Як «1+1» доводив, що заслуговує на ліцензію

Підсумки моніторингу порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 26–31 грудня 2016 року.

Головними темами тижня стали: підписання Президентом бюджету на 2017 рік, можлива блокада окупованих територій Донбасу народними активістами, нові докази у справі полковника розвідки Івана Без’язикова, проблеми з видачею ліцензії телеканалу «1+1».

Епопея з ліцензією на «1+1»

Свій випуск 29 грудня «ТСН» починає з «Лебединого озера» й наступні 25 хвилин (половину ефіру!) безперервно висвітлює лише одну тему: Національна рада з питань телебачення та радіомовлення досі не видала телеканалу ліцензію, тож той, за словами журналістів, може позбутися аналогового мовлення (дві третини аудиторії) уже з наступного дня. Тут і заяви про політичний тиск, і згадки про рейдерство та превентивно посилену охорону компанії, і про те, що «1+1» разом із бійцями АТО з перших днів війни на сході захищає Україну. Подають журналісти й думки політиків, практично всіх: від Сергія Капліна до Михеїла Саакашвілі й від першого президента до нинішнього. Особливо виділяється думка Юлії Тимошенко, вона заявляє: «Я точно знаю, що робиться в кулуарах. Адміністрація Президента намагається призначити на канал 1+1 свій менеджмент і вони хочуть управляти каналом».

Після цього в ефірі — ретроспектива про порушення свободи слова в різних країнах. Починають із 5-го каналу, очевидно, щоби зачепити глядачів подвійністю стандартів. Є у випуску й семихвилинне інтерв’ю з головою Нацради з питань телебачення та радіомовлення Юрієм Артеменком. Воно зводиться до того, що ведуча Наталія Мосейчук запитує, чому ліцензії немає, а голова Нацради каже, що вона буде до 6 січня. Після чого ведуча знову запитує, чому її немає досі, а пан Артеменко каже, що її видадуть до шостого числа. Завершується ж випуск прем’єрою ролика до 20-річчя «ТСН» 1 січня: у ньому журналісти героїчно жертвують своїм сімейним життям заради роботи.

Наступного дня епопея з ліцензією триває. Цього разу лише в чотирьох матеріалах, серед яких є заява патріарха Філарета (адже «1+1» відстоює ідею утворення єдиної помісної церкви) та сенатора Джона Маккейна, який «завжди радий бути на телеканалі». Є тут і звернення вдів героїв АТО, ветеранів війни, й позиція генерального директора. Коментарів Нацради, що не надала ліцензії, хоча й обіцяла, в сюжеті чомусь немає.

Нагадаємо, що 5 січня в Нацраді відбувся брифінг керівників регуляторного органу, після якого співробітники апарату Нацради видали представникам каналу «1+1» бланк ліцензії.

«Україна» обирає новини лише про Ахметова

26 грудня телеканал «Україна» вирішив розповісти про ініціативу батальйонів «Донбас» та «Айдар» щодо блокади поставок великих вантажів на територію окупованої частини Донбасу. Увесь сюжет було подано виключно через призму можливого порушення інтересів Ріната Ахметова. «Заблокировать поставки крупных грузов на временно неподконтрольную территорию Донбасса планируют командиры батальонов “Донбасс” и “Айдар”», — на цьому позиція активістів у сюжеті вичерпується. Ані про аргументи, ані про причини, ані про оголошений тиждень тому ультиматум «Україна» воліє не згадувати. Замість цього одразу переходить до можливих наслідків блокади: «Это может поставить под угрозу доставку гуманитарной помощи мирным жителям» (а про надання цієї допомоги від гуманітарного штабу Ріната Ахметова на телеканалі розповідають щодня).

Далі «События» беруть інтерв’ю в керівника згаданої організації, воно зводиться до того, що фонд — чи не єдина надія жителів за тяжких воєнних обставин. Згадують журналісти і про критику від міністерства з питань окупованих територій; щоправда, з усіх заяв чиновників лишили тільки згадку про вугілля: «Блокада может привести к веерным отключениям электроэнергии по всей стране, заявил министр по вопросам временно оккупированных территорий. Вадим Черныш объясняет: украинским предприятиям нужен антрацит. Его в основном добывают на шахтах, которые принадлежат украинским компаниям, но находятся на временно оккупированной территории».

Кому конкретно належать згадані компанії, можемо лише здогадуватися.

