Тележурналісти перейменували й завчасно поховали Аміну Окуєву

скрін-шот СТБ

Також випуски новин розповіли про різних переможців на виборах в ОТГ (об’єднаних територіальних громадах). Крім цього, «Інтер» відкрив критичний фронт проти Закону «Про освіту», а «1+1» підтримував співочий тур Тіни Кароль.

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 30 жовтня — 5 листопада 2017 року.

Висвітлюючи вбивство Окуєвої, журналісти зосередилися на драмі, а не фактах

Убивство Аміни Окуєвої 30 жовтня, на відміну від більшості інших трагедій, тележурналісти висвітлювали досить якісно з погляду професійних стандартів. Радше за все тому, що в них і не було особливого вибору. До місця подій ЗМІ не допустили, тож кадрів крові й тіл в ефірах не було. Похорони жінки були закритими, й журналістам лишалося тільки знімати віддалену процесію. Оскільки слідство ще не озвучило підозрюваних, журналісти не змогли призначити вбивць. Разом із тим в ефір телеканалів прокралися кілька прикрих помилок та загальна інертність.

31 жовтня плутанина почалася вже з імені загиблої. На СТБ кореспонденти заявляють, що «Аміна тут народилася — в Одесі, і звали її від народження Анастасією Нікіфоровою». А от на ICTV ситуація інша: «Вона народилася в Одесі у родині чеченця та полячки і отримала ім’я Наталя Нікіфорова». Зазначимо, що жоден із телеканалів не подає свого джерела інформації, й це зрозуміло. Адже оригінальна публікація про перипетії з іменами жінки вийшла на більш ніж сумнівному сайті «Оперативная линия» в червні цього року: в ній ідеться, що Окуєва змінювала ім’я кілька разів. Сама жінка цю інформацію буцімто спростовувала, принаймні, про це розповідають на «1+1»: «Російські ЗМІ навіть викладали у мережу її документи, за якими Аміна Окуєва насправді чи то Наталія, чи то Анастасія Никифорова. В особистій переписці з “ТСН” стверджувала, це лише спосіб російських ЗМІ відволікти увагу від замаху на їхнє подружжя». Хоча в показаному на екрані листуванні чіткого заперечення немає. Інші телеканали взагалі не згадували спірну інформацію.

На СТБ натомість цією помилкою не обмежилися й заодно «поховали» жінку на день раніше. Ведуча Тетяна Висоцька заявила 31 жовтня: «Аміну Окуєву поховали сьогодні без публічного прощання, на цьому наполягла її мати». Жодних джерел інформації СТБ не озвучив. Не озвучив його й «Інтер», пославшись в аналогічному повідомленні 31 жовтня на анонімні ЗМІ: «Горячая новость. Некоторые СМИ сообщают, что похороны Амины Окуевой уже состоялись. [...] Официальной информации об этом пока нет».

Наступного дня обидва телеканали знову, нічого не пояснюючи, розповіли про ще один похорон Окуєвої. Цього разу справжній, із кадрами церемонії. Та ще й якими кадрами. Журналісти «112», 5-го каналу, «1+1», «UA: Першого», СТБ та «Інтера», що показали репортажі з поховання (звична річ для української тележурналістики), заявляли про те, що кореспондентів не пускали знімати церемонію зблизька, також були вжиті посилені заходи безпеки.

Тож оператори знімали поховання через паркани й кущі. Крім, звісно, «1+1» та «Інтера». Ці телеканали показали глядачам також дуже важливі розкадровки хреста й земляного насипу на могилі Окуєвої зблизька. Також на «1+1» розповіли глядачам усі резонансні деталі події: «До могили допустили лише двох жінок, зокрема, маму загиблої. Тіло Аміни поклали в спеціальну нішу в землі, ні таблички з іменем, ані вінків не залишили».

