На регіональні канали «зайшла» передвиборча джинса

Фото: static.tet.tv/

Її розпал припаде на наступний місяць, відтак, на тоді прогнозується й вал «кандидатської» джинси та промо політичних партій і блоків, які боротимуться за крісла у ВР. У новинах одеських каналів кількість замовних сюжетів навіть зменшилася, в херсонських залишилася без змін. «Плюсують» хіба що харківські телеканали. Зокрема, «7 канал» став лідером джинсового антирейтингу з 40% матеріалів, які мають ознаки замовності.

Значна частка новин з ознаками замовності - це «паркет», утім, вже є й перші ластівки, які почали джинсувати «на випередження». Експерти зафіксували наявність замовних матеріалів Сергія Тігіпка та очолюваної ним «Сильної України» на херсонських каналах (сумарно 4 сюжети на «Скіфії» та «ВТВ плюс»). В їх ефірі пропіарились «Опозиційний блок» та нардеп Володимир  Сальдо, який прагне подовжити свій статус парламентаря.

В одеських новинах монітори виловили джинсу «Української перспективи» Олександра Вілкула, а в харківських, зокрема, на вже згаданому «7 каналі», зафіксували пожвавленням піару міського голови Геннадія Кернеса, якому він належить, та критики його політичних суперників.  Тим часом на каналі «Simon» у джинсі превалювала типова передвиборча прихована реклама, яка сповіщає про участь у виборах потенційних кандидатів мажоритарників та політичних сил.

Ситуація на каналах, які здійснюють мовлення на тимчасово непідконтрольних українських територіях, здебільшого визначалася позицією їхніх власників та ступенем контрольованості очільниками самопроголошених «ДНР» та «ЛНР».  А також – реаліями існування на територіях, де правлять бал терористи.  Зокрема, канал «Донбас» був змушений припинити вихід телевізійного сигналу в ефір та кабельні мережі і перейти до мовлення в інтернеті, широко використовувати аматорське відео та навіть зйомки одіозних ресурсів на кшталт ANNA news.

Експерти зауважили, що автори новин, висвітлюючи події, лавірували між бажанням максимально об’єктивно розповідати про події та враховувати можливі наслідки своєї роботи. Відтак, сюжети журналістів каналу досить часто були насичені коментарями, з яких неможливо зрозуміти обставини подій, скажімо, хто саме здійснював обстріли, які призвели до руйнувань та людських жертв. Інформація найчастіше подається знеособленою: населенні пункти «обстреляны», обстрілами невідомо кого «разрушены» та «выбиты». Таким чином, шляхом недомовок створюється враження спільної, розмитої відповідальності сторін конфлікту.

 Щодо новин з ознаками замовності, то їх, за оцінками експертів, в ефірі каналу «Донбасс» було 16%. При цьому в кожному випуску новин у моніторинговий період до 5 хвилин ефірного часу відводилося під висвітлення діяльності та планів благодійних фондів, створених Ахметовим, а також багатохвилинні інтерв’ю з людьми, яких можна віднести до оточення Ріната Ахметова, - Ганни Герман, Миколи Левченка, Римми Філь та Олександра Лук’янченка.

Якщо ж аналізувати «новини» підконтрольної терористичній «ЛНР» луганської «Новороссии» відповідно до загальної методології,  то 33% його матеріалів можна було б віднести до політичної джинси через крайній ступінь заангажованості журналістів. Але насправді автори сюжетів перетворили їх на відверту антиукраїнську пропаганду, — кожний третій переконував мешканців підконтрольної терористам території, що винуватцями всіх їхніх проблем є українська влада, українське військо та міфічні «бандерівці». Зрозуміло, коли виконується таке завдання, про дотримання стандартів інформаційної журналістики не йдеться.

Втім, якщо спробувати визначити якість «новороссийских» новин у цифрах, то навіть за найпоблажливішої експертної оцінки вони не витримують жодної критики. Адже «Новороссии» належить найгірший показник дотримання стандартів інформаційної журналістики, — 2,19 бала із шести можливих.

На жаль, і в телеканалів, журналістам яких автомат до скроні ніхто не прикладав, вересневі показники фахових стандартів не радують, - від 3,05 балів у харківського «7 каналу» до максимальних у вересні 4, 85 у херсонської «Скіфії».

Узагальнений моніторинг за вересень 2014 року матеріалів із ознаками замовності (або цензури) на місцевих телеканалах Одеси («Первый городской», ОДТРК), Луганська («Новороссия»), Донецька(«Донбасс»), Херсона («Скіфія», «ВТВ плюс»), Харкова (ОТБ, «7 канал», Simon), 

Методологія моніторингу новин на місцевих телеканалах аналогічна методології моніторингу новин на загальнонаціональних каналах. Її викладено тут.

Огляд матеріалів із ознаками політичного чи комерційного замовлення (джинси) у випусках новин

ОДЕСА, «Первый городской», ООДТРК

Матеріалів, визначених експертами як такі, що містять ознаки політичного замовлення, у вересні виявлено шість на обласному державному телебаченні і лише один на «Первом городском». Ще один матеріал ОДТРК має ознаки комерційного замовлення. Загалом показники джинси в моніторинговий період на одеському телебаченні такі: «Первый городской» — 4% (проти 10% у серпні), ООДТРК — 14% (19% у попередній моніторинговий період), зважений регіональний показник — 9%.

Особливістю матеріалів з ознаками політичної замовності в новинах одеського державного телебачення є їхній відвертий промоційний, ба навіть пропагандистський характер стосовно різних державних структур, а найбільше — силового блоку.

 

Так, сюжет за 15 вересня про візит школярів на навчальну базу спецпризначенців МВС майорить позитивними авторськими оцінками та безпідставно наголошує виключно на позитивних якостях міліціонера. Неназваний автор сюжету за кадром повідомляє «надзвичайно» необхідні для інформаційного повідомлення «факти»: «Зустрічав учнів особисто начальник спецпідрозділу», «програму підготували вельми цікаву і незабутню», двічі йдеться про те, що школярі «з великим інтересом слухали», про що їм розповідали міліціонери, та двічі використовується фраза про «відкриті двері».

