Лютневі тези проти майдану

dt.ua

Моніторинг новин регіональних телеканалів здійснювався з 10 по 16 лютого, за тиждень до падіння режиму Януковича. Якщо б глядачі дивилися виключно новини державних обласних телекомпаній, у них мали б скластися такі однозначні судження про політичні події в Україні всередині лютого: на Майдані – радикали, вони нападають на журналістів, вбивають суддів, у парламентській опозиції – тільки істерика, нардеп фракції Партії регіонів Володимир Олійник  – голуб мира, а головний комуніст Петро Симоненко – носій беззаперечної, безальтернативної істини про необхідність негайної федералізації України. Янукович і в. о. прем’єр-міністра Арбузов – добрі господарники, на адресу яких немає жодної критики. На частині приватних телеканалів Вінниччини й Харківщини – ті самі тези, а часом і повністю тотожні тексти сюжетів. Новини від львівських журналістів були значно ближчими до реальності.

Узагальнений моніторинг із серпня по грудень 2013 року матеріалів із ознаками замовності (або цензури) на місцевих телеканалах Криму («Неаполь», ДТРК. «Крим», Чорноморська ТРК), Львова (ЛОДТРК, ZIK, ТРК «Люкс»), Харкова (ХОДТРК, 7 канал, Simon), Вінниці (Вінницька обласна державна телерадіокомпанія «Вінтера», телеканал «Віта», ТРК «Вінниччина») й міста Суми (Сумська обласна державна телерадіокомпанія, ТРК «Відікон», «Академ ТВ»).

Методологія моніторингу новин на місцевих телеканалах аналогічна методології моніторингу новин на загальнонаціональних каналах. Її викладено тут.

Моніторинг за серпень-грудень 2013 року можна почитати тут.

Огляд матеріалів із ознаками політичного чи комерційного замовлення (джинси) у випусках новин

ХАРКІВ

У 38% сюжетів експерти відзначили ознаки замовності: ХОДТРК – 46% сюжетів із ознаками замовності, 7 канал – 35% та Simon – 32%.

11%, або шість цих сюжетів можна розглядати як такі, що сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта. Решта за різними характеристиками мають ознаки політичної замовності. Порівняно з минулим періодом в ефірі харківських телеканалів істотно поменшало сюжетів, що вихваляють конкретних осіб із партії влади. Деперсоналізовано і образи антигероїв – журналісти в цілому негативно змальовували опозицію і майдан. Сюжети з ознаками політичної замовності здебільшого побудовані на критиці опозиції й учасників майдану з боку представників КПУ, ПР, провладних громадських організацій і, власне, самих представників влади. Одразу на кількох телеканалах протягом 10–16 лютого вийшли тотожні сюжети з промоцією лідера компартії України Петра Симоненка і його наполегливої пропозиції про федералізацію України:

Simon, 13 лютого

«Екатерина Егоренкова, ведущая: Пока оппозиционеры требуют вернуть прошлую редакцию Конституции, а провластные силы обдумывают поправки в основной Закон, в Компартии заявляют о необходимости федерализации Украины. Такая форма государственного устройства поможет примерить жителей восточных и западных регионах, – считают коммунисты.

…Ксения Бай, корреспондент: Единственный способ избежать раскола Украины считают в Компартии – принять путь федерализации. Австрия, Швейцария, Германия, Канада, Австралия – благополучные страны признаны наиболее комфортными для проживания существуют именно как федеративные государства. Напоминают Коммунисты. … Украина, чтобы не утратить целостность путем федерализации должна усилить роль территориальных общин, – уверены в Коммунистической партии. В пример приводят Швейцарию. Одну из старейших федераций мира, в которых мирно функционируют 4 разных языка и культуры».

Ще одна тема, яка, ніби під копірку, вийшла на кількох регіональних телеканалах із однаковими синхронами та інтерпретацією: заява Генпрокурора Пшонки про вимогу повного розслідування вбивства кременчуцького судді вкупі з нібито побиттям нібито журналістів на Майдані у Києві.

Simon, 13 лютого

«Екатерина Егоренкова, ведущая: Генпрокурор Виктор Пшонка требует полного и максимально публичного расследования убийства Кременчугского судьи Александра Лободенко. Он рассматривал вопрос меры пресечения людям, задержанным за организацию массовых беспорядков. Представители Генпрокуратуры напомнили об условиях соблюдения перемирия и применения амнистии. Тем временем, представители самообороны Майдана совершили нападение на съемочную группу…

Виктор Пшонка, Генеральный прокурор Украины: На жаль, мантія судді сьогодні у нас в країні – це не бронежилет, а повинно бути так. Як це і повинно бути в цивілізованій державі. Як Генеральний прокурор України я стривожений тим, що гарантована Законом недоторканність служителів Феміди не рятує їх самих від беззаконня.…

Евгения Бабошко, корреспондент: Никаких признаков освобождения зданий и улиц нет. Более того, Майдан продолжает создавать множество военизированных формирований – партийных и без партийных. Одна из групп боевиков в среду напала на съемочную группу, которая отказалась показывать документы неизвестным подросткам в масках.

