Журналістика страху? Телеканали транслюють недоведені заяви про небезпеку для українців

Shutterstock

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 4–10 вересня 2017 року.

Головними новинами тижня стали: відкриття VII сесії Верховної Ради України, знищення «Ікон революції» на Грушевського, щорічний звіт Президента, вибух авто в центрі Києва.

 

Телеканал «Україна» залякує киян через помсту?

8 вересня в Києві вибухнув автомобіль. Унаслідок трагедії загинув чоловік, а жінка й дитина отримали травми. Телеканал «Україна» та віце-президент ФК «Маріуполь» скористалися цією ситуацією для своєрідної помсти київському «Динамо».

Річ у тому, що ще в червні «Динамо» відмовилося грати з ФК «Маріуполь» у рідному місті команди через «відсутність гарантій безпеки» здоров’я й життя футболістів і вболівальників. Слід зазначити, що київська команда все ж отримала такі гарантії від СБУ, Арсена Авакова, ОБСЄ та Олександра Захарченка. Але на матч усе одно не приїхала, і їм зарахували технічну поразку.

У ЗМІ ситуацію активно обговорювали. «1+1», зокрема, підтримував позиції «Динамо» настільки сильно, що аж використав у сюжеті фото обстрілів Маріуполя 2015 року. «Україна», навпаки, переконувала, що матч у місті проводити безпечно, причому лише в серпні робила це щонайменше тричі: 25, 26 і 28 серпня.

А після вибуху в столиці 9 вересня «Сегодня» передали новину: «Перед матчем в столице футбольный клуб “Мариуполь” может потребовать от “Динамо” гарантии безопасности. Об этом написал в Фейсбуке вице-президент ФК “Мариуполь” Андрей Санин», — розповідає ведуча Олена Кіт із нотками іронії в голосі.

Далі телеканал цитує допис Андрія Саніна: «Опять теракт в центре Киева с человеческими жертвами. Похоже, что после этого называть Мариуполь опасным городом навряд ли кто-то решится. Печатная пальма террористического первенства точно принадлежит не нам. А вот по поводу безопасности ФК “Мариуполь” во время пребывания в столице у меня уже возникают обоснованные сомнения».

Закінчується матеріал начиткою з тією ж іронією в голосі ведучої: «Не исключают, что Мариуполь будет настаивать на зеркальном выполнении “Динамо” требований безопасности, письменных гараний от спецслужб, сопровождение дорожной полиции клубного транспорта, круглосуточно военизированную охрану, мест проживания футболистов».

На цьому й усе, «Сегодня» не намагаються розібратися в адекватності цих заяв і реальності небезпеки, як вони робили, коли розповідали про матч у Маріуполі. Також у сюжеті немає жодного коментаря правоохоронця чи бекґраунду від самих журналістів про частоту терактів у Києві та їхню загрозу для життя киян.

Тут варто згадати, що таке тероризм. Це, в широкому розумінні, використання страху для досягнення своїх цілей. І саме через це журналісти не мають транслювати заяв терористів: щоб не допомагати їм і не залякувати глядачів. І саме через це позицію «Динамо» засуджувало багато людей, мовляв, як громадяни мають реагувати на страх грати у власній країні? І саме через це сюжет «України» переходить межі: «опять теракт с жертвами», «обоснованые сомнения», «пальма террористического первенства» — як на всі ці вислови мають зреагувати кияни? Чому журналісти не закликають до єдності в сумні часи, замість випускати іронічні сюжети?

Імовірно, канал «Україна» вболіває за «Маріуполь», але таке використання трагедії, тим паче журналістами, — дуже брудна гра.

P. S. Наступного ж дня «Маріуполь» спокійно приїхав у Київ і зіграв там зі «Сталю».

Перший день — перший піар. Верховна Рада на «Інтері»

Першого дня роботи Верховної Ради, 5 вересня, журналісти кількох телеканалів не змогли уникнути порушень, висвітлюючи перипетії парламентської роботи. Наприклад, СТБ та «UA: Перший» проігнорували дискусію навколо реформи освіти й надали слово лише профільному міністру Лілії Гриневич, що хвалить свою ініціативу. «Україна», 5 канал та «Інтер» дали Володимиру Гройсману попіаритися на пенсійній реформі. Прем’єр заявляє, що його ініціатива поверне «справедливість», а телеканали не озвучують жодних інших коментарів, отже не забезпечують балансу думок із цього приводу.

Але жоден телеканал не почав політичного сезону з такими маніпуляціями, як «Інтер»: тут розповідали про щоденні вбивства на вулицях та виправдовували власника від не оголошених у сюжеті звинувачень.

