Україно, я на колінах! Як теленовини зробили Президента головним тріумфатором «Ігор нескорених»

Скрін-шот 1+1

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 2-8 жовтня 2017 року.

Головними новинами тижня стали: теракт у Лас-Вегасі, ухвалення законопроектів про судову та пенсійну реформи, розгляд  законопроекту щодо реінтеграції окупованих територій.

 Президентський піар «переламав через коліно» сюжети про тріумфаторів «Ігор нескорених»

Петро Порошенко став на коліно! Саме такою фразою можна підсумувати сюжети деяких ЗМІ з приводу нагородження Президентом учасників української збірної «Ігор нескорених», аналогу Паралімпійських ігор для поранених військових. «1+1», ICTV та «Інтер», на відміну від колег, забули про героїзм спортсменів і сконцентрувалися на «героїзмі» Президента.

«На коліні зі словами подяки президент привітав ветеранів і військовослужбовців, які повернулися з міжнародних змагань "Ігри нескорених", що тривали в Канаді, – розповідає 3 жовтня ведуча «1+1» Наталія Мосейчук. – Учасникам команди, тренерам та організаторам, які підтримували українську збірну, Петро Порошенко вручив високі державні нагороди. Романа Панченка, який на візку стріляв із лука, президент привітав,  стоячи на коліні. Крім нагород, Петро Порошенко подякував нескореним за патріотизм і закликав своїм прикладом надихати поранених в реабілітаційних центрах».

Далі лунає синхрон Президента з подяками й… новина закінчується. У сюжеті немає ні коментарів військових, ні нагадувань про здобутки спортсменів, ні додаткової інформації про «високі нагороди», що ті отримали. Узагалі нічого, крім піару Президента. Що й говорити, якщо двічі за тридцять секунд ведуча уточнила, що лідер держави став на коліно. Нічого, крім цього, із сюжету глядачі просто не дізналися.

Майже аналогічна ситуація й на ICTV, ведуча Інна Шевченко розповідає: «…Сьогодні Петро Порошенко нагородив кожного призера змагань у Канаді орденами за заслуги третього ступеня. Аби надягнути державну нагороду на груди чемпіона “Ігор Нескорених”, десантника Романа Панченка, який під час бойових дій зазнав важкої травми хребта та нині пересувається на інвалідному візку, Петро Порошенко навіть став на коліна».

У цьому сюжеті теж присутні коментарі лише Президента, але «Факти» хоча би коротко нагадують глядачам про досягнення спортсменів.

Так само вчинили й на «Інтері», де ведуча Катерина Лисенко розповідала: «Завоевали медали, а получили еще и ордена. Президент Украины наградил украинских бойцов и ветеранов, которые принимали участие в "Играх непокоренных" в Канаде. Перед одним из них даже преклонил колено. По словам Петра Порошенко, украинская команда получила все свои 14 медалей заслуженно. Особенно, если учесть, что участников от Украины было впятеро меньше, чем от других стран. Президент надеется, что пример спортсменов на "Играх непокоренных" вдохновит людей с ограниченными возможностями».

Добре, що Президент вважає досягнення заслуженими, але що там думають самі учасники змагань? Їхні коментарі пролунали лише на двох (!) телеканалах, які входять до моніторингу «Детектор медіа», - СТБ та «112». Це нелогічно, адже на будь-якому нагородженні важливо, хто заслуговує нагороди, а не хто їх вручає. Тим паче, що Президент вручає ордени регулярно, а от отримують їх інколи лише раз у житті. Коли аналогічну нагороду заслужили співробітники «1+1», телеканал розповів про їхні враження.

Що ж до того, що Президент став на коліно, то цей факт журналісти виділяють у сюжетах майже вульгарно. «1+1» починає із нього, ICTV ним завершує, себто, обидва телеканали наголошують на факті. Виходить, що в кадрі, з одного боку, присутні люди, які втратили здоров’я, захищаючи країну, а потім тріумфували на міжнародних спортивних змаганнях, а з іншого –політик, який став на коліно. І акцент ЗМІ роблять на останньому.

