Промо провладних кандидатів «як усталено»

Фото: static.tet.tv

Останнього тижня перед місцевими виборами майже всі включені до моніторингу обласні філії НТКУ присвятили сюжети темі прийдешнього волевиявлення своїх земляків. Більшість таких новин стосувалась інформування про перебіг кампанії, виявлення порушень виборчого законодавства тощо. Втім, на думку експертів, цього було недостатньо, — замало уваги приділялося темі специфіки цьогорічного голосування, а саме: як пересічній людині розібратися в бюлетенях нової форми. Отож, із просвітницькою функцією, покладеною в тому числі на суспільних мовників, канали здебільшого впоралися на трієчку.

Натомість телевізії прямо чи опосередковано надавали трибуну політичним партіям і кандидатам для самопіару. Так, у Чернівцях двічі відверто пропіарили «Відродження» і раз «Свободу», дніпряни в сюжеті про результати незрозумілого соцопитування «вивели» в лідери мерських перегонів Олександра Вілкула. Волиняни ж випустили в ефір із промоційними тезами лідерів «Свободи», «Народного контролю» та нардепів від «Самопомочі», підігравши політичним важковаговикам у просуванні своїх однопартійців до місцевих рад.

Утім, найлукавішою в моніторинговий період була джинса провладна, — «приховано-кандидатська» на користь висуванців від БПП «Солідарність». Принаймні, шість із десяти ОДТРК випускали в ефір сюжети, де за будь-якого зручного приводу фігурували чиновники й посадовці, які балотуються від партії. Вони відкривали відремонтовані відділення лікарень і садочки, відреставровані храми, поштові відділення й нові ливарні цехи. Причому всі ці урочистості відбулися саме перед виборами.

«Приязнь» каналів до окремих посадовців-кандидатів просто зашкалює. Скажімо, кандидат у депутати Дніпропетровської облради від БПП — головлікар обласної лікарні Сергій Риженко за п’ять днів останнього тижня виборчої кампанії в різних іпостасях фігурував у новинах обласного телебачення вісім (!) разів!

Ну і, звісно, невитравна джинса — паркетна, провладна, із запозиченим тимошенківським «вона працює», доповнена трансляцією нерелевантних для регіонів сюжетів про діяльність перших осіб держави. Або ж невиправдано велика увага до посадовців державного рівня. Скажімо, полтавчани візиту в регіон очільника Мін’юсту присвятили аж три сюжети в одному випуску новин.

Разом із тим загальна кількість новин із ознаками замовності на каналах була дуже різною, — від цілковитої відсутності джинси в новинах Сумської ОДТРК до третини сюжетів у вінничан та дніпропетровців, що викликало зауваження моніторів. Середньозважений показник по десяти каналах склав 17,6 %, продемонструвавши зростання порівняно з попереднім моніторинговим періодом.

Утішними є зростання середньозваженого інтегрального показника дотримання фахових стандартів інформаційної журналістики до 4,22 із шести можливих балів проти 4,09 на початку жовтня. Два канали — Сумське й Харківське обласне телебачення — подолали п’ятибальну планку. Найбільше зауваг до якості новин в експертів було до журналістів дніпропетровських та запорізьких.

Як і раніше, найбільш порушуваними стандартами залишаються баланс думок, відокремлення фактів від коментарів, а також повнота наданої інформації.

Узагальнений моніторинг за 1923 жовтня 2015 року матеріалів із ознаками замовності (або цензури) та дотримання професійних стандартів в новинах обласних державних телерадіокомпаній Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Закарпатської, Запорізької, Одеської, Полтавської, Сумської, Харківської та Чернівецької областей.

ВІННИЦЯ, «Вінтера»

За оцінками моніторів, кількість сюжетів із ознаками замовності в ефірі каналу склала 35 %, або 18 із 51 проаналізованих новин. Показник дотримання стандартів інформаційної журналістики становить 3,94 бала із шести можливих.

Експерти зауважили суттєве зростання кількості суспільно значущих сюжетів, присвячених місцевим проблемам, але це не змінило того, що на каналі пріоритет усе ще надається «паркетним» заходам. Також зафіксовано матеріали на користь окремих політиків. У 12 (!) із них фігурують кандидати в депутати міської та обласної рад від БПП, а також кандидат у мери, він же в. о. міського голові Вінниці Сергій Моргунов від партії «Вінницька європейська стратегія».

Безперечно, не всі сюжети, в яких присутні чиновники-кандидати, можна віднести до політичної джинси. Експертами виокремлювалися ті матеріали, в яких коментарі чиновників мають не інформативний характер, а нагадують передвиборчі гасла.

Наприклад, сюжет від 19 жовтня «Побудували храм», де фігурує голова ОДА і кандидат до облради Валерій Коровій:

«Журналіст: Завітала до Тростянця і делегація з Вінниці, на чолі з головою обласної державної адміністрації Валерієм Коровієм. Останній, з нагоди свята, передав до храму цінні подарунки.

Валерій Коровій, голова Вінницької обласної державної адміністрації: Це є дуже велика подія для кожного із нас в такий непростий час для Української держави — відновлювати, освячувати новий храм. На превеликий жаль, наші предки робили багато такого, що не потрібно було робити. Можливо, ми зараз і спокутуємо ті гріхи».

А також слідом за ним іде сюжет про відкриття музею, де єдиним синхроном є коментар не істориків, не авторів експозиції, а в.о. мера і кандидата Сергія Моргунова:

«Сергій Моргунов, в.о. Вінницького міського голови, секретар міської ради: музей буде. Я думаю спільними зусиллями. Нам і журналісти допоможуть теж, щоби більше інформації було в Україні, що такий музей створюється, і думаю, що це справа дійсно не тільки вашого життя, а наш обов'язок в цьому питанні і допомогти, і щоб в місті Вінниці, дійсно був такий чудовий музей».

Ще один яскравий приклад, як посадовці рекламують себе перед виборами, є сюжет «Запрограмована медицина» від 23 жовтня. В матеріалі йдеться про важливі перетворення у сфері охорони здоров’я. Проте ефірний час, який можна було би використати для пояснення, які передбачаються механізми змін та в який спосіб вони покращать якість медичних послуг, віддали під неінформативний синхрон мера-кандидата:

«Сергій Моргунов, в. о. Вінницького міського голови, секретар міської ради: Місто Вінниця і Вінницький регіон може бути пілотним регіоном для впровадження саме дієвої системи побудови логістики для швидкої медичної допомоги зі всіма тими аспектами, які необхідні для побудови цієї логістики».

Незмінною героїнею новин на «Вінтері» є кандидатка від БПП Людмила Станіславенко. Вона традиційно з’являється в сюжетах, що мають досить високі показники професійних стандартів, оскільки переважно стосуються важливих суспільних тем, як-от допомога військовим чи людям із особливими потребами. У таких сюжетах представлені думки різних сторін, проте часто вони зводяться до компліментів на адресу благодійниці-кандидатки. Як приклад, сюжет від 20 жовтня «Оновлення «Укрпошти»:

«Кор.: Чимало людей зібралося цього дня і біля 18-го відділення “Укрпошти”, що по вулиці Литвиненка. Відділення знаходиться між багатоповерхівками і затребуване відвідувачами. Ремонтних робіт тут не проводилося 35 років.

Ольга Власенко, вінничанка: Мы уже обращались в разные инстанции, но ничто не помагало. И тогда нам посоветовали обратиться к Людмиле Станиславенко, только тогда сдвинулся с мертвой точки этот наш проэкт. Потому что почта была уже в таком состоянии, которое требовало ремонта.

Людмила Станіславенко, громадський діяч: Це є такою гарною подією для міста Вінниці, тому що, дійсно, Вінниця процвітає, Вінниця є Європейським містом, тому я щаслива бути причетною до таких гарних подій у нашому місті. І, насправді, ви можете побачити відділення комфортне, сучасне, людям подобається. Люди щасливі від того, що вони можуть скористатися послугами “Укрпошти”».

Цікаво, що цю структуру на держаному рівні наразі очолює Ігор Ткачук, чоловік кандидатки. Крім ознак політичного замовлення цей сюжет містить ознаки комерційної реклами, оскільки пропагує послуги «Укрпошти».

Загалом за тиждень експерти виокремили два сюжети, що одночасно містять ознаки як політичного, так і комерційного замовлення, оскільки просувають послуги та рекламують політиків одночасно. Другий із них — «55 років ВНТУ» від 22 жовтня, де крім компліментів самому вишу, присутній «успішний випускник» і, за «збігом обставин, кандидат до міськради від БПП Андрій Очеретний:

«Журналіст: Головним показником гарної роботи університету, зокрема і факультету будівництва, є його успішні випускники. Чимало колишніх студентів стали відомими будівельниками не лише в Україні, а й світі. Випускники Політеху розбудовують інфраструктуру і у Вінниці. Відсвяткувати поважну дату до навчального закладу завітав уже успішний будівельник, випускник 1999 року, заступник генерального директора концерну “Поділля” Андрій Очеретний.

Андрій Очеретний, випускник ВНТУ, заступник генерального директора концерну “Поділля”, депутат ВМР: Можу сказати, що тут найкраще надбання є у нас в Вінницькій області і сьогодні на базі цього університету дуже широко розвинута будівельна галузь, енергетична галузь. Сьогодні випускники цього вузу є у багатьох державних закладах, в приватних закладах і сьогодні без випускників цього закладу, я думаю, що не працювала би жодна галузь в Вінницькій області і суміжних областях».

