Регіональна теледжинса у жовтні: камбек у часи Януковича?

Узагальнений моніторинг за 20-26 жовтня 2014 року матеріалів із ознаками замовності (або цензури) на місцевих телеканалах Дніпропетровська («11 канал», «ОДТРК»), Львова (ZIK, ОДТРК), Запоріжжя («Запоріжжя», «ТВ-5»), Вінниці («ВІНТЕРА», «ВІТА») та Сум (СОДТРК,  «Академ ТВ»). 

Жовтневі новини регіональних каналів мимоволі викликають дежавю. Попри інші дати та нові політичні бренди, ситуація до болю нагадує дореволюційну, часів Януковича: державні телеканали перед виборами піарять провладні сили та їх лідерів, а приватні – партії та кандидатів, яким симпатизують їхні власники.

Загалом, обласні держтелерадіокомпанії були ближчими до норм законодавства, які стосуються висвітлення виборчого процесу. Але тільки одна з п’яти – Сумська ОДТРК – не джинсувала взагалі. Комунальна вінницька «ВІТА» останній тиждень перед парламентськими виборами пройшла з одним підозрілим сюжетом, ненав’язливо пропіаривши сина Президента, який балотувався до ВР у Вінниці, на закритті «батьківського» світломузичного фонтану «РОШЕН».

Джинса ж решти ОДТРК була здебільшого паркетною, причому героями таких сюжетів, були не тільки місцеві посадовці, а й перші особи держави. Зокрема, канали демонстрували «парашутні» сюжети, спущені згори. В них фігурували (як правило, без прив’язки до даного регіону) Петро Порошенко, його дружина, яка побувала в зоні АТО, дбайливі міністри уряду Яценюка та сам прем’єр на танку. А також -  Володимир Гройсман, який на тлі банера з символікою «Блоку Петра Порошенка» презентував у Вінниці президентську Стратегію-2020. Загалом, джинсовими були від 19 до 25% новин чотирьох обласних ТРК, включених до моніторингу.

Що ж стосується приватних каналів, то лідерами джинсового антирейтингу стали сумський «Академ TV» з 57% відсотками джинси та запорізький «ТВ-5» з 53% новин, з ознаками замовності.

Складається враження, що останнього тижня перед виборами «ТВ-5» де-факто виконував роль технологічного інструмента з просування «Опозиційного блоку» та кандидатів-мажоритарників, так чи інакше пов’язаних із «Запоріжсталлю» та її власниками.

Окрім того, канал увесь тиждень в різних інтерпретаціях (більше десятка сюжетів) транслював інформацію про готовність протистояти спробам радикалів дестабілізувати ситуацію в регіоні. Власне, йшлося про акцію з блокування «Правим сектором» під’їзних шляхів до гіганта промисловості «Запоріжсталь», яка відбулася  попереднього тижня. Риторика цих сюжетів дуже нагадувала зимові спічі лідерів антимайдану.

Натомість,  канал «Академ TV» був всеїдним, даючи рівні можливості забити баки своїм глядачам і «Опозиційному блоку», і «Батьківщині», і «Заступу»,  і Радикальній партії Олега Ляшка та  «Сильній Україні» Сергія Тігіпка.

Особливу готовність забезпечити попит на передвиборне промо регіональні канали демонстрували відносно кандидатів- мажоритарників. Декого з них показували у новинах щодня, іноді – й двічі. Загалом, експерти підловили на передвиборній джинсі в новинах каналів, включених до моніторингу, 16 кандидатів у нардепи. «Пальма першості» - у запоріжців Євгена Карташова та Олександра Григорчука, - по 5 відверто джинсових сюжетів в новинах «ТВ-5». Жертвою чорного піару, розміщеного на цьому ж каналі, став суперник О. Григорчука по округу №79 Володимир Бандуров, якого щодня «поминали» і зле, і гучно.

Загалом, порівняно з вереснем джинси поменшало на обох вінницьких каналах і в новинах Сумської ОДТРК. Львівський ZIK залишився при своїх 5% матеріалів з ознаками замовності. А дніпропетровські  та запорізькі телевізії джинсу «наростили». Причому, канал «ТВ-5» - утричі.

Методологія моніторингу новин на місцевих телеканалах аналогічна методології моніторингу новин на загальнонаціональних каналах. Її викладено тут.