Журналист: Я должен показывать удостоверение только тем…

Активист: Охрана стоит, спрашивает кто ты? Покажи свой документ. Ты что дурак? Вот тебе охрана…

Евгения Бабошко, корреспондент: Попытка журналиста пожаловаться коменданту самообороны народному депутату Андрею Парубию закончилась неудачно, пострадавших не приняли и помочь им отказались».

На телеканалі ХОДТРК – «паркетні» сюжети, у яких фігурують високопосадовці з коментарями на загальні теми, які не мають конкретної територіальної прив’язки до Харківщини. У них з’являються Віктор Янукович, Віктор Пшонка, Раїса Богатирьова та Олександр Вілкул. З місцевих можновладців – Михайло Добкін.

ХОДТРК, 14 лютого

«Кореспондент: Пам’ять про героїзм воїнів-інтернаціоналістів назавжди залишиться у серцях людей, – наголосив глава держави, спілкуючись із представниками громадських організацій ветеранів війни в Афганістані та інших військових конфліктів.

Віктор Янукович, Президент України: "Тому вважаю, що абсолютна більшість колишніх воїнів-інтернаціоналістів є прихильниками стабільності, громадського миру і спокою на рідній землі. І в цьому сенсі я покладаюся на ваш досвід, на заслужений авторитет не лише у ветеранському середовищі, а й в українському суспільстві"».

ВІННИЦЯ

У 16% від загальної кількості сюжетів експерти побачили ознаки замовності: ТРК «Вінничина» – 26%, державне обласне телебачення телеканал «Вінтера» (ВДТ) – 15%, ТРК «Віта» – 5%.

Половина всіх сюжетів із ознаками замовності ТРК «Вінтера» – це «протокольні» матеріали із заходів вінницьких чиновників, у яких відсутня зрозуміла суспільно значуща новина. Наприклад, 13 лютого: «Під час робочої поїздки до Могилів-Подільського начальник головного управління Міндходів у Вінницькій області Геннадій Федик разом із митниками відвідав Могилів-Подільський технолого-економічний коледж Вінницького національного аграрного університету» (ВДТ, авторка – Тетяна Троянчук), 14 лютого «2013 рік для системи охорони здоров’я Вінниччини був успішним» (авторка – Алла Хоменко). Подавали журналісти державного телеканалу сюжети з ознаками замовності про керівників всеукраїнських установ. Складається враження, що кореспонденти й не намагалися попрацювати з надісланим із Києва матеріалом, а просто копіювали й озвучували текст, зовсім не зважаючи на складні для сприйняття на слух терміни й синтаксичні конструкції.

ВДТ, 12 лютого (автора не вказано):

«Ольга Орел, ведуча: Посилений контроль Національного банку за динамікою ринку з метою зниження спекулятивного попиту показав стабілізаційний ефект. На цьому в ході засідання Кабміну наголосив виконуючий обов’язки прем’єр-міністра України Сергій Арбузов. На його думку, надмірна реакція на будь-які ринкові події завжди була на руку спекулянтам. І порадив українцям зберігати заощадження у національній валюті.

Кореспондент: Ситуація навколо негативних показників валютного ринку контрольована, – заспокоюють в уряді. Сергій Арбузов зазначає: панікувати не варто, адже ажіотаж лише на руку спекулянтам. Також Сергій Арбузов натякнув: заощадження краще зберігати в національній валюті. Це допоможе підтримувати фінансову стабільність і зростання вітчизняної економіки. На сьогодні Національний банк посилив контроль і моніторинг за станом валютного ринку для зниження спекулятивного попиту».

В цьому сюжеті три (!) синхрона в. о. прем’єр-міністра Сергія Арбузова і жодної спроби оцінити цю проблему незалежними експертами. Окрім того, що матеріал представляє інтереси лише однієї сторони, він у такому ж вигляді присутній у новинах інших ЗМІ: «Чергове засідання Кабінету Міністрів України та брифінги після нього» (ОДТРК «Карпати», Івано-Франківськ), «Зберігати заощадження в гривні порадив очільник Уряду» (ОТБ, Харків).

Типовими для ТРК «Вінниччина» є сюжети, що просувають інтереси однієї сторони. В період лютневого моніторингу це були сюжети з критикою акцій протесту на Майдані, з підтримкою ідей федералізації України і, традиційно для цього телеканалу, з абсолютно некритичним висвітленням діяльності Компартії.

Наприклад, «18 автомайданівців, які проходять по двох кримінальних справах за організацію масових заворушень, можуть звільнити від відповідальності відповідно до закону про амністію» (ТРК «Вінниччина», 12 лютого, автора не вказано), «Генеральний прокурор Віктор Пшонка вимагає повного і максимально публічного розслідування вбивства кременчуцького судді» (ТРК «Вінниччина», 13 лютого, автора не вказано), «В українському суспільстві посилюється інтерес до ідеї федералізації» (ТРК «Вінниччина», 13 лютого, автор – Марина Маланчук), «Відмовившись від формування уряду, опозиція фактично втратила шанс на мирне врегулювання політичної кризи, – вважають сьогодні політологи» (ТРК «Вінниччина», 14 лютого, автора не вказано), «9 лютого у місті Хмільник відбулася 40-та звітно-виборча конференція районної організації Комуністичної партії України» (ТРК «Вінниччина», 10 лютого, автор – Лариса Олійник).