Що до професійних стандартів, то протягом тижня найбільш витриманим був критерій достовірності (0,92 бала), а також точності (0, 84). Досить високим є критерій оперативності (0,73) — ці показники майже збігаються з даними попередньої хвилі моніторингу, що відбулася в першій половині жовтня.

Та на відміну від минулого періоду, показники балансу поглядів значно зменшилися з 0,57 до 0,49 бала, як і показник повноти — з 0,46 до 0,41. Приблизно на тому ж рівні лишився найгірше витриманий у новинах «Вінтери» критерій відокремлення фактів від коментарів — 0,37 бала.

Найактивніше невідокремлені оцінки використовуються в сюжетах із ознаками замовності, а також у матеріалах на історико-культурну тематику. Як у сюжеті «із натяком» «Яскраві приклади міських голів — реформаторів зі світової історії» від 21 жовтня, який експерти не віднесли прямо до тих, що мають ознаки замовності, проте відзначають присутній у ньому маніпулятивний елемент саме через наявність неприпустимих авторських оцінок за відсутності будь-яких експертних коментарів:

«В Україні за результатами цьогорічного опитування на тему «Місто, в якому найкраще жити» Вінниця посіла першість. Високі рейтинги серед городян отримали торговельні та транспортні послуги, дороги, розвиток спорту, озеленення та освітлення міста. Втім, зупинятись на досягнутому не варто, у європейській країн і європейським має бути кожен населений пункт та відповідним — рівень життя кожного його мешканця».

Стосовно незбалансованості сюжетів, то, на думку експертів, такий низький показник спричинила значна кількість матеріалів «паркетного» характеру чи таких, у яких коментарі різних осіб по суті дублюють одну й ту ж думку.

Наприклад, матеріал «Боротьба з корупцією» від 21 жовтня хоч і містить суспільно важливу інформацію, проте вона подана у форматі діалогу між однотипними правоохоронними відомствами. У матеріалі не включені коментарі експертів, активістів, задіяних в антикорупційних ініціативах, відтак, немає об’ємної інформації про реальний стан боротьби із корупцією.

На фоні типових для ОДТРК сюжетів із невисоким рівнем дотриманням професійних стандартів, експерти відзначили матеріал високої якості «Аварійний міст» від 22 жовтня. Сюжет критичний до влади, містить позиції обох відомств, які намагаються «перекинути» проблему одне на одного. При всій суспільній гостроті матеріалу, автор не вдається до засилля оцінок, а фактажно викладає суть проблеми.

ДНІПРОПЕТРОВСЬК, «Дніпропетровський державний»

Кількість умовної джинси в ефірі каналу «застрягла» на 30 % контенту, — зауваження експертів викликали 14 із 46 проаналізованих сюжетів, дванадцять із яких мають ознаки політичної замовності. Показник дотримання фахових стандартів у новинах зменшився з 3,4 до 3, 38 балів із шести можливих.

Безпосередньо стосувалися виборчого процесу вісім новин. Вони розповідали про побиття кандидата, використання виборів для призову в армію, голосування в медичних закладах, прогнозів щодо ходу виборів, психологічні аспекти впливу передвиборної агітації, заходи з забезпечення порядку на дільницях та порушення виборчого законодавства.

Частина з них вийшла із порушенням тих чи інших фахових стандартів, а деякі є прихованою агітацією. Показовим у цьому відношенні можна назвати сюжети «Небезпечна політика» і «Повістки на виборах» від 20 жовтня. У першому, беручи до уваги виключно версію кандидата у мери Юрія Помазана, факт побиття бездоказово пов’язується із його політичною діяльністю. Коментар про стан постраждалого дає головний лікар Сергій Риженко, кандидат в депутати облради від партії БПП «Солідарність», якому канал надає ефір майже щодня, хоча це міг би зробити хірург, який обстежував постраждалого:

«Віталій Лисенко, ведучий: Небезпечна політика. Він із перших днів захищав країну від ворога. Пройшов Ілловайск, і залишився живим після обстрілів. Але піддався зухвалому нападу в мирному Дніпропетровську. Кандидата в мери Юрія Помазана побили просто посеред білого дня. З постраждалим спілкувалися наші журналісти (…).

Кор.: Сам чоловік пов'язує такий зухвалий напад зі своєю політичною діяльністю. Так, нещодавно він виступив зі звинуваченням про розкрадання коштів із фонду оборони України, та надав схеми, за якими було виведено понад 30 мільйонів гривень. З відповідною заявою Юрій Помазан звернувся до Генеральної прокуратури України. 

Юрій Помазан: Там все четко указано, потому что мы это брали не из головы. То есть там все четко подтвержено. Все обосновано. Поэтому, да, скорее всего с этим и связано(…)».

У другому сюжеті, який фактично складається лише з синхрону, вже згаданий Юрій Помазан звинувачує владу і закликає її відмовитися від використання виборів для призову в армію. Фактами своє звинувачення не підтверджує.

«Віталій Лисенко, ведучий: Раніше командир розвідгрупи роти “Торнадо” Юрій Помазан виступив, що влада в день голосування 25 жовтня на виборчих дільницях планує звіряти списки військовозобов'язаних і роздавати повістки. Юрій Помазан закликає відмовитись від цієї ідеї і зайнятися, передусім, належним забезпеченням тих, хто зараз захищає цілісність України на Сході.

Юрій Помазан, командир розвідувальної групи роти “Торнадо”: Кандитат у мери Дніпропетровська: Я призываю власть в день выборов 25 октября отказаться от сверения списков и раздачи повесток в избирательных участках. Кабинетные, которые ни разу не были на передовой, пытаются в очередной раз выслужится. Мы требуем власть прекратить те возможные попутки. Тем более, что власть не смогла должным образом организовать обеспечение военнослужащих добровольческих батальйонов».

Загалом увага каналу була буквально прикута до обласної лікарні імені Мечникова, головний лікар якої Сергій Риженко є кандидатом у депутати облради. Автори восьми  сюжетів, які вийшли протягом п'яти днів, не згадують його саме як кандидата, але постійна поява на екрані, як і промоція закладу, виглядає, прихованою політичною рекламою.

З’являється кандидат Риженко і в сюжетах, які не мають відношення до лікарні. Так, у сюжеті від 21 жовтня «Депутати Дніпропетровської обласної ради» він єдиний із депутатів, якому надано слово, а зміст його коментаря — самоагітація:

«Кор.: Депутати подякували один одному за плідну працю. А дехто навіть висловив сподівання що представники наступного скликання продовжують втілювати в життя програми розвитку регіону. 

Сергій Риженко, депутат обласної ради: Самая главная задача для меня это что бы медицина в таких городах, маленьких, шахтёрских как [нрзб] развивалась. Чтобы были врачи, которые смогли обслуживать население. Была аппаратура, было всё для оказания помощи шатхёрам, простым людям, пенсионерам». 

Загалом чи не третину сюжетів «Дніпропетровського державного» експерти вважають такими, що мають ознаки прихованої агітації за БПП «Солідарність». До вже згаданих можна віднести сюжети ніби й нейтральні, втім, вони опосередковано просувають інтереси чинної влади, представленої партійцями.

Йдеться про новини, в яких розповідається про передачу школам нових автобусів, відкриття дитячого садочка, будівництво водогону, появу нових тролейбусів тощо. Всі ці заходи чомусь припали саме на останній тиждень перед виборами. Підкреслюється, що всі позитивні події відбулися завдяки піклуванню про людей голови Дніпропетровської ОДА, який питання соціального захисту бере під особистий контроль. Ось декілька прикладів. Сюжет від 23 жовтня «Нові автобуси для шкіл»:

«Віталій Лисенко, ведучий: Понад 17 тисяч учнів Дніпропетровської області щодня долають десятки кілометрів до навчальних закладів, проте автобуси якими школярі їздять зараз потребують ремонту. Влада вирішила не затягувати з цим питанням та презентувала одразу 35 нових машин школам області.

Анатолій Зубченко, директор Новоюлівської загальноосвітньої школи Софіївського району: Дуже знаменна подія. Ми дуже довго чекали цієї події. Вдячні нашій владі, яка дбає про школи. Маємо надію, що і надалі так буде.

Кор.: За підтримки Дніпропетровської облдержадміністрації та голови області Валентина Резніченко нові автобуси з’являться відразу у 35 школах області».

Схожа риторика й у сюжетах «Мешканці селища Волоське 30 років чекали на воду» від 20 жовтня та «29 родин учасників АТО з Дніпропетровщини отримали нові квартири» від 21-го.

У сюжетах, які не мають прямого відношення до виборів, слово для коментарів надається лише представникам партії БПП «Солідарність». Наприклад, у сюжеті від 20 жовтня «Відкритість влади» автор повідомляє, що свої підписи під меморандумом «Прозорі ради» поставили представники п’яти політичних сил, але слово надається тільки представникам однієї — «Солідарності».

До замовних, мабуть, варто додати ще один, у якому використано результати соціологічного опитування без обов’язкових посилань на те, хто опитував, хто опитані, яка допустима статистична похибка і т. п. Це сюжет від 22 жовтня «Вже за декілька днів дніпропетровці голосуватимуть на місцевих виборах за політичні партії та обиратимуть нового мера»: «Кор.: Крім того на думку експертів українці вже просто не вірять в те, що їх голос врахують і вибори будуть чесними, тож можуть просто не прийти на дільницю. В той час як результати будуть залежати від явки мешканців міста в окремих районах.