Не порушенням стандарту, але проявом інертності теленовин стала робота кореспондентів із версіями вбивства та загальним бекґраундом Аміни Окуєвої. 31 жовтня, розповідаючи про минуле жінки, жоден телеканал не згадав про конфлікт між чоловіком Аміни та його добровольчим батальйоном, причиною якого буцімто стали майже три мільйони доларів.

Загалом складається враження, що деякі тележурналісти просто недостатньо уважні й приділяють більше уваги драматургії повідомлень, а не перевірці інформації. Особливо це помітно на СТБ, де біографічний сюжет про Окуєву зробили на тлі сумної музики й завершили читанням «Заповіту» Шевченка у виконанні загиблої. Це, звісно, гарно, але в цьому ж сюжеті заявили про передчасне поховання й недоведене справжнє ім’я жінки. То що краще: розповісти про загиблого лірично чи розповісти правильно?

Вибори в ОТГ: хто заявив про перемогу, той і переміг

Соціологічні опитування й вибори — це чудовий «лакмусовий папірець», що проявляє реальні політичні преференції тележурналістів. На виборах в об’єднаних територіальних громадах, наприклад, залежно від дня й телеканалу перемагали різні люди. Головним чином це були представники Блоку Петра Порошенка, щоправда, лише на думку самого Блоку Петра Порошенка.

30 жовтня телеканал «Україна» заявив про перемогу на виборах в ОТГ партії «Солідарність». Що не дивно, адже цитують на телеканалі лише її: дані з її сайту, керівника її секретаріату, її заступника голови в одній із обласних рад. Інші політичні сили («Батьківщину» та «Аграрну партію») лише один раз згадують у підводці.

На 5-му каналі ситуація схожа. Тут, щоправда, починають із цитати Комітету виборців України про лідерство БПП. Але потім одразу ж подають альтернативні дані від самої «Солідарності», в яких показники сили ще вищі. До речі, тільки останню інформацію журналісти доповнюють інфографікою. Крім БПП, згадують самовисуванців і «Батьківщину».

Про лідерство партії Президента, теж на думку партії Президента, згадують 30 жовтня й на «Інтері». Також згадують про перемогу «Батьківщини», на думку партії «Батьківщина». Дані КВУ ігнорують, очевидне протиріччя у власних новинах — теж.

А от на «1+1» переміг «Укроп». Себто, на виборах партія буцімто зайняла четверте місце, але саме їй чомусь приділили всю увагу журналісти. Ось як виглядає начитка кореспондента Дмитра Фурдака: «Перша четвірка партій-переможниць учорашніх виборів така: "Батьківщина", "Блок Петра Порошенка", "Аграрна партія" та Всеукраїнське об'єднання патріотів "Укроп". У 21 області "Укроп" матиме 282 депутати. За цю політсилу проголосували майже 10 % виборців». Після цього в сюжеті з’являється з коментарями лише лідер «Укропу» Тарас Батенко. Двічі.

Синхрони політика позбавлені новинності, зате повні піару й не підтверджених звинувачень: «...Ми розуміємо ті тиски, які сьогодні чинить система влади. Ми збираємося міняти, власне, систему і тому "Укроп" достатньо несподіваний показав рейтинг для влади, яка очікувала, що партія засохла, зачахла, що вона вже власне не підніметься [...] На Волині теж були, як кажуть, певні коломийки у нас, так. Там влада пробувала застосовувати різні технології щодо зняття кандидатів щодо підкидування різноманітних речей через правоохоронні органи. Але партія достойно подолала ці всі перепони».

Уже 31 жовтня БПП перемогла також на ICTV. Про це знову заявляє сама «Солідарність». Згадують і результати інших політсил, але центром сюжету лишаються здобутки партії Президента: «...Утім, переможці [від БПП] є в усіх регіонах України. На виборах у міських територіальних громадах БПП теж перша. [...] Також високі результати на виборах депутатів до місцевих рад [...] У партії вважають, такий високий результат свідчить про те, що українці оцінили безвіз, децентралізацію, ремонт доріг, підвищення пенсій і припинили повсюди шукати зраду». Останнє речення повторює також керівник секретаріату партії. Його ж коментар, але трішки довший (куди ж без фрази «“Солідарність” — єдина партія, яка об'єднує країну і має підтримку виборців по всій Україні») взяли в свій ефір і на «Україні». Жодної іншої партії в ефірі останньої не згадували й не показували.