Унікальним є розміщення в новинах ТРК «Вінниччина» одного й того ж сюжету два дні поспіль. Так, сюжети «Опозиціонери запропонували повернутися до Конституції 2004 року» від 13 лютого і «Парламентські фракції продовжують обговорювати зміни до Конституції» від 14 лютого відрізняються лише «підводкою» ведучої. В першому випадку ведуча у студії Тетяна Кондель анонсує сюжет так: «Опозиціонери запропонували повернутися до Конституції 2004 року. Адже в такому випадку президентські вибори будуть проведені на шість місяців раніше, а повноваження глави держави скоротяться», а в другому та ж ведуча розпочинає сюжет словами: «Парламентські фракції продовжують обговорювати зміни до Конституції. Свої варіанти запропонували "Батьківщина", "УДАР", комуністи. Та, як з’ясувалося, навіть у стані опозиції немає спільного бачення основного закону». В обох випадках після цього йде один і той же матеріал.

Також типовим для ТРК «Вінниччина» є розміщення у випусках новин сюжетів, ідентичні яким є в інших ЗМІ, зокрема, сюжети телеканалу «Гамма». Наприклад: «Попри те, що курс долара поступово знижується, бензин продовжує дорожчати» (ТРК «Вінниччина», 11 лютого, автора не вказано) – аналогічний сюжет на телеканалі «Гамма» «Замість банку – у банки! Українці масово забирають гроші з депозитів», «Головного лікаря столичної швидкої допомоги звільняють» (ТРК «Вінниччина», 12 лютого, автора не вказано) – аналогічний сюжет на телеканалі «Гамма» «Головного лікаря лікарні швидкої допомоги – звільняють», «Не лише спортивними пристрастями в ці дні живе Росія» (ТРК «Вінниччина», 13 лютого, автора не вказано) – аналогічний сюжет на телеканалі «ГАММА» «Олімпійські символи».

Телеканал «Віта» за період моніторингу розмістив лише один сюжет із ознаками політичного замовлення – «Політичне протистояння в Україні затягнулося» (ТРК «Віта», 11 лютого, автора не вказано):

«Ольга Сольвар, ведуча: Політичне протистояння в Україні затягнулося. Дві третини наших співвітчизників бажають, аби влада і опозиція нарешті домовилися і політичний безлад в державі припинився. Такі результати соціальних досліджень. Вони ж свідчать: допоки опозиція зволікає із перемовинами, її рейтинги падають. Це викликає у людей все більше недовіри до конкретних політичних персон Майдану. Та попри це, в найближчий час переговори між владою та опозицією не плануються. Принаймні так говорить один зі спікерів Партії регіонів Володимир Олійник. Він зазначає: глава держави готовий до перемовин, але все залежить від бажання і політичної волі лідерів опозиції. А якщо це всього лише імітація переговорів з боку опозиційних сил, тоді проводити безглузду. До того ж, у листі від 4 лютого Юлія Тимошенко закликала опозицію не йти ні на які поступки і виходити з процесу переговорів, – сказав народний депутат. Він також додав, що Віктор Янукович готовий ввести в склад переговорної групи представників радикально налаштованих група, а також громадських організацій для того, щоб пришвидшити вихід з кризи».

Згадка про падіння рейтингів опозиції не підкріплена посиланням на конкретне соціологічне дослідження. Цікаво, що канал «Віта» підконтрольний вінницькому меру Володимиру Гройсману. Лише за три тижні після цього сюжету з ознаками політичного замовлення проти майдану й тодішньої опозиції Володимир Гройсман стане міністром нового уряду під керівництвом лідерів майдану.

У новинах кожної з телекомпаній за період моніторингу експертами було відзначено по одному сюжету з ознаками комерційного замовлення: «Стати студентом Вінницького торговельно-економічного коледжу на декілька годин – таку привабливу пропозицію отримали школярі та їхні батьки, котрі завітали на день відкритих дверей до навчального закладу» («Вінтера», 12 лютого, автор – Олександр Василишин), «Служу лісу й Україні» – з таким гаслом виступив начальник обласного управління лісового та мисливського господарства Анатолій Бондар на урочистому заході» («Вінниччина», 14 лютого, автор – Ольга Інгульська), «Єдине у Вінниці антикафе відкрилося на Слов’янці» («Віта», 12 лютого, автора не вказано).

АР КРИМ

Середній показник кількості сюжетів із ознаками замовності на кримських телеканалах удесятеро разів (!) більший, ніж на львівських. У 36% експерти побачили ознаки замовності. Найнижчий – у новинах «Чорноморська» – 8%. А в каналів «твFM» (колишній «Неаполь») та державного каналу «ДТРК Крим» – майже однакові показники джинси – 47% і 43% відповідно. Телеканал «твFM» раніше належав народному депутату від фракції УДАР Сергію Куніцину. Канал перекупив член Партії регіонів Фрунзе Мардонян. Зміна власника не призвела до очищення новин від сюжетів із ознаками замовності. Як за Куніцина, так і за Мардоняна кількість таких сюжетів дуже висока. Проте експерти помітили, що тепер інформаційна «твFM» стала синхронною із державним телеканалом «ДТРК Крим»: у звітний період обидва телеканали займалися переважно піаром та відстоюванням інтересів чинної на той час влади, а також критикою євромайдану: вони ідентично, подекуди одними й тими самими словами висвітлювали одні й ті самі події, наприклад, заходи руху «Стоп Майдан», мітинги антимайданівців тощо.

