Як телеканали борються з медичною реформою й лоукостами. Маніпуляції в новинах 10–16 липня

Скрін-шот 1+1

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 10–16 липня 2017 року.

Головними подіями тижня стали: візит генсека НАТО Єнса Столтенберга до Києва, відмова Ryanair працювати в Україні, голосування в парламенті за зняття недоторканності з одразу п’ятьох депутатів, саміт Україна — ЄС, арешт Михайла Добкіна.

«Інтер» допомагає соціалісту Капліну довести, що Кива не соціаліст

Заява Іллі Киви 8 липня про те, що він став новим керівником Соціалістичної партії України, викликала жваве обговорення, тим не менше, Міністерство юстиції визнало правоту колишнього радника Авакова. А от «Інтер» не визнав.

11 липня ведуча Катерина Лисенко розповіла: «Социалисты объединились. Договор о сотрудничестве подписали Социалистическая и Социал-демократическая партии. [...]Оба также подготовили обращение в ГПУ и НАБУ — с просьбой открыть уголовное дело против Павла Устенко — бывшего руководителя Соцпартии, который якобы пытался продать ее министру внутренних дел».

За цими словами в сюжеті йдуть дві заяви від керівників партій, що об’єднуються. Микола Садовий, голова Соціалістичної партії України, як його титрують на «Інтері», стверджує, що «в Україні розпочався процес політичного рейдерства серед політичних партій. Якщо цей процес набуде відповідного розвитку, то просто-напростоце є величезна загроза національній безпеці України».

Власне, на цьому сюжет «Інтера» можна було й завершити, адже журналісти уже, судячи з титру, встановили істину і в спірній ситуації свідомо віддали титул керівника партії певній людині. І не тій людині, яку через сім днів визнав Мін’юст. Що ж до рейдерства й загроз Україні — жодних експертних оцінок чи інших доказів із цього приводу в сюжеті немає. Балансу думок — також.

Після колеги-соціаліста слово у «Подробностях» отримав депутат від БПП Сергій Каплін, він оголосив винних у «злочині»: «Ми звертаємося до НАБУ з тим, щоб покарати міністра внутрішніх справ Авакова і міністра юстиції Петренка за цю ганебну антиконституційну протизаконну оборудку, яку вони намагалися провести. Разом з ними відповідальність має понести так само Ківа. Ківа, який фактично намагався вкрасти політичну партію, вкрасти її печатку, вкрасти її статут».

До цієї заяви виникає кілька запитань: у чому саме міністри порушили Конституцію? як Кива намагався вкрасти атрибутику партії й чому, на думку Капліна, в нього цього не вийшло? так хто, власне, ініціатор і реалізатор оборудки: Аваков чи Кива? Із заяв Капліна абсолютно не зрозуміло, хто і в чому конкретно винен та що в їхніх діях незаконного.

15 липня «Інтер» повернувся до теми, хоч нової інформації в ній і не з’явилося. Інформаційний привід пояснює ведуча Катерина Лисенко: «Социалисты и социал-демократы готовят общий съезд. Сегодня политсилы создали объединенный совет. Возглавил его лидер СДП Сергей Каплин. Обе партии заявляют — собираются вместе идти на выборы. И вместе защищаться от самозванцев».

Коментують подію ті ж люди — керівники новооб’єднаних партій. Ось що заявляв у сюжеті Сергій Каплін: «Прийнято рішення про проведення великого з'їзду лівих. Це буде багатотисячний з'їзд[...] добиватимемося аби Аваков забрав руки від партії».Нагадаємо, що участь Авакова в цих подіях ніким не доведена.

Узагалі ж заяву Киви про очолення партії Каплін уважає маніпуляцією «авторитетным европейским брендом». Очевидно, мається на увазі Соціалістична партія України, яка не представлена у Верховній Раді вже десять років і символіка якої заборонена. І все ж завершив депутат подякою: «Дякую Ківі, дякую Яценюку, Авакову за те, що вони своїми безглуздими, злочинними діями дали нам можливість сьогодні об'єднуватися».Зауважмо, що кількість винних у «рейдерстві партії» щоразу збільшується, тож невдовзі варто чекати звинувачень у бік Сергія Пашинського, Олега Ляшка та Уляни Супрун.