За даними анкетування, що провели з 16 по 18 жовтня, опитали дві тисячі людей, перемогу в першому турі за мерське крісло отримав Олександр Вілкул, а ось за друге місце боротимуться відразу три кандидата: Максим Курячий, Загід Краснов та Борис Філатов…».

Рівень дотримання стандартів інформаційної журналістики в моніторинговий період у новинах каналу оцінено експертами на 3,28 бала. Зокрема, відповідність критерію балансу думок — на 0,46 бала. Скажімо, в сюжеті «29 родин учасників АТО з Дніпропетровщини тримали нові квартири» міститься коментар тільки чиновника ОДА, хоча цікаво було б почути точку зору хоча б одного з носіїв «громадської думки» чи учасника АТО.

За оперативність новин канал отримав 0,78 балів. Порушення цього стандарту спостерігається, як правило, в сюжетах, із яких важко зрозуміти, коли відбулася подія, відсутня подія як така, або вона є, але не вказана. Наприклад, як сюжеті від 19 жовтня «На Дніпропетровщині СБУ спільно з міліцією виявили схованку з боєприпасами».

Стандарт достовірності в проаналізованих новинах дотримано на 0,85 бала. Показник погіршують розмиті означення джерел на кшталт «транспортники задоволені», «експерти прогнозують», «на думку активістів», «містяни очікують» тощо. Причому, далеко не завжди наведені ствердження підтверджуються синхронами.

За оцінками експертів, надзвичайно низький рівень дотримання журналістами каналу стандарту відокремлення фактів від коментарів, — лише 0,28 бала із можливої одинички. Зашкодили, на думку експертів, авторам новин зловживання порівняннями та власними оціночними судженнями.

Стандарти точності витримано на 0, 57 бала, повноти — 0, 35.

ЗАПОРІЖЖЯ, ОДТРК

Як і двох попередніх хвиль моніторингу, ознаки замовності експерти помітили в кожній п’ятій новині каналу (21 %), або у 9 із 42 проаналізованих сюжетів. Рівень відповідності новин ЗОДТРК фаховим стандартам дещо підріс і становить 3,4 із шести можливих балів.

Місцеві вибори з поля зору каналу не випадали і новини на цю тематику здебільшого стосувалися особливостей виборчого права для окремих категорій та офіційних повідомлень міліції про порушення виборчого законодавства. Експерти зауважили, що в моніторинговий період не зафіксовано матеріалів, які б відверто просували інтереси якоїсь із політичних сил чи кандидатів.

Але що ближче до виборів, то більше з’являлось новин з ознаками замовності провладної. Найчастіше головним героєм таких матеріалів виступає голова ОДА. Хоча він особисто не агітує за жодну партію, але є представником чинної влади, що теж формує громадську думку.

Наприклад, у матеріалах «Новітня медицина» від 19 жовтня, «Врятувати життя» від 21-го та «Нове обладнання для центру медичної допомоги в Запоріжжі»від 23 жовтня чинний губернатор в інтерпретації журналістів постає заледве не експертом із медичних питань. При цьому просте виконання обласною владою своїх функціональних обов’язків — виділення коштів на медичне обладнання — подано як подвиг. І в кожному, як обов'язкова складова, — синхрон очільника виконавчої гілки влади регіону, читай — президентської вертикалі, Григорія Самардака.

І, звісно, піар-фішка чинної влади — здобутки децентралізації, — сюжет «Завдяки бюджетній децентралізації» від 22 жовтня. Виділення коштів на медицину справа, звісно, благородна, утім, Фонд регіонального розвитку існував і раніше, й із нього фінансувалися проекти на місцях. Пульмонологічне ж відділення відкрили і розповіли про це громаді за три дні до виборів, — народ має знати, кому дякувати за щасливе життя.

«Ольга Павлюк, ведуча: Завдяки бюджетній децентралізації, що відбувається в Україні, цьогорічні ремонти та обладнання медичних закладів, вдалося спрямувати близько 200 мільйонів гривень. У Запорізькій обласні дитячій клінічній лікарні завершили ремонт пульмонологічного відділення, на котрий з обласного бюджету виділили 2 мільйоні 751 тисячу гривень...

Григорій Самардак, голова Запорізької державної адміністрації: В этом отделении, по сравнению с аналогичнеыми отделениями других территорий, других областей, других городов, у нас находится больше детей. То есть, мы сегодня увидели следствие тех причин, которые у всех на устах — это экологические проблемы города. То есть, здесь наши дети, которые болеют из-за экологической обстановки в нашем городе Запорожье...

Григорій Самардак, голова Запорізької державної адміністрації: В Запорожской детской клинике будет реализовываться проэкт с Мировым банком, а это около 4-х миллионов евро, за счет которого мы сможем построить красивейший, современнейший хиирургический комплекс.

Розповідає Ю. Сеник, зйомки А. Варьонова: Завдяки бюджетній децентралізації, що відбувається в Україні, цьогорічні ремонти та обладнання медичних закладів області, вдалося спрямувати близько 200 мільйонів гривень. В Обласній дитячій клінічній лікарня окрім нового пульмонологічного відділення відремонтували приймальне та відновили травмопункт, відновили реанімабілі 2005 року випуску, котрі потребували в доукомплектуванні».

За цими ж ознаками — промо чинної влади — до замовних матеріалів віднесено ще два сюжети від 23 жовтня — «Опалення в домівках та критична екологічна ситуація — найактуальніші проблеми Запоріжжя» та «Відкрита інвестиційна політика».

Ще один матеріал із ознаками замовного — «Тотальне звільнення» від 21 жовтня. Це «паркетний» матеріал за участю прем’єр-міністра Яценюка щодо люстрації і ДФС. Аналогічні матеріали пройшли майже по всіх загальнодержавних ЗМІ.

«Ведучий: Тотальне звільнення. Два тижні тому прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк дав доручення Міністерству юстиції України і соціальному апарату з питань очищення влади щодо перевірки фіскальної служби на предмет виконання закону про люстрацію. За цей час досліджено 344 особових справи, вище керівництво ДФС, як центрального апарату, так і обласних його підрозділів та відповідних начальників митниць. З’ясувалося, левова частка підлягає невідкладному звільненню.

Арсеній Яценюк, прем’єр-міністр України: Після завершення перевірки я вимагаю невідкладно від керівника державної фіскальної служби виконати закон про очищення влади і звільнити 42 % центрального апарату державної фіскальної служби і 15 % апарату обласних керівників державної фіскальної служби, як цього вимагає закон.

Ведучий: Перезавантаження чекає і на суди. За словами прем’єр-міністра України Арсенія Яценюка, нові судді повинні обиратися за прикладом нової української поліції та за принципом прозорості та незалежності».

Монітори зауважили деяке покращення дотримання журналістами каналу стандартів інформаційної журналістики. Але й зауважень щодо якості новин залишається чимало. Зокрема, в новинах ЗОДТРК недостатньо забезпечується стандарт оперативності, — більше половини матеріалів виходить із запізненням (наступного дня, або взагалі через кілька днів). Лише 15 новин із 42 відповідають цьому критерію (0,36 бала). Новини частіш за все подаються взагалі без прив'язки до дати. Особливо це стосується новин понеділка, коли виходять новини за минулі вихідні, та «Короткого огляду новин». Наприклад, сюжет від 20 жовтня «Наркомани на городі»:

«Наркомани на городі. Високотехнологічну плантація коноплі 362 кущі виявили і ліквідували співробітники вільнянського райвідділу міліції 15 жовтня (матеріал вийшов 20 жовтня). Організував нелегальний бізнес на території одного із товариств із обмеженою відповідальністю, 29 річний мешканець села Тернівка».

Дещо покращилася ситуація з достовірністю: в новинах «одним рядком» канал цього тижня частіше посилався на джерела, щоправда, не на конкретну особу чи структуру, а на відомство. У порівнянні з минулим моніторинговим тижнем цей показник зріс з 0,54 до 0,69.

Як і раніше, в каналу проблеми з титрами, — в них часто вказуються лише імена спікерів без зазначення їхніх посад чи статусу. Наприклад, як в сюжеті «Редя — ювіляр»від 21 жовтня:

«Олена: С радостью узнали, что будет юбилейный концерт и пришли разделить с ним, так сказать, его юбилей, порадоваться его творческим успехам. Ну и пожелать вдохновения, творческого полета и новых свершений.

Лілія: Я очень люблю наш симфонический оркестр Запорожской областной филармонии, Вячеслава Васильевича очень люблю, очень уважаю. Дейсвтиельно выдающийся дерижер. Для Запорожья знаковая фигура. Человеку творческому хочется пожелать творческого долголетия и новых, интересных, креативных проектов».

На каналі досить високий відсоток відокремлення фактів від коментарів (0,81), натомість із дотриманням балансу думок є проблеми, — бал за критерієм — 0,48. Але найгірша ситуація — з повнотою подання інформації: лише десять сюжетів із 42 (0, 24 бала).

ЛУЦЬК, «Нова Волинь»

Сім із 36 проаналізованих моніторами новин каналу, або 19 % (проти 14 % на початку жовтня), мають ознаки замовності. Інтегральний показник дотримання професійних стандартів інформаційної журналістики за моніторинговий період становить 3,94 бали з шести можливих.

Всі виокремлені експертами матеріали з ознаками замовності — про події, пов’язані з протокольними заходами представників влади або передвиборчими турами політиків, Наприклад, це сюжети «Народний депутат України Ігор Гузь зустрівся з мешканцями Волині», «У Луцьку з робочим візитом перебував лідер вcеукраїнського об'єднання Свобода Олег Тягнибок», «У Луцьку народні депутати провели прес-конференцію», «Прес-конференція нардепа Дмитра Добродомова».