Пропагандистська мета цього сюжету, на думку моніторів, розкривається й у синхроні начальника ГУМВС України в Одеській області Івана Катеринчука: «Тот негатив, который льётся сегодня на сотрудников милиции, я думаю, у них (дітей. — Ред.) уже развеялся, видя то, что мы показали им».

На «Первом городском» до матеріалів, які мають ознаки політичного замовлення, віднесене повідомлення за 16 вересня «Несмотря на принятие закона об особом статусе Донбасса(…)». В сюжеті йдеться про те, що на сході України тривають обстріли та збройні зіткнення, убивства та поранення українських солдат. На цьому тлі згадується про гуманітарну допомогу фонду «Українська перспектива», з акцентом на логотипі організації у відеоряді:

«Раненые солдаты и офицеры находятся в госпиталях по всей стране, больше всего — в Днепропетровске. Фонд “Украинская перспектива” передал местному ожоговому центру партию дорогостоящих антибиотиков, жизненно необходимых для лечения тяжелых пациентов», — йдеться у повідомленні. При цьому автор БЗ не згадує про іншу гуманітарну допомогу, яка надається шпиталям, не уточнює суми, на яку фондом придбано ліки (хоча може виявитися, що на ліки фонд Вілкула витратив менше, ніж на рекламу своєї благодійності). Не йдеться й про те, чим актуальна для Одеси передача ліків до опікового центру в Дніпропетровську.

Водночас, низку сюжетів, присвячених виборчому процесу, експерти не віднесли до матеріалів, що мають ознаки політичного замовлення, проте хотіли би наголосити на низькій якості дотримання в цих новинах стандартів.

Зокрема, сюжет Валерії Наумової від 17 вересня «Киевский и Приморский районы станут горячими точками» не відповідає критерію балансу думок, через що може сприйматися як такий, що представляє інтереси тих чи інших кандидатів. Експерти підкреслюють, що не вважають це зумисним підіграванням окремим кандидатам, проте хотіли би звернути увагу журналістів на порушення фахових стандартів.

Скажімо, в сюжеті йдеться про балотування в парламент за одеськими округами «багатьох відомих політиків». Авторка сюжету наголошує, ніби антирейтинг регіонала Сергія Ківалова на початок вересня становив 50%, але не вказує, за чиїми даними, й додає: «Но шансы у политика все же есть», — таким чином порушуючи критерії відокремлення фактів від оцінок та достовірності. Наприкінці сюжету авторка також виділяє окремих кандидатів, зазначаючи: «В ряде округов, по оценкам социологов, уже лидируют отдельные кандидаты: Александр Пресман, Антон Киссе и Иван Фурсин — все бывшие регионалы».

Обрання авторкою лише трьох із 11 одеських округів виглядає спробою виділити колишніх регіоналів, наголосивши на їхніх шансах на перемогу. Якби авторка звернула увагу на шанси на перемогу кандидатів від інших політичних сил або ж зазначила, на якому з округів «за даними соціологів» мають шанси на перемогу кандидати інших партій, матеріал не виглядав би настільки упередженим.

ДОНЕЦЬК, «Донбасс»

Кількість новин із ознаками порушення журналістських стандартів, що може свідчити про їхній замовний характер, на телеканалі «Донбасс» у моніторинговий період зросла майже наполовину: якщо в червні джинси на каналі було 10%, то у вересні — вже 16%, або 9 із 58 проаналізованих сюжетів.

У вересні на роботу та контент виробників телевізійного продукту в Донецьку продовжувала впливати військово-політична ситуація в регіоні, пов’язана з веденням бойових дій на території Донецької та Луганської областей. Зокрема, телеканал «Донбасс» змушений був припинити вихід телевізійного сигналу в ефір та кабельні мережі та перейти до мовлення в інтернеті, широко використовувати аматорське відео та навіть зйомки одіозних ресурсів на кшталт ANNA news.

Знову сталися зміни в термінології стосовно визначення осіб, які окупували частину двох областей. Нагадаємо, ще у травні комбатанти, які воюють з українською армією та підрозділами МВС, називались «активистами ДНР», «ополченцами», «повстанцами», «зелеными человечками», а в червні вони перетворились на «боевиков самопровозглашенных республик», «наемников» та «ополченцев». У вересні керівництво новинного блоку каналу визначилося з термінами, залишивши визначення «боевики», «ополченцы», додавши до них «кавказцы» та «российские военные».

Натомість бійців Збройних сил України та Нацгвардії «узагальнюють» термінами «украинские силовики» та «украинские военые».

Ще однією особливістю особливих умов роботи журналістів «Донбасу» стали включення у новини багатохвилинних інтерв’ю з людьми, яких можна віднести до оточення Ріната Ахметова: це Ганна Герман, Микола Левченко, Римма Філь та Олександр Лук’янченко. При цьому в кожному випуску новин у моніторинговий період до 5 хвилин ефірного часу відводилося під висвітлення діяльності та планів благодійних фондів, створених Ахметовим.

Парадокс ситуації з оцінкою таких сюжетів полягає в тому, що, з одного боку, в них висвітлюється гуманітарна діяльність благодійних фондів, що належать Рінату Ахметову. З іншого боку, зазвичай новина про гуманітарну допомогу хворим дітям, біженцям та особам, що перебувають у зоні бойових дій, є суспільно значущою. Але нав’язливе щоденне інформування саме про цю допомогу та замовчування численних фактів інших гуманітарних акцій, про які розповідають інші ЗМІ, дає можливість вважати саме ці матеріали замовними.

ХАРКІВ,ОТБ, «7 канал», Simon, «7 канал»

Із 266 проаналізованих новин харківських каналів 64, або 24% мають ознаки замовності, притому що в серпні зважений регіональний показник становив 16%. Показники джинси каналу Simon — 12%, ОТБ — 20%, а 7-го каналу — аж 40%.

Із наближенням парламентських виборів рівень дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах харківських телеканалів почав знижуватись, а відсоток матеріалів із ознаками порушень, які можуть свідчити про ймовірну замовність, зріс. Це закономірний процес, який завжди розпочинається перед виборами та співвідноситься з ситуацією в інших регіонах.

