Володимир Гройсман покатав журналістів на вертольотах

Підсумки моніторингу порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 29 травня — 4 червня 2017 року.

Головними подіями тижня стали: візит Володимира Путіна до Парижа, ратифікація Нідерландами угоди про асоціацію Україна — ЄС, смерть колишнього глави УГКЦ Любомира Гузара, перемога «Нафтогазу» у справі проти «Газпрому» у Стокгольмському суді, теракт у Лондоні.

Як піарники Гройсмана користувалися послугами журналістів

«Воздушная инспекция. Владимир Гройсман сегодня проверял, как ремонтируют дороги на Западе страны и на сколько эффективно тратят деньги», — розповідає ведуча «Сегодня» Олена Кіт 30 травня.

До створення сюжету команда прем’єра підійшла з розмахом. Так, заслуги за сюжет телеканалу «Україна», як і за аналогічний сюжет на «Інтері», має отримати саме піарна служба Володимира Гройсмана: журналістів організовано зібрали, посадили у вертоліт і відправили в політ із трьома зупинками в різних областях, де на них уже чекали щойно покладений асфальт, промови прем’єра та запевнення в якості доріг. Журналістам лишилося тільки знімати.

«Премьер летит впереди, мы летим за ним. Вертолёт забит журналистами. Слева виднеются поля, справа озёра. Через 40 минут Волынская область. Там ремонтируют трассу Львов-Радехов-Луцк. Премьера поводили, показали, пообещали: трассу сдадут в июне с гарантией», — розповідає кореспондент Олена Гончаренко на «Україні». Останнє речення журналістки, власне, описує весь матеріал: прем’єра водять, показують та обіцяють. А потім обіцяє вже він, наприклад, що «будемо вас контролювати так, як вас ніхто ніколи не контролював». Кореспонденти детально показують усі три зупинки й потім дають прем’єру ще раз попіаритися: «Дороги в Україні знаходяться де-факто сьогодні в надзвичайно незадовільному стані. Але з такими темпами, як ми беремо, я переконаний в тому, що за п'ять років ми наведемо порядок і на українських дорогах».

Наприкінці також виявляється, що вартість ремонту доріг цього року обійдеться у 30 мільярдів гривень, два з яких дасть Польща: «В кредит на 30 лет. Первые пять без процентов. Но при условии, что львиная доля материалов будут польскими».Голова «Укравтодору» Славомир Новак заявляє: «Оглашены тендеры по польскому кредиту для Львовщины, для Волынской области. Самое главное задание для наших служб. Это большая конкуренция в Украине. Новые компании, иностранные компании — польские, например».Тут у будь-якого журналіста мало би виникнути логічне питання: чи не лобіює Новак інтереси старих друзів із Польщі? Чи не дорожчі (й чи кращі?) польські матеріали за українські? Чи варті вони цього кредиту, що складає всього 7 % необхідної суми? Чи не підозріло це все на тлі того, що Новака звільнили з посади міністра в Польщі, через буцімто співпрацю з приватними бізнесменами, що заробляють на державних контрактах?

На «Інтері» повідомлення триває втричі менше й у новинах воно лише 18-те, а не друге, як на «Україні». Тут обрали синхрон прем’єра, в якому він піариться на безвізі (мовляв, дорога тепер матиме ще більше міжнародне значення), а тему польського кредиту повністю проігнорували, зате з розмитим посиланням на джерело заявили, що «оставляют желать лучшего и темпы работ в других областях, в Киеве».

У результаті вийшов чистий піар, зроблений на 100 % із того, що влада хотіла показати глядачам. Журналісти не зробили навіть карти, на якій можна було би показати їхній із прем’єром маршрут чи саму заплановану трасу. Узагалі не поцікавилися тим, який загальний стан доріг в Україні. Хоча вже за три дні їх визнали п’ятими найгіршими у світі. Приписали всі заслуги прем’єр-міністру, хоча дороги перебувають у юрисдикції міністра інфраструктури. Загалом, прес-служба й сама могла викласти подібні відео у Facebook, не залучаючи професійних журналістів.

«Україна» проти Саакашвілі

На телеканалі «Україна» три дні поспіль критикували колишнього голову Одеської ОДА та екс-президента Грузії Михеїла Саакашвілі. Причому всі три дні тут примудрялися знаходити для цього різні приводи.

29 травня для критики Саакашвілі «Сегодня» виділили півтори хвилини. «Экс-губернатор Одесской области нахамил главе Килийского райсовета. Причина инцидента — выяснение, кому принадлежит главная заслуга в успешном ремонте дороги», — розповідає ведуча Олена Кіт.