При цьому спостерігалася вибірковість в інформуванні глядача. Так, 19 жовтня в репортажі про візит Олега Тягнибока журналіст вказав, лідером якої партії він є. У репортажі від 20 жовтня про візит нардепа Дмитра Добродомова про його належність до партії «Народний контроль» свідчив банер за спиною спікера. А ось нардепам від «Самопомочі» Олені Сотник та Івану Мірошніченко не пощастило. Оператор з редактором відібрали такі ракурси, щоби банер їхньої політичної партії глядач не побачив, а журналіст її назву не згадав.

До того ж в усіх сюжетах про візити повністю відсутній бекґраунд події — хто ці люди, чому вони зараз у Луцьку, скільки їх прибічників балотуються у місцеву раду, або на інші посади, чи знають цю кількість самі візитери?

Натомість не зафіксовано реклами пропрезидентської партії, не було й сюжетів за участю представників місцевої влади, що балотуються у депутати.

До «паркету» ж монітори віднесли сюжети, де факт офіційної події превалює над відомостями про проблему, з приводу якої ті чи інші владні заходи були проведені, — «Нарада в Луцькій облдержадміністрації» та «Зустрічі від свята до свята».

Приклад такого підходу — сюжет на початку новин від 23 жовтня:

«Микита Чибар, ведучий: (…) Луцьк та Луцький район і надалі залишається найбільшими боржниками області за спожитий газ. Левова частка цих боргів належить населенню. Про це сьогодні стало відомо під час засідання антикризового енергетичного штабу. Якщо ситуація не зміниться, обласна рада і газовики готові до радикальних заходів. Відключення від газопостачання.

Віктор Папко, кореспондент: Загальна сума боргу волинян за спожитий газ із врахуванням минулих років становить сто дев'яносто мільйонів гривень. Із них сто чотирнадцять мільйонів боргують у Луцьку та Луцькому районі.

Микола Тищук, директор ТзОВ “Волиньгаз збут”: Не позитивної, не негативної динаміки вони як були в лідерах, так вони і є розрахунки по Луцькому районі. (…)

Кор.: Йшлося під час засідання антикризового штабу і про забезпечення населення дровами. Не оминули увагою і тему субсидій.

Оксана Гобод: Хочу звернутися до голів окремих районів щоби максимально тоже взяли на контроль поряд уже не тільки звернень за призначенням житлових субсидій, а самі призначення. Оскільки я розумію, проблемним районом у нас зараз виявляється Лукачинський(?) район. Там зараз згорів сервер, і мало того що необхідно призначати нове призначення субсидії. Дуже багато вилетіло призначено попередніх перерахунків. Тобто спеціалісти сідають і заново вводять по справах всю інформацію яка повинна бути занесена в базу даних».

Як бачимо, за повідомленням одного зі спікерів, нічого нового з оплатою за спожитий газ не відбувається. А ось справжню новину про затримку із виплатою субсидій в одному з районів, зникнення бази даних, її причини та наслідків, строків усунення та інше, що, безумовно, важливо для глядачів цього району, в сюжеті не розвинули.

Іноді журналісти каналу мимоволі вводять глядача в оману, даючи у підводці до сюжету інформацію, яка не відповідає фактам, як це відбулося в сюжеті за 23 жовтня «Відмова від опалення». Із сюжету зрозуміло, що спочатку дім, у якому невідомо скільки квартир та в якому мешкає невідомо скільки людей, відмовилося обігрівати підприємство ПАТ «Електротермометрія». Чому воно це зробило напередодні зими, чи повідомили завчасно — журналіст не з’ясував. Натомість спочатку ведучий новин повідомляє, що мешканці житлового будинку по вулиці Шевченка 37-А відмовляються від автономного опалення, а вже потім автор сюжету уточнив, що не всі відмовились, а лише частина.

Так чи інакше, функція об’єктивного інформування про проблему та шляхи її вирішення не виконана. Натомість залишився сюжет про брифінг посадовця.

Що ж стосується дотримання фахових стандартів, то, на думку експертів, журналісти каналу нехтували принципом відокремлення фактів від коментарів, надаючи глядачам некоректну інформацію. Так, нардеп Ігор Гузь у сюжеті від 19 жовтня під час поїздки по районах «займався вирішенням шахтарських проблем», про які у сюжеті більш нічого не було сказано.

У сюжеті від 21 жовтня «На будівництво шахти № 10 «Нововолинська» виділили 3-й транш із державного бюджету, більше 30 мільйонів гривень» кореспондент обіцяє від свого імені, що «Затримки з оформленням необхідних паперів не буде», а у сюжеті цього ж дня «Про готовність Волині до виборів» автор на тлі пісні Сергія Шнурова про вибори у підсумку просто процитував слоган однієї з політичних партії як своє одкровення: «Як свідчить досвід минулих років, передвиборні обіцянки рідко перетворюються на реалії, тож, голосуючи за кандидата, зважайте на реальні справи, а не на гарні слова».

У сюжеті від 21 жовтня «У Волинському краєзнавчому музеї розпочала роботу двадцять друга міжнародна конференція» автор переконливо стверджує, що «міжнародна конференція “Волинська ікона” дослідження та реставрація вже зайняла почесне місце у науковому світі».

Незмінно низьким залишається рівень показника збалансованості думок, — лише половина проаналізованих новин відповідають цьому критерію. Як наслідок, страждає повнота поданих фактів — показник дотримання стандарту аналогічний.

Як і минулої хвилі моніторингу, експертам не вдалося встановити «свіжість» 14 із 36 сюжетів, позаяк в них не вказано, коли відбувались висвітлюванні події.

ОДЕСА, ООДТРК

Експерти з’ясували, що сім із 51 проаналізованого матеріалу, що вийшли в моніторинговий період, мають ознаки замовності, — 14 % контенту. Фахові стандарти дотримано на 4,65 бала.

Останнього тижня перед місцевими виборами телерадіокомпанія раптом почала ретельніше дотримуватися стандартів інформаційної журналістики. Кількість матеріалів із ознаками можливої замовності теж зменшилася. Головною проблемою залишаються «паркетні» матеріали, присвячені першим особам держави.

Як і раніше, ОДТРК приділяє недостатньо уваги підготовці до місцевих виборів (з’явились оглядові сюжети з посиланнями на офіційну інформацію та спостерігачів за виборчим процесом) та уникає згадок про кандидатів і політичні сили. Істотно поменшало піар-матеріалів голови Одеської ОДА Михаїла Саакашвілі.

До матеріалів із ознаками замовності експерти віднесли сюжети «Подробиці затонувшого катера «Іволга», «Одеса підтвердила свій статус південної столиці України», «На засіданні національної ради реформ, президент Петро Порошенко наголосив на необхідності прискорити завершення виконання плану дій, щодо лібералізації», «Наступного року міська влада планує продовжити реставрацію пам'яток Одеси, включаючи відомі і визначні пам'ятки міста», «Президент Петро Порошенко та прем'єр-міністр Люксембургу Ксавьє Беттель обговорили подальшу європейську інтеграцію України» і «Закон України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей». Усі вони належать до умовної категорії політичної джинси і є «паркетними».

Зокрема, наступний сюжет від 20 жовтня:

«Ведучий: На засіданні національної ради реформ, президент Петро Порошенко наголосив на необхідності прискорити завершення виконання плану дій, щодо лібералізації візового режиму з Європейським союзом. Глава Держави нагадав, що до 9 листопада МЗС України має надати європейцям всю інформацію про виконання плану і закликав уряд, і парламент скоординувати дії для забезпечення реалізації взятих Україною на себе зобов’язань.

Петро Порошенко наголосив, за результатами роботи експертної місії ЄС з оцінки прогресу України виконання критерії другої фази плану дій, оцінену позитивно в питаннях управління кордонами, безпеки документів, міграції та притулку, боротьби з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму.

Глава Держави відзначив важливість завершення роботи по тих напрямках, де ще є відставання у виконанні рекомендацій європейської комісії. Йдеться про боротьбу з корупцією і організованою злочинністю. Питання дискримінації і внесення необхідних змін до трудового кодексу, що й необхідно зробити парламенту.

Петро Порошенко, Президент України: Хотів би, щоб за результатами сьогоднішньої зустрічі, ми попросили би уряд, щоби ми проаналізували причини зволікання з виконанням окремих заходів плану дій безвізового режиму і щоби були ухвалені всі необхідні рішення.

І окремо хочу звернутися до Верховної Ради, насамперед до частини парламентської коаліції, при розгляді цих питань, винести за дужки політичні симпатії і антипатії. Бо мова йдеться про долю України. Мова йдеться про наші зобов’язання, надати всім українцям, за які би партії вони не голосували, право безвізово подорожувати країнами Європейського союзу».

Інформаційним приводом для цього матеріалу є заяви Порошенка, які не потягнули за собою жодних реальних дій або змін. Позиція Президента в матеріалі не є ані збалансованою, ані критично проаналізованою.

І ще один аналогічний матеріал, абсолютно не релевантний для одеської публіки, — від 23 жовтня: «Президент Петро Порошенко та прем'єр-міністр Люксембургу Ксавьє Беттель обговорили подальшу європейську інтеграцію України».