Разом із тим, падіння якості новин відбувається переважно за рахунок стрімкого збільшення кількості порушень стандартів у новинах 7-го каналу, що належить Геннадію Кернесу. Натомість показники новин каналів Simon і ОТБ порівняно з серпневими навіть зросли. Втім, сприймаючи кількісні показники, слід зауважити більшу кількість проаналізованих матеріалів у вересневий моніторинговий період (266) порівняно з серпневим (205), а також те, що вересневий період не був суцільним.

Хай там як, із 266 проаналізованих матеріалів 64 мають ознаки порушень стандартів, що можуть свідчити про замовний характер. Це становить 24% від загальної кількості (в серпні — 33 матеріали, 16%). Зростання відбулося виключно за рахунок умовної категорії політичної джинси, до якої належать 57 із 64 підозрілих матеріалів, тоді як кількість замовних матеріалів із категорії комерційної джинси залишилася сталою — 7. При цьому результат 7-го каналу зріс майже вдвічі — 32 з 80 проаналізованих матеріалів, або 40%, ймовірно, мають замовний характер. У серпні цей показник становив 22% (13 із 59).

22% (20 із 96 проаналізованих матеріалів) — показник обласної державної телерадіокомпанії (ОТБ), який є дещо гіршим за серпневий (20%, 14 із 69).

Погіршився, але залишився відносно найнижчим показник телеканалу Simon: 12%, або 11 із 90 проаналізованих матеріалів мають ознаки ймовірної замовності. В серпні цей показник становив 8% (6 із 77 матеріалів).

Залишається доволі серйозною проблема наявності рекламних сюжетів у новинах. Зокрема, комерційна реклама камуфлюється під оголошення про збір грошей на потреби антитерористичної операції.

Різке зростання кількості джинси на 7-му каналі пояснюється пожвавленням піару міського голови Геннадія Кернеса, якому цей канал належить. Більшість матеріалів з ознаками джинси так чи інакше стосуються або оспівування його діяльності та досягнень комунальних служб із забезпечення добробуту Харкова, або критики його політичних суперників.

Тим часом на каналі Simon — типова передвиборча прихована реклама, яка сповіщає про участь у виборах тих чи інших кандидатів або політичних сил.

ОТБ, як і в серпні, непропорційно багато уваги приділяє новинам про керівництво держави, зокрема Кабінету Міністрів.

ХЕРСОН, «Скіфія», «ВТВ плюс»

Із проаналізованих експертами в моніторинговий період 50 сюжетів двох херсонських телекомпаній 9 мали ознаки політичної або комерційної замовності. Отож, у новинах ТРК «Скіфія» виявлено 4 таких новини, або 15% джинси, в каналу «ВТВ плюс» — 5, або 21%. Зважений регіональний показник джинси — 18%.

Більш ніж половину сюжетів з ознаками замовності «забезпечив» херсонським телеканалам Сергій Тігіпко та його політична сила. Так, на обох телеканалах Херсона вийшли сюжети про з’їзд партії «Сильна Україна», причому на ТРК «ВТВ плюс» таких було аж два, — «Сильна Україна» Сергія Тігіпка йде на позачергові вибори до Верховної Ради» за 15 вересня (автор — К.Олеярник) та «Тричі міряй — один раз відріж» за 16 вересня (автора не вказано). На «Скіфії» такий сюжет був один, — «Міцний мир, цілісність країни та сильна економіка» (автор — К.Олеярник).

В новинах обох каналів було розміщено й сюжети про візит Сергія Тігіпка до Херсона: «Херсонщину з офіційним візитом відвідав народний депутат України, лідер партії “Сильна Україна” Сергій Тігіпко» 17 вересня на «ВТВ плюс»(автор — М.Савченко) і 18 вересня — «Потужні інвестиції та розвиток переробної промисловості — ось шлях Херсонщини до успіху» на «Скіфі» 18 вересня (автор — Ксенія Сіліна).

ТРК «ВТВ плюс», окрім того, 15 вересня «висвітлила» також з’їзд «Опозиційного блоку» — сюжет «Виставковий центр у Пушкінському парку опозиція обрала давно» та ініціативу народного депутата Володимира Сальдо, який знову балотується до ВР, — «Довгоочікувана подія: на провулку Дори Любарської здійснюють заміну дорожнього покриття» (17 вересня, автор — О.Гмиря).

Якщо джинса на «ВТВ плюс» була виключно політичною, то в новинах «Скіфії» експерти помітили два сюжети, які містять елементи, що сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта. Зокрема, до комерційної джинси віднесено сюжети «Народний депутат України, відомий медійник Микола Баграєв хоче цілком зосередитися на розвитку власного бізнесу» за 16 вересня (текст новини читає диктор в студії Ксенія Сіліна) і «Наскільки корисний і цілющий натуральний мед, знають і дорослі, і малі» за 18 вересня (автор — А.Мокляк).

Наскільки журналісти каналу передали куті джинсового меду можна побачити з тексту сюжету:

«Наскільки корисний і цілющий натуральний мед, знають і дорослі, і малі :

 Андрій Усов, ведучий: Наскільки корисний і цілющий натуральний мед, знають і дорослі, і малі. Це практично незамінне джерело багатьох вітамінів, мікроелементів, це лікувальний засіб, що володіє бактерицидною властивістю. Крім того, мед — це ще й дієтичний продукт. А ще просто смачний. З 18 до 24 вересня у Херсоні біля обласного Палацу молоді та студентів працює ярмарок від торгової марки Козацький мед, де кожен може знайти будь-яку готову продукцію до душі.

А. Мокляк, журналіст: Від самого ранку біля обласного Палацу молоді та студентів людно та гамірно: люди шикуються в черги, щоб придбати мед та медову продукцію від вже улюбленої марки Козацький мед. Черговий ярмарок — чергова акція, на яку так чекають херсонці та гості міста.

Олександр Єрьомін, продавець: Торговая марка “Козацкий мёд” в очередной раз проводит ярмарку мёда в городе Херсон. Мы привезли вам огромный ассортимент медов, свежие меда. Сейчас у нас проходит акция для всех пенсионеров города Херсон идет скидка на трехлитровый бутыль — 23% скидочка у нас. Бутылечёк на обмен, получается у нас цена за бутыль 109 гривен. Также на ярмарке присутствует продукция пчеловодства, меда разные: липа, акация, гречка.

