментарі генерального директора каналу Олександра Ткаченка, мовляв, Нацрада не мала законного права вимагати додаткової інформації про бенефіціарних власників від «1+1». У фіналі ж про СТБ забувають узагалі й підсумовують: «Засумнівалися в ефективності роботи Нацкомісії і в Парламентському комітеті свободи слова. Там закликають звернути увагу чиновників на більш серйозних і системних порушників».

Перевагу на телеканал отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко: Президент несміливо повертається на піарну арену. Поки що лише в одному матеріалі від 5-му каналу.

Володимир Гройсман: прем’єр теж відновлює свої піарні позиції. Цього тижня на його користь можна було побачити два сюжети: від «1+1» та ICTV.

Арсеній Яценюк: екс-прем’єра традиційно піарили на «Україні», цього тижня двічі.

Сергій Каплін: депутат від Блоку Петра Порошенка знову очолює наш антирейтинг, цього разу вже з сімома матеріалами на свою користь від того ж телеканалу «Інтер». Усі його появи — це критика «Народного фронту».

Олег Мусій: іще один політик, якого піарили на «Інтері» — це заступник голови Комітету з питань охорони здоров’я у Верховній Раді. Він на телеканалі критикував Уляну Супрун.

«Опозиційний блок»: цього тижня «Інтер» випустив про своїх улюбленців чотири матеріали.

«За життя»: партію Вадима Рабіновича прорекламували на «1+1».

Віктор Пінчук: давоський форум позначився на піарі бізнесмена. Підкреслено позитивні сюжети про його персону можна було по разу побачити на СТБ, ICTV, «Інтері» та «Україні».

Критика:

«Народний фронт»: «Інтер» присвятив політикам із «Народного фронту» аж десять матеріалів. Як персональних (Авакову та Пашинському), так і загальнополітичних.

Уляна Супрун: в. о. міністра охорони здоров’я на «Інтері» злим словом згадували протягом тижня двічі.

Андрій Садовий: кампанія проти мера Львова поповнилася двома новими сюжетами.

Національна рада з питань телебачення та радіомовлення: критичний щодо Нацради сюжет можна було побачити на «1+1».

Загалом упродовж тижня експерти ГО «Детектор медіа» нарахували 47 сумнівних сюжетів, що на 15 більше, ніж минулого тижня. Лідерами за кількістю подібних новин стали «Інтер» — 19 матеріалів та «Україна» — 17. По чотири таких сюжети було на ICTV та «1+1», по одному на СТБ, 5-му каналі та «112».

Детальніше про це читайте в публікації «Каплін із дьогтем для “Народного фронту”. Моніторинг теленовин за 16–21 січня 2017 року».

comments powered by Disqus