А от «Інтер» завершує звинуваченнями. Замість адекватного бекґраунду про Іллю Киву тут подають підбірку «переказів» про нього: «В одном из эфиров — призвал по-новому относиться к наркопреступности в Украине. И попросил двух наркозависимых подростков провести мастер-класс по приготовлению наркотика. То — выдвинул предложение наказывать преступников без всякого суда, то предложил — возобновить в Украине смертную казнь. Какие новые заявления Кивы последуют за его нынешними партийными посягательствами — сказать сложно».Під час цього «нагадування» жодного актуального відеоряду (навіть коли йдеться про телеефіри) не фігурує. І якщо момент із підлітками в інтернеті знайти вдалося, то до інших заяв виникають запитання. Наприклад, жодної пропозиції карати без суду Кива не робив, він лише заявив, що сам міг би переступити закон заради порятунку життів. Що ж до смертної кари, то, по-перше, тепер уже політик пропонував застосовувати її лише у випадку державної зради, по-друге, це жодним чином не унікальна позиція Киви, в багатьох штатах США, наприклад, подібне покарання досі практикується.

Похвалити ж «Інтер» можна за те, як ефективно «Подробности» використовують ефірний час. Одна й та ж новина — це й піар політичної сили Капліна, й чорний піар нової партії Киви (та самого Киви), й закид «Народному фронту», і критика бездіяльності правоохоронців. Не вистачає лише суспільно важливої інформації.

Медична реформа на крові

Медична реформа та медицина взагалі лишаються одними з головних тем маніпуляцій у ЗМІ. Незважаючи на численні пояснення та спростування МОЗ, журналісти продовжують стверджувати одне й те ж, залякуючи та дезінформуючи населення. А інколи просто передають суб’єктивні заяви політиків як новини медицини.

10 лютого, наприклад, ведуча Катерина Лисенко на телеканалі «Інтер» начитала (подаємо «новину» повністю): «В Национальной детской больнице "Охматдет" официально порекомендовали ввести платные медицинские услуги. Об этом сообщила глава комитета Верховной Рады по делам здравоохранения Ольга Богомолец. По ее словам, такое предложение поступило от Минздрава. К тому же, советуют "Охматдету" обновить оборудование и создать реестр доноров в то время, как он уже несколько лет существует. Руководство "Охматдета" введении платных услуг пока не комментирует, однако не на камеру признаются, такие предложения считают катастрофой».

Річ у тім, що в цій заяві немає новини — це дистильований чорний піар. По-перше, свою заяву Ольга Богомолець зробила ще 7 липня, але «Інтер» розповів про неї лише через три дні, отже це повідомлення не оперативне. До речі, більшість інших ЗМІ, крім хіба що «Інтерфаксу», про неї взагалі промовчали. По-друге, жодних доказів своїх слів голова комітету ВР так і не навела, так само як цього не зробили й «Подробности». А от МОЗ виклало спростування з реальним переліком рекомендацій, де про платні послуги не йдеться. Отже новина одночасно й не достовірна, й не збалансована. Повідомлення також не повне, адже «Інтер» не пояснює, що всі ці рекомендації «Охматдит» отримав у процесі акредитації, й надала їх експертна комісія. Страждає повідомлення й через анонімність джерел: якісь лікарі називають пропозиції катастрофою, не пояснюючи навіть, у чому вона полягає. І, звісно, «Подробности» починають новину зі слів «офіційно порекомендували», хоча, як виявляється, це лише заява сторонньої людини про те, що буцімто зробили в МОЗ.

Але найгірше — в цьому повідомлені немає новини. Адже в будь-якому разі це лише заява про «рекомендацію», яка неясно, чи буде втілена в життя.

13 липня «медична новина» вийшла на ICTV, вона стосувалася протестів проти реформи. Загалом повідомлення складається з двох блоків. Спочатку про протестувальників та їхні вимоги розповідає ведуча Інна Шевченко: «Активісти облили червоною фарбою Міністерство, передали маніфест протесту проти не продуманих змін. Головне гасло акції — зупинити медреформу на крові, відмовитися від платної медицини, зробити для громадян доступними ліки. Учасники акції категорично вимагають не скорочувати кількість медзакладів і не позбавляти українців права на безкоштовну меддопомогу».