А. Мокляк, журналіст: мед — найуніверсальніший лікарський засіб, який широко застосовується в медицині, тож не дивно, що він користується в народі таким попитом. У меді міститься величезна кількість вітамінів, мінеральних речовин і ферментів, які надзвичайно важливі для нормального росту і життєдіяльності як дитячого організму, так і дорослих. Окрім меду, на ярмарку широко представлено медову продукцію — так звані апіпродукти. Які також встигли полюбити покупці.

Наталя Панкова, апітерапевт: На ярмарке предоставлена продукция пчеловодства. Это пыльца, перга, прополис, маточное молочко. Продукция вся натуральная, вся для нашего здоровья. Так что приходите, пожалуйста, всё подскажем, расскажем. Будем вас ждать.

А. Мокляк, журналіст: Покупців на ярмарку стає дедалі більше. Хтось прийшов вперше, а дехто говорить — ласує медовою продукцією від торгової марки “Козацький мед” вже роками, тож впевнений у її якості.

Покупець: Я всё время покупаю тут, и очень хороший натуральный мёд.

Покупець: Мне нравится, и не так дорого, как на базаре. Мёд хороший, разный бывает. Какой захочем — выбираем.

Покупець: Верю, что это хороший, нормальный мёд. Настоящий. Поэтому прихожу, покупаю. И вообще сахара не употребляю, а употребляю вместо сахара всегда мёд.

Покупець: Дешевый мёд и очень хороший мёд. Вот, и поэтому мы берём регулярно здесь мёд. И никаких примесей, прекрасно засахаривается. И аромат, и всё. И дешевле гораздо.

Покупець: Качество отлично, считаю. Цена устраивает нас. Обслуживают хорошо. Спасибо, что приезжают сюда.

А.Мокляк, журналіст: Якщо ви вже встигли полюбити смачну і корисну медову продукцію від торгової марки “Козацький мед”, або бажаєте започаткувати дружбу з нею, поспішайте на ярмарок, який буде проходити в Херсоні біля Палацу молоді та студентів з 17 по 24 вересня».

 Дотримання професійних стандартів

ОДЕСА, «Первый городской», ОДТРК

На думку експертів, дотримання одеськими каналами стандартів інформаційної журналістики в моніторинговий період не було сильним боком редакцій новин «Первого городского» та Одеської ОДТРК. Монітори оцінили відповідність запропонованого глядачеві контенту шести базовим фаховим критеріям на 3,48 і 3,7 бала із шести можливих відповідно.

Жоден випуск новин на обох каналах не обійшовся без згадки про бойові дії на сході, центральну владу, її успіхи та невдачі, а також оцінки міжнародних перспектив України. Пояснення останнього — саме впродовж моніторингового тижня відбулася ратифікація угоди України з ЄС про асоціацію. Висвітлення центральних інформаційних тем в цілому було виваженим, але були й винятки.

Так, у новинах «Первого городского» дуже відчувається власне ставлення журналістів до закону про особливий статус Донбасу.

«Эксперты говорят: по сути это означает, что боевики, захватившие населенные пункты получат над ними контроль на официальном уровне. Фактически парламент собственноручно создал эдакое новое Приднестровье. Но ПНР подконтрольно Кремлю и заивист от российских денег. А свое Приднестровье Украина будет спонсировать сама», — йдеться у БЗ за 16 вересня.

Напередодні 15 вересня у матеріалі Вадима Шпаченка про сто днів Петра Порошенка на посаді Президента анонсується, що наступного дня Рада голосуватиме за президентський закон про особливий статус Донбасу. І тут також відчувається ставлення журналіста до такого кроку. «Президенту прощали многие оплошности. В условиях войны страной ещё никто не руководил. Но в мирное время люди могут стать более требовательными», — йдеться у закадровому тексті.

Таким чином, у відповідних матеріалах телеканалу порушено стандарти достовірності — є посилання на невідомих експертів без оприлюднення оригінальних коментарів цих фахівців, що допомогло б розібратися у неоднозначній і складній ситуації зі статусом східних територій.

Водночас на Одеському державному телебаченні в першому БЗ за 18 вересня про результати візиту Порошенка до США у дикторському тексті вживається фраза: «Президент США продовжить закликати українського колегу до дипломатичного врегулювання конфлікту зі східними ополченцями». При цьому в безпосередній цитаті американський дипломат називає противників української армії «проросійськими сепаратистами». Відповідно, в матеріалі зумисно чи ні використовуються поняття, властиві російській пропаганді.

Загалом, слід відзначити достатньо високі показники стандарту достовірності представлення інформації на обох телеканалах (ОДТРК — 98%, «Первый городской» — 86%) і точності подачі інформації (ОДТРК — 82%, «Первый городской» — 70%).

Втім, за останнім показником у «Первого городского» помітний спад порівняно з попередніми періодами. Прикрим прикладом може слугувати новина «В Одессе появятся две новые аллеи», під час перегляду якої стає зрозуміло, що насправді алеї ніде не з’являться, їх буде лише перейменовано і реконструйовано. Але як саме і за які гроші — інформація також відсутня.

Не краще з точки зору дотримання стандарту точності виглядає й новина ОДТРК про похорон учасника АТО Віталія Шума від 17 вересня, де на табличці вказано дату смерті 26.07, а ведучий називає «16 липня».

Дотримання вимог стандарту достовірності традиційно високі для обох каналів, але якщо для ОДТРК це досягається посиланням на офіційні джерела в більшості матеріалів, то для «Первого городского» —безпосередньою участю у висвітлюваних подіях. Утім, наявність оціночних суджень і нехтування балансом думок значно погіршують загальні показники роботи журналістів.

Експерти також відзначають низькі показники дотримання стандартів відокремлення фактів від коментарів та балансу думок, хоча вони й вищі, ніж у попередні місяці.