І хоча на відео, яке демонструють журналісти, видно, що політики обмінялися грубощами, в сюжеті наведено обурення тільки голови Кілійської райради Павла Бойченка (журналісти навіть не взяли в нього коментаря, просто процитували Facebook чиновника): «Имел счастье общаться с бывшим президентом и бывшим губернатором. С таким количеством кондового хамства и агрессии я давно уже не сталкивался. Человек, который обещал много, но не сделал ничего. Особенно впечатляет это "ты лизал мои пальцы, а теперь лижешь чужие" — это стиль человека, это же и президент, и губернатор. Слава Богу — бывший, даст Бог — навсегда бывший». Жодних аргументів із приводу заслуг за ремонт дороги чи інших фактів у коментарі пана Бойченка немає, лише політичні оцінки. Тож навіщо його цитувати, не зрозуміло. Сторона ж Михеїла Саакашвілі так і лишається взагалі не представленою.

30 травня в «Сегодня» така ж тривалість «сюжету» й така ж структура. Спочатку анонс від ведучої Олени Кіт: «Министр юстиции Павел Петренко будет судится с Михаилом Саакашвили. Иск подает о защите чести и достоинства. Такое решение принял сегодня, после того как Саакашвили с соратниками устроили около Минюста акцию. Главные претензии — то, что ведомство не хочет принимать изменение названия их партии, а вместо этого, якобы, регистрирует партии-клоны. Министр пригласил митингующих к себе в кабинет, но те вместо диалога, говорит, лишь кричали и оскорбляли чиновников».

Одразу після цього «Україна» подає синхрон обвинувачення (цього разу Павла Петренка): «На жаль, сьогодні ця особа через те, що бажала потрапити в новини і попіаритись, знищила свою репутацію. Я дуже просто йому пояснив, що необхідно подати перелік документів для того, щоб вони отримали реєстрацію своєї партії. Тому ця заява про те, що відмовляють у реєстрації змін назви партії "Рух нових сил" є ніщо іншим як маніпуляцією і брехнею по відношенню до українських громадян».Чому б не почати синхрон одразу із суті, а не з політичних оцінок, тим паче змонтованих? Де коментарі та пояснення сторони Саакашвілі? Чому журналісти не розібралися, в чому там справа з партією-клоном? Чому не навели бекґраунду про подібну тенденцію в Україні? Навіщо взагалі зробили з цього новину?

31 травня зі збереженням хронометражу на «Україні» трішки змінили формат: критику Саакашвілі тут інтегрували в дотичну тему. Олена Кіт розповідає: «Одесская таможня перевыполняет план. По данным исполняющего обязанности главы Государственной фискальной службы, после смены руководства в регионе показатели выросли на 170 %. Поступления в бюджет от Одесской таможни более двух миллиардов гривен в месяц, заявил Мирослав Продан». Здавалося б, далі має йти тріумфальний синхрон Мирослава Продана, натомість лунає повна звинувачень заява Арсена Авакова: «Працював один такий політичний афєріст, Саакашвілі його фамілія. Після цього, як він ушов, як працювала таможня? Скільки ви зарабатували до, в момєнт правління нашого популіста Саакашвілі і зараз? Це б цікаво було почути».

І лише після цих слів Продан озвучує, що «напротязі останніх трьох місяців Одеська митниця перевиконує індикатив не менше, ніж на 170 %». Звісно, жодної потреби в коментарі Арсена Авакова тут не було, повідомлення спокійно можна було би зробити без нього. Хоча раз уже «Сегодня» вводять порівняння з періодом роботи Саакашвілі, постає логічне запитання — чим спровокована така різниця в надходженнях? Проте ні в політиків, ні в експертів журналісти цим не цікавляться.

На тлі подібної динаміки видаються правдивими заяви Саакашвілі про темники з його дискредитації. Тим паче що телеканал «Україна» — один із найприхильніших до Президента каналів на телебаченні.

На «Інтері» приймають рішення замість Сергія Пашинського

Телеканал «Інтер» уже три роки веде (часто взаємну) війну проти депутатів «Народного фронту». Найбільше в ній дістається Арсену Авакову (наприклад, за буцімто організацію підпалу НІСу), Арсенію Яценюку (наприклад, за проект стіни на кордоні) та Сергію Пашинському (здебільшого за стрілянину напередодні Нового року). Новини про останнього 29 та 31 травня лаконічно ілюструють формулу подібних повідомлень у «Подробностях»: критичний суб’єктивний бекґраунд ведучої, заангажовані коментарі лише сторони звинувачення, замовчування незручних фактів. І, звісно, фантазії про те, як мають діяти герої сюжетів.