Потім вимоги активістів транслює Михайло Волинець, голова Конфедерації вільних профспілок та один із чотирьох активістів, що оголосили голодування під МОЗ: «...Припинити просувати цю ганебну медичну реформу, яка направлена на знищення мільйонів українців».

Усі ці гучні заяви й висновки активістів і журналістів (як, наприклад, «непродуманість» змін, про яку заявляє ведуча) так і лишаються без відповіді МОЗ чи коментарів експертів. І, якщо чесно, міністерство, мабуть, уже можна зрозуміти. Скільки ще можна спростовувати одні й ті ж заяви, пояснюючи, що лікарні не закриватимуть, а термінову допомогу не робитимуть платною? Що ж до медреформи на крові та знищення мільйонів — чиновники МОЗ запевняють, що саме відсутність ефективних змін призведе до зменшення населення України.

І постає запитання: чому журналісти продовжують випускати незбалансовані й відверто брехливі сюжети про медицину? Звісно, медичну реформу та МОЗ є за що критикувати: експерти, наприклад, наводять корупційні та бюджетні ризики запланованих змін. Але про це сюжетів телеканали не випускають, натомість із тижня в тиждень транслюючи мантру про закриття лікарень.

«1+1» намагається не допустити Ryanair в Україну. Знову

Як не дивно, але «1+1», що фактично єдиний на українському телебаченні виступав проти приходу лоукоста Ryanair в Україну, не перетворив новину про зрив контракту з компанією на свято. Але наверстав це пізніше.

Насправді, новина 10 липня про те, що компанія відмовилася заходити в Україну, тривала на «1+1» всього півтори хвилини, — мабуть, найменше з усіх сюжетів про Ryanair. Повідомлення майже позбавлене порушень стандартів, крім хіба що повного ігнорування позиції Мінінфраструктури, де винними у зриві контракту називали МАУ Ігоря Коломойського, власника «1+1». Саму угоду з компанією тут теж лише критикували, як і у хвилинному сюжеті наступного дня, 11 липня.

І лише 12 липня «Плюси» нарешті повернулися до свого звичного формату розмов про конкурента Коломойського — коментарі експертів із МАУ, замовчування та скандалізація подій протягом чотирьох із половиною хвилин.

«Недоліт Ryanair в Україну. Конфлікт у розвитку. Прем’єр-міністр обіцяє поновити переговори, експерти попереджають — це гра. Ірландці, які уособлюють нашу надію на дешеві польоти, підвищують ставки і вимагають іще більше привілеїв для себе. Подробиці бізнес-торгу далі в сюжеті», — анонсує ведуча Юлія Бориско. Ще з підводки глядачів налаштовують на те, що ірландська компанія хоче перехитрити Україну.

Сам сюжет журналісти починають із продовження своєї попередньої маніпуляції про те, що Ryanair буцімто гарантували ексклюзивні умови в Україні (хоча це неправда). Із усієї тематичної промови Володимира Гройсмана на спеціальній нараді «Плюси» обирають ті фрагменти, де прем’єр наголошує на «рівності для всіх». Кореспондент Дмитро Штатненко будує речення так, наче прем’єр робить настанову міністру інфраструктури, що грати треба за правилами: «Міністр інфраструктури Володимир Омелян, який напередодні погрожував директорові “Борисполя” Павлу Рябікіну звільненням, слухає Прем’єра незвороушно. Гройсман наполягає, умови мають бути рівними для всіх». Варто зазначити, що Омелян не «погрожував» звільненням, себто не шантажував керівника аеропорту. Міністр вніс подання уже по факту недосягнутої умови з лоукостером. Що ж до «рівності», до якої тут звелися слова Гройсмана, то сам прем’єр у себе в Facebook до головних підсумків зустрічі цього не виніс.