Зокрема, стандарт дотримання балансу думок є традиційно низьким на Одеському державному. Яскравим прикладом, коли порушення цього стандарту впливає на якість та точність інформації, є БЗ від 15 вересня «Одеські бомбосховища готові прийняти до себе 100% населення». Повідомлення містить виключно позицію в. о. голови обласного управління надзвичайних ситуацій, який звітує про успіхи влади в готовності до екстрених подій. Для порівняння, на «Первом городском» вийшов сюжет на відповідну тему від 19 жовтня під назвою «Устроили показуху». В матеріалі міститься забагато авторських оцінок («местные жители негодуют», «ситуация неутешительная», «прятаться негде»), проте стандарт балансу думок дотримано зразково. Попри те, що чиновник заявляв про повну готовність бомбосховищ, що як факт переказали на державному телеканалі, журналіст Першого Юрій Гальченко вирушив самостійно перевірити, наскільки це відповідає дійсності, й про результати дослідження розповідає в репортажі.

Кричущим прикладом порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів є сюжет на «Первом городском» від 19 вересня «Отпустили убийцу». Сюжет упереджено негативно розповідає про судове розслідування дорожньої аварії, що сталася в Одесі 5 липня. Автор сюжету Катерина Лапицька підкреслює, що «дело ведет молодая судья, которую связывают с несколькими скандалами». Проте найбільш дивним у цьому сюжеті є те, що він містить такі самі синхрони, як і сюжет від 11 серпня на «Первом городском» про стан розслідування аварії. Через те, що коментарі свідка у справі та матері потерпілого — місячної давності, сюжет розцінюється як такий, що не дотримується стандартів оперативності.

ДОНЕЦЬК, «Донбасс»

Показник дотримання професійних стандартів інформаційної журналістики в ефірі каналу «Донбасс» у вересні порівняно з попереднім моніторинговим періодом зріс майже на бал і становить 3,93 із шести можливих.

Експерти зауважують, що випуски новин каналу давали глядачам деякі відповіді на запитання про те, що сталося протягом доби в регіоні, але не забезпечували відображення повної картини, не пояснювали причин усього, що відбувається. Зокрема, лише половині сюжетів притаманний баланс думок та якийсь натяк на бекґраунд.

Натомість сюжети досить часто насичені коментарями, з яких неможливо зрозуміти обставини подій, скажімо, хто саме здійснював обстріли, які призвели до руйнувань та людських жертв. Інформація найчастіше подається знеособлено: населенні пункти «обстреляны», обстрілами невідомо кого «разрушены» та «выбиты». Таким чином, шляхом таких недомовок створюється враження спільної, розмитої відповідальності сторін конфлікту.

Разом із тим, монітори відзначають деяке покращення дотримання авторами новин фахових стандартів. Зокрема, показник оперативності зріс до 0,71 бала проти 0,67 у попередній моніторинговий період, повноти представлених фактів — 0,45 у вересні проти 0,3 у червні.

Наполовину менше сюжетів мали порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів — 0,72 (проти 0,52), суттєво зріс показник стандарту точності — до 0,66 бала з 0,39 у червні.

Також значно зросли показники балансу думок — 0,5 проти 0,37 у червні, та показник достовірності  — 0,9 бала у вересні проти 0,69 у червні.

Загалом, результати моніторингу свідчать про те, що колектив каналу «Донбасс» в умовах накопичуваного психологічного і фізичного тиску, погроз життю та здоров’ю знімальних груп, дефіциту часу, логістичних і технічних проблем, пов’язаних із бойовими діями на території двох областей та переносом виробництва до Києва, підняв вимоги стосовно дотримання професійних стандартів у медіа.

ХАРКІВ, Simon, ОТБ, «7 канал»

Інтегральний показник дотримання стандартів інформаційної журналістики трьох харківських телеканалів — Simon, ОТБ та 7-го каналу — у вересні знизився порівняно з серпневим, — до 3,87 бала із шести можливих проти 4,02. у попередній моніторинговий період.

Експерти наголошують, що зниження регіонального показника відбулося за рахунок 7-го каналу, який у серпні мав 3,73 бала з шести можливих, а у вересні — лише 3,05. Тим часом у обласної державної телерадіокомпанії показник зріс із 4,01 до 4,08, а в телеканалу Simon — із 4,32 до 4,48 бала.

Це доволі парадоксальна динаміка для місяця, що передує стартові виборчої кампанії. Середні показники дотримання окремих стандартів є доволі високими. Зокрема, 0,51 бала — стандарт повноти подання інформації, 0,61 — баланс думок і точність. Низьким є показник оперативності (0,64 бала), що пояснюється великою кількістю паркетних матеріалів, не прив’язаних до реального інформаційного приводу.

0,72 бала має стандарт відокремлення фактів від коментарів і 0,79 — посилання на джерела.

Втім, на ці показники впливають істотно нижчі цифри 7-го каналу, який випадає з загальної картини.

 ХЕРСОН, «Скіфія», «ВТВ плюс»

Середні бали херсонських телеканалів, зведені за результатами оцінки шести критеріїв дотримання журналістських стандартів, є такими: ТРК «Скіфія» — 4,85, ТРК «ВТВ плюс» — 3,46 (при максимумі у 6 балів). Результати майже не відрізняються від оцінок попереднього місяця — 4,61 і 3,24 відповідно. Зважений регіональний вересневий показник — 4,15 бала.

Обидва канали практично повторили у своїх новинах серпневі показники дотримання стандарту балансу думок: ТРК «Скіфія» — 0,69 бала проти 0,61 у попередньому місяці, а ТРК «ВТВ плюс» — 0,33 бала проти 0,30 попереднього моніторингового періоду.

Причиною низьких показників стало те, що канали практикують висвітлення в новині позиції лише однієї сторони, не надаючи ані альтернативної думки, ані експертної оцінки.

Зокрема, як у сюжеті каналу «Скіфія» за 15 вересня «Небайдужі херсонці допомагають нашій армії»:

«Анна Коробова, ведуча: Небайдужі херсонці допомагають нашій армії, добровольчим батальйонам у цей непростий час. Родина Курковських із Скадовська передала прикордонному посту Хорли кунг — будиночок-термос для облаштування бліндажа. Зараз Людмила та Валерій Курковські взяли на себе постачання переносних павільйонів для трьох блок-постів Скадовська».