29 травня ведуча Наталя Бєлишева розповідає: «Генпрокуратура предложила Вячеславу Химикусу пройти проверку на полиграфе. Причем проводить эту экспертизу назначили человека, который в СБУ больше не работает. Об этом сегодня написал на своей странице в Фейсбуке адвокат потерпевшего Марина Паренова. И в подтверждение она прикрепила фото из реестра судебных экспертов».Отже, джерело повідомлення — це адвокат, який, природно, намагається всіма способами вигородити клієнта й інформацію якого апріорі потрібно перевіряти. Перш за все звернутися до ГПУ із запитанням, чи правда це й чому так. Звісно, «Інтер» цього не робить, натомість подає лише синхрон Марини Паринової, позиція якої, по-перше, уже висвітлена і, по-друге, за визначенням необ’єктивна.

Закінчується повідомлення бекґраундом від ведучої: «Напомню, тридцать первого декабря 2016 года нардеп от Народного фронта Сергей Пашинский выстрелил в ногу Вячеславу Химикусу...», — в цьому реченні та далі журналісти не пояснюють мотивації Пашинського й виглядає, що він вистрілив у ногу людині просто так. «Сейчас он (Пашинський. — MS) проходит по делу как свидетель. Хотя уже точно нуждается в проверке на детекторе лжи, поскольку за время следствия он неоднократно менял свои показания», — робить висновок журналістка. Ведуча «Інтера» перебирає на себе функцію ГПУ й заявляє, що депутат потребує перевірки на детекторі брехні, хоча ні відповідних знань, ні права таке робити вона не має. До речі, хоча пані Наталя й заявляє, що Пашинський «неоднократно менял свои показания», наводить вона лише один приклад: спочатку депутат казав, що стріляв лежачи, а потім — що стоячи.

І що найцікавіше, коли депутат усе-таки пройшов поліграф 2 червня, як і постановили журналісти, «Подробности» про це не розповіли. Так само як не розповіли, що Пашинський іще 11 лютого вимагав перевірити себе та Хімікуса на детекторі брехні й пояснював, що свідчення він не змінював.

31 травня ситуація повторюється, але цього разу від члена «Народного фронту» вже вимагають скласти мандат. «Сегодня Высший Специализированный суд поставил точку в деле о клевете на нардепа от Народного фронта Сергея Пашинского. Напомню, парламентарий обвинил своих коллег Дмитрия Добродомова и Сергея Соболева в распространении неправдивой информации. Они утверждали, что нардеп прибрал к рукам и продал нефтепродукты, принадлежавшие младо-олигарху Курченко. И вот, Фемида решила, что клеветы в этом нет. Решения суда прокомментировал нам Дмитрий Добродомов. Он считает, что теперь Пашинский должен сложить мандат», — заявляє Наталя Бєлишева. При цьому на словах «клеветы в этом нет» журналістка робить такий акцент, наче суд визнав вину Пашинського і про крадіжку нафтопродуктів депутати казали правду. Тут варто було уточнити, що суд ще минулого року визнав: слова депутатів —  справді не наклеп, а оцінне судження. Себто їхні звинувачення — це не заява про факти, а лише їхні власні думки.

Далі коментує, звісно, Дмитро Добродомов: «Він (Пашинський. — MS) сказав, що якщо ця справа буде визнана, що він до неї має причетність, або якщо він програє суд, то він готовий скласти депутатський мандат. Я розумію, що Сергій Пашинський не збирається складати депутатського мандату, бо для нього слово нічого не важить, але стенограма цього запису є, суд він програв всі інстанції, в тому числі і сьогодні Касаційний, тому логічно було би, як чоловікові принаймні, скласти мандат». Таким чином «Інтер» фактично виставляє Сергія Пашинського брехуном, але не за його власними словами, а за словами іншої, зацікавленої людини. Журналістам варто було би подати власні слова Пашинського, тим паче, що на пошуки «стенограми» в них був час. Добродомов заявляє про це вже рік, а Пашинський, до речі, вже рік ці свої слова заперечує. Але не в сюжеті «Інтера», звісно, де головному герою новини знову не дають слова.

Закінчується матеріал бекґраундом від ведучої, де вона розповідає про схеми, в яких Пашинського підозрюють депутати. Причому розповідає про них так, наче вони вже доведені: «Схема расхищения топлива — такова...». Коментарів правоохоронців, суддів, експертів паливного ринку в сюжеті теж немає.

Планували розповісти про обличчя війни, а вийшло про Ахметова

«З 2014 року штаб Ахметова евакуював з небезпечних районів майже 40 тисяч жителів, видали до 12 мільйонів продуктових наборів», — розповідають 31 травня. Ні, не на телеканалі «Україна» Ріната Ахметова. На ICTV Віктора Пінчука. І на СТБ цього ж бізнесмена. Обидва телеканали висвітлили організовану гуманітарним штабом Ріната Ахметова акцію в Брюсселі. Тут представники «Гуманітарного штабу», який щодня піарять на телеканалі «Україна», планували розповісти на цій акції про жертв війни на Донбасі та їхні потреби. Цитуючи Наталію Ємченко, члена піклувальної ради гуманітарного штабу Ріната Ахметова, «Приехали рассказать о масштабах трагедии и о том, что у этой трагедии есть человеческие лица». От тільки із журналістських повідомлень складається враження, що обличчя у війни одне, й належить воно найбагатшій людині України.