А ось суто паркетний матеріал, що виходив у новинах ООДТРК двічі:

«Одеса підтвердилас вій статус південної столиці України. Місто фестивалів, мультикультурних заходів і гарант соціальної безпеки. Все це приваблює і заманює туристів до нас 365 днів на рік. А тому туристичний сезон 2015 року сьогодні можнав важати, більш ніж просто вдалим.

Іван Дерев'янко, кореспондент: Останні півтори року Департамент культури і туризму Одеськоїміської ради просував наше місто на міжнародному ринку, як “туристичне 365 днів на рік”. Тактику обрали правильно. 

Тетяна Маркова, директор Департаменту культури і туризму: В Одессе всегда есть, что посмотреть. Великолепный культурно-исторический комплекс. Всегда есть, что вкусно поесть и попробовать. И, конечно, это деловая активность и деловой туризм, так называемый, c-туризм(?), который мы будем активно развивать и продвигать.

Кор.: Окрім цікавих заходів в місті впродовж 2015 року відкрилося і все ще відкривається чимало цікавих нових туристичних об’єктів. Для прикладу можна згадати музей-квартиру Леоніда Утьосова, яку презентували жителям і гостям міста *нрзб* у день народження Одеси, 2 вересня. Додаткову привабливість для туриста створювали завдяки продуманій і вдосконаленій інфраструктурі.

Тетяна Маркова: К этому можно отнести, безусловно, и благоустройство парков, скверов, открытие детских и спортивных площадок. Очень важным был запуск 5 трамвая и его декоративное оформление. Очень важным было реконструкция и привокзальной площади, теперь разворотного кольца 17, 18 трамваев. Очень важным аспектом — это начало реконструкции трассы здоровье с любимым местом прогулок.

Кор.: Потурбувалися і про додаткові міжнародні і міжміські повітряно-наземнісполучення, аби туристу діставатися до нас булопростіше.

Тетяна Маркова: Прибыть в Одессу было крайне сложно, и сегодня наша украинская железная дорога поставила дополнительные поезда, дополнительные маршруты, которые продолжают свою работу не только в высокий летний сезон, они продолжают работать сейчас, в осеннее время, что для нас тоже является крайне важным.

Кор.: Також біли відкриті додаткові бюджетні авіаперельоти міжнародної авіації України. Це дозволило збільшити пасажиропотік лише в серпні місяці на 30 %. Так як Одеса позиціонує себе як “туристичне місто 365 днів на рік”, підсумки щодо напливу туристів в департаменті підводитимуть щомісяця. Набраний темп, за словами директора Департаменту культури і туризму, управлінці не збираються збавляти і в 2016 році.(…)»

Без жодних спроб звернутися до експертів і з’ясувати, чим насправді пояснюється приплив туристів до Одеси (деякі з причин є об’єктивними, про них легко здогадатися), журналісти приписують усі досягнення чиновникам із міської ради, які начебто зробили причорноморський курорт популярним. Сюжет увінчаний вокспопом, який насправді нічого не ілюструє. Не йдеться в ньому і про проблеми туризму в Одесі.

Показник дотримання стандартів протягом моніторингового тижня становив 4,65. Він є значно вищим за показник попередньої хвиилі — 4,04 з можливих шести балів. Навіть такі проблемні стандарти, як повнота та баланс думок підтягнулись до 0,65 і 0,69 бала відповідно. Показники дотримання стандартів оперативності й точності — 0,75 бала, відокремлення фактів від коментарів — 0,90, достовірності (посилання на джерела) — 0,92. Усі ці показники вищі, ніж раніше.

Втім, і далі залишаються проблемами протокольний стиль деяких матеріалів та оціночні судження журналістів, що трапляються в сюжетах.

ПОЛТАВА, «Лтава»

У моніторинговий період експерти проаналізували 47 матеріалів, які випустили в ефір телерадіокомпанія «Лтава». З них шість, або 13 % мають ознаки політичної замовності. Сюжетів із ознаками комерційної замовності не виявлено. Відповідність новин телевізії фаховим стандартам — 4,34 бала.

Всі матеріали з ознаками замовності експерти віднесли до політичної джинси, і стосувалися вони діяльності чиновників облдержадміністрації та урядовців.

Принаймні, аж три матеріали у випуску новин від 20 жовтня редакція присвятила висвітленню візиту до Полтави міністра юстиції Петра Петренка. А в сюжеті «Міністр юстиції у Полтаві» героєм матеріалу автор робить ще й голову облдержадміністрації Валерія Головка:

«Кор.: Голова Полтавської обласної держадміністрації Валерій Головко — дідусь двох дівчат. Навіть він зі своїми зв'язками і впливовістю витратив 2 тижні щоб оформити документи для онучок.

Валерій Головко, голова Полтавської ОДА: Ми, дійсно, сьогодні зробили дуже важливу, але таку урочисту подію — вручили мамам, які народили малюків буквально там через 25 години посвідчення про те, що в них народилась там чи донька, чи син. Єдина затримка може бути, як сказав Попович Дмитрій в цьому процесі — це коли батьки не визначились з ім'ям».

У сюжеті акцентується увага на візиті міністра юстиції в перинатальний центр Полтави. Автор не роз'яснює глядачеві, які зміни відбулися в оформленні документів на новонароджених:

«Кор.: Якомога швидше визначатися із ім'ям для дитини закликав батьків Міністр юстиції України Павло Петренко. Він запевняє: громадяни відтепер матимуть змогу більше часу займатися вихованням малечі. На переконання міністра новий сервіс — це також дієвий спосіб боротьби з хабарництвом.

Петро Петренко, Міністр юстиції України: Можуть отримати свідоцтво про народження своїх дітей безпосередньо в пологовому будинку, коли не потрібно бігати по різним кабінетам за свідоцтвом про народження своєї дитини, а можна отримати цей документ протягом 24 годин безпосередньо в пологовому будинку».

Ознаки «паркетності» також має наступний у випуску сюжет «Також Міністр юстиції зустрівся з переселенцями». У матеріалі журналіст наводить малоінформативний синхрон міністра:

«Кореспондент: Студенти-переселенці мешкають у гуртожитках, але більшості внутрішньо перемішених особі доводиться винаймати житло. Щоб відшкодувати втрати людей, які тікали від війни український уряд готує позови до Європейського суду.

Павло Петренко, Міністр юстиції України: Це фактична втрата житла, якщо воно сталося в зв’язку з військовим інцидентом, знищений будинок — це одна категорія, друге — це втрата житла в зв’язку з тим, що певні особи контроль над цим житлом у вас відібрали. Ще такі факти є, коли місцеві так звані органи ватажків відбирають квартири, будинки...

Кореспондент: Павло Петренко наголосив, вирішення усіх проблем переселенців максимально сприяють у 6 регіональних надання безоплатної правової допомоги, що діють на території Полтавської області».

Сюжет «Ви маєте право» — третій у випуску, в якому згадується міністр. Тепер автор розповідає про особисту зустріч чиновника із полтавцями. Ведуча у підводці акцентує увагу на персоні Петренка, хоча в даному випадку варто було б зосередитися на проблемах людей:

«Марина Проскурняк, ведуча: «Ви маєте право» — під таким гаслом міністр юстиції України Павло Петренко разом із головою обласної державної адміністрації Валерієм Головком провів особистий прийом громадян. Після чого Павло Петренко за кавою поспілкувався з представниками мас-медіа та відповів на їхні питання. Особливу увагу міністр звернув на нові сервіси та пілотні проекти, які впроваджуються Міністерством юстиції України у Полтавській області. Зокрема, реформи державної служби та судової системи обговорювали і два нардепи — Андрій Помазанов та Ігор Алексієв».

У сюжеті аж два «філософських» синхрони міністра, які зводяться до «міністр наголосив» та «міністр говорить, що»:

«Кор.: Проблема інституційної спроможності на всіх рівнях державної влади — одна з причин незадовільної роботи чиновників — наголосив під час зустрічі з журналістами міністр юстиції України Павло Петренко. Головна мотивація ефективності праці чиновників — їхня заробітна плата.

Павло Петренко, міністр юстиції України: На наступному році в бюджеті буде передбачатись збільшення заробітної плати, плюс європейці нам обіцяють близько дев'яноста мільйонів євро на те, щоб інституційно підтримати державну службу. Чиновник не може посміхатись і вирішити всі проблеми людини, якщо він думає, яким чином заробити три копійки, щоб прокормити сім'ю.

Кор.: У той час достойна заробітна плата не є мотивацією до гарної роботи суддів. Несправедливі рішення служителів Феміди не рідкість. Єдиний вихід, за словами міністра, реформування судової системи шляхом проведення конкурсів на всі посади.

Павло Петренко: У нас сорок тисяч адвокатів в реєстрі. Це люди, які пройшли підготовку, які здали іспит, які працюють практично і мають досвід не менше, ніж два роки, щоб стати адвокатом. У нас вісім тисяч нотаріусів, які пройшли, з точки зору професійного іспиту, не менш складний іспит, чим здає суддя. У нас пару тисяч викладачів юридичних факультетів, які мають чинний ступінь».

Показники дотримання стандартів інформаційної журналістики «Лтавою» в новинах експерти оцінили на 4,34 бала. Журналісти каналу найкраще дотримувалися вимог стандартів оперативності та точності подання інформації, — відповідно 0,94 та 0,89 бала. Збереглася й тенденція щодо критеріїв, яких дотримувалися найменше: відокремлення фактів від коментарів — 0,51 та повнота інформації. — 0,57 бала.

Показник балансу думок у моніторинговому періоді склав 0,64 бала, що на 0,09 більше, ніж на початку жовтня.