Стандарту «оперативність» на достатньому рівні дотримується ТРК «Скіфія» (0,92), у «ВТВ плюс» показник є дещо нижчим — 0,75 бала. Наприклад, сюжет про ремонт херсонської вулиці «22-ї східної» «ВТВ плюс» подав на два дні пізніше, ніж колеги: сюжет «Життя на ямах та в пилюці» вийшов на «Скіфія» 16 вересня, а глядачі «ВТВ плюс» побачили новину по ці ж події («На околиці Херсона ускладнено рух») аж 18 вересня.

Найліпше херсонські канали дотримуються вимог стандарту достовірності. У «ВТВ плюс» цей показник сягає максимуму — 1,00, «Скіфія» має дещо нижчий результат — 0,92. Так, у сюжеті ТРК «Скіфія» «Народний депутат України, відомий медійник Микола Баграєв хоче цілком зосередитися на розвитку власного бізнесу» за 16 вересня залишається абсолютно незрозумілим, звідки взято інформацію, яку подає диктор у студії без жодного посилання на джерело:

«Ксенія Сіліна, ведуча: Народний депутат України, відомий медійник Микола Баграєв після завершення строку депутатської каденції як засновник радіогрупи “Тавр-медіа” та співзасновник телеканалів М1 та М2 хоче цілком зосередитися на розвитку власного бізнесу. Також Микола Баграєв планує приділити увагу розвитку вітчизняної культури і плекає надію, що в недалекому майбутньому йому вдасться відновити трендові фестивалі “Таврійські ігри” та “Чорноморські ігри”, які сприяли відкриттю багатьох талановитих українських виконавців».

ТРК «Скіфія» дещо краще дотримувалася стандарту відокремлення фактів від коментарів (0,88), ніж «ВТВ плюс» (0,63).

Схожу картину можна спостерігати й у дотриманні херсонськими телеканалами стандарту «точність». Результат «Скіфії» — 0,81 бала, «ВТВ плюс» — 0,54. «ВТВ плюс» часто «грішить» тим, що подає вислови тих чи інших осіб не прямою мовою, а шляхом переповідання їхніх слів.

Показники стандарт повноти інформації відрізняється у двох херсонських телеканалів дуже істотно. Якщо у «Скіфії» цей показник хоча й невисокий, але не провальний (0,62 бала), то «ВТВ плюс» отримав лише 0,21 бала. Причина такого низького результату — наявність у «ВТВ плюс» великої кількості коротких сюжетів (30–40 секунд), у яких подається лише загальна суть новини, без представлення позицій сторін, коментарів експертів, бекґраунду тощо.

Луганська «Новороссия»: сепаратистське мовлення поза стандартами

Якщо аналізувати «новини» підконтрольної терористичній «ЛНР» луганської «Новороссии» відповідно до загальної методології, то канал став би лідером джинсового антирейтингу серед телевізій, включених до моніторингу, з 33% замовних матеріалів. Їх можна було б розглядати як політичну джинсу через крайній ступінь заангажованості журналістів. Але насправді автори сюжетів перетворили їх на відверту антиукраїнську пропаганду, — кожний третій переконував мешканців підконтрольної терористам території, що винуватцями всіх їхніх проблем є українська влада, українське військо та міфічні «бандерівці».

Зрозуміло, коли виконується таке завдання, про дотримання стандартів інформаційної журналістики не йдеться. Втім, якщо спробувати визначити якість «новороссийских» новин у цифрах, то навіть за найпоблажливішої експертної оцінки вони не витримують жодної критики. Адже «Новороссии» належить і найгірший показник дотримання стандартів інформаційної журналістики, — 2,19 бала із шести можливих. Це з урахуванням «професійних досягнень» редакції новин, яка продукувала й загалом нейтральні сюжети. Найбільше ж порушень стосується дотримання стандарту балансу думок, — його експерти оцінили лише на 0,03 з максимально можливого 1 бала. Це означає абсолютну безальтернативність позицій, представлених журналістами каналу в новинах.

Загалом, за моніторинговий період експертами проаналізовано 67 сюжетів, розміщених на сайті http://on-line.lg.ua/ (окремі сюжети, «Новости» каналу «Новороссия» і «Сводка новостей Новороссии» каналу ANNA news), із яких 22 мають ознаки замовності. Ці сюжети здебільшого спрямовані на дискредитацію української влади.

Візьмімо хоча б сюжет «13-кратная чемпионка Украины и 2-кратная чемпионка мира по рукопашному бою Олеся Васильева показала фото разрушенного Донецка и задала свои вопросы жителям Украины» за 1 вересня («Новости Новороссии»):

«Екатерина Малова, ведущая: 13-кратная чемпионка Украины и 2-кратная чемпионка мира по рукопашному бою Олеся Васильева показала фото разрушенного Донецка и задала свои вопросы жителям Украины

Олеся Васильева: Украина находится на грани дефолта. Несколько раз падала гривна настолько низко, настолько касалась дна, и мы теперь думаем: мобилизация, вооружение, одежда, экипировка, оружие, накормить солдат, заплатить им деньги — зарплату... Кто же именно реально спонсирует эту войну? Если у нас здесь террористы, и при этом снаряды прилетают в детский сад, школу. Собственно, возле меня здесь снаряд возле школы, возле гимназии Петровского района. Детские сады, школы, как я уже сказала, больницы, муниципальные объекты, жилые дома... Вы хотите сказать, что самые злостные террористы живут у нас в детском садике, потом идут в школу, больницу, потом в частных домах живут? Дорогая Украина, подумай, очнись, ведь ты же стреляешь в людей. Посмотрите видео, которое каждое выкладывается после каждого артобстрела. Не будет в Донецке столько оружия, чтобы самим в себя стрелять. Это нелогично, чтобы расстрелять три города. Стреляют другие, стреляете вы, стреляете в мирных людей. Этот снаряд, я еще раз говорю, прилетел в школу. Это подарок наверное был украинской власти гимназистам Петровского района под День знаний. У нас в районе из 16 школ не обстреляна одна. Большое вам спасибо за такие веселые дни».