Із приводу анонсованої в підводці «гри» лоукостера, то за її пояснення в сюжеті відповідає Олександр Ланецький, директор Friendly Avia Support. Два його коментарі в сюжеті суперечать один одному: спочатку він заявляє, що «Ryanair [... ]прекрасно знает, что чтобы получить много, чтобы получить желаемое, надо потребовать невозможное», а потім каже: «Если же сейчас возвращаться к ним, падать в ноги и там. давайте, вернитесь на любых условиях, они вернуться не на тех условиях незаконных, которые не принял "Борисполь", они выдвинут еще более новые условия». Тобто спочатку експерт каже, що стратегія Ryanair полягає в тому, щоби торгуватися: попросити одразу забагато, аби отримати менше. А потім заявляє, що далі в процесі переговорів компанія почне вимагати ще більше. До речі, а хто вирішив, що Україна планує падати на коліна перед лоукостером?

Інша історія, яку розкручують «Плюси», — це незаконність угоди з Ryanair. За цю частину сюжету відповідає юрист Олег Бондар, «ТСН» знову сором’язливо замовчує, що він працює на МАУ. Експерт заявляє: «Это рядовая ситуация, абсолютно штатная, аэропорт договаривается с одним из перевозчиков[...] почему этот вопрос вызывает такое внимание министра, это обычная операционная деятельность».Звісно, можна було б запитати в самого міністра, але «1+1», очевидно, не шукає легких шляхів. Тим не менше, можливо, інтерес Омеляна спровокований тим, що йдеться про найбільшу бюджетну авіакомпанію Європи і перемовини з нею тривають уже п'ять років?

Незадоволення участю міністра інфраструктури в перемовинах висловлює також Олександр Ланецький: «Я думаю, вообще,то, что министр вступил в переговоры — это была ошибка». Це спірне твердження, адже Омелян фактично виконував Указ Президента і домовлявся з державним аеропортом. Крім того, у 2013 році Ланецький уважав нормальним, що держава (за Януковича) допомагає МАУ.

Закінчується повідомлення здогадками журналістів про справжні причини виходу компанії з України: «Цілком можливо, що [...] вони провели маркетингові дослідження і усвідомили, що потенційних пасажирів в Україні недостатньо, щоб бізнес був прибутковим». Можливо й так, а можливо, є офіційна заява компанії, яку варто було згадати. Чи думка Мінінфраструктури, коментарі якого чомусь перестали брати з цієї теми.

Перевагу на телеканал отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко — цього тижня гарант може записати на свій рахунок лише два піарних повідомлення: по одному від «112 Україна» та ICTV.

Олег Ляшко — лідера Радикальної партії на «Україні» піарили двічі.

Сергій Каплін — член БПП піарився на «Інтері» чотири рази.

Сергій Тарута — позафракційний депутат і свіжоспечений партійний лідер піарився на «Україні» двічі. Один раз у студійному інтерв’ю.

Борис Колесніков — неочікуваним піарним лідером тижня виявився співголова «Опозиційного блоку», цього тижня журналісти присвятили його проектам та ініціативам одразу п’ять сюжетів: два на ICTV й три на «Україні».

Михайло Добкін — члена «Опозиційного блоку» один раз захищали на «Інтері».

«Опозиційний блок» — що б не відбувалося у країні, улюбленій партії «Інтера» завжди є що сказати з цього приводу. Цього тижня їхню думку незбалансовано транслювали в чотирьох сюжетах.

Арсеній Яценюк — про екс-прем’єра один раз згадали на «Україні»

Критика:

МОЗ — Міністерство та його реформи критикували тричі: двічі на «Інтері» і один раз на ICTV.

Ryanair — одразу три повідомлення про шкоду від лоукоста випустив «1+1».

Радикальна партія — ляшківцям традиційно дісталося від «Інтера», чомусь саме на них акцентували в темі депутатської недоторканості.

Арсен Аваков — міністра МВС традиційно критикували на «Інтері».

Семен Семенченко — депутата «Самопомочі» називали пособником Росії на «Україні».

Загалом протягом тижня експерти «Детектора медіа» нарахували 46 сумнівних сюжетів. 24 матеріали на «Україні», чотирнадцять на «Інтері», п’ять на ICTV, три на «1+1» і по одному на «112» та СТБ.

Детальніше про це читайте в публікації «Повернення Донбасу: “Опоблок” нав’язує свій дискурс. Моніторинг теленовин за 10–16 липня 2017 року».

comments powered by Disqus