Чимало уваги в новинах цих каналів присвячено подіям на київському майдані, при цьому їм даються різкі й категоричні негативні оцінки. Для прикладу: «Киевские радикалы в масках и с битами устроили показательный марш в центре украинской столицы. Они прошли от Киевской горгосадминистрации до Бессарабской площади, где боевики шли с битами, палками и дубинками, один даже был вооружен косой, – передает "Вести.RU". Во главе колоны шли люди в черной униформы и в черных масках. Тем временем, те киевляне, которые уже устали от насилия, попытались разобрать баррикады. Они пришли с лопатами, вениками и в накидках коммунальных служб и потребовали прекратить травить дымом горящей резины людей, живущих в прилегающих к Майдану кварталах, и замусоривать украинскую столицу» («твFM», 10 лютого). Позитивні матеріали були присвячені, окрім місцевої влади, руху «Стоп Майдан» та Партії регіонів і її київського керівництва, лідеру Комуністичної партії України Петрові Симоненку.

На тлі різкого погіршення якості новин провладних телеканалів опозиційна ТРК «Чорноморська» має доволі високі показники – кількість джинси в її новинах на порядок менша, а рівень дотримання стандартів набагато вищий.

СУМИ

31% матеріалів експерти назвали такими, що мають ознаки замовності: «Академ ТV» – 45%, ТРК «Відікон» – 30%, Сумська обласна державна телерадіокомпанія СОДТРК – 18%.

З ефіру СОДТРК не зникають протокольно-офіційні повідомлення про заяви президента, досягнення міністерств, заходи за участі голови Сумської ОДА. Подією місяця, якщо довіряти сумським телеканалам, став приїзд екс-очільника Сумської ОДА Юрія Чмиря до сумської футбольної академії – цю подію висвітлювали на всіх каналах Сумщини. Наприклад, «АкадемТВ»:

«Анатолій Кравченко, ведучий: Сумська футбольна академія має всі шанси стати кращим спортивним навчальним закладом не лише в Україні, а й в Європі. В цьому переконаний екс-губернатор Сумщини, нині заступник глави Адміністрації Президента України, Юрій Чмир. Ініціатор створення Барси говорить: проект, за яким сьогодні ведеться будівництво гуртожитку немає аналогів. А попит на навчання майбутньої академії вже перевищує прогнозовану цифру.

Ольга Галицька, кореспондент: Півтора місяці, як Юрій Чмир на новій посаді. Та екс-губернатор продовжує слідкувати за розвитком свого дітища – футбольного центру Барс. Цього разу оцінює хід робіт на будівництво гуртожитку майбутньої футбольної академії.

Юрій Чмир, заступник глави Адміністрації президента України: Чесно кажучи, душа радіє за те, що вже сім поверхів готових. Тобто, Віктор Михайлович Федорченко – наш самий на сьогодні величезний забудовник обіцяє, що вже наприкінці березня буде повністю дев’ять поверхів готових».

В цьому сюжеті – аж три синхрона Юрія Чмиря.

І на цю же тему сюжет на ТРК «Відікон»:

«Дар’я Радченко, ведуча: Більше 100 талановитих футболістів барсят з області за півроку заселяться до гуртожитку при футбольній академії. Футбольний центр Барса презентував хід будівництва дитячого гуртожитку, який увійде до комплексу футбольної академії Сумщини. Наразі вже зведено 7 із 9 поверхів. Хід будівництва інспектував заступник керівника апарату Президента Юрій Чмирь.

Анастасія Котляр, кореспондент: Нині у Барсі займається понад тисячу спортсменів різного віку як хлопчиків, так і дівчат. Усіх їх сюди привела любов до футболу та перспектива.

Юрій Чмир, заступник голови Адміністрації президента: Такий буде фасад. От у нас сірий металік буде і от blue металік. Це два кольору, а саме головне, що матеріали будуть використані компанією, яка має такі лідерські позиції займає в світі по облаштуванню зовнішнього покриття будівлі”».

В цьому сюжеті два синхрони Юрія Чмиря.

Ще одна «зірка» сюжетів із ознаками замовності – голова КПУ Петро Симоненко. У сюжеті ТРК «АкадемТВ» абсолютно некритично журналісти подають думки Симоненка:

«Ніна Паустовська, ведуча: Жодна реформа в Україні не стала реальністю. А жоден прем’єр-міністр не зміг відновити довіру до влади. Переконані українські комуністи. Тому, на думку лідера КПУ Петра Симоненка, новий уряд має опікуватися нагальними потребами держави. А не наступними президентськими виборами.