 Моніторинг за вереснь-2014 року можна почитати тут.

Огляд матеріалів із ознаками політичного чи комерційного замовлення (джинси) у випусках новин

ДНІПРОПЕТРОВСЬК

У моніторинговий період експерти зафіксували у випусках новин дніпропетровських «11 каналу» та ОДТРК  14 сюжетів, які мають ознаки замовності, що склали зважений регіональний показник джинси на рівні 23% (проти 15% у серпні). Збільшили кількість замовних матеріалів обидва канали: «11 канал» з 16 до 21%, обласне державне телебачення – з 15 до 25%.

У жовтні поточного року у випусках редакцій дніпропетровських теленовин, медіаексперти оцінили 14 матеріалів, як такі, що мають ознаки політичної замовності. При цьому матеріалів із ознаками комерційної замовності зафіксовано не було.

Варто зауважити, що редакції обох каналів винесли сюжети, у яких відстоюються інтереси кандидатів до Верховної Ради, за межі основного випуску новин й показували їх в окремих блоках до  або після випуску. Утім, на екрані побільшало сюжетів із ознаками політичної замовності «паркетного» типу.

Зокрема, в новинах «11 каналу»  експерти зафіксували 6 матеріалів (у вересні їх було 8), що мають ознаки політичної замовності.

 Так, у сюжеті за 21 жовтня «Порошенко зустрівся із колективом Південного машинобудівного заводу імені Макарова» явно простежується «паркетна складова». Новина базується здебільшого на візиті Порошенка, а не на розв’язанні проблемної ситуації на підприємстві.

 «Конструктори заводу показали президенту свої розробки, зокрема, ручний гранатомет та мобільний комплекс спостереження. Тут сподіваються отримати державне замовлення на їх виробництво», - говорить ведуча у студії про можливу перспективу, але не розповідає  про реальний стан на підприємстві. Окрім цього у цій же новині йдеться про те, що Порошенко надав розпорядження міністру ЖКГ на старт опалювального сезону. Хоча відповідне рішення – це прерогатива влади  на місцях.  «Батареї у кожному будинку мають бути теплими, наголосив глава держави», - сказала ведуча.

Ознаки політичної замовності побачили експерти й у сюжеті за  22 жовтня «Самовисуванець чи самозванець». Його автор Андрій Галушка розповідає про одного із кандидатів у депутати Вадима Гетьмана, який використовує рекламу, схожу в оформленні на промо «Блоку Петра Порошенка». Подібний матеріал не викликав би підозри щодо ймовірної замовності, якби не  синхрон іншого кандидата – Андрія Павелка, голови штабу «БПП» на Дніпропетровщині: «Я уверен, что сегодня демократические силы все знают, кто и где поддержаны едиными кандидатами, и кто от какой команды идет. Думаю, эта технология уйдет в прошлое и наши избиратели не будут иметь такие проблемы с тем, чтобы четко понимать привязанность кандидатов к партиям».

На думку експертів,  цей синхрон не містить достатнього інформаційного навантаження з проблеми і по-суті є особистою думкою спікера. До того ж,  у сюжеті немає синхрону політолога, який би фахово проаналізував цей конфлікт.  Також у сюжеті немає позиції другої сторони конфлікту - кандидата Вадима Гетьмана, що є порушенням стандарту «баланс думок».

А в матеріалі «11 каналу» за 22 жовтня «Дніпропетровська область стабільно виконує державні програми» проявляються ознаки паркетної новини. Сюжет ґрунтується виключно на звіті Фіскальної служби. «Фіскальна служба відзвітувала про надходження податкових, митних платежів та єдиного соціального внеску. За 9 місяців поточного року доходи до всіх  бюджетів зросли» - говорить ведуча у студії. «Все це -  в умовах зниження промислового виробництва. Запорука успіху, за словами податківці,  у профілактичних заходах серед фахівців, поширенні електронного сервісу для платників», - цією реплікою ведуча у доброму світлі показує роботу служби.

Усупереч закону 23 жовтня, за три дні до голосування,   виходить новина «Останній передвиборний тиждень став найактивнішим», автор якого Катерина Кравченко, спираючись на дані соцопитування  однієї із організацій, розмірковує  щодо політичних вподобань у Дніпропетровську. Журналіст називає по кожному із округів кандидата-мажоритарника, за якого проголосувала б найбільша кількість з опитаних. У сюжеті також є синхрон експерта, який просуває інтереси кандидата Загіда Краснова: «Загід Краснов тоже известный своими многочисленными полезными делами, сделанными для города, своего района, округа. Он пытается показать нам правильность или не правильность, предпочтительность европейского выбора».