Експерти зауважили особливе тяжіння новинарів каналу до розцвічування сюжетів «красивостями» та власними оціночними судженнями. Намагаючись додати відомостям драматизму або ж підкреслити масштабність подій, журналісти зловживають епітетами й порівняннями, які виливаються у такі авторські тексти: «після трагедії вбите горем подружжя зачинило оселю й поїхало до родичів. Лиш дві самотні іграшки, які гойдаються від вітру, нагадують про дітей», або «унікальні зразки славнозвісної Полтавської вишивки і ткацтва кінця XIX — початку XX століть, а також сучасні твори народних майстрів Решетилівщини справили незабутнє враження і на киян, і на фахівців, від яких, власне, і залежить процедура внесення до списку ЮНЕСКО». Ще приклади — «чоловіки себе вели неадекватно: жалілися на погане самопочуття, просили викликати швидку, потім один підозрюваний вирішив мовчати, а інший повідомив, що не розуміє української мови» та «30 років безперервного комічного стажу — це вам не жарти. Справжні королі сучасної клоунади ніколи не почивали на лаврах, постійно розвивались, творили нові театральні дотепи» тощо.

Трапляються й прикрі випадки нехтування стандартом достовірності, наприклад, як у сюжеті «На одному з полтавських сайтів з'явилася…»: «На одному з полтавських сайтів з'явилася інформація про те, що ректор Полтавського національного педагогічного університету Микола Степаненко агітує за одного з кандидатів на посаду полтавського міського голови». Як бачимо, джерело інформації навмисне не названо, виглядає, що редакція послуговується чутками.

Прикладом порушення стандарту повноти інформації слугує сюжет «Хочеш чесних виборів — не продавайся». Його автор розповідає про порушення правил ведення агітації та відсутність вихідних даних на друкованій агітаційні продукції. При цьому не називає кандидатів, або політичних сил, які такими порушеннями грішать.

Також автор не згадує про розтиражований медіями інцидент із підкупом виборців за допомоги лікувальних наборів.

СУМИ, СОДТРК

Експерти не виявили жодного сюжету з ознаками замовності в новинах каналу під час трьох із чотирьох хвиль моніторингу, власне, як і в період з 19 по 23 жовтня. Рівень дотримання стандартів інформаційної журналістики — 5,15 із шести можливих балів, що є сталим найкращим показником серед каналів, включених до моніторингу.

Загалом експертами у моніторинговий період проаналізовано 20 сюжетів Сумської ОДТРК і в жодному не виявлено ознак замовності. Хоча з огляду на близькість до місцевих виборів 3 з 20 сюжетів й були присвячено виборчим перегонам (якщо не враховувати короткі повідомлення на один абзац, які оголошувала ведуча в студії).

Два з трьох сюжетів, присвячених темі виборів, відзначаються повнотою інформації та дотриманням стандартів. Сюжети «Члени Громадського руху “Чесно” у Сумах розказали про власні передвиборчі дослідження» та «У сумській міській виборчій комісії віддали бюлетені» отримали по 6 максимальних балів.

Натомість у третьому сюжеті, який вийшов в ефір 22 жовтня, «Різнокольорові простирадла, у кожному — імена, прізвища, партії» не дотримані стандарти точності і повноти інформації, оскільки журналіст повідомив інформацію з помилкою: «Цього разу марно шукати (у бюлетені) непартійну особу, всі ради формуються за пропорційною системою». Як відомо, в селищні та сільські ради могли балотуватись самовисуванці.

Майже половина проаналізованих сюжетів (9 із 20) відповідають усім оціночним критеріям, тобто отримали 6 балів за дотримання стандартів. Найгірші оцінки сюжети отримали за стандартом повноти інформації — 0,5 бала. Цього стандарту було дотримано лише в половині сюжетів. Для порівняння, у попередній моніторинговий період цей показник становив 0,86.

Наприклад, в сюжеті «Додаткова вакцинація проти поліомієліту» за 23 жовтня не повідомляється, чому виникла необхідність у додатковій вакцинації, а в сюжеті «Виставка щасливих людей», який вийшов того ж дня, журналіст не повідомляє ні де ця виставка проходить, ні скільки іще триватиме.

На другому місці за кількістю порушень — стандарт точності інформації. За даним стандартом сюжети отримали середній бал 0,8. Яскравим прикладом порушення цього стандарту є сюжет «Військове розширення» від 22 жовтня про те, що штаб Національної гвардії в Сумах незабаром стане полком. Спочатку глядачам повідомляють, що це буде «незабаром», потім заступник командира військової частини каже, що це лише «планується». Окрім того, журналіст не посилається на жоден наказ (чи інший документ), усні виступи керівництва Міноборони тощо, в результаті яких штаб має стати полком. Пошук в Інтернеті щодо таких змін не дав жодного результату.

Ще один приклад порушення стандарту «точність» — короткий сюжет під назвою «Міліціонер утік від прокуратури», який вийшов в ефір 20 жовтня. У ньому повідомляється, що втікаючи, чоловік протаранив автівку колег, хоча це було авто СБУ. Окрім того, журналісти використали такий коментар, з якого не зрозуміло, який розмір хабара отримав втікач (хоча така інформація вже була відома): «Вимагав 4 тисячі доларів та у подальшому , щоразу до 15, в районі 15 тисяч гривень , отримав 11, вірніше, так 11 тисяч гривень, накрили, то було 10 тисяч2 Інформація в сюжеті подана так, ніби це сталося в день виходу новини, хоча це було напередодні. Також журналісти навіть не повідомили, що міліціонера ще не знайшли.

Що до балансу думок, то цей стандарт було порушено лише в одному сюжеті — «Останній тендер цього року. 20 жовтня у Сумах розкрили цінові пропозиції від трьох компаній» за 20 жовтня, в якому прозвучали звинувачення у формальності тендеру на закупівлю тролейбусів, змові виробників. Однак журналіст не взяв коментар з цього приводу ні у самих виробників-учасників тендеру, ні в комітеті з конкурсних торгів.

Як і в минулий моніторинговий період журналісти у всіх сюжетах (!) дотримались таких стандартів як достовірність та відокремлення фактів від коментарів.

УЖГОРОД, «Тиса-1»

Четверта хвиля моніторингу виявила різке зменшення кількості новин із ознаками замовності на телеканалі «Тиса-1» — до 11 %. Позитивна динаміка й за показником відповідності журналістським стандартам, — з 4,17 балів на початку місяця до 4,31 останнього тижня перед виборами.

Що стосується матеріалів, присвячених місцевим виборам, то їх було в рази більше, ніж у попередні тижні моніторингу. Зокрема, це сюжет про зіпсовані бюлетені через помилку в назві партії «Самопоміч» від 20 жовтня, матеріал від 21 жовтня про невдалі спроби активістів руху «Чесно» дізнатися фінансову складову передвиборчої кампанії ймовірних мерів та депутатів, а також новина про підготовку правоохоронців до виборів за цей же день.

Найбільше матеріалів такого характеру вийшло в п’ятницю, 23 жовтня. Це сюжети про виявлення агіток різних кандидатів, розкиданих на одній із вулиць Ужгорода, прибуття нових бюлетенів для голосування в Ужгород, дослідження про підкуп виборців під час цьогорічної кампанії та акцію руху «Чесно» з інформування громадян щодо даних кандидатів у мери та депутати.

Разом із тим канал продемонстрував майже триразове скорочення кількості матеріалів з ознаками замовності. Всього ж сюжетів, які мали таку ваду, монітори виявили чотири. Причому новин з ознаками комерційної замовності в ефірі «Тиса-1» не було. Зауваження стосувалися сюжетів, де фігурували чиновники різних рангів.

Так, 20 жовтня вийшов сюжет про святкування 600-річчя селища Міжгір’я. В матеріалі журналісти достатньо скупо розповіли, що ж відбувалось на святі, але зуміли перелічити імена чиновників, котрі приклали свої зусилля до організації дійства: «Фестиваль організували за сприяння заступника міського голови Ужгорода Івана Шкірхи та селищного голови Івана Щура. До свята долучилися і почесні гості — голова Закарпатської обласної державної адміністрації Геннадій Москаль, заслужений майстер спорту України, володар титулу “Найсильніша людина світу” Василь Вірастюк та знаменитий силач Юрій Меженський з командою силачів зі Львова та Києва».

Ця ж заувага стосується матеріалу від 22 жовтня, в якому йдеться про відкриття після капітального ремонту хірургічного відділення Ужгородської міської лікарні. Одразу ж першим реченням ведуча повідомляє, що «силами міської ради тут зробили перший за роки існування відділення капітальний ремонт».

Цього ж дня вийшов так званий «паркетний» сюжет — про вручення відзнак дорожникам області, приурочене до Дня автомобіліста. Нагороди вручав особисто губернатор Геннадій Москаль, єдиний синхрон якого і присутній в матеріалі.

Та ж «недуга» й у матеріалу від 21 жовтня про чергове засідання виконкому міської ради, — звичайний протокольний сюжет без суспільно важливої інформації.

Водночас, монітори зауважили, що канал за показниками відповідності журналістським стандартам демонструє сталу позитивну динаміку. Останнього тижня моніторингу найменшу кількість балів набрав показник повноти поданих фактів, — 0,24 бала. Наприклад, у сюжеті за п’ятницю 23 жовтня про відкриття археологічного музею в УжНУ. Журналіст повідомляє, що «експозиція музею побудована з урахуванням культурно-фенологічного принципу». Що це за принцип і в чому його особливість в сюжеті не пояснено.