«Опозиційний блок»  розколовся непомітно

3 жовтня, після голосування за судову реформу, в Україні сталася ще одна гучна політична новина «Опозиційний блок» «дав тріщину». Через незгоду із позицією фракції Михайло Добкін, кандидат від «Опоблоку» на виборах президента у 2014 році, заявив про вихід із партії. Вадим Новинський оголосив про створення «опозиційної платформи» всередині сили. Про ці події повідомили практично всі великі українські новинні інтернет-портали. А от тележурналісти ігнорували тему впритул, навіть коли брали інтерв’ю у «розкольників».

Почати варто з того, що 3 жовтня про проблеми у партії згадали лише два телеканали «112» та 5 канал. Перший дуже коротко описав події: «…не підтримали своїх колег депутати Добкін і Новинський. Перший в соцмережах оголосив про вихід з партії. Другий про створення опозиції в середині опозиції».А от на 5 каналі глядачам не пояснили нічого, тобто, зовсім нічого. Ось як тут згадали про перипетії в партії: «А в "Опозиційному блоці", який дав за реформу 20 голосів із 33 присутніх, назріває розкол».Звідки журналісти це взяли? Що це за розкол? Чому він назріває? Хто його організовує? Це політичний розкол, чи партія просто не може вирішити, хто цього тижня буде піаритися на «Інтері», а хто на «Україні»:)?

Усе це так і лишається загадкою, адже більше жоден телеканал протягом тижня так і не порушує цю тему.

Звісно, можливо, деякі журналісти просто не могли дістати коментарі «опозиціонерів». Наприклад, «Українській правді» Михайло Добкін буцімто відмовився коментувати причини подій, «пославшись на "недружні стосунки" з виданням». Але є на українському телебаченні ЗМІ, в яких немає проблем із доступом до «Опоблоку», це згадані вище «Україна» та «Інтер», що лише у вересні пропіарили політсилу 27 разів.

Піарили їх і на цьому тижні. Буквально наступного дня після своєї гучної заяви для студійного інтерв’ю (!) на канал «Україна» прийшов Вадим Новинський. Про більше пересічний журналіст в даній ситуації не міг би навіть мріяти. Спочатку з політиком обговорили пенсійну реформу, потім реінтеграцію Донбасу й лише насамкінець ведуча Олена Кіт порушила тему вчорашнього голосування:  «Вы голосовали против судебной реформы. Вы принципиально с ней не согласны…». От тільки якимось чином, хоч Новинський і розкритикував реформу в ефірі, ні ведуча, ні політик так і не згадали про його вчорашню заяву.

Доступ «до тіла» мав й «Інтер», який 5 жовтня брав коментарі у Вадима Новинського та Юрія Бойка (вони представляють різні табори в «розколі») з приводу закону про реінтеграцію Донбасу. Можна було би подумати, що журналісти опитують обох нардепів, адже в партії ідеологічні протиріччя, але ця тема ніяк в сюжеті не афішується, й «Інтер» просто надає «Опоблоку» удвічі більше часу, ніж іншим партіям. Хоча Вадим Новинський буквально напрошується на запитання про «тертя» у партії: «Было заседание фракции, на котором обсуждались все эти законопроекты [про реінтеграцію, - MS], которые были только вчера внесены в Парламент. У нас было единодушное решение…»

Загалом, «Інтер» та «Україну» можна зрозуміти. Серед тележурналістів існує практика «мовчати» про чутливі для власників питання до з’ясування обставин. Так, наприклад, робили на «1+1», коли МАУ надумали судитися з Мінінфраструктури. На ZIK «взяли паузу», коли власник телеканалу буцімто збив людину. Щоправда, обидва ЗМІ повідомили про ці події уже наступного дня, хоч і специфічно. Можна подумати, що тема «розколу» просто не варта висвітлення, але «Сегодня» та «Подробности» розповідають і про значно дрібніші історії із життя «опозиціонерів». Наприклад, як Юрій Бойко їздив у Шостку. Чи як Наталя Королевська вимагає розслідувати випадок, коли її облили зеленкою. Чи як Борис Колесніков планує збудувати льодову арену в Черкасах.