Петро Симоненко, фракція Компартії України: В першочерговому порядку треба приймати рішення, які вимагає справді народ України, щоб були і робота. І зарплата, і своєчасно платили зарплату.

Ігор МОРОЗОВ, кореспондент: Їхня антикризова програма реформ – це реальний шанс на порятунок країни (безапеляційно стверджує вже журналіст! – Ред.)»

ЛЬВІВ

Лише 4% сюжетів львівських телеканалів експерти віднесли до таких, що містять ознаки замовності. Це в 5–10 разів менше, ніж в усіх інших досліджуваних регіонах. Львівська обласна державна телерадіокомпанія ЛОДТРК – 5%, ZIK – 3%, ТРК «Люкс» – 4%.

У лютому в випусках редакцій львівських теленовин таких матеріалів, що свідчили би про ознаки політичної замовності, було помічено три. Всі вони вийшли в ефірі ЛОДТРК: у матеріалі про затвердження обласного бюджету журналісти дотрималися балансу думок, але протитрували депутатів по-різному. Опозиційних депутатів було протитровано зі згадкою політичних сил, які вони представляють. Регіонала вирішили титрувати тільки як «депутат облради»: «Андрій Холявка, голова фракції Свобода», «Оксана Юринець, голова фракції Удар у Львівській області», «Сергій Федоренко, депутат Львівської обласної ради», – він є депутатом від Партії регіонів, хоча про це сказано не було.

Два інших сюжети мають ознаки класичної «паркетної» новини. В першому матеріалі йдеться про святкування дня України в російському місті Сочі. Спікером виступає віце-прем'єр-міністр України Олександр Вілкул:

«Олександр Вілкул,: Коли наші олімпійці спортсмени дивляться на наш прапор, що майорить над Сочі, вони розуміють, що вся Україна від Севастополя до Чернігова, від Луганська до Львова вболіває за наших олімпійців. І ми також віримо в те, що наш прапор буде підніматись і над сочинськими п'єдесталами».

Він же фігурує у матеріалі про можливі повені на Західній Україні:

«Ірина Палига, ведуча: Аварійним бригадам треба бути в повній готовності. Адже Україна готується до повеней. Таке завдання всім обласним керівникам дав віце-прем'єр-міністр України Олександр Вілкул під час селекторної наради».

П’ять матеріалів експерти віднесли до таких, що мають ознаки комерційної замовності: в ефірі ZIKу журналісти рекламували виставку «Зоопарк під мікроскопом»:

«Андрій Іщик, ведучий: В історичному музеї Львова показують інфузорію туфельку. Ще в мікроскоп можна подивитися на водорості, лимонну кислоту чи навіть сіль. Можуть навіть порахувати скільки мікробів живе на одному пальці людини. Знайомство із клітинами зблизька обійдеться відвідувачам у 25 гривень та у 20, якщо ви студент чи школяр. Триватиме виставка до кінця лютого».

Сюжет ТРК «Люкс» «Такого великого за розмірами критого скаледрому у нашому місті ще не було» експерти теж оцінили як «комерційну джинсу». Сам по собі факт відкриття споруди для міста справді може бути новиною, а для глядача – корисною інформацією. Проте журналіст Ірина Шубінець у сюжеті використала синхрон співзасновника скеледрому, який рекламував споруду:

«Володимир Крив’яу, співзасновник скеледрому: Ми будемо працювати кожного дня. Це буде приблизно з 22:00 до 23:00 вечора без вихідних. От, тобто, можна буде придбати місячні або 10-разові абонементи».

Дотримання професійних стандартів

ХАРКІВ

Найвищий показник цього стандарту зафіксовано в новинах 7-го каналу – 0,72, найнижчий – у телеканалу Simon – 0,44. Обласне державне телебачення забезпечувало дотримання балансу думок на 0,57 бала. Загалом середньозважений показник дотримання стандарту – 0,58 бала. Здебільшого цей стандарт витримувався в сюжетах, які не мають гостро соціального або політичного забарвлення.

Найнижчий показник дотримання балансу думок у телеканалу Simon передовсім зумовлений значною кількістю новин, які не можуть розглядатись як повноцінні сюжети. Йдеться про дикторські начитки, в кращому разі доповнені синхроном когось із посадовців. Та й той часто не має зрозумілого інформаційного посилу. Такий формат мовлення не може забезпечити висвітлення різних точок зору. Та й у повноцінних за структурою матеріалах на політичні теми баланс відсутній повністю. Наприклад, сюжет телеканалу Simon дає можливість тричі висловити точку зору на події в країні тільки лідеру КПУ Симоненкку: «Пока оппозиционеры требуют вернуть прошлую редакцию Конституции, а провластные силы обдумывают поправки в основной Закон, в Компартии заявляют о необходимости федерализации Украины». Інших сюжетів на цю тему, які могли би збалансувати інформацію, у випуску новин не було.