«Інтер» 31 жовтня теж повідомив про перемогу БПП, за даними народного депутата від БПП Максима Саврасова. Але тут не забули й про «Опозиційний блок»: «...В регионах политсилу будут представлять 301 депутат и 17 председателей местных советов. И это несмотря на использование властью админресурса, фальсификации и подкупа, — заявляют в "Оппоблоке"...»

2 листопада на ICTV знову повідомили про переможців виборів, цього разу аж двох. Щоправда, знову лише на думку самих цих «переможців»: БПП та «Батьківщини». Президентська партія провела переможну прес-конференцію, де поділилася планами на майбутнє. А от їхні колеги жалілися на фальсифікації: «“Батьківщина" каже, що перемогла на виборах об’єднаних територіальних громад саме вона. Просто результати начебто фальсифікували», — заявляє ведуча Інна Шевченко. У сюжеті присутні коментарі обох партій і чомусь більше нікого, хто міг би підтвердити чи спростувати їхні слова: ні незалежних експертів, ані комітету виборців, ані інших громадських організацій.

Загалом можемо констатувати, що половина телеканалів моніторингу досить яскраво «проявила» свої особисті симпатії, й вони повністю збігаються із загальним піарними преференціями теленовин.

Головна ж проблема журналістів полягала в тому, що вони часто давали оцінювати і прогнозувати вибори лише їх учасникам, а не незалежним експертам. Звідси й непоєднувані заяви про кількох переможців одночасно, і вищезгадана «глибока аналітика» успіхів, наприклад, того ж БПП: «Українці оцінили безвіз, децентралізацію, ремонт доріг, підвищення пенсій...». Та ж проблема і з порушеннями: про них заявляють «Опозиційний блок» та «Батьківщина», а от експерти й факти чомусь мовчать.

Таким чином, на деяких телеканалах реально бракувало роботи журналістів: перевірки, аналізу, узагальнення інформації. Для звичайних безальтернативних заяв про перемоги в партій існують їхні сайти.

«Інтер» doesn't need no education

Можна зі впевненістю заявити, що на «Інтері» почалася нова критична кампанія, цього разу проти закону про освіту. Телеканал та «Опозиційний блок» уже критикували мовні норми документа й тепер переходять до його числової складової: кількості грошей, предметів та вчителів.

1 листопада ведуча Катерина Лисенко повідомила: «Возле Кабмина сегодня бастовали педагоги — требовали денег. Несколько тысяч учителей выступили против урезания образовательной субвенции. Правительство сократило ее более чем на полтора миллиарда гривен. И преподаватели говорят — теперь им придется попрощаться с надбавками, премиями и другими вознаграждениями. А более семи тысяч учителей оказались под угрозой сокращения».

Жодного коментаря, навіть від учасників мітингу, й жодних деталей у цьому 40-секундному «матеріалі» немає. Немає й жодної відповіді з боку держави. Навіть сайт самої профспілки, що організувала мітинг, подав інформацію більш збалансовано. Тут, зокрема, повідомили, що з протестувальниками зустрілися два заступники міністра освіти: обіцяли підняти зарплати на 25 % та провести круглий стіл за участі органів влади і профспілок.