В сюжеті за 23 жовтня «Представники системи народного контролю…» журналісти акцентували увагу на чинному депутаті та кандидаті в нардепи Андрієві Шипку:  «Відзначився у лапках наш кандидат від 35-го округу Андрій Шипко, який посів у рейтингу найбільш безвідповідальних політиків, друге місце. Зі 100% обіцяного своїм виборцям Андрій Шипкл виконав всього 2% і не виконав 98%». Журналісти оприлюднюють  інформацію, спираючись на  цифри, не пояснюючи,  які обіцянки кандидат виконав, а які - ні. «Варто зазначити, що Андрій Шипко знову балотується у народні депутати по 35-му округу і будує свою кампанію на нових обіцянках», - такий журналістський текст маємо наприкінці сюжету.

В новинах Дніпропетровської ОДТРК експерти помітили ознаки замовності у 8 сюжетах. Причому, це і притаманний державним телеканалам паркет, і джинса, яка просуває інетерси кандидатів у народні депутати.

Скажімо, у  сюжеті за  20 жовтня «Вуличні художники невибагливі» автор Олена Мандилюк оприлюднила тільки позицію мерії, а коментаря рекламної фірми, яку звинувачують у незаконному встановленні рекламних щитів, у сюжеті немає. Натомість – 2  синхрони чиновника з мерії. Оскільки йдеться про передвиборну рекламу,  у сюжеті проглядаються ознаки політичної замовності.

У «паркетному» форматі висвітлено й візит Президента України Петра Порошенка в сюжеті за 21 жовтня «Головна тема дня візит гаранта» (автор Руслана Козиряцька). Як і у колег із «11 каналу», новина грунтується тільки на факті візиту та висловлюваннях гаранта.

До «паркету»  також можна віднести іще три новини. Так, у  сюжеті за 23 жовтня «Як забезпечити ветеранам ВВВ гідну старість?» ведучий у вигідному світлі показує діяльіність облдержадміністрації: «Робота в цьому напрямку ведеться цілодобово, адже наймолодшому учаснику бойових дій 87-м років».

А новина за 21 жовтня «Навчання у теплі» (автор Алевтина Варава)  розповідає про проект-конкурс з утеплення шкіл, який проводиться коштом обласного бюджету та батьків. Експерти вважають, що утепленням шкіл чиновники мають займатися «по змовчуванню», а даний проект виглядає, як легалізація збору грошей з батьків, яку організували чиновники.

«Це дає можливість дітям отримати більш комфортне навчання. А по-друге — завлікати у процес  батьків. Школа - це ідеальний комунікаційний майданчик для напрацювання таких програм та проектів. Тому думаю, що у наступному році кількість збільшиться, буде не 5 шкіл, а більше», - синхрон голови облради Євгена Удода.

Дві джинсових новини  каналу присвячені голові Дніпропетровської ОДА Ігорю Коломойському. У сюжеті за  22 жовтня «Без тривалих розмов» автор Олена Маделюк побудувала матеріал на факті приїзду губернатора до Новомосковська та на промо програми Президента. Ось цитати закадрового тексту: «Коломойський у Новомосковську зустрівся із місцевими лікарями, фермерами та представниками бізнесу. Спілкувався довго та змістовно»; «Усі з нетерпінням чекають на очільника області. Дехто сумнівається»; «Вступне слово стисле. Лише повідомив, що програма 2020, розроблена Порошенком, може стати реальним шансом у покращенні життя. Одна з головних змін – децентралізація влади».

Наступного дня Коломойського пропіарили в сюжеті «Пріорітети майбутнього» (автор Руслана Козиряцька). «З візитом до столиці західного Донбасу Ігор Коломойський вперше. Однак у залі міськради зустрічі з ним чекають  як очільники великих підприємств, так і бійці добровольчих батальйонів», - вже на початку сюжету автор робить акцент на приїзді губернатора. «Свою зустріч павлоградці починають з подяки», - автор сюжету намагається показувати Коломойського з найкрашого боку. Сюжет цілком  побудований на спілкуванні Коломойського з павлоградцями і на обіцянках губернатора.

