Журналісти почали масово замовчувати українську позицію та російську провину

Підсумки моніторингу порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 24–29 квітня 2017 року.

Головними подіями тижня стали: підрив на міні спостерігачів ОБСЄ, перший тур виборів президента Франції, потенційна відставка президента ПАРЄ, порушення справи проти Олега Ляшка у Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі (САП), день пам’яті аварії на ЧАЕС, повернення вкрадених грошей Януковича в бюджет.

«Інтер» хронічно замовчує українську позицію й акцентує увагу на російській

24 квітня до Москви вперше завітала Федеріка Могеріні, висока представниця Європейського Союзу з питань зовнішньої і безпекової політики. Поїздка вийшла насиченою: представниця ЄС заявила про принципову позицію щодо невизнання анексії Криму, назвала розмови про співпрацю ЄС із Росією лицемірними на фоні подій в Україні, закликала російську владу захистити чеченських представників ЛГБТ-спільноти від переслідування. Із чого зробили новину на «Інтері»?

«Санкции в ближайшее время сняты не будут. Альтернативы Минским соглашениям нет. Как и нет особого прогресса в их реализации. Таковы итоги совместной встречи», — розповідає кореспондентка Людмила Панасюк у «Подробностях». На сайті телеканалу відповідна новина взагалі називається: «Федерика Могерини обсудила в Москве Минские соглашения». Буквально минулого тижня «Детектор медіа» вже згадував про те, як «Інтер» зводить міжнародні події до Мінських домовленостей (що є важливою складовою піару «Опозиційного блоку») та передає проросійську позицію, ігноруючи при цьому українську думку чи взагалі будь-який бекґраунд і коментарі експертів. Цього тижня динаміка лише посилилася.

Телеканал подає синхрон Могеріні про виконання Мінських домовленостей Києвом та про невизнання анексії Криму, а потім переказує позицію Сергія Лаврова: «Лавров по традиции упрекнул Киев в нежелании вести диалог с пророссийскими боевиками. Вспомнил недавний инцидент на Донбассе, а именно гибель наблюдателей ОБСЕ. А затем в очередной раз признал — у Москвы есть инструменты влияния на Донецк и Луганск». Синхрон самого міністра закордонних справ РФ у сюжеті теж присутній, причому такий, де Лавров звинувачує Київ у невиконанні Мінських домовленостей. Українського погляду немає.

25 квітня «Інтер» знову повернувся до новин від Сергія Лаврова. Цього разу — щоби передати його слова з приводу загибелі співробітника ОБСЄ за два дні до того: «Исходим из того, что в расследовании на ряду со специальной мониторинговой миссией должны участвовать и представители контактной группы и центр координации и контроля, о котором я упомянул, и власти Украины и власти провозглашенной Луганской народной республіки». Слід віддати каналу належне, більшість часу він приділив усе-таки не російському політику, а генеральному секретарю ОСБЄ Ламберто Заньєру. Але при цьому не приділив ані секунди власне українській позиції з цього питання. Події на українській території прокоментував російський міністр, причому, висунувши вимогу про участь у розслідуванні «влади ЛНР». Чи допустить це Україна? Кого, на наш погляд, варто залучити до розслідування? Хто вже цим займається? На жаль, на ці запитання «Інтер» відповідей не шукав. Хоча голова РНБО Олександр Турчинов, наприклад, напередодні заявив, що провину за ці події несе Росія, яка, за його словами, здійснила цей акт тероризму для припинення патрулювання територій і проведення в подальшому масштабних провокацій.

«Інтер» та «Україна» замовчують «російський слід», зате піарять Новинського

24 квітня головною темою в Парламентській асамблеї Ради Європи була потенційна відставка президента організації Педро Аграмунта. Причиною для цього стала поїздка політика в Сирію разом із російською делегацією, що могла ще й бути сприйнята як підтримка режиму Асада.

Телеканал «Інтер» досить детально розповів про перебіг подій у залі, хоч і зробив акцент на скандалізації, а не змісті чи причинах потенційної відставки. Тобто «Подробности» 24 квітня розповіли про поїздку в Сирію, але жодним словом не обмовилися про російську причетність до неї. Або про те, що Педро Аграмунт відомий своєю ідеєю повернути Росію в ПАРЄ. Ведуча Наталія Бєлишева описала проблему так: «Председатель Парламентской ассамблеи совета Европы может поплатиться карьерой из-за несанкционированой командировки».