Також у матеріалі за цей же день про виявлення викинутих агітаційних матеріалів на одній із вулиць Ужгорода повідомляється про «кілограми паперових агіток від різних кандидатів і партій». В той же час на відео показано лише невеличкі купки цих же агіток. Також не наведено жодної експертної думки, з чим може бути пов’язане дане явище, якщо в ньому підозрюють щось більше ніж збіг обставин.

Відсутня повнота поданої інформації і в сюжеті від 22 жовтня. Журналісти коротко повідомляють про протест громадських активістів під стінами міської ради, але в матеріалі зовсім немає коментарів цих активістів. Отож, новина ще й не збалансована.

«Під стінами Ужгородської міської ради зібралися громадські активісти та кілька депутатів із вимогою не проводити засідання сесії. Окремі народні обранці переконані: на цьому зібранні мали розглянути скандальні земельні питання: план зонування території міста та виділення земельних ділянок учасникам АТО. Проте сесія не відбулася. Міський голова Ужгорода переконує: не відбулася, бо і не запланована. Депутати зберуться в п’ятницю, 23 жовтня. Офіційне повідомлення мають оприлюднити на сайті міської ради».

Звично низький показник у стандартів достовірності та відокремлення фактів від коментарів(0,63 бала). Наприклад у згадуваному вище матеріалі про агітки звучить таке формулювання, як «працюють справжні зондеркоманди».

Дозволяють собі журналісти «Тиси» й оціночні судження. Для прикладу 19 жовтня в підводці до сюжету про профілактичні заходи працівників ДАІ ведуча говорить наступне: 2Кількість ДТП на шляхах Закарпаття цього річ зросла у чотири рази. Причина не лише перевищення швидкості, а й банальна неуважність, плата за яку буває занадто високою».

19 жовтня вийшов сюжет про день добросусідства на українсько-румунському кордоні. Закінчується матеріал оціночним судженням автора: «Такий захід не лише привертає увагу до стану кордону, а й популяризує таку різноманітну закарпатську культуру, сприяє подоланню міждержавних бар’єрів. А новий міст, що з‘єднає два береги Тиси, — питання часу».

Є зауваження й стосовно дотримання стандарту достовірності(0,63). Журналісти продовжують страждати хворобою під назвою «експерти важають…». А в сюжеті від 20 жовтня про день боротьби з раком молочної залози застосовано стандартну фразу «спеціалісти зауважують, у зоні ризику захворювання знаходяться жінки, які ще не народжували і яким ще не виповнилося 33», хоч ніякого конкретного відсилання до слів експерта немає.

ХАРКІВ, ОТБ

У моніторинговий період експертами оцінено 43 сюжетів новин ОТБ і з них лише 4, або 9 % мали ознаки замовності. Рівень дотримання фахових стандартів змінився в кращий бік: з 4,45 до 5,09 балів відносно попередньої хвилі моніторигу.

Сюжети, до яких були зауваження, — це три «паркетники» та одна новина із ознаками прихованої агітації.

Зауважимо, у моніторингові тижні жовтня, коли розгорталася агітаційна кампанія, журналісти харківського державного телебачення практично усунулися від висвітлення виборчої кампанії. Власне, жодного сюжету про вибори, діяльність кандидатів чи політичних партій в новинах не зафіксовано. З одного боку це «перестраховка» державної телекампанії, а з іншого боку — журналісти не виконали одну із основних фахових функцій — просвітницьку. Не роз’яснювали свій аудиторії за яким законом будуть відбуватися місцеві вибори, права і функції суб’єктів та об’єктів виборчого процесу тощо. Це, на думку експертів, є теж негативом і замовчуванням топ-теми для всієї України.

 Стосовно матеріалів із ознаками політичної замовності, то слід відзначити сюжет «Новий ливарний цех з модернізованою стальпіччю та сучасною системою газоочистки, сьогодні відкрили на «Турбоатомі» від 21 жовтня. Це репортаж про відкриття цеху. Журналісти замовчують, що керівник цього підприємства Віктор Суботін балотується в депутати від БПП «Солідарність» до обласної ради. Хоча основні синхрони сюжету — саме пана Суботіна, — «Конкретно сегодня мы открыли литейный цех, где полностью запустили стальпечь. Она с сенсорным программным управлением. На компьютере мы можем отслеживать все технологические параметры плавки стали. Это дает возможность качественную сталь отливать и соответственно производить качественные детали и изделия на нашем предприятии», — та голови ОДА Ігоря Райніна: «Та чистая прибыль, полученная в объеме 1,250 тысяч гривен за 2015 год говорит о многом. 630 миллионов выплаченных в бюджет разных уровней говорит о том, что предприятие на сегодня прибыльное, и крайне позитивно влияет на экономику Харьковской области».

Монітори вважають, що основна мета появи цього сюжету насправді не показати досягнення «Турбоатому», а прихований піар під час виборчої кампанії Віктора Суботіна.

У решті ж матеріалів з ознаками замовності превалює «паркетна» складова і в них фігурують місцеві чиновник.

Наприклад, в сюжеті «У Первомайському районі продемонстрували результати реалізації проектів — переможців обласного конкурсу «Разом у майбутнє» від 19 жовтня йдеться про утеплення дитячих садків, шкіл із застосуванням енергозберігаючих технологій за рахунок коштів обласного бюджету (проект «Разом у майбутнє»). Головними героями цього сюжету стали голова ОДА Ігор Райнін та заступник заступник мера Первомайський Микола Потапов. Тема дольової участі батьків, враження педагогів, вихователів взагалі замовчується.

Першим подається синхрон Райніна:

«Сейчас вышли на серьезный разговор с инвесторами, и если мы этот разговор относительно строительства котелен и повышения энергоэффективности вели о двух мини-ТЭЦ, то сегодня мы ведем разговор о 47 мини-ТЭЦ в 10 районах Харьковской области», який не вписується в саму канву сюжету.Потім журналіст, взагалі не дотримуючись логіки сюжету, додає:

«Диктор: За словами першого заступника мера міста Первомайський, у цьому році відновиться будівництво спортивного комплексу, яке зупинилося у 2012 році через фінансові труднощі.

Микола Потапов, перший заступник мера м. Первомайський: Есть понимание того, что в 2015 году строительство спорткомплекса будет реанимировано, часть средств уже заложена в областной бюджет. Поставлена задача подвести к зданию все коммуникации, проведены тендерные процедуры, уже ряд проведено технических совещаний с представителями подрядных организаций».

І закінчується сюжет вже третьою темою:

«Диктор: У 2016 році Первомайський район буде включено до програми пріоритетів щодо проведення дорожніх робіт. Представники обласної адміністрації зазначають, що аналогічна програма вже реалізовувалася у 2015 році в Сахновщинському, Зачепилівському, Краснокутському та Коломацькому районах».

Що ж стосується дотримання професійних стандартів, то цього разу монітори оцінили роботу журналістів ОТБ дещо вище звичних чотирьох з половиною балів, — на 5,09 бала із шести можливих. Хоча, як і раніше, у новинах фіксується чимало повідомлення прес-служб різних відомств, зокрема, силових, котрі не підкріплюються відеорядом та розкриттям теми. Це суттєво впливає на показник стандарту балансу думок, який цього разу є найнижчим — 0.49 бала. Так, слід звернути увагу на такі матеріали: «Кандидати в орани прокуратури, пройшли чергове тестування» — немає жодного синхрону кандидатів; «Перший етап електронного уряду вже запустили у Харківській області» — відсутня точка зору користувачів системи тощо.

Зафіксовано високі показники стандарту оперативності (0,98). Покращилдися й показники достовірності — з 0,88 бала у попередній період до 1,00 поточного тижня моніторингу. Порушені стандартів «баланс думок» і «повнота наведених фактів» напряму впливає на зменшення показника критерію точності, утім , він досить високий і 0,81 бала.

Такі ж показники й за стандартом повноти інформації. Цього критерію не було дотримано в кількох сюжетах, які були б вичерпними, аби журтаналісти не полінувалися. Скажімо, в матеріалі «Ярмарок вакансій для переселенців відбудеться в Харкові 22 жовтня» — варто б було зазначити кількість вимушено переміщених осіб(інформація є у соцслужбах та у представників неурядових організацій), у сюжеті «На Первомайщині презентували перші результати з модернізації тракторів» немає інформації про кількість тракторів, які зазнають удосконалення. В сюжеті про торгівлю людьмиварто було б повідомити глядачеві відомомсті про масштабність цієї проблеми в регіоні та країні. А в сюжеті «У Харкові презентували книгу про войнів АТО»немає інформації про те, яким накладом вийшла книга, про її вартість і як вона буде розповсюджуватися, хоча йдеться про соціально значимий проект.

ЧЕРНІВЦІ, «Буковина»

У моніторинговий період експертами проаналізовано 37 сюжетів ОДТРК «Буковина». Дев’ять з них мають ознаки замовності, що визначило показник «джинси» на рівні 24 %(проти 13 % третьої хвилі). Сім з них мали політичну складову, в тому числі один — провладний «паркетний» матеріал, і два — комерційну. Фахові стандарти дотримано на 4, 32 бала з шести можливих.

Експерти констатують збільшення кількості матеріалів з ознаками замовності в останній передвиборчий тиждень. Це, зокрема, «паркетний» сюжет, який «засвітив» у випуску новин від 20 жовтня голову обласної ради. Він складався лише з підводки ведучого і одного синхрону спікера.