Головний акцент сюжету «Сегодня» — це історія дівчинки, що втратила під час обстрілу ногу, також у неї загинула матір. Представники фонду привезли її з собою в Брюссель, а журналісти розповіли, що «Милана улыбается и ведёт себя, как обычный ребёнок её возраста. Это стало возможно после работы с девочкой психологов гуманитарного штаба» та що «Милана училась ходить заново. Ей это удалось благодаря реабилитации, которую прошла также при поддержке Рината Ахметова».

Від бабусі вищезгаданої дівчинки окремо чуємо: «Я хочу поблагодарить фонд Рината Ахметова и его создателя, самого Рината Ахметова, за ту помощь неоценимую».Олігарха також нахвалює Джеймс Вілсон, директор бізнес-ради Україна — ЄС: «Лично я не знаком с Ахметовым, но, конечно, много о нём знаю. По моему суждению, его поддержка и благотворительная деятельность являются бескорыстными. Он любит свой регион, переживает за людей». А те, чого не розповідають гості форуму, беруть на себе кореспонденти: «За три года работы гуманитарный штаб Рината Ахметова спас от голода, болезней и обстрелов(а це яким чином?) более одного миллиона человек на востоке Украины и стал крупнейшей гуманитарной миссией в стране», «Штаб Ахметова продолжает свою работу и будет помогать нуждающимся на востоке Украины пока в этом будет необходимость».

До піару зводиться аналогічне повідомлення і на СТБ, тут із синхрону Наталі Ємченко дізнаємося: «Мы приехали сказать о том, что мы помогали, мы помогаем и мы будем помогать, насколько мы это можем. Но наши возможности не безграничны. Призвать, рассказывать эти истории здесь в Европы».

А от чого немає на всіх трьох телеканалах, то це якраз заявленої інформації про масштаби трагедії та її обличчя. Так, усі ЗМІ подають озвучену фондом статистику (дивно, що її надає приватна благодійна організація, а не держава). Але для теми переселенців значно більше зробив би матеріал про їхнє фактичне життя: аналіз того, як вони за останні три роки прижилися в нових домівках, чи держава турбується про тих, хто потребує допомоги, як живуть українці на непідконтрольних територіях. Натомість єдине «людське» обличчя сюжетів — це привезена самим фондом 5-річна дівчинка, яка навіть (зі зрозумілих причин) не має синхрону в сюжетах і не може розповісти про свої відчуття чи враження. А єдиний коментар її бабусі — це уклін Ахметову.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Володимир Гройсман — цього тижня очільника уряду піарили всього чотири рази (зате два з них на вертольотах). Двічі долучився канал «Україна», по разу «Інтер» та ICTV.

Олег Ляшко — «радикал» заслужив на п’ять позитивних згадок від «України».

Сергій Каплін — цього тижня члена БПП шість разів виставляли в позитивному світлі на «Інтері».

Арсеній Яценюк — екс-прем’єр отримав по компліментарній згадці від ICTV та «України».

Леонід Кучма — колишнього президента як завжди піарили оптом: по разу на ICTV, «Україні» та «Інтері».

«Опозиційний блок» — партію хвалили на телебаченні шість разів. Один на «Україні» та п’ять на «Інтері».

«Батьківщина» — на земельній тематиці Юлія Тимошенко пропіарилися на «1+1».

Марина Порошенко — про благодійність дружини Президента вкотре розповів канал «Україна». А от самого гаранта цього тижня ніде не піарили.

Критика:

Михеїл Саакашвілі — грузинський реформатор тричі не догодив телеканалу «Україна».

Сергій Каплін — неочікувано улюбленця «Інтера» критикували й називали популістом на «Україні».

Сергій Пашинський — члена «Народного фронту» незбалансовано критикував «Інтер».

Олег Ляшко — про головного «радикала» вийшло одразу три негативних матеріали в «Подробностях».

Загалом експерти «Детектора медіа» нарахували 53 сумнівних повідомлення протягом тижня. Двадцять три з них були на «Україні», трішки менше — вісімнадцять — на «Інтері». На ICTV — сім, на «1+1» — чотири, на СТБ — одне.

Детальніше про читайте в публікації «Ахметов просочився на канали Пінчука. Моніторинг теленовин за 29 травня — 4 червня 2017 року».

 

comments powered by Disqus