Що ж до мовчання інших телеканалів, то тут ситуація вже складніша. Тележурналісти взагалі приділяють життю «Опоблоку» не надто багато уваги, то ж, можливо,  ця тема їм просто «не цікава». Або ж вони чекають, до чого призведе ситуація, і поки не мають про що розповідати. Але, в будь-якому разі, вихід із партії її попереднього кандидата в президенти це привід для хоча б короткого повідомлення.

Загалом, дуже цікаво, як на піар «опозиціонерів» вплине ця історія. Адже до людей, що покидають «Опозиційний блок», на «Інтері», наприклад, ставляться не дуже шанобливо. Запитайте хоча б у Вадима Рабіновича.

На «Інтері» розповідають, що Юрій Береза «по-звірячому» бив чоловіка

23 вересня будинок депутата «Народного фронту» Юрія Берези підпалили. Гостроти новині додало те, що в палія, якого затримала місцева охорона, потім виявили черепно-мозкову травму. Неназвані джерела видання Insider стверджували, що чоловіка буцімто побив сам нардеп. Аналогічну теорію другого та п’ятого жовтня просував і телеканал «Інтер», хоча правоохоронці спростували її ще 26 вересня.

Ведуча Катерина Лисенко 2 жовтня розповіла: «Новые подробности скандала вокруг народного депутата от "Народного фронта" Юрия Березы. В СМИ появилось имя мужчины, которого якобы избил нардеп […] Он сейчас в больнице. В то же время правоохранители скупы на комментарии. Наши корреспонденты побывали там, где все произошло, и посетили больного. Что удалось выяснить, далее в материале».Що би там не з’ясовували журналісти, але хворого вони так і не відвідали (до нього не пускають) та й правоохоронців просили прокоментувати далеко не все. Також відзначимо настрій підводки: у ній взагалі не згадується про підпал будинку, а суть новини сконцентрована на особі постраждалого, а не його діях.

«Майстерність» маніпуляцій «Подробностей» проявляється й у сюжеті. Хвилину та двадцять секунд тут жодним чином не згадують про обставини «побиття» чоловіка. Замість цього журналісти та лікар коментують стан його здоров’я, а самого «палія» називають не інакше як «постраждалим», хоча наразі жодних фактів побиття ще не доведено.

Лише в другій половині сюжету кореспондентка Олена Мендалюк  розповідає:«Артема Белого привезли в больницу из райотдела полиции в Желтых Водах, куда его доставили как подозреваемого в поджоге дома народного депутата. Правда, больше он походил не на нападавшего, а на пострадавшего. По информации СМИ, избил его депутат от "Народного фронта" Юрий Берёза».Що за ЗМІ таке повідомили й звідки в «Подробностей» інформація про вигляд чоловіка, якщо вони його не бачили, – незрозуміло.

Після цього в сюжеті з’являється коментар правоохоронців: керівниця відділу комунікації дніпропетровської Нацполіції заявляє, що вже створено комісію для розслідування інформації ЗМІ. А от про те, що ще 26 вересня прес-служба Головного управління поліції в Дніпропетровській області спростувала причетність нардепа до подій: «Інформації про те, що там був народний депутат, немає. Його там не було» – ніхто не повідомляє. Також ні правоохоронці, ні журналісти не згадують деталі інциденту: буцімто затриманий чоловік підпалив одну з кімнат будинку нардепа і його машину, а при затриманні погрожував полісменам гранатою.