У матеріалі «Подробностей» одразу після переказу пакету реформ, який планує прийняти уряд і який підтримує коаліція, виступає Юрій Бойко, співголова «Опозиційного блоку»: «Заявлені урядом реформи — земельна, пенсійна, освітня, не є реформами по суті і остаточно доб'ють людей. Медична, взагалі, в корені суперечить статті 49 Конституції України, до реформ потрібно ретельно готуватись і вміти прораховувати наслідки. Феєричні результати попередніх реформ українці вже відчули повною мірою: щоденна стрілянина на вулицях, вбивства, грабежі і насильства — це наслідок поліцейської реформи».

Сюжету б не завадив експертний погляд на заплановані реформи, що «доб’ють людей», чи хоча б якась розшифровка такої позиції Бойка. Далі в сюжеті політики обговорюють лише освітні зміни й теж роблять це без жодних прогнозів.

Що ж до критикованої реформи поліції, то, згідно з даними Генпрокуратури, у липні 2015 року (останній місяць перед реформою поліції) було зареєстровано 358 умисних убивства. У липні 2017 — 325. Менше стало також умисних пошкоджень середньої та легкої тяжкості й побоїв та мордувань. Число грабежів теж зменшилося, щоправда, лише на 0,9 %. На 1 % зменшилося «незаконне поводження зі зброєю, бойовими припасами або вибуховими речовинами». Себто ця заява не лише незбалансована й лякає, вона ще й неправдива.

Але найбільш маніпулятивною частиною сюжету стала інша. Кореспондентка Павлина Василенко заявила: «“Народный фронт”, после каникул, в ударе. То и дело упражняется в нападках и сегодня потребовал от силовиков новых дел против оппозиционеров». Що цікаво, відповідних «нападок» нам так і не показують / не озвучують, на екрані просто з’являється один зі співвласників «Інтера» Сергій Льовочкін.

Депутат заявляє: «А что мы ожидали от “Народного фронта”? Что они начнут объяснять, почему в стране такая инфляция, почему такой курс гривны, что он уже приближается к 30-ти, что они будут говорить о том, что они разворовали деньги на Стену? О том, что они выплатили премий по семь миллионов в Минюсте. Поэтому, что нужно делать? Атаковать своих политических оппонентов. Поэтому моя позиция простая, они четыре года за нами бегают, четыре года пытаются сфабриковать хоть какое-нибудь уголовное дело, ничего у них не получается. И я считаю, что если “Народный фронт” с рейтингом меньше погрешности нас критикует, то практически то же самое, что нас хвалят».

Отже, про які «нападки» йдеться. Максим Бурбак, голова фракції «Народний фронт», закликав правоохоронців «захистити здоровий глузд і нарешті розпочати кримінальне провадження щодо Сергія Льовочкіна». Політик мотивував це тим, що «Генеральна прокуратура України давно і гучно розслідує злочини режиму Януковича, але ця напружена робота чомусь досі не торкнулася Сергія Льовочкіна, людини, яка фактично керувала Україною від імені недоумкуватого Президента». Нагадаємо, що Сергій Льовочкін чотири роки був головою Адміністрації Президента при Януковичі.

У вищезгаданому синхроні Львочкіна, крім очевидного закидання «Народному фронту» недоведених звинувачень, є ще один цікавий момент. Політик каже, що «фронтовики» вже чотири роки намагаються «сфабрикувати» хоча б якусь справу проти «Опозиційного блоку». І каже це на «Інтері», де тільки в серпні вийшло 19 критичних матеріал про «Народний фронт», а в цьому ж випуску новин 5 вересня вже через дві хвилини після коментаря Льовочкіна заявили: «Расследовать коррупционные схемы "Народного фронта" — в том числе лидера партии Арсения Яценюка — призывают в "Оппозиционном блоке"..О, іронія.

Закінчує сюжет, до речі, теж Сергій Льовочкін, він єдиний у матеріалі розповідає про плани своєї партії і обговорює коаліцію: «Коалиций как не было, так и нет. [...] На сегодня коалиция войны работает неконституционно. [...] Поэтому ещё раз, “Оппозиционный блок” будет голосовать за всё, что приближает нас к миру. И никогда не будет голосовать за то, что даёт новый виток напряжения на Донбассе».

Таким чином, буквально першого ж дня роботи Верховної Ради «Інтер» надав «Опозиційному блоку» найбільше коментарів, і в кожному з них були сумнівні моменти. Політики залякували українців небезпекою на вулицях, поливали брудом конкурентів (поки журналісти замовчували бруд від самих конкурентів), жалілися на переслідування й «переслідували» у відповідь, піарилися на миру на сході. Сподіваємося хоча б, що прикмета «як рік почнеш, так його і проведеш» тут не спрацює.