А кандидата у народні депутати по ОВО №27 Бориса Філатова пропіарили в сюжеті за 23 жовтня «Погода гіршає». Автор Ігор Скоріна показує,  як він  допомогає селянам у боротьбі з підтопленнями й наводить безінформативний синхрон: «Депутат ВР это человек, который занимается законотворчеством и меняет страну к лучшему. То есть в первую очередь мы обращаем внимание на инфраструктурные проекты типа этого».

ВІННИЦЯ

З проаналізованих 84 сюжетів двох телекомпаній (52 – «ВІНТЕРА»,  32 – ТК «ВІТА») виявлено 11 сюжетів, що мають ознаки замовності.  Більше їх в обласного державного телебачення - 19%, або 10 новин, з яких  9 мають ознаки джинси політичної, 1 – комерційної. У телеканалу «ВІТА»  лише один сюжет з 32 (3%) має ознаки замовності (політична джинса). Порівняно з вереснем, вінницькі телевізійники джинсували менше: «ВІНТЕРА»  - на чверть, «ВІТА» – утричі менше.

За оцінками експертів, половина «вінтерівської» політичної джинси  - це «протокольні матеріали із заходів чиновників, - сюжети «ВІТи»  про  селекторні наради, засідання тощо. Зокрема, такими є дві новини  «До 1 листопада на Вінничині підключать поетапно усі об’єкти та будинки до теплопостачання» (автор – Тетяна Матякубова) за 20 жовтня  і  «22 жовтня в Україні офіційно стартував опалювальний сезон» (автор – Наталія Куринюк) за  22 жовтня. За такою ж схемою побудовані сюжет за 24 жовтня «9 батальйон від Вінничини, що дислокується на Сході, забезпечили усім необхідним для зими» (автор – Тетяна Матякубова) та новина, яка вийшла 24-го «Захист дітей-сиріт та позбавлених батьківського піклування - один із пріоритетних напрямків соціальної роботи» (текст сюжету читає диктор в студії Валерій Кузнєцов).

Чотири новини каналу експертами визначені як такі, що просувають інтереси однієї сторони. Зважаючи на те, що вони вийшли останнього тижня перед виборами, вони  по-суті є прихованою політичною рекламою.

Так, у сюжеті за 20 жовтня  «Реформи - це те, чого найбільше чекають від влади прості люди» (автор не вказаний) йдеться про зустріч віце-прем’єра України Володимира Гройсмана з громадою Вінниці. Чинний віце-прем’єр  Володимир Гройсман, який на той момент був кандидатом в народні депутати від партії «Блок Петра Порошенка», викладав одне з ключових положень передвиборної програми партії, причому,  його виступ проходив на фоні рекламного банера партії.

А в сюжеті  за 24 жовтня, «26 жовтня в Україні відбудуться позачергові вибори до Верховної Ради» (автор – Артур Колесник) розповідається про «круглий стіл» з питань прозорості і чесності виборів за участі громадськості та політичних сил. В сюжеті керівником виборчого штабу озвучена ініціатива «Блоку Петра Порошенка» підписати угоду про спільний контроль над ходом голосування. Кореспондент повідомляє, що до неї приєдналися ще шість політичних партій, але які саме  - не називає, тим самим занижуючи їх  значимість у порівнянні із провладною партією. Натомість, в сюжеті ТК «Віта» про цю ж подію усі партії перелічені.

У одному із сюжетів, які просувають інтереси однієї із сторін, також зафіксовано позиціонування, як експерта чиннного нардепа і кандидата у депутати від «Блоку Петра Порошенка» по виборчому округу №11 Олександра Домбровського. Йдеться про новину за 22 жовтня «Одна з найбільших світових компаній обрала Вінницю задля розбудови своєї мережі» (автор – Тетяна Матякубова), де розповідається про ініціативу компанії Hewlett-Packard стосовно співпраці з Вінниччиною.

Власне,  деякі сюжети з протокольних заходів теж можна віднести до непрямої або прихованої політичної реклами. Такими, зокрема, є сюжети про робочі поїздки президента Петра Порошенка і селекторні наради прем’єр-міністра Арсенія Яценюка, адже їх портрети та їх звернення в рекламних телероликах широко застосовувалися на той момент в політичній агітації партій «Блок Петра Порошенка» і «Народний фронт», а коментарі в якості президента і прем’єр-міністра нічим не відрізнялися від програмних положень цих партій.