Державна обласна телерадіокомпанія ХОДТРК без балансу подає сюжет на підтримку спецпризначенців загону «Беркут», тож у сюжеті беркутівці представлені виключно з позитивного боку без жодної згадки навіть про документально зафіксовані факти знущань і тортур над учасниками протесту на Майдані:

«Ірина Гнатюк, ведуча: Допомога спецпідрозділу "Беркут". Депутатський корпус Харківської облради зібрав кошти, аби не тільки морально, а і фінансово підтримати правоохоронців. Грошове заохочення передали рідним та близьким "беркутівців", які виконують службовий обов’язок у всіх областях України.

Аліна Фірсанова, кореспондент: У рамках акції "Жінки-депутати фракції Партії регіонів обласної ради – матерям і дружинам міліціонерів харківського "Беркута" були зібрані кошти для потреб представників спецпідрозділу. Зустріч жінок відбулася в стінах харківської обладміністрації, де під час чаювання підтримку сім’ям беркутівців та та безпосередньо самим правоохоронцям висловили і представники обласної влади. За словами губернатора Харківщини Михайла Добкіна силовики своєю службою повернули повагу людей до міліції.

Михайло Добкін, голова ХОДА: "Благодаря "Беркуту" в нашей стране не произошла гражданская война. Благодаря мужеству, выдержке. Их мужество, стойкость и терпение помогает спасти человеческие жизни"».

Нагадаємо, що на вимогу руху «Стоп цензурі!» та під тиском інших громадських рухів було відсторонено від ведення новин ведучих телеканалу «Інтер» Анастасію Даугуле та Анну Панову, що озвучували подібні тези у випусках. Громадськість Харкова, керівники ХОДТРК також не мають залишати без уваги й відповідного покарання ведучих, що погоджувалися однобоко висвітлювати найдраматичніші моменти боротьби українського народу проти свавілля влади.

Стандартів «оперативність» і «точність» харківські журналісти дотримуються набагато краще. 7 канал та ХОДТРК здебільшого чітко формулюють посилання на джерела, натомість телеканал Simon суттєво поступається колегам і з показником 0,85 бала тягне загальний показник дотримання стандарту до 0,92. Новинам каналу притаманне розмивання джерел, почасти – відсутність таких посилань. Приклад розмивання джерел у сюжеті за 14 лютого на телеканалі Simon:

«Екатерина Егоренкова, ведущая: Отказавшись от формирования правительства, оппозиция фактически потеряла шанс на мирное урегулирование политического конфликта, – считают некоторые политологи. Тем временем, парламентское большинство идет на встречу оппозиции и предлагает свои пути выхода из кризиса».

Дещо покращився показник дотримання харківськими телеканалами стандарту відокремлення фактів від коментарів, який, за підсумками лютневого моніторингу, коливається від 0,83 у каналу Simon до 0,95–0,96 в ХОДТРК та 7-го каналу. Хоча є сюжети, в яких порушення цього стандарту виглядають просто курйозно. Наприклад, у сюжеті «Місцевий пункт пропуску Олександрівка-Безіменне відкрили після кількамісячної перерви» журналісти ХОДТРК переконують, що «африканська чума свиней з Російської Федерації злякала українських прикордонників».

А в сюжеті «Генпрокурор Виктор Пшонка требует полного и максимально публичного расследования убийства Кременчугского судьи Александра Лободенко» (Simon) порушення цього стандарту вже геть не такі невинні. Тут і непідтверджені заяви, що «представители самообороны Майдана совершили нападение на съемочную группу», і фігурує «одна из групп боевиков» тощо.

Досить низькими залишаються середні показники стандартів точності (0,73) й повноти поданих фактів (0,51). Що стосується останнього стандарту, то дуже небагато сюжетів містять бекґраунд або хоча б натяк на нього. Найбільш повно відображаються події та їхня передісторія й контекст журналістами 7-го каналу (0,74 бала), якому канали ХОДТРК та Simon дуже відчутно поступаються, – 0,45 і 0,34 відповідно.

ВІННИЦЯ

Розподіл вінницьких телеканалів відповідно до дотримання стандарту балансу думок залишився таким же, як і в грудні 2013-го: найкраще цього стандарту дотримувалася ТРК «Віта» (0,62), найгірше – ТРК «Вінниччина» (0,43). Результат державного телеканалу «Вінтера» – 0,58 – є майже таким, як і в лідера, й не можна не зауважити покращення дотримання балансу думок у сюжетах ВДТ при одночасному погіршенні цього показника у «Віти».

Нормою для «Вінтери» залишаються «паркетні» матеріали із заходів чиновників, які не містять коментарів жодної особи, крім присутніх на прес-конференції чи брифінгу. Наприклад, матеріали «4 лютого на посаду начальника МВС у Вінницькій області призначено полковника міліції Олега Школьного» («Вінтера», 11 лютого, автор – Артур Колесник), «Держгірпромнагляд підбив підсумки роботи за 2013 рік та визначив пріоритетні напрями роботи на майбутнє» («Вінтера», 14 лютого, автор – Анна Соловйова).

Стандарт оперативності є одним із найкращих за рівнем дотримання вінницькими телеканалами. Результати «Вінтери» і «Вінничини» – 0,95 і 0,94 відповідно – є досить високими. Цікаво, що ТРК «Віта», яка у грудні отримала максимальний бал за дотримання стандарту оперативності, в лютому з результатом 0,89 опинилася на останньому місці серед вінницьких ТРК.