Журналісти проти «євроблях»

6 вересня власники автомобілів із європейською реєстрацією (так званих євроблях) перекрили рух у центрі Києва з вимогами змінити систему розмитнення авто. Журналісти «1+1» та ICTV не лише нормально не озвучили вимоги мітингувальників, а й відверто засудили їхню позицію.

Ведуча «Фактів» Оксана Гутцайт заявила: «Купити машину, обдурюючи державу, і не заплатити їй жодного податку. Потім не виконувати законів і не їздити на реєстрацію авто у визначені терміни, а згодом вдатися до шантажу. Сьогодні власники машин з іноземними номерами заблокували Київ».

Сюжет ICTV складається з трьох частин: дві хвилини тут розповідають про дискомфорт від акції, хвилину виділяють на коментарі мітингувальникам і ще хвилину критикують «євробляхи».

З боку активістів акцію коментують всього двоє чоловіків. Один — випадковий учасник Євген, що заявляє, зокрема: «... Або держава піде нам на зустріч, або будуть якісь неадекватні речі, які нікому не потрібні. Ні державі, ні нам». Інший коментар лунає від одного зі співзасновників ГО «Євросила», організатора акції: «Ми приймаємо справедливе розмитнення і всі ці автомобілі розмитнюються. Все. Крапка. Ми одночасно отримуємо біля двох мільярдів євро чи доларів, платежів до бюджету. Що не потрібно навіть просити у МВФ».

На цьому позиція мітингувальників у сюжеті практично закінчується й журналісти навіть не пояснюють, яких саме змін просять активісти. Можливо, ICTV просто не пощастило з коментаторами, хоча «Українська правда», наприклад, якось змогла знайти кількох учасників акції з чіткими меседжами. Там же змогли розгледіти величезний напис на сцені, де були вказані всі п’ять вимог активістів: «Доступне розмитнення, скасування обмежень "Євро-5" [реєстрація авто не старше 2010 року. — MS], скасування обмежень на перепродаж автівок, спрощення механізму розмитнення та дієвий механізм розмитнення вже ввезених авто».

Натомість «Факти» транслюють обурення тих, хто «купив своє авто в Україні»: «Кажуть, не розуміють, чому одні громадяни повинні платити мито, акциз, пенсійний збір і страхувати свої авто. А інші хитрують, нічого не сплачують та ще й блокують рух у столиці й погрожують новими протестами», — розповідає кореспондент Василь Саф’янюк.

У мітингувальників чомусь цими питаннями не цікавляться. Але замість них на нього відповіла волонтерка й журналістка Олена Задорожна. Вона порівнює «євробляхи» із секонд-хендом і вважає риторику українських водіїв про «чого я маю платити, а вони ні?» ознакою «невміння визнавати рівним собі того, хто перебуває на іншому рівні соціального ланцюжка».

Закінчується сюжет ICTV ще одним закидом: «До того ж скаржиться і поліція, водії на “євробляхах” часто скоюють аварії і безкарно тікають з місця ДТП. А знайти власника такої машини надто важко». Коментарів правоохоронців, жодної статистики чи розшифровки слова «часто» в журналістському сюжеті немає.

На ці ж проблеми хибує й «1+1». Тут ведуча Наталія Мосейчук ставить проблему так: «...Чим обурені, чого вимагають і скільки заважатимуть життєво важливому трафіку столиці?» І все ж варто зазначити, що в цьому сюжеті журналісти надали слово мітингувальникам та пояснили їхні вимоги, хоча й не дуже заглиблювалися в суть справи.

Проте пізніше в цьому ж випуску «ТСН» випустили цілий окремий матеріал, який Наталія Мосейчук презентувала так: «...Чимнебезпечні євробляхи і чому закон для них не писаний — ми спробували зупинитись на аргументах "проти"польсько-литовських чотириколісних мігрантів». Навіть не знаємо, як критикувати сюжет за відсутність балансу, якщо журналісти відверто планують лише критикувати позиції автомобілістів.

Кореспондентка Олександра Амброс починає сюжет гучно: «Карколомні погоні, резонансні ДТП, розбиті вщент машини і покалічені долі як водіїв, так і перехожих — поліція фіксує збільшення дорожніх пригод за участі автомобілів на єврономерах». Далі Артем Шевченко, речник Національної поліції України, підтверджує думку про те, що такі водії «часто ведуть себе абсолютно протиправно: залишають місце пригоди, залишають автомобіль».