«Інтер» підтасовує факти, аби напакостити Садовому

26 грудня «Подробности» на «Інтері» вкотре випустили сюжет проти мера Львова Андрія Садового. І події в матеріалі вкотре не стосуються очільника міста персонально. Підводка ведучої звучить так: «Коридор позора для мера Львова Андрея Садового. Сегодня возле Ратушы, где расположена мерия, снова митинговали». При цьому «коридор» мав місце 24 грудня і стосувався відеозвернення мера. А мітинг 26-го числа, про який і йдеться в сюжеті, був на тему переробки сміття (створення пресувальної лінії поруч із жилими будинками), і вирішували цю ситуацію голосуванням міської ради, а не персональним рішенням мера. Проте в матеріалі йдеться в першу чергу про нього: спочатку про вже згаданий «коридор позора» та людей, що ображаються на коментарі Садового. Потім, коли журналісти нарешті переходять до актуальних подій, у кадрі знову увесь час перебуває міський голова, наприклад, поки активісти говорять про неефективну витрату коштів. І хоч рішення про скасування створення пресувальної лінії приймала міська рада, в якій 64 депутати, і на її ж засідання проводилися зйомки та мітинг, — жодного іншого представника львівської влади в кадрі немає й відзвітувати за «кожну гривню», що у Львові витрачається на сміття, обіцяє знову ж таки Садовий.

ICTV озвучує необґрунтовані підсумки року

У «Фактах року» (саме так називалася програма телеканалу 30 грудня) журналісти ICTV вирішили підбити підсумки 2016-го. Вони вийшли надто емоційними й інколи аж надто суб’єктивними. У сюжеті про незаконну вирубку лісу, наприклад, відверто погрожують помстою від матінки-природи й наганяють паніку щодо стихійних лих: «Ще років зо два такої санітарної рубки по-українськи і ми залишимося без Карпат. Ліс вивозять і вдень, і вночі, ніхто нікого не боїться. Та й до бездіяльності влади ми вже звикли. Мені важко зрозуміти людей, які живуть на Прикарпатті чи на Буковині. Невже вони забули ті руйнівні повені, які були у Закарпатті? Невже вони думають, що виграють війну з природою? Обов'язково відомстить природа і за сплюндровані землі, яким не пощастило мати поклади бурштину».Також журналісти подають власні висновки щодо правоохоронної системи: «Ми досі одні із самих корумпованих у Європі, і головна причина тут — безкарність».Хто провів такі дослідження — не згадується. Так само, як не згадується зміст заяв Олександра Онищенка щодо корупції в українській владі. Зате ICTV оперує нічим не доведеною інформацією про його мотиви: «Дав драпака і опинився в Лондоні. Його прихистила Москва, ФСБ навіть навчила, як зливати компромат на український владу». Така політика і справді виглядає як підсумок року, коли українські ЗМІ захищали Петра Порошенка від критики.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко: як і минулого тижня, на адресу Президента вийшло три рекламних матеріали: на «Україні», «1+1» та ICTV. 5 канал також розповів про нові розробки заводу «Ленінська кузня».

Володимир Гройсман: на користь глави уряду в останній тиждень року вийшло шість матеріалів. По два на «Інтері» й «Україні», по одному на 5-му каналі та СТБ.

Олег Ляшко: лідера Радикальної партії традиційно пропіарили на «Україні», цього тижня шість разів, зокрема в уже традиційному інтерв’ю в студії без інформаційних приводів.

Сергій Каплін: депутата від БПП тричі у вигідному йому світлі показували на «Інтері». Головним чином, аби він покритикував «Народний фронт».

Олександр Турчинов та Степан Полторак: і голову РНБО, й міністра оборони пропіарили на 5-му каналі.

Рінат Ахметов: рекламу свого власника одинадцять разів продемонстрував телеканал «Україна».

«Опозиційний блок»: представників партії рекламували всього чотири рази: тричі Бориса Колеснікова («Україна») й один раз Юрія Бойка («Інтер»).

Критика:

Арсен Аваков: міністра МВС цього тижня лише раз (!) критикували на «Інтері».

Андрій Садовий: критичні матеріали на користь мера Львова по разу вийшли на «Інтері» та на «Україні».

Загалом експерти ГО «Детектор медіа» нарахували протягом тижня 54 сумнівних матеріали, що на три менше, ніж минулого тижня. Найбільше таких повідомлень вийшло на «Україні» — 24, потім із великим відривом іде «1+1» — 11 матеріалів, «Інтер» із дев'ятьма сюжетами, СТБ та 5 канал — із чотирма та ICTV — з двома подібними повідомленнями.

Детальніше про це читайте в публікації «26 хвилин “холівару” з Нацрадою. Моніторинг теленовин за 26–31 грудня 2016 року».

 

comments powered by Disqus