«Посприяли» цьому затримки в підготовці й випуску деяких сюжетів. Зокрема, сюжет із прес-конференції новопризначеного керівника УМВС «Віта» надала на день пізніше, ніж «Вінниччина»: «Тиждень на посаді. Новий начальник обласної міліції Олег Школьний зустрівся із журналістами» (ТРК «Віта», 12 лютого, автора не вказано), «На початку поточного місяця відбулася зустріч начальника УМВС України у Вінницькій області, полковника міліції Олега Школьного з представниками засобів масової інформації» (ТРК «Вінниччина», 11 лютого, автора не вказано).

Дотримання стандарту достовірності також є досить високим, особливо у ТРК «Віта» (0,95) і «Вінтери» (0,93). Результат ТРК «Вінниччина» – 0,87 – є дещо нижчим через наявність у словах кореспондентів нічим не підкріплених тверджень. Наприклад, у сюжеті «В українському суспільстві посилюється інтерес до ідеї федералізації» (ТРК «Вінниччина», 13 лютого, автор – Марина Маланчук) використовуються такі словоформи, як «статистика доводить», «експерти сьогодні констатують»:

«Марина Маланчук, кореспондент: За федеративним устроєм сьогодні живуть 25 держав. Серед класичних успішних прикладів – Сполучені Штати Америки, Німеччина, Канада, Австрія, Швейцарія. Більше того, статистика доводить, що 80% світового ВВП припадає на долю саме федеративних країн, що свідчить про успішність такої форми…

Марина Маланчук, кореспондент: Експерти сьогодні констатують: у непростій ситуації, що склалася в Україні, краще прискорити процес федералізації, хоча він буде далекий від досконалого, ніж чекати громадянської війни».

Дотримання стандарту відокремлення фактів від коментарів у сюжетах ТРК «Вінниччина» (0,69) є найнижчим порівняно з результатами інших вінницьких телеканалів («Вінтера» – 0,93, «Віта» – 0,92).

Наприклад, у сюжеті «Генеральний прокурор Віктор Пшонка вимагає повного і максимально публічного розслідування вбивства кременчуцького судді» (ТРК «Вінниччина», 13 лютого, автора не вказано) слова кореспондента містять нічим не підкріплені твердження і оцінки.

Схожою є картина із дотриманням вінницькими телеканалами стандарту точності. Найвищий бал – у «Вінтери» (0,91), далі йде ТРК «Віта» (0,81), найгірше цього стандарту дотримувалася ТРК «Вінниччина» (0,65).

Наприклад, сюжет «У місті Тульчин близько четвертої години ранку на пульт централізованого спостереження управління Державної служби охорони надійшов сигнал тривоги зі Свято-Миколаївського храму» (ТРК «Вінниччина», 14 лютого, автор – Євгенія Гулько), окрім того, що вийшов на день пізніше аналогічного сюжету на ВДТ, містить неточності щодо часу злочину і абсолютно не дає можливості зрозуміти картину події. У той же час сюжет «У Тульчині злодій намагався пограбувати церкву» (ВДТ, 13 лютого, автор – Юлія Бурнашева) значно краще описує ситуацію й надає глядачеві зрозумілу картину події.

Повнота подачі інформації залишається найслабшим місцем вінницьких телеканалів. І якщо «Вінниччині» вдалося дещо покращити свій грудневий результат (0,30 проти 0,19), то «Віта» свій бал суттєво погіршила (0,54 у лютому, 0,78 у грудні). Результат ВДТ є стабільним (0,51 у лютому, 0,46 у грудні), проте також невисоким.

АР КРИМ

Ситуація із дотримання стандартів на кримських телеканалах тотожна показникам джинси. У «Чорноморської» найменше матеріалів із ознаками замовності й найвищий показник дотримання професійних стандартів серед трьох кримських телеканалів – 4,17 бала. Натомість рівень дотримання стандартів на ДТРК «Крим» упав порівняно з груднем до 2,92, а в «твFM» – до 2,70 бала.

Проблеми є з дотриманням усіх стандартів, але найнижчим є рівень дотримання стандарту повноти (0,33 бала) та балансу думок (0,37 балів). Середнім – точності (0,54) та відокремлення фактів від коментарів (0,57). І, нарешті, достовірність (0,70) та оперативність (0,74) – на порівняно вищому, але ще не високому рівні. Про ДТРК «Крим» можна сказати, що стандарт балансу думок у її новинах не враховується в принципі – низький бал (0,27) не є нульовим лише завдяки неполітичним матеріалам. Загалом відносно пристойні показники провладних каналів у Криму є наслідком досить високого рівня неполітичних сюжетів, позаяк у політичних порушення стандартів є тотальними. Парадокс, але, розповідаючи жахи про мітинги кримського євромайдану в кожному випуску, вони лише привертають до нього увагу та перебільшують його значущість (хоч і наголошують на нечисленності: «Люди заявляют – Крым демонстрирует стабильность и желание развивать единое украинское государство. В поддержку действующей власти собралось около трехсот человек. Тех же, кто одобряет беспорядки в Киеве, было в разы меньше. Их речевки заглушили крымчане, выступающие за мир и стабильность. Поэтому сторонники "Евромайдана" были вынуждены свернуть флаги и разойтись» (ДТРК «Крим»). Натомість ТРК «Чорноморська» подекуди весь випуск новин присвячує критиці влади та позитивному висвітленню подій на майдані. Втім, ця критика зазвичай аргументована, без епітетів та голослівних оцінок. Хоча деякі незбалансовані матеріали доводиться визнати такими, що дуже скидаються на замовні. Загалом після ознайомлення з новинами кримських телеканалів стає зрозуміло, наскільки спотвореною була картина світу кримчан за тиждень до розв’язки на майдані й початку окупації. Журналісти й керівництво «твFM» та ДТРК «Крим», на думку експертів, несуть безпосередню відповідальність за створення хибних уявлень про євромайдан, розпалювання ворожнечі й нетерпимості, що в кінцевому підсумку стимулювало частину кримчан до підтримки інтервентів.