2 листопада «Інтер» знову розповідає про той самий вчорашній мітинг, цього разу вже детальніше. У сюжеті навіть є коментарі, щоправда, лише протестувальників. Головні переживання в них викликає «зменшення» фінансування галузі та ймовірне зменшення зарплат чи звільнення вчителів. «Інтер» не заглиблює глядачів у деталі. Хоча в Комітеті ВР із питань бюджету про це говорили ще у вересні: зарплати вчителів у 2018 році насправді підвищують на 25 %, але освітню субвенцію збільшують лише на 16 %. Тобто фактично фінансування зростає, але недостатньо. 4 листопада МОН пояснили, що різницю в субвенції частково покриють за рахунок залишків із цьогорічних коштів. І ще раз обіцяли, що грошей вистачить і «все збігається». Щоправда, «Інтер» про це вже не згадував.

Натомість «Подробности» 2 листопада розповіли про поїздку Юрія Бойка в Чернівецьку область, де політик лякав педагогів. Лідер «Опозиційного блоку» починає з мовних норм: «Хто хоче поступати в українські вузи, не мають жодних проблем, вчать українську також і поступають в українські вузи. І, взагалі, проблема надумана абсолютно — ламати через коліно людей і не давати їм право вибору розмовляти і вчитись на рідній мові. Це, на жаль, є і також і в Закарпатті така ситуація, з російськими школами така ж ситуація. Це неправильний закон і він повинен бути відмінений».

Статистика від профільного міністра Лілії Гриневич говорить про інше: «60 % дітей шкіл з угорською мовою навчання, так само як і з румунською мовою навчання, не можуть здати навіть ЗНО з української мови». Чернівецька та Закарпатська область — узагалі найгірші в Україні за результатами ЗНО. Разом із тим, Гриневич не заперечує збільшення кількості предметів мовами нацменшин за наявності «об’єктивного обґрунтування».

Інша річ, яку розкритикував Бойко, — це зменшення кількості предметів: «Зменшилася кількість предметів. Було 22 предмета, стає дев'ять. Тобто, це вже торкається вчителів. Це буде зменшення кількості вчителів, тому що суміщаються предмети, погіршується якість навчання. Ми також проти цього. Ми виступаємо за те, щоб у нас була базова освіта, ґрунтовна».

Звісно, і з цього приводу МОН має іншу, проігноровану «Інтером», думку. По-перше, зменшують кількість лише «обов’язкових» предметів і дають школі самостійно обирати, що і як викладати. По-друге, ці зміни планують спочатку втілити як експеримент і лише потім перейти до масового впровадження. По-третє, Гриневич рік тому справді заявляла про звільнення вчителів, але не через предмети у школі, а через зменшення кількості учнів унаслідок демографічного спаду. Педагогам обіцяли надати допомогу в пошуках нової роботи.

5 листопада журналісти знову коротко повернулися до західноукраїнських пригод Юрія Бойка: «опозиціонер» відвідував дитячий будинок на Буковині, який буцімто особисто підтримує ще з початку 90-х. У цей час політик працював на хімзаводі під Луганськом. Із приводу освіти в сюжеті Бойко заявляє, що його партія вже подала звернення, аби скоригувати закон. Щоправда, як саме — невідомо.

Загалом, «Інтер» та «Опозиційний блок» використовують у питанні освіти давно відпрацьовану тактику: політики у синхронах залякують представників галузі, а журналісти ігнорують думки їхніх опонентів та інформацію з відкритих джерел. Далі, судячи з усього, варто чекати на Сергія Капліна, таємні будинки Лілії Гриневич та заяви про «освітній геноцид».

«1+1» вирішив пропіарити в новинах свою зірку — Тіну Кароль

Інколи здається, що участь у талант-шоу приносить більше користі кар’єрам не їх учасників, а їх суддів. Врешті-решт, вони отримують набагато більше екранного часу, а у випадку Тіни Кароль та «1+1» до цього додається ще й новинний ефір. 3 листопада ведуча «ТСН» Наталія Мосейчук повідомила таке: «Рекорд української поп-музики. Сім концертів за п'ять днів. Загалом це 14 годин живого співу. У Києві Тіна Кароль виступала в межах свого всеукраїнського туру. Квитки на столичні концерти розкупили за кілька днів і лише на один їх не продавали, він був доброчинний».