Дуже промовистим є й сюжет «Порошенко заявил, что не отдаст приказ об отводе войск» (ANNA news, «Новости Новороссии») за 1 вересня: «Елена Красовская, ведущая: Как заявил изображающий Президента Украины Петр Порошенко, войска хунты не уйдут из Донбасса. Он не собирается отдавать приказ об отводе войск с позиций, занятых ими в ходе карательной операции». Власне, як і наступний: «Порошенко отдал приказ, чтобы ВСУ прекратили огонь, но чтобы каратели прекратили обстрел речи пока не идет» (ANNA news, «Сводка новостей Новороссии»): «Елена Красовская, ведущая: Порошенко отдал приказ начальнику Генерального штаба Вооруженных сил Украины прекратить огонь сегодня начиная с 18:00. Однако о том, чтобы украинские каратели прекратили обстрел, речи пока не идет».

Саме українська влада й військо, за версією журналістів каналу, протистоять мирному врегулюванню ситуації на сході: «Что думают люди о перемирии» (канал «Новороссия», «Глас народа», журналіст — Оксана Волчонок):

«Оксана Волчонок, журналист: Здравствуйте, с вами “Глас народа”, телеканал “Новороссия”. Под давлением Европы и России Президент Украины Петр Порошенко сделал заявление о том, что украинские войска прекратят огонь в случае подписания в Минске пошагового мирного плана. Можно ли верить его словам, если первое перемирие было нарушено бойцами Национальной гвардии?

– Здравствуйте, знаете ли вы о том, что сегодня в Минске пройдет встреча, на которой должен быть подписан пошаговый мирный план?..

– И второй вопрос: верите ли вы, что под давлением Европы и России Порошенко пойдет на перемирие? — А вы вообще верите, что состоится перемирие, что оно будет поддерживаться непосредственно украинской стороной?»

Через такі сюжети відбувається формування негативного ставлення до української армії: «Украинские войска были выбиты из с. Грабовское» («Новости Новороссии»):

«Екатерина Павленко, ведущая: Украинские войска были выбиты из с. Грабовское. Территория, прилегающая к этому селу, освобождена от украинских фашистов. Жители возвращаются к мирной жизни. Украинская армия принесла огромные разрушения: разбиты дороги, выжжены поля, погибло несколько голов скота. Сельчане восстанавливают разрушенные дома, убирают оставленные украинскими завоевателями снаряды и разбитую технику.

Местная жительница: Мы Ивановичу позвонили. Говорим: Иваныч, что нам делать? Нам убегать или как? Как их бросать? Говорит, придут мародеры, отдавайте. А вдруг убьют. Отдавайте. Короче, мы отдали».

«Украинские пленные: как наступает прозрение»Новости Новороссии», вечерний выпуск):

«Екатерина Малова, ведущая: У тех, кто выполнял кровавые приказы украинского правительства, открываются глаза на происходящее. Правда, раскаяние приходит поздно и слишком дорогой ценой.

Солдаты армии ДНР захватили под Иловайском минометный расчет украинской армии. В качестве лекарства от промытых мозгов военных украинцев им были продемонстрированы результаты их же обстрелов: разбитые здания, сгоревшие дома, растерзанные осколками мин тела. Со слов пленных украинских артиллеристов, данные цели и указания передавались им командиром батареи старшим лейтенантом Владимиром Черником и командиром дивизиона майором Сергеем Фураевым. Они несут ответственность за расстрелы городов Донбасса».

«Попавший в плен ДНР украинский шпион испытывает ломку от принимаемого ранее боевого коктейля»Новости Новороссии»):

«Екатерина Малова, ведущая: Попавший в плен ДНР украинский шпион испытывает ломку от принимаемого ранее боевого коктейля и рассказывает о том, как находился среди украинских военнослужащих».

Експерти зауважують, що деякі окремі новини каналу спрямовані на залякування населення та демонізацію України. Наприклад, у сюжеті «Министерство образования и науки ДНР: Киев угрожает работникам сферы науки уголовной ответственностью» журналістка Катерина Павленко стверджує таке: «2 сентября был подписан указ о переподчинении учебных заведений, находящихся на территории Донецкой народной республики министерству образования и науки ДНР. Но указ не был исполнен сотрудниками департамента образования и науки в связи с угрозами Киева. По сведениям главы ведомства, из Украины пришло распоряжение, в котором указано, что за сотрудничество с ДНР будет применена уголовная ответственность, предусматривающая срок лишения свободы от 8 до 12 лет».

З іншого боку, на противагу жахіттям, які начебто «створюють» на території Донбасу українські війська та влада України, канал показує персонажа, який допомагає жителям. Причому подібні сюжети зазвичай виходять після тих, у яких «каратели» все руйнують, позбавляють мирне населення статків. Тут і з’являється герой-визволитель, який всіх рятує і всім допомагає:

«Гуманитарный батальон “Новороссия” доставил груз в больницу Макеевки» («Новости Новороссии»)

«Екатерина Павленко, ведущая: Гуманитарный батальон "Новороссия" доставил груз в Рудничную больницу Макеевки. Даже в создавшихся условиях врачи не бросили больных. В это сложное время без отдыха работает большая часть персонала.

Гуманитарный батальон “Новороссия” и Павел Губарев привезли помощь, собранную Фондом Святого апостола Павла и “Русским фронтом мира” в Макеевскую клиническую Рудничную больницу. Встретил гостей заведующий хирургическим отделением Самарин Игорь Федорович. Сотрудники больницы поблагодарили за оказанную их пациентам помощь.

Сотрудница больницы (имя не подписано): Я хочу поблагодарить гуманитарный батальон “Новороссия”, который нам помогает. Потому что зарплаты нет два месяца. Хоть это для нас какая помощь. Можно как-то прожить. Страшно, что у нас делается. Передать большой привет Порошенко, что разбил наши семьи. У меня дочь три года назад прошла 7 курсов химии, 120 лучей. Три года ремиссии. Она была вынуждена с маленьким ребенком отсюда вчера уехать. Это страшно».