Натомість знімальна група відправилася до того самого будинку депутата. Виявилося, що він ще не добудований. Охоронці намагалися прогнати журналістів, а місцева жителька відмовилася говорити про інцидент. 

Завершується повідомлення майже іронічно: «Все обстоятельства сейчас расследуют правоохранительные органы, но никаких подробных комментариев не дают».Крім тих, звісно, які «Інтер» в сюжеті ігнорує. Та й сам Береза, схоже, не дає «Інтеру» ніяких коментарів. Хоча «Українська правда», наприклад, все ж якось змогла з ним поговорити: «На момент, коли все сталося, мене взагалі не було вдома. Слідство це вже перевірило, перевірено місцезнаходження мого телефону, там були дзвінки і все інше...».

5 жовтня «Інтер» повернувся до цієї історії, ведуча Катерина Лисенко повідомила: «Зверски избитого жителя Кривого Рога Артема Белогообвиняют в поджоге дома нардепа от “Народного фронта” Юрия Березы. Мужчина вбольнице. Там ему и вручили подозрения. Напомню, 24 сентября Артем Белый якобыпытался проникнуть в дом Юрия Березы. Полиция задержала его. Правда, Белый большебыл похож на пострадавшего. Врачи диагностировали у него перелом 4 позвонков итравму грудной клетки. По информации СМИ, его до полусмерти избил Юрий Береза. Делорасследует областная прокуратура».

Тобто, невідомі ЗМІ й далі повідомляють про побиття нардепом, хоча спростуванню поліції виповнилося ювілейних десять днів. Журналісти продовжують більше розповідати про стан «палія», а не про саму подію. Яку, наприклад, чоловік мав мотивацію? Як саме підпалив будинок? Все це на «Інтері» ігнорують. Зате самостійно оцінюють пошкодження, як-от «побиття до напівсмерті». Сам факт «побиття», нагадаємо, офіційно досі не підтверджений, той же Береза переконує, що чоловіка ніхто не бив.

У журналістів «Інтера» є всі причини, щоб сумніватися в офіційній версії та ставити критичні запитання. Наприклад, чому недобудований будинок нардепа опівночі охороняли двоє охоронців, якщо самого нардепа там не було? Хто взагалі охороняє нардепа й навіщо? Який вплив міністр МВС Арсен Аваков може мати на справу однопартійця?

Але, замість цього всього, замість справді якісного й критичного сюжету, «Подробности» знецінюють свої матеріали відвертою незбалансованістю. Як й у випадку «справи Пашинського», телеканал просто ігнорує думку правоохоронців та нардепа, акцентуючи увагу на «потерпілому». А це не лише порушення стандартів журналістики (після чого «Інтеру» просто не віриш), це ще й стратегічна помилка, адже лише в лікарняній палаті неможливо розкопати справді сенсаційної інформації.

На ICTV прокотилася «нова хвиля занепокоєння» МОЗ та нова хвиля піару «Нашого краю»

На телеканалі ICTV нарешті об’єдналися дві родзинки  сумнівних новин цього телеканалу реклама партії «Наш край» та чорний піар медичної реформи. 4 жовтня «Факти» розповідали, як члени політсили  хвилюються через заплановані МОЗ зміни.

Ведуча Інна Шевченко заявила: «Медреформу все більше критикують  [на ICTV так точно, -MS]. Нову хвилю занепокоєння викликав перелік послуг, які держава гарнтує в пакеті медичної допомоги. У партії "Наш край" переконані: МОЗ хоче перекласти усю роботу на сімейних лікарів, а вузьких фахівців – скоротити».

Так, вам не здалося. Журналістка заявила, що «перелік послуг» викликав хвилю занепокоєння, але глядачам при цьому нічого про нього не розповіли. Ні що туди входить, ні коли його взагалі оприлюднили, ні на якій він стадії затвердження. Ситуація патова: «Наш край» критикує річ, про яку  глядачі щойно дізналися й про яку не мають жодного уявлення.