На жаль, нам так і не вдалося знайти офіційного реєстру рекордів української поп-музики, але сподіваємося, що з ним звірялися журналісти «1+1». Натомість досягнення Тіни Кароль, яке подали фактично інформаційним приводом у підводці, можемо порівняти зі світовими рекордами, на сьогодні це десять виступів за один день та 27 годин безперервного живого виконання. Узагалі ж п’ять концертних днів поспіль та два виступи в один день — не така вже й рідкість для турне. Навіть у межах того ж самого Всеукраїнського туру Тіни Кароль таке трапиться ще принаймні раз. Тож, здається, справжньою причиною для новини став не «рекорд» співачки, а партнерство з «1+1», зазначене першим на афіші. Чи те, що на її благодійний концерт були запрошені, зокрема, діти із проекту «Здійсни мрію» від цього ж телеканалу.

Варто зазначити, що на сайті «Плюсів» досить часто згадують про співачку. Як про одну з ведучих проекту «Танці з зірками», про суддю проекту «Голос», про авторку саундтреків для щонайменше двох серіалів «1+1», людину, що випустила власну помаду, купила телефон та займається благодійністю.

На згадках про благодійність будується і телевізійний сюжет 3 листопада: «На афіші концертів Тіни Кароль один виділений окремо. Його сама співачка називає особливим. На нього вона запросили дітей із дитячих будинків та інтернатів, бійців АТО та лікарів», — розповідає кореспондентка Валерія Ковалінська.

Далі в матеріалі Тіна Кароль закликає дітей вірити в диво, а дорослі (учасник проекту «Переможці» авторства того ж «1+1») розповідають, що співачка «насправді дуже талановита» і має «чітку гражданскую державну позицию». Журналісти ж згадують, що «захоплення» цього чоловіка Тіною Кароль почалося з «військового шпиталю, коли співачка виступала перед пораненими». Реклама турне й піар на благодійності поєднуються і в фіналі повідомлення, де кореспондентка запевняє: «Попереду ще 33 концерти по всій Україні. Загалом нову сольну програму Тіни побачать 260 тисяч глядачів. Частину гонорарів від туру співачка віддасть у свій фонд "Полюс тяжіння", який закуповує медичне обладнання та ліки в дитячі онкологічні лікарні по всій країні».

Також у сюжеті є 26-секундний фрагмент, у якому журналістка показує імпровізовану «квартиру» Тіни Кароль у Палаці «Україна», де артистці довелося жити, аби «витримати такий щільний робочий графік». У рамках повідомлення ми бачимо «ліжко, на якому спала Тіна Кароль», «кімнату, де Тіна Кароль приймала гостей», «зону, де співачку готували до виходу на сцену», «ванну кімнату Тіни Кароль». Загалом, новини.

Навряд чи хтось стане сперечатися, що благодійні концерти — це добре, але піар на благодійних концертах, тим паче в ефірі загальнонаціональних новин, — це вже досить спірне запитання. Матеріал же вийшов саме піарним, у ньому неодноразово наголошували на успіхах співачки, її персоні та її благодійній / громадянській позиції. Про це ми отримали значно більше інформації, ніж про саму подію чи її запрошених учасників. Крім того, підозри викликає тісний зв’язок між артисткою й телеканалом. І, звісно, після подібних новин як жарт згадуєш і про роман із Коломойським :)

Телеканал «Україна» навіть у спорті розповідає лише про перемоги Ахметова

У Ріната Ахметова є аж два телеканали про футбол із креативними назвами: «Футбол 1» та «Футбол 2». Тим не менше, в ефірі телеканалу «Україна» теж час від часу виходять новини про цей вид спорту, щоправда, досить специфічні. Журналісти чомусь помічають лише своїх колег по олігарху із «Шахтаря» і, навіть розповідаючи про престиж держави загалом, ігнорують головних конкурентів «гірняків» — «Динамо» Київ.