На жаль, жодної статистики ні полісмени, ні журналісти не наводять. Разом із тим інші правоохоронці мають іншу думку. Прес-секретар Патрульної поліції Львова Катерина Рибій заявила: «Патрульная полиция находит всех. Отдел розыскного ДТП хорошо работает в этом направлении, в том числе сотрудничает с таможенниками. Даже если автоперепродают кому-то. Также замечу, что массово аварии с участием нерастаможенных авто не случаются». Якщо ж бути точним, то «євробляхи» втрапили за перше півріччя 2017 року в 4,5 тисячі ДТП. Загалом аварій було зафіксовано 85,5 тисяч, себто кожна дев’ятнадцята — за участі автомобіля з іноземною реєстрацією.

Кореспондентка розповідає також про інші сторони проблеми: «Торгівля нерозмитненими автомобілями набула величезних масштабів. Уже сформувалися фірми-монополісти: крім самих авто, вони продають різні пакети послуг. Приміром, за якихось 500 доларів на рік клієнту пропонують захист від поліції. Сюди крім звичних порад адвоката входять не зовсім юридичні послуги. Приміром, у разі ДТП вас можуть "відбити" в поліції силами інших автовласників». Звідки журналістка дістала цю інформацію, незрозуміло. Під час начитки на екрані немає ні відповідної інфографіки «масштабів», ні кадрів із пропозиціями «пакету послуг», ні «відбивання» в поліції: показують лише кадри ДТП.

Є в сюжеті й коментар від Наталії Непряхіної, речниці Державної фіскальної служби України: «...є громадяни, які, начебто, і законно, але, користуючись деякими лазєйками, російською мовою, порушують законодавство і таким чином не сплачують жодного податку». По-перше, то вони законно користуються «лазєйками» чи порушують законодавство? По-друге, самі «бляхарі» заявляють, що частково сплачують податки: «...владельцы нерастаможенных авто как минимум платят все те платежи, что и другие водители — это и акциз на топливо, и налог за обслуживание на СТО. [...] Однако, действительно, владельцы нерастаможенных авто освобождены от уплаты таможенных платежей. Но не стоит забывать, что и большинство владельцев авто украинской регистрации на самом деле не платили этого, потому что покупали подержанные авто, за которые уже давным-давно оплатили эти пошлины».

У результаті, журналісти ICTV та «1+1» так нормально й не пояснили глядачам суті «несправедливості», проти якої мітингували власники «євроблях». Зокрема, не згадали про міжнародний досвід: у межах ЄС реєстрація авто коштує 400–600 євро, а в Україні сума вимірюється тисячами. Крім того, авто старіше 2010 року в принципі неможливо зареєструвати в Україні. І хоч аргументи «проти» ініціатив активістів справді існують, не варто забувати й про аргументи «за». Чи хоча б не маніпулювати бездоказовими заявами про те, що «євробляхарі» масово тікають із місць ДТП.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко — «паркетними» повідомленнями про Президента відзначилися ICTV та «Інтер».

Володимир Гройсман — очільник уряду цього тижня повернув собі піарні позиції. Йому присвятили по два сюжети на «Україні» та «Інтері» і один на 5-му каналі.

Андрій Парубій — спікера парламенту позитивно згадували на СТБ та «1+1».

Олег Ляшко — лідера Радикальної партії двічі піарила «Україна».

Сергій Каплін — член БПП з’явився в чотирьох сумнівних матеріалах на «Інтері».

«Опозиційний блок» — чи не вперше партію частіше піарили на «Україні», ніж на «Інтері»: чотири повідомлення проти трьох.

«Укрнафта» — позиції компанії, що частково належить Ігорю Коломойському, відстоювали на «1+1».

Coca-Cola — про внесок компанії в Україну раптом вирішили згадати на ICTV.

Критика:

«Народний фронт» — цього тижня «Інтер» випустив про «фронтовиків» три сумнівних критичних сюжети.

Вадим Рабінович — політику двічі дісталося від «Інтера».

Радикальна партія — «радикалів» так само продовжують критикувати на «Інтері», цього тижня у двох сюжетах.

Михеїл Саакашвлі — телеканалу «Україна» вдається підтримувати надвисокий темп критики екс-губернатора. П’ять сюжетів за один тиждень.

Блок Петра Порошенка — партії дісталося за «неформальну зустріч» від «1+1».

Загалом експерти «Детектора медіа» нарахували протягом тижня 52 сумнівних сюжети. 22 — на телеканалі «Україна», 19 — на «Інтері», п’ять — на ICTV, три — на «1+1», два — на СТБ та один — на 5-му каналі.

comments powered by Disqus