«Ведучий: На Буковині створять 18 об’єднаних громад з 35 запропонованих регіональним Офісом реформ. Так вирішили в Уряді. Ситуацію під час брифінгу щодо підсумків останньої сесії крайового парламенту прокоментував голова Чернівецької обласної ради Михайло Гайничеру.

Михайло Гайничерку, голова Чернівецької обласної ради: Особливо хочу зупинитися на питанні перспективного плану об’єднання громад. Йдеться про добровільне об’єднання громад. І в липні місяці сесія обласної ради розглянула такий перспективний план в якому передбачалося 35 громад. У відповідності до діючого на той час законодавства обласна рада скерувала цей перспективний план на затвердження Кабінету Міністрів. Від міністерства регіонального розвитку було скеровано до обласної державної адміністрації лист з проханням підтвердити, що в області у нас буде 18 громад. Отак у нас є карта об’єднаних громад без Хотинського району. Як це розуміти, я не знаю. Я звернувся до Мінрегіонбуду за роз’ясненням з листом — власне, що робити з цим? Відповіді нам не надійшло».

Тобто, ні сам спікер не дав відповіді на озвучене питання, ні журналіст не виявив зацікавленості уточнити його та можливі наслідки, провести більш глибоку, детальнішу подачу матеріалу для його розуміння глядачами. Фактично журналіст обмежився лише інформаційним приводом для показу голови обласної ради.

Що стосується матеріалів з ознаками політичної замовності, то експерти звернули увагу на прояви несподіваних симпатій чернівецьких телевізійників до партії «Відродження». Так, у випуску новин за 19 жовтня майже 5 хвилин було присвячено представленню партією своїх кандидатів на посади депутатів та чернівецького міського голови, а також виборчої програми.

«Анастасія Кокоячук, кореспондент: Соціальна справедливість, зниження тарифів, реформування системи охорони здоров'я, підняття економіки та промисловості — це тільки частина того, що обіцяє відновити політична партія “Відродження»”.

Віктор Бондарь, голова політичної партії “Відродження”: З'являється сучасна економіка. Чим багатше населення — тим менше проблем державі. Чим багатше населення — тим краще існує держава. Чим більше буде середнього потужного бізнесу — тим менше олігархів будуть впливати на економіку і на розвиток подій. І це правильно! Це правильний розвиток. А коли ми говоримо, що нам треба сьогодні всіх, хто має хоч якусь копійку, дорізати, то не втечуть, останнє з країни ніхто вже нічого робити не буде.

Кореспондент: Утім, зазначаю, що старт їхньої передвиборної компанії трохи затримався через те, що зараз з'явилося чимало інших партій. Та і в окремих регіонах їхню політичну силу відмовлялися реєструвати.

Олег Унгурян, кандидат у депутати до Чернівецької обласної ради від політичної партії «Відродження»: Партія «Відродження» — це єдина проукраїнська опозиційна партія(…)».

Також відвертою агітацією за партію «Відродження» виглядає сюжет від 20 жовтня про зустріч голови партії Віктора Бондаря з трудовим колективом машзаводу:

«Ведучий: Голова партії “Відродження”, Віктор Бондар зустрівся із працівниками машзаводу. Очільник політичної сили поінформував колектив про основні напрямки роботи його однопартійців, які базуватимуться на децентралізації, та відновленні промислової галузі в Україні, і на Буковині зокрема. А також представив команду, з якою піде на місцеві вибори».

«Голим» синхроном та вийшов у ефірі сюжет про прес-конференцію нардепа-свободівця Михайла Головка. За лічені дні до виборів такий матеріал щонайменше викликає питання:

«Ведучий: Народний депутат України від всеукраїнського об’єднання “Свобода” Михайло Головко провів прес-конференцію на Буковині. Спершу розповів про економічну кризу в державі, далі ж висловив власне бачення ситуації довкола арештів та розшуків свободівців, які відбуваються останнім часом. Причина переслідувань, за його словами, в політичній позиції партії, як такої, що не боїться відкрито критикувати уряд та Президента.

Михайло Головко, народний депутат України від ВО “Свобода”: На нас повісили всі ярлики, всіх псів спустили після цієї провокації біля стін Парламенту. “Свободу” оголосили чуть не терористичною організацією, роблять постійні обшуки, арешти. Сьогодні більше 20 свободівців заарештовано. Дошло до того, просто до такого вже маразму, цинізму, коли проти вас порушують справу, яку в свій час порушував Пшонка в 2014 році, генеральний прокурор Януковича по Майдану. І зараз проводять обшуки заступників голови партії Пенькевича, Янківова, Сича і так далі. І вже чуть лі не доходить до маразму, що “Свободу” звинувачують, що може там розстрілювали самі себе на Майдані».

Ще два сюжети було присвячено політтехнологічним ноу-хау учасників передвиборчих перегонів, втім, обидва вони — гра в одні ворота.

В одному з них (від 19 жовтня) йшлося про пікетування мерії активістами «Батьківщини». При відсутності балансу точок зору висновок глядача цілком передбачуваний — «Батьківщина» хороша, інші — погані.

«Ведучий: Перегляду споживання тепла для помешкань де не встановлені лічильники тепла вимагали активісти політичної партії «Батьківщина», які зібралися біля Чернівецької міської ради закликаючи депутатів скликати з цього питання позачергову сесію.

Мітинг-пікет виявився небагатолюдним. Здебільшого він був представлений активістами та кандидатами до депутатів Чернівецької міської ради від цієї політичної сили. Головна вимога скликати позачергову сесію Чернівецької міської ради аби розглянути питання щодо перегляду норм споживання тепла в оселях. Поки що під вимогою бютівців поставили підписи лише 8 з 21 необхідних для скликання позачергової сесії депутатів.

Іван Мунтін, голова Чернівецької обласної організації політичної партії “Батьківщина”: Засідання сесії позачергової має відбутися до виборів, бо люди за цей час потіряють дуже багато. Ми звісно будемо оприлюднювати список хто не підписався, показувати реально від якої політичної сили балотується відповідні кандидати».

Ще один сюжет, у випуску 20 жовтня, навіть при спробі збереження псевдобалансу, теж був явно на користь одного з кандидатів у міські голови.

«Ведучий: У Чернівцях в рамках передвиборчої компанії агітатори від одного із кандидатів на посаду міського голови роздавали пенсіонерам соціальні квитки. Люди хочуть ними скористатися, а перевізники кажуть,що вони незаконні.

Соціальний квиток вже діє у Чернівцях впродовж двох років,запровадили його у 2011. Однак пізніше від такої практики відмовилися. В розпалі ж передвиборчої компанії агітатори почали роздавати їх знову

Микола Альбота, заступник голови Асоціації перевізників Чернівців:Позавчора в одному із підприємств міста була конфліктна ситуація: зайшла жінка, показала цей проїзний, соціальний квиток і сказала — я їду безкоштовно. Виникає питання на яких підставах?

Ведучий: Перевізники обіцяли написати заяву до правоохоронних органів на пана Михайлішина, від імені якого такі картки роздавали. Сам кандидат на посаду Чернівецького міського голови це прокоментував так.

Віталій Михайлішин,кандидат на посаду Чернівецького міського голови: Йти в міліцію із заявою на пенсіонерів,на цих людей, яким потрібна допомога,то я вас прошу, подайте ще заяву на свого однопартійця пана Яценюка, який в 2014 році роздав отакі листи «щастя». От вони які попадали і по кожній адресі міста Чернівці. Вас тоді не цікавило які дані».

Загалом же висвітленню теми місцевих виборів в новинах було приділено недостатньо уваги, хоча варто було сподіватися більшого від каналу, який здійснює мовлення для місцевих громад.

У моніторинговий період експерти також виділили два сюжети з ознаками комерційної замовності. Найпромовистіший — про святкування ювілею туристично-розважального комплексу зі всіма ознаками прямої реклами.

Дотримання ж фахових стандартів у новинахканалупорівняно з попереднім оціночним періодом помітно покращилося. Цього разу 10 із 37 проаналізованих новин каналу відповідали усім оціночним критеріям. Утім, усе це були «лайфові» новини.

Можна відзначити високий ступінь дотримання таких стандартів, як достовірність та точність(по 0,92 бали). Високий показник й за відокремленням фактів від коментарів — 0,84 бала.

Слід зазначити також у цілому дотримання стандарту оперативності — 0,62 бали. Відносно попереднього періоду покращились і показники балансу думок та повноти поданих фактів з проблеми — по 0,51 бала.

Провальними ж в оцінювальному періоді стали лише два сюжети, які набрали тільки по одному балу із шести можливих. Показово, що обидва були з ознаками політичної замовності — коментар голови обласної ради та конференція партії «Відродження».

Втім, низка сюжетів викликає зауваження. Як приклад, новина про аварію на тепломережах у випуску 19 жовтня. Журналіст опитав чи не всіх причетних — від керівництва департаменту ЖКГ до змерзлих мешканців і школярів, проте чомусь проігнорував саме місце пориву труб і чи дійсно там ведуться ремонтні роботи.

Нагадаємо, що результати моніторингу засобів масової інформації також є оцінковими судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб ОДТРК здійснюється громадською організацією «Телекритика» в рамках проекту Ради Європи «Зміцнення інформаційного суспільства в Україні", фінансується Європейським Союзом та Радою Європи.  Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Методологію проведення моніторингу викладено тут. Матеріали проекту читайте в рубриці «Моніторинг» сайту MediaSapiens.

comments powered by Disqus