Наприклад, це можна сказати про  сюжети за 23 жовтня  «Президент України Петро Порошенко доручив представникам силових відомств забезпечення порядку під час проведення виборів»  та «Нинішні парламентські вибори мають пройти за такими критеріями, як чесність, прозорість, відкритість та демократичність.

Ознаки комерційного замовлення містить сюжет за  24 жовтня  «Сьогодні чимало говорять про об’єднання співвласників багатоквартирних будинків» (автор не вказаний). Переваги ОСББ пропагують чомусь не члени ОСББ, які мають досвід такого об’єднання, а заступник генерального директора концерну «Поділля», найпотужнішої будівельної структури Вінниці, яка, судячи з цього, очевидно має комерційні інтереси щодо укладання договорів з ОСББ на ремонтні роботи.

У новинах телеканалу «ВІТА» зафіксовано лише один сюжет з ознаками прихованої політичної реклами, а саме «Вінницький фонтан Рошен відправляють у зимову сплячку» (автор не вказаний) за 24 жовтня. Останнє лазерне шоу і роботи із закриття фонтану, що став улюбленим місцем відпочинку вінничан, чомусь коментує депутат обласної ради Олексій Порошенко, він же кандидат в народні депутати України від партії «Блок Петра Порошенка» по виборчому округу №12 (м.Вінниця). У такий спосіб виборцям в останній день агітації нагадали, кому вони зобов’язані будівництвом в їх місті найбільшого в Європі фонтану.

СУМИ

За підсумками аналізу 27 сюжетів  СОДТРК та 37 - каналу  «Академ-TV»,  експерти дійшли висновку про відсутність матеріалів з ознаками замовностві у моніторинговий період на обласному державному телебаченні. Натомість, виявлено 57%  джинси у новинах «Академ-TV». Нагадаємо, у вересні обладне державне «наджинсувало» на 11%.

Власне, новини Сумської ОДТРК взагалі не висвітлюють ані політичних, ані місцевих економічних новин,  – виключно культура й легка лайфова соціалка. Ці теми в програмі «На часі» відсутні, а отже, відсутня й політична джинса та паркетні новини.

Що ж стосується «Академ-TV», то його власник  Анатолій Єпіфанов, який 2012 року був одним із головних замовників джинси у Сумах, цього разу не балотувався. Але й без цього з 37 проаналізованих матеріалів «Академ-TV» 21 сюжет має ознаки замовності. З них 18 можна віднести до умовної категорії політичної джинси (чотири з них – умовні «паркетні» матеріали без конкретного гаданого замовника), 3 – комерційної.

Загалом, можна зауважити джинсову всеядність каналу. Скажімо, місцевий кандидат-мажоритарник Микола Полілуй («Батьківщина») з’являється в сюжеті про мітинг мешканців двох сумських будинків проти забудови. Балансу в сюжеті немає – позиція забудовника переказана непрямою мовою в дикторській підводці буквально кількома словами. Полілуя позиціонують, як депутата облради від «Батьківщини», і на відео він показово й переконливо «розбирається» з юристкою – представницею забудовника.

Трихвилинний синхрон першого номера виборчого списку партії «Опозиційний блок» Юрія Бойка за форматом не має нічого спільного з інформаційною журналістикою,  – це звернення до телеглядачів. Тема промови – відновлення Донбасу – теж прямо не стосується сумської аудиторії.

Або ж візьмімо випуск новин  каналу за 21 жовтня. Вслід за сюжетом про те, що Сумщина готова до опалювального сезону, іде агітаційний матеріал Миколи Полілуя, де кандидат інспектує системи опалення в Білопільському районі та, м’яко критикуючи владу, обіцяє проблему вирішити.

Далі в цьому ж випуску – рекламний сюжет про те, як село на Сумщині отримало ультразвуковий аналізатор якості молока від партії «Заступ». У матеріалі багато разів фігурує назва партії та її логотип.

Знайшлося місце в згаданому випуску новин і для хвалебного сюжет про Олега Ляшка (лідер Радикальної партії «домігся від Верховної Ради голосування за закон про спадщину»). Матеріал штучно розтягнутий, у ньому наголошено на тому, що ВР не хотіла голосувати, а Ляшко її змусив; багато разів лунає пряма мова лідера Радикальної партії, балансу немає.