Цікаво, що два сюжети підконтрольне терористичній «ЛНР» телебачення присвятило Рінату Ахметову, причому в обох він аж ніяк не лицар у сяючих обладунках:

«Гуманитарная помощь Фонда Рината Ахметова содержит пропагандистские материалы Киева» («Новости Новороссии»):

«Екатерина Павленко, ведущая: Гуманитарная помощь Фонда Рината Ахметова для городских больниц содержит пропагандистские материалы Киева. С 6 часов утра около территориального центра Пролетарского района Донецка выстроилась очередь из беременных женщин, мамочек с грудничками, матерей-одиночек, которые пришли получать гуманитарную помощь. К сожалению, кроме так необходимых женщинам продуктов и средств первой необходимости к каждому гуманитарному набору прилагался номер газеты “Сегодня” и “Донецкие новости”. Содержание этих изданий составляет пропаганда политики киевских властей. Агитационные газеты были вовремя изъяты».

«В городе Кировское ДНР Ахметов раздает за деньги своим же горнякам гуманитарную помощь» (ANNA news, «Сводка новостей Новороссии»):

«Елена Красовская, ведущая: Как сообщают очевидцы, в городе Кировское Донецкой республики олигарх Ахметов решил нажиться на чужом горе. Миллиардер раздает гуманитарную помощь за деньги горнякам своей же шахту “Комсомолец Донбасса”. За самый простой набор, который необходим просто для выживания, с зарплаты горняков взимают 170 грн».

Утім, наведені факти не підтверджені навіть відеорядом.

Загалом, окрім згадуваної однобокості висвітлення подій, новинам каналу можна закинути й недотримання стандарту повноти представлених. Якимсь чином оцінити за цим параметром можна було лише ті сюжети, які стосувалися діяльності новостворених органів влади Новоросії. Коли йдеться про військові події або політику України з цього питання, інформація досить куца.

«Порошенко отдал приказ, чтобы ВСУ прекратили огонь, но чтобы каратели прекратили обстрел речи пока не идет» (ANNA news, «Сводка новостей Новороссии»):

«Елена Красовская, ведущая: Порошенко отдал приказ начальнику Генерального штаба Вооруженных сил Украины прекратить огонь сегодня начиная с 18:00. Однако о том, чтобы украинские каратели прекратили обстрел, речи пока не идет».

«Порошенко заявил, что не отдаст приказ об отводе войск» (ANNA news, «Сводка новостей Новороссии»):

«Елена Красовская, ведущая: Как заявил изображающий Президента Украины Петр Порошенко, войска хунты не уйдут из Донбасса. Он не собирается отдавать приказ об отводе войск с позиций, занятых ими в ходе карательной операции».

Варто звернути увагу й на формат новинної програми від ANNA news, тривалістю до 2 хвилин. На кожну новину-повідомлення — від 7 до 15 секунд.

Порушення стандарту достовірності також притаманне більшості сюжетів, розміщених на сайті http://on-line.lg.ua. Принаймні, тільки 18 із 67 містять посилання на джерела. В решті новин ведуча та журналісти оприлюднюють факти від свого імені. Це опосередковано може розглядатися і як маніпулятивна технологія.

«Через 4 минуты после наступления перемирия украинские войска начали обстреливать районы Донецка» (ANNA news)

«Елена Красовская, ведущая: Перемирие между Украиной и Новороссией началось 5 сентября в 18:00. Однако уже в 18:04 Вооруженные силы Украины обстреляли Петровский район города Донецк. С 19:00 до 20:00 дежурная бригада дважды выезжала в Буденновский район, завершился этот день пожаром в Калининском районе, на улице Учительской, в 21:50».

А наступне вже й журналістикою назвати важко:

«Обзор карты боевых действий (отдельный сюжет, длительность — 24:15, http://on-line.lg.ua.):

«Хунта, хунтовские войска хотят оттяпать кусочек для маневренности... Бегают в картишки поиграть к своим хунтятам... Не было танчиковых боев... Если у хунтовского человека, выполняющего приказы хунты, есть логика, это для нас хорошо, они понимают. что помощи им не будет. Значит они не полностью заражены вирусом. А это — наша победа... А вот эти остатки. А думаю, что они там уже соби и колодязь вырыли, и грибочки собирают, думаю, они иногда и друг к другу в гости гости, да и не иногда. а часто. Сживаются. Эти хунтята знают, что в Дибровке нет оружия, одно охотничье, ну и один громкий-громкий динамит. НО они об этом не знают, им кажется, чот здесь куча русских танков, оружия, их окружили. Да нет этого. Но мы не знаем, может у них как в "Свадьбе в Малиновке", ружье есть, а патронов нет. Поэтому перестрелок нет, но есть переговоры...

Они знают, что как только зайдут в любой населенный пункт, их сразу сдадут, но не может же быть 100% свидомых украинсцев, правильно? Но обязательно там процентов 90 за Новороссию. Но это неважно. Даже если 1%, то он сразу их сдаст. Значит, если они не передвигаются вдоль населенных пунктов, значит, они бегут. Ну, "беги, Форест, беги" — или как там на вашем привычном языке. Для них привычном...

Ополченцы хотят сохранить и людей, и инфраструктуру, здесь же наши люди, помимо того, что там хунтовские войска расположены...

Ребята, заделанные под местных, могут там передвигаться.

Генерал, который еще не нажился на коррупции, руководил этим наступлением. Смысл в этом? Добить украинскую армию?.. Сейчас Захарченко звонитв штаб АТО и говорит, что нужно оружие. Ему в ответ: сейчас пришлем, с доставкой на дом. Сколько стоит нынче пицца? — вот вам пицца. Вот и все, так примерно и происходит.

Генералы не изменились, тактика тоже не изменилась. Как они надеются победить?!

Самые ссыкопехотные войска свалили на запад...»

Нагадаємо, що результати моніторингу засобів масової інформації також є оцінковими судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

 Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» за підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Всі висновки й погляди, висловлені в усіх публікаціях моніторингу, можуть не збігатися з позицією USAID чи «Інтерньюз Нетворк». Методологію проведення моніторингу викладено тут. Матеріали проекту читайте в рубриці «Моніторинг» сайту MediaSapiens.

 

comments powered by Disqus