Зате після двохвилинної розповіді про можливу відставку голови ПАРЄ тут іще півтори хвилини приділили піару депутата «Опозиційного блоку» Вадима Новинського. Причому подали його як єдину важливу подію, крім ситуації навколо президента організації. Кореспондентка Ірина Іванова заявила: «Но сессия ассамблеи не ограничилась вопросом недоверия главе ПАСЕ. Представитель украинской делегации Вадим Новинский напомнил об Одесской трагедии второго мая. И потребовал усилить давление на украинскую власть с целью проведения объективного и независимого расследования».

Після чого журналісти ще двічі переказують слова Новинського за кадром і ще двічі подають його пряму мову. Зокрема, цю заяву: «В мае 2014 года в Одессе произошла страшная трагедия, в результате которой погибли 48 человек. Это были действия национал-радикалов при полном попустительстве украинской власти. 42 человека были заживо сожжены в Доме профсоюзов. С тех пор прошло 3 года и украинскими правоохранительными органами не было проведено тщательного объективного расследования, виновные не наказаны. Что комитет министров сделал для обеспечения прогресса в этом вопросе?» Звісно, бекґраунду (наприклад, що від пожежі загинула 31 людина, а не 42) чи коментарів правоохоронців сюжет не містить.

Такою ж ситуація виявилася й на каналі «Україна», щоправда, тут піар Новинського був ще й неактуальним, адже про нього розповіли лише наступного дня, 25 квітня. Ведуча Анна Панова приділила 15 секунд потенційній відставці голови ПАРЄ і 25 секунд українському політику. Причину потенційної відставки Аграмунта ведуча Анна Панова описала так: «Депутаты требуют его отставки, а всё из-за визита в Сирию на российском самолете». І не зрозуміло, чи це літак російського виробництва, чи його політ оплатили росіяни, чи Аграмунт очолив спільну з Росією несанкціоновану делегацію ПАРЄ в Сирії? Живий синхрон при цьому отримав, звісно, лише український депутат. При цьому журналісти обрали особливо самохвальний синхрон члена «Опозиційного блоку» Новинського: «Как единственная системная оппозиция в нашей стране будем требовать от нашей власти неукоснительного выполнения всех пунктов этой резолюции в отношении прав, свобод наших граждан. В отношении права на свободу слова, прав оппозиции, свободу совести и вероисповедания».

Аналогічні вимоги до «влади» журналісти згадували, й підводячи до синхрону Вадима Новинського. При цьому ні до, ні після його слів так і не навели хоча б один приклад порушень свобод українців чи відповідної статистики. Не пояснили, яку резолюцію має на увазі депутат. Що означає «єдина системна опозиція» — теж невідомо.

ICTV транслює програмні заяви Медведчука

10 квітня телеканал ICTV транслював російську пропаганду у виконані Володимира Путіна. Тоді «Факти» без жодного бекґраунду, експертних коментарів чи української позиції з озвучених Путіним питань переповіли зміст його промови на Міжнародному арктичному форумі. 25 квітня телеканал вчинив так само із кумом російського Президента Віктором Медведчуком. Олена Фроляк розповідає: «Друг Путіна Віктор Медвичук виходить з тіні, — пише Financial Times. Він дав півторагодине інтерв’ю виданню». Після цього «Факти» просто переказують зміст інтерв’ю, не подаючи жодних експертних оцінок чи бекґраунду. Навіть «друг Путіна» — це цитата з заголовку самого Financial Times.

Ця «новина» настільки схожа на невдумливий переказ, що Олена Фроляк розповідає, наприклад, таке: «[Віктор Медведчук] — це загадкова та суперечлива для України особистість, пише Times». Це, звісно, цікава для іноземців цитата. Але українці, яким це розповідають «Факти», й так знають про суперечливість Медведчука, й нової інформації ця цитата не несе.

Переказують журналісти також виправдання та програмні заяви політика: «Кум Володимира Путіна називає абсурдом критику на його адресу, що нібито він таємно захищає російські інтереси. Цитую, — “Я можу мати і маю стосунки з Путіном, тому що, на мою думку, це допомагає інтересам України”. Політик додає, що має спеціальний дозвіл на переліти між Києвом та Москвою, хоча між країнами ці польоти скасовані. Києв та Москва мають зблизитися заради вирішення конфлікту на Донбасі, — каже політик і пропонує українцям відмовитися від НАТО і членства в ЄС. Виходом із ситуації на сході Медвечук вважає ухвалення парламентом України закону про обмежену автономію ОРДЛО, проведення там виборів за умов виконання Росією Мінських угод».