Іще один агітаційний сюжет – про те, що після виборів «Опозиційний блок» скасує рішення чинного уряду, пов’язані з економікою та виробництвом.

І під кінець випуску – прихована агітація кандидата в народні депутати Володимира Ладики (самовисуванця на сумському окрузі 158, ректора Сумського національного аграрного університету), «законспірована» під сюжет про конкурс для студентів.

Наступного дян, 22 жовтня, глядачам каналу показали матеріал за заявою Сергія Тігіпка («Сильна Україна») з вимогами до Кабінету Міністрів щодо сфери охорони здоров’я, містить неінформативний синхрон самого Тігіпка. Загалом партія отримала три хвилини рекламного ефіру в межах випуску новин.

Далі у цьому ж випуску – сюжет про приїзд першого номера «Опозиційного блоку» Юрія Бойка на підприємство в Лисичанську Луганської області. Матеріал є суто піарним та агітаційним і не містить жодної інформації, яка могла би бути цікавою і корисною для сумчан.

Як і попереднього дня, випуск заверщує прихована агітація кандидата в народні депутати Володимира Ладики, «під соусом» матеріалу про успіхи студентів університету, очолюваного цим кандидатом.

А 23 жовтня в новинах «Академ NV» вийшла прихована реклама кандидата в народні депутати по округу №157, самовисуванця Володимира Лазарєва в матеріалі про створення у Сумах служби соціального таксі, яка возитиме пільгові категорії пасажирів зі знижками або безкоштовно.

Другий сюжет у випуску – це агітація за партію  «Сильна Україна» (синхрон Сергія Тігіпка про деіндустріалізацію та наміри відновлення виробництва). Впритул до цього матеріалу йде ще один великий сюжет про Тігіпка – про план відновлення економіки в Сумській області та державі загалом; тут спікером є керівник місцевого відділення партії «Сильна Україна».

Отже, за гаданими замовниками джинса на «Академ-TV» розподілилась так: «Сильній Україні» (Сергій Тігіпко) «присвячено» 3 сюжети, стільки ж - «Опозиційному блоку» (Юрій Бойко), двічі за тиждень в новинах каналу пропіарили мажоритаників Миколу Полілуя та Володимира Ладику, по одній «джинсі» припало на кандидата в депутати Володимира Лазарєва та Радикальну партію Олега Ляшка  і «Заступ».

Окрім передвиборної джиси, експерти звернули увагу й на наявність в новинах «Академ TV» так званих «паркетних» новин. Зокрема, випуск новин 20 жовтня починається з розлогого паркетного матеріалу про засідання міської ради, де докладно переказано, як міська влада даватиме раду сезонним проблемам. Важлива для аудиторії інформація міститься буквально в декількох фразах, решта – неінформативні синхрони мера та інших чиновників.

З ідентичного за тематикою, побудовою й добором спікерів сюжету починається й випуск новин 21 жовтня. Немає підстав стверджувати, що цей та попередній матеріали були створені за окрему винагороду, однак, якби їхні творці дотримувалися стандартів, інформація була б викладена значно стисліше та в іншій формі.

22 жовтня – в ефірі матеріал про неналежне розміщення політичної реклами в Сумах, насичений неінформативними синхронами чиновників. Відеорядом до цього матеріалу є кадри, в яких фігурує зовнішня реклама здебільшого двох політичних сил – «Блоку Петра Порошенка» та «Батьківщини». Важко сказати, чи це випадковість, чи намагання маніпулювати на рівні відеоряду. Однак, балансу в цьому матеріалі немає (зокрема, представників штабів політсил, які начебто розміщують рекламу в неналежних місцях).

Аналогічний паркетний матеріал про стан дотримання виборчого законодавства на Сумщині можна бачити у випуску 24 жовтня.

У пасиві каналу й три комерційно замовні сюжети. Зокрема, під цю категорію підпадає сюжет за 20 жовтня про конфлікт на кондитерській фабриці «Сумська», який вочевидь просуває інтереси цієї компанії, котра вимагає пільгових умов оренди місць торгівлі. Баланс у матеріалі не дотриманий.