СУМИ

Середній бал із дотримання шести стандартів у лютневих теленовинах ТРК «Відікон», СОДТРК і «Академ ТВ» становив 3,69 із шести максимально можливих. Різниця середніх оцінок серед трьох телеканалів незначна: ТРК «Відікон» – 3,50, СОДТРК – 3,94, «Академ ТВ» – 3,64.

Найвищим балом оцінено достовірність (посилання на джерела) у теленовинах СОДТРК (0,92), а найнижчим – баланс думок/точок зору у відеосюжетах «Відікон» (0,39).

Найвищу середню оцінку здобув стандарт достовірності (посилання на джерела) – 0,82 (СОДТРК – 0,92, «Академ ТВ» – 0,81, ТРК «Відікон» – 0,73).

На другому місці – точність: 0,76 (СОДТРК – 0,84, «Академ ТВ» – 0,79, ТРК «Відікон» – 0,66).

На третій сходинці – відокремлення фактів від коментарів: 0,67 (СОДТРК – 0,80, «Академ ТВ» – 0,64, ТРК «Відікон» – 0,59).

На четвертому – оперативність– 0,58 (ТРК «Відікон» – 0,63, «Академ ТВ» 0,60, СОДТРК – 0,53).

На п’ятому – повнота поданих фактів/інформації з проблеми: 0,45 (ТРК «Відікон» – 0,50, СОДТРК – 0,45, «Академ ТВ» – 0,40).

На шостому – баланс думок/точок зору: 0,40 (СОДТРК – 0,41, «Академ ТВ» – 0,40, ТРК «Відікон» – 0,39). .

ЛЬВІВ

Упродовж тижня журналісти всіх редакцій відстежували найважливішу тему всієї країни – події навколо євромайдану. Журналісти всіх без винятку редакцій, на думку експертів, часто використовували слова «сказала», «кажуть», «переконані», «вважає». Виходило, що журналісти переповідали своїми словами слова наступного синхрону.

При цьому кореспонденти не подавали самої фактури з місця події, на деталі не вказувалося.

Яскравим прикладом є абзац сюжету Христина Шевченко з ТРК «Люкс». В одній підводці до синхрону є і «кажуть», і «визнають»: «А ось і охорона. Кажуть, головне завдання — не пропускати працівників ОДА. Однак визнають, барикада, яку охороняють, виглядає не дуже привабливо».

Найбільші проблеми цього тижня в журналістів виникали зі стандартом повноти представлених фактів. Кореспонденти подавали подію без передісторії. Зловживали журналісти й стандартами відокремлення фактів від коментарів: наприклад: «Польські вартові кордону пропускають українську автоколону без черги та зайвих запитань», «Крижана небезпека на тому місці, де трапилась пригода, чатувала на львів'ян не один день», «Стадіон один з найкращих та найкомфортніших стадіонів у Європі».

Звучали в новинах і неточності: «Нагадаю, 7 лютого громада Львова взяла на поруки двох львів'ян, відносно яких порушено кримінальні провадження за участь у євромайдані в Києві», – їм інкримінували не «участь у євромайдані», а участь у масових заворушеннях. Радше за все, це є несвідома маніпуляція глядачем з боку журналіста.

Попри ці зауваження експертів, як і за показниками наявності сюжетів із ознаками замовності, так і за рівнем дотримання професійних стандартів, львівські журналісти – найпрофесійніші.

Середній бал регіону за всі стандарти: 4,47 бала. Найкращий канал – ZiK – 5,02 бала з шести можливих, ЛОДТРК – державний канал – 4,83, ТРК «Люкс» – 4,54. Журналісти державного телеканалу ЛОДТРК показали ідеальне дотримання стандарту оперативності – 1,00 із можливого 1,00 бала за окремий стандарт.

Нагадаємо, що результати моніторингу засобів масової інформації також є оцінковими судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» за підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Всі висновки й точки зору, висловлені в усіх публікаціях моніторингу, можуть не збігатися з точкою зору USAID чи «Інтерньюз Нетворк». Методологію проведення моніторингу викладено тутМатеріали проекту читайте в рубриці «Моніторинг» сайту MediaSapiens.

comments powered by Disqus