Свій випуск новин 2 листопада «Сегодня» завершили радісним повідомленням: «Донецкий «Шахтер» победил чемпиона Нидерландов Фейеноорд и обеспечил себе как минимум дальнейшее участие в Лиге Европы», — заявила ведуча Олена Кіт.

У двохвилинному сюжеті кореспондент Юрій Гула детально розповів про перебіг матчу. Журналіст всіляко підкреслює звитягу «Шахтаря»: «Гол только разозлил дончан», «Марлос взял игру на себя, на замахе обыграл защитника и элегантно перебросил вратаря», «Болельщики шли довольны, все от мала до велика». А от про суперників у «Сегодня» лише погане: «После перерыва в Харькове заснежило. Похоже, голландцы к такому повороту не были готовы...», «Гости не успели опомниться, как Шахтер уже повел в счете».

У сюжеті є коментарі тренера «Шахтаря», футболістів, вболівальників клубу. На боці суперників мовчать. Є на «Україні» ще одне дивне мовчання. Журналісти приписують «Шахтарю» всі міжнародні футбольні заслуги держави й не згадують про існування інших команд: «[Перемога] дает очень неплохие шансы на выступление в Лиге Чемпионов и гарантирует как минимум дальнейшее участие в Лиге Европы. Итак Украину ждет еврокубковая весна», — заявляєкореспондент 2 листопада. Далі «Сегодня» анонсують вечірні футбольні матчі цього дня і якось не згадують про «єврокубковий» матч київського «Динамо». Ба більше, про цю гру «Україна» не говорила й наступного дня, хоча обидві команди аналогічно пройшли до міжнародних змагань і аналогічно представлятимуть там Україну.

Себто навіть у спортивних подіях телеканал примудряється викривляти інформацію на користь іміджу Ріната Ахметова. Про «Динамо» ж тут згадують лише тоді, коли команда потрапляє у скандали.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко — піарна активність Президента значно спала й цього тижня його лише раз рекламували на ICTV.

Володимир Гройсман — прем’єру журналісти присвятили чотири піарних сюжети. Двічі доклали зусиль «Україна» та «Інтер».

Арсен Аваков — міністр МВС цього тижня «прийшов, побачив та переміг». Фактично дебютанту в телевізійному піарі журналісти підігрували в своїх ефірах аж десять разів: п’ять на «Україні», три на «1+1», по одному на ICTV, та, не віриться, що це правда, на «Інтері». Це все, як не парадоксально, на фоні арешту сина.

Олег Ляшко — про свого «головного радикала» «Україна» цього тижня згадала лише раз.

Сергій Каплін — член БПП чотири рази з’являвся на «Інтері».

Олександр Турчинов — паркетні заяви політики поширювали 5 канал, «UA: Перший» та ICTV.

«Опозиційний блок» — улюблену політичну силу «Інтер» показував у новинах тричі. У тому числі після виборів в ОТГ.

БПП — партію шість разів виставляли переможцем виборів в ОТГ, головним чином, на її власну думку. Це двічі робили на ICTV, «Україні» та «Інтері».

«Батьківщина» — ще одного переможця виборів в ОТГ просували двічі: по разу на «Інтері» та ICTV.

«Укроп» — цьому учаснику виборів в ОТГ приділили час на «1+1».

Критика:

Михеїл Саакашвілі — критикували цього тижня лише Михеїла Саакашвілі й лише на «Україні». Зате аж чотири рази.

Загалом експерти «Детектора медіа» нарахували протягом тижня 62 сумнівних матеріали. 28 матеріалів на «Україні», чотирнадцять — на «Інтері», дев’ять — на «1+1», вісім — на ICTV, два — на 5-му каналі та один на «UA: Першому».

Детальніше про це читайте в публікації «Аваков і його “картковий будинок”. Моніторинг теленовин за 30 жовтня — 5 листопада 2017 року».

comments powered by Disqus