Або ж - розлогий сюжет за 20 жовтня про ярмарок, знятий самою ведучою випуску Ніною Паустовською, містить приховану рекламу торгівельного центру «Київ». Про те, що ярмарок був організований ЗАВДЯКИ цій компанії, йдеться у підводці та всередині сюжету; також у ньому є коментар менеджера торгівельного центру (хоча сам матеріал про ярмарок абсолютно типовий для регіональних телеканалів).

А матеріал 23 жовтня про акцію «Подаруй мені малюнок, напиши мені листа» містить іміджеву інформацію організації, яка організувала акцію – лабораторії «Сехмет». Формально це не можна назвати політичною джинсою, отож, експерти включили матеріал до розряду комерційної.

ЛЬВІВ

Ознаки замовності в моніторинговий період експерти побачили у двох сюжетах ZIK’у та у 12 новинах Лвівського обласного державного телебачення,   що, відповідно, склало 5% і 19% контенту зі 106 проаналізованих  новин. Із 14 новин з ознаками замовності 11 мали політичну складову; середньозважений регіональний показник джинси – 13%.

Із 12 джинсових матеріалів ЛОДТРК 10 мають політичну складову, 2 виокремлені  моніторами як такі, що мають ознаки комерційної замовності. Зокрема, це матеріал про відкриття «надсучасного» і «довгоочікуваного» медичного центру за 24 жовтня та сюжет про пікетування працівниками Львівського автозаводу органів місцевого самоврядування з вимогою відібрати його у чинного власника Ігоря Чуркіна. Що стосується останнього,  то цей матеріал не відповідає одразу кільком журналістським стандартам, зокрема, балансу думок, повноти висвітлення питання та відокремлення фактів від коментарів. Альтернативної думки – ані влади міста, ані Чуркіна чи його довірених осіб – не представлено.

Матеріали, що містять ознаки політичного замовлення чітко можна розділити на дві категорії, -  передвиборчі агітаційні та інформування про «паркетні» заходи, які в кінцевому випадку також зводяться до прихованої агітації.

Відверто політично ангажованих матеріалів експерти побачили три.

У першому – «Віце-прем’єр-міністр Володимир Гройсман пропонує повну децентралізацію влади» за 20 жовтня – представник «Блоку Петра Порошенка» демонструється на тлі партійного банера, а вся подана інформація носить оптимістично-пропагандистський характер. Символіка політичної сили, яку представляє Гройсман, протягом 33 секунд потрапляє до кадру тричі.

Схожий за форматом матеріал – сюжет «Яворівський полігон буде» за 21 жовтня,  присвячений візиту на Львівщину прем’єр-міністра Арсенія Яценюка. Журналістка Юлія Манько більше двох хвилин (при середній тривалості сюжету на каналі від 30 до 40 секунд) приділяє  Яценюку, який за цей час не відповідає на жодне гостре питання стосовно відсутності реформ чи економічної кризи. Натомість, він хвалить львівських військовиків і їх полігон, обіцяє їм додаткове фінансування соціальної сфери з бюджету і оновлення озброєння через трастові фонди НАТО. Ще прем’єр  похвалився перед студентами успіхами у переговорах про газ та судових позовах до Росії. І, нарешті, він показаний у вигляді сміливого командира бойової машини десанту.

Третій випадок погано прихованої агітації  - матеріал «Про викорінення корупції ми сьогодні вдень у цій студії розмовляли з журналістом і громадським діячем Дмитром Добродомовим» за 23 жовтня. Пряма мова активіста про те, що корупція – це погано, а люди, проти яких велися антикорупційні розслідування, не мають права обиратися до Верховної Ради, могла б виглядати чудово за однієї умови:  якщо забути, що пан Добродомов проголосив їх на адресу своїх прямих конкурентів по одномандатному виборчому округу №115, де вів активну виборчу кампанію.

Прихована політреклама на державному телеканалі традиційно ховається під егідою «офіційних повідомлень» про «паркетні заходи», частина з яких навіть стосунку до Львівщини не має. До таких слід віднести «Уповноважений президента Ірина Геращенко відвідала лікарню у Маріуполі, яка під час проведення АТО виконує функції госпіталю»  і  «Дружина президента Марина Порошенко відвідала зону АТО» за20 жовтня,  «Міністр соціальної політики також побувала сьогодні на Львівщині» за 21 жовтня та «Сесійне засідання міських обранців» за 23-тє  та інші, у яких відсутня персональна чи політична реклама як така. Утім, їх зміст змушує визнати, що кожна з них несе одне-єдине змістовно-навантажене речення: «Уповноважена ПРЕЗИДЕНТА опікується пораненими», «дружина ПРЕЗИДЕНТА їздить в АТО», «Міністр УРЯДУ ЯЦЕНЮКА піклується про соціально незахищені верстви», «Попри ВІДСУТНІСТЬ МЕРА, міські депутати Львова працюють».