На цьому, власне, повідомлення й завершується. Хороші журналісти нагадали би, наприклад, що людина з подібними позиціями займається звільненням заручників у складі контактної групи в Мінську. Чи що сайт Медведчука зливає дані переміщення журналістів в АТО. Чи згадали би, що його «спеціальний дозвіл на польоти» діє тому, що літак політика не зареєстрований в Україні. Або, наприклад, узагалі не робили новини, що не містить ані нової інформації, ані ознак суспільної значущості.

Як «збагачення» Ляшка збагачувало українські новини

24 квітня САП завела справу проти Олега Ляшка за звинуваченнями в незаконному збагаченні. Жодних деталей Артем Ситник не уточнював, а про саму подію цього дня згадали тільки два телеканали. 5-му каналу інформації вистачило на 50 секунд, а от «Інтер» витягнув із факту відкриття справи цілих три з половиною хвилини.

Директор НАБУ Артем Ситник на брифінгу заявив, що «справа тільки надійшла, я не готовий сказати, що там відбувається у тій справі». Тому, про всяк випадок, навіть не знаючи, в чому полягає звинувачення, кореспондент «Подробностей» Олег Решетняк 24 квітня перераховує все: «Только за последний год — нардеп совместно со своей гражданской женой — приобрели недвижимость на 20 миллионов гривен. И это при том, что ни один из них не владеет бизнесом. К примеру, имение площадью в 550 квадратных метров в элитном поселке под Киевом — Олег Ляшко приобрел в начале года…»

Відкриття провадження «Інтер» запросив прокоментувати одразу двох експертів та одного нардепа. Надія Савченко розповіла про схеми Радикальної партії в парламенті: «Вона стає в позу біля трибуни і чекає, поки їй заплатять. Їй заплатили, вони пішли проголосували». Політологи Тарас Загородній та Кость Бондаренко, навіть не знаючи, в чому полягає суть звинувачення, заявляють, що нічим справа не закінчиться. Інші висновки кореспондент бере на себе: «Жить на широкую ногу, отдыхать в теплых странах и снимать лучшие номера в престижных отелях — все это по душе Олегу Ляшко». Коментар самого радикала журналісти подали у вигляді цитування його запису з Facebook.

25 квітня про справу заговорило вже п’ять телеканалів. «112», «1+1» та 5 канал повідомили про події збалансовано, надавши відому інформацію про причини відкриття провадження (на підставі розслідування «Наших грошей») та коментарі обох сторін процесу.

А от на телеканалі «Україна» 25 квітня жодної інформації, крім звинувачень від самого Олега Ляшка, не озвучили. Буквально не зважаючи на цілком офіційні заяви прокуратури, ведуча Анна Панова заявила: «Детали уголовного производства в ведомстве не сообщают». Коментарів прокуратури (керівник САП Назар Холодницький потрапив у новини всіх телеканалів, що згадали про справу, й розповів, чому її було порушено) тут, відповідно, теж не має. Зате є коментарі «головного радикала»: «Абсолютно вигадана справа. Абсолютно жодних немає підстав для порушення справи. Ми вважаємо, що робота антикорупційних органів має бути ретельно досліджена».

Виділилося повідомлення й на «Інтері». Тут журналісти 25 квітня відійшли від фактичної складової справи й вирішили апелювати до емоцій. «Подробности» транслювали частину коментарів Ляшка, в яких той звинувачує Назара Холодицького у виконанні політичних замовлень. Відповідь керівника САП журналісти обрали теж політичну, а не сутнісну: «Я, як прокурор, який здійснює нагляд, зроблю все, щоби було прийнято законне рішення. Але робити, істерично кричати, робити якісь голослівні заяви, обзивати, так як він себе нахабно поводив під час допиту, так як він обзивав прокурорів, вибачте, мудаками, урками, які там ще інші слова були — це є не рівень лідера політичної партії». Одразу після цього повідомлення «Інтер» подав матеріал зі звинуваченнями Радикальної партії від Юлії Тимошенко. Ведуча Наталя Бєлишева розповіла: «Радикальную партию вспомнила сегодня и Юлия Тимошенко во время поездки в Одессу. Она назвала главным спонсором этой политической силы Сергея Рыбалко, у которого в Липецке, оказывается, есть свой бизнес. Как выяснили журналисты, там находится завод по производству снеков, а контроль над ним осуществляется через сеть офшорных компаний». Коментарів Сергія Рибалки, Радикальної партії, як, зрозуміло, й анонімних журналістів, що начебто з’ясували цю інформацію, в матеріалі немає, а сам він виглядає лише як традиційна гра власників «Інтера» проти Радикальної партії.