Ведуча продовжує: «Співголова партії [«Наш край»] Олександр Мазурчак запевняє: Держава також руйнує систему безоплатної медицини. Реформу він називає сирою і вимагає її допрацювати, а не ухвалювати в нинішньому вигляді».

Коментувати закиди на телеканалі ICTV про «скорочення» та «руйнування безоплатної медицини», здається, просто немає сенсу. Цього разу ми дамо посилання не на спростування від МОЗ, а на випадки, коли після сюжетів «Фактів» ми вже давали посилання на ці заяви: ось, ось, ось, ось. Що ж до «переліку послуг», то його в міністерстві оприлюднили ще 26 вересня. Детально про це можна почитати, наприклад, тут. Екс-міністр охорони здоров’я Микола Поліщук запевняє, що практично 85% звернень до медзакладів будуть безкоштовними.

Тим часом Олександр Мазурчак, співголова партії «Наш край», на ICTV розповідає: «Покивона [реформа]зводиться до ліквідації безоплатної медичної допомоги населенню України, що є порушенням Конституції. Вона може привестисьогоднідо значного скорочення вузькопрофільних спеціалістів…»

Цим сюжет і завершується, ніхто більше не отримує у ньому слова. Разом із тим, назвати пана Мазурчака достатньо компетентним експертом важко. Згідно з сайтом «Нашого краю», він здобув кілька освіт, жодна з яких не медична. Його найвища в житті посада – перший заступник Міністра з питань житлово-комунального господарства України у 2008 році. То ж ні політичного, ні експертного статусу, аби оцінювати реформу, Мазурчак не має. Принаймні, на ексклюзивних умовах. Але найсумніше інше: глядачам так і не повідомили, право на які безкоштовні процедури вони отримають після реформи. Усе, що їм дали «Факти», це чергове повторення незбалансованої критики.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко – досить важкий тиждень розгляду реформ приніс президенту сім піарних згадок на телебаченні. Дві на ICTV та по одній на «Україні», СТБ, «Інтері», 5 каналі та «1+1».

Володимир Гройсман – прем’єр-міністру пощастило менше, його згадували лише тричі. По разу на «Україні», «Інтері» та «1+1».

Сергій Каплін – у «тиждень реформ» депутата від БПП піарили на «Інтері» лише двічі.

«Опозиційний блок» – політикам із цієї партії присвятили два сюжети на «Інтері».

«Укроп» – партії присвятили один сюжет на «1+1».

«Наш край» – незбалансовано про партію розповідали в одному сюжеті на ICTV.

Юлія Світлична –  очільниця харьківської ОДА лишається найбільш розпіареним губернатором держави. «Україна» присвятили їй два сюжети.

Бізнес Дмитра Фірташа – інтереси свого співвласника двічі відстоював «Інтер».

Критика:

Михеїл Саакашвілі – «грузинського реформатора» двічі згадували в сумнівному негативному контексті на «Україні». Тут же одного разу йшлося про Семена Семенченка.

Юрій Береза – члена «Народного фронту» двічі критикували на «Інтері».

Вадим Рабінович – третій тиждень «Інтер» розповідає про буцімто проплачені акції політика.

Дмитро Бут – уже більше місяця «Інтер» критикує  заступника керівника департаменту Нацполіції.

Олег Ляшко – щонайменше сьомий місяць «Інтер» розповідає, що «Радикальна партія» співпрацює з владою та «обдирає» українців.

Загалом експерти «Детектор медіа» нарахували протягом тижня 45 сумнівних матеріалів. 22 з них вийшло на «Україні», 13 - на «Інтері», по три - на «1+1», СТБ та ICTV і один - на 5 каналі.

Детальніше про це читайте в публікації «Горіла Рада, диміла. Моніторинг теленовин за 2–8 жовтня 2017 року».

 

comments powered by Disqus