27 квітня, після того як Ляшко навідався в кабінет Назара Холодницького зі звинуваченнями та прямою трансляцією у Facebook, лише ICTV втримався від новин про народного депутата. Більшість каналів хоч і зробили акцент на скандальності загалом неважливої події, все ж подали гострі заяви як Олега Ляшка, так і Назара Холодницького. Але не «Україна» та «Інтер», що відомі своїм полярним ставлення до нардепа. У «Подробностях» ведуча Наталя Бєлишева порівняла політика з екс-президентом: «Олег Ляшко сегодня заговорил на языке Виктора Януковича... Причем ничего не скрывая, а даже с гордостью Ляшко вел прямую трансляцию в “Фейсбуке” с кабинета. Не скупясь на выражения, политик акцентировал внимание на внешности и манерах Холодницкого. И даже называл начальника антикоррупционной прокуратуры “шлеппером”». При цьому самих гострих коментарів та звинувачень лідера Радикальної партії «Інтер» не подає. Зате переповідає заяви Холодницького про влаштоване шоу. Наприкінці канал іще раз нагадує про всі теоретичні злочини Ляшка й заявляє «Откуда такие деньги на роскошное жилье — радикал скрывает». Хоча сам лідер партії пояснював, що взяв на це майно кредит.

На телеканалі «Україна» ситуація інша. «Сегодня» подають одну критичну заяву Холодницького й ціле студійне інтерв’ю з Ляшком. Саме «інтерв’ю» виявилося монологом політика, в якому він відмовлявся відповідати на питання ведучої Анни Панової про свою справу («У мене є до вас пропозиція: по сути подозрений хай розбираються органи»), сипав звинуваченнями на адресу САП і погодився перейти на іншу тему, аби попіаритися на питаннях про абонплату за газ та ринок землі.

Цікаво, що весь «скандал» та інформаційні приводи на його фоні здебільшого були спровоковані самим народним депутатом, який спочатку дав ледь не прес-конференцію під прокуратурою, а потім сам навідався в будівлю з камерами. Жодної фактичної інформації слідство поки що не має, а сам Назар Холодницький іще 25 квітня заявив: «Зараз лише є початкова стадія слідства в одному з тридцяти, здається, вжепроваджень по можливому незаконному збагаченню тих чи інших посадових осіб, тому робити якусь сенсацію саме по цьому провадженню я би не став».

Перевагу на телеканал отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко — цього тижня піар Президента обмежився лише одним повідомленням на телеканалі СТБ.

Володимир Гройсман — прем’єр тримає свої рекламні позиції й з’явився одразу в шести сумнівних повідомленнях. Двічі на каналах «Україна» та «Інтер» і по разу на ICTV та «UA: Першому».

Олег Ляшко — лідера Радикальної партії, незважаючи на відкриту справу, тричі піарили на «Україні».

Сергій Каплін — депутат БПП і борець із «Народним фронтом» / Олегом Ляшком / Нацполіцією / МВФ п’ять разів виконував свої функції на «Інтері».

Арсеній Яценюк — лідера «Народного фронту» протягом тижня піарили двічі. По разу на «Україні» та ICTV.

«Опозиційний блок» — партія стала піарним лідером тижня, з’явившись сім разів в ефірі «Інтера» й один раз на «Україні».

«Батьківщина» — політсилу Юлії Тимошенко тричі просували на «Інтері».

Компанія «Тедіс Україна» — інтереси тютюнового монополіста відстоював у своєму матеріалі «Інтер». Телеканалу в цьому допомагали чутки, продавці з випадкових кіосків та перехожі.

Критика:

«Нафтогаз» — цього тижня «Інтер» випустив про компанію одразу п’ять критичних повідомлень.

Олег Ляшко — справа САП проти Ляшка стала приводом для трьох незбалансованих критичних матеріалів на «Інтері».

Арсеній Яценюк — лідера «Народного фронту» «Інтер» теж критикував тричі.

Сергій Лещенко — політика незбалансовано критикували в одному матеріалі на каналі «Україна».

Загалом експерти ГО «Детектор медіа» нарахували 51 сумнівний матеріал протягом тижня. На «Інтері» — двадцять вісім, на «Україні» — чотирнадцять, чотири таких сюжети на ICTV, три на «1+1» та по одному на СТБ і «UA: Першому».

Детальніше про це читайте в публікації «НАБУ для Ляшка та Інтерпол для Яценюка. Моніторинг теленовин за 24–29 квітня 2017 року».

 

comments powered by Disqus