Що стосується новин телеканалу ZIK,то у них не зафіксовано повідомленньіз ознаками політичного передвиборного замовлення. Опісля суспільно значимих сюжетів у випуску йдуть новини спорту, де виявлено по одному сюжету із ознаками політичного та комерційного замовлення. Після випуску, - ведучий попрощався з глядачами, - виходять  окремі рубрики, відокремлені спеціальними відбивками, зокрема, «Вибори 2014».  А  21 жовтня з’являється рубрика «Політична агітація», що дає зрозуміти, що у каналу для політреклами передбачені особливі відбивки. Отож,  «Вибори 2014» такими не вважаються? Хоча й містять цілком очевидні ознаки політичного замовлення. Оскільки такі сюжети, схожі за формою на новинні, але все ж відокремлені від основого випуску, до прихованої політичної реклами експертами їх не віднесено, але розцінено, як вдалий трюк,  – як і глядача ввести в оману, і закон не порушити.

У таких випусках присутній сталий набір кандидатів: в першу чергу Дмитро Добродомов, гендиректор каналу, Василь Кіндій, Валерій Веремчук та Лідія Котеляк. Про них йдеться у виборчій рубриці майже щодня. Про інших кандидатів – по одній-дві згадки.

Кидається в очі також і те, що гендиректор каналу Дмитро Добродомов все ж зловживав своїм медійним ресурсом. Згадки про його «Народний контроль», але не про самого кандидата,  безпідставно з’являються у новинних сюжетах. Зокрема,  в у сюжеті про закриття трьох нелегальних гральних закладів у випуску 22 жовтня,  або про допомогу сихівчанам відстояти сквер у випуску від 23 жовтня.

Відверто характер замовлення проявився лише одного разу – у новинах спорту, де йдеться про любительські змагання із фут-залу, - сюжет «Розповідати легше, ніж грати» за 20 жовтня.
Синхрон: «Володимир Холявінський, організатор змагань: «Організатори турніру щиро дякують Національному університету "Львівська політехніка" за надання спортивного залу, також Федерації мініфутболу футзалу Львівщини і Дмитру Добродомову за підтримку в організації турніру». А після синхрону використовується кадр із афішею з написом «За підтримки Дмитра Добродомова», що явно має на меті продемонструвати меценатські потуги кандидата.

ЗАПОРІЖЖЯ

Останнього тижня парламентської кампанії джинсувало як обласне державне телебачення (канал «Запоріжжя»), так і приватний ТВ-5. Кількість сюжетів з ознаками замовності у підсумкових новинах цих телевізій відповідно склала 21% та 53%. Зауважимо, що на каналі «Запоріжжя» проти вересня джинси побільшало на 50, а у новинах «ТВ-5» кількість матеріалів з ознаками замовності зросла втричі. Середньозважений регіональний показник джинси – 41%. Практично усі замовні новини мали політичну складову.

Що стосується каналу «Запоріжжя», то з 43 проаналізованих сюжетів ознаки замовності експерти побачили у дев’яти. Усіх їх віднесено до політичної джинси, причому 7 із 9 – через їх «паркетний» характер.

Такі новини стосувались або висвітлення діяльності центральних органів влади, або ж це репортажі-звіти про різноманітні «засідайлівки» обласних та міських посадовців. Варто зауважити, що новинами про діяльність Уряду та Президента починається чи не кожний випуск новин. Якоїсь місцевої складової, аналізу у них годі знайти, - складається враження, що канал розміщує новини, «спущені згори».

Яскравим прикладом цього слугує сюжет, який відкриває випуск новин за  20 жовтня, - «Урядові ініціативи»:

«Ведуча: У понеділок, 20 жовтня, ВР України ухвалила урядовий проект змін до Держбюджету щодо соціального захисту інвалідів, ветеранів і учасників АТО, який дозволяє виділити 7 мільйонів гривень на протезування за кордоном.

Арсеній Яценюк зазначив, що частина бійців АТО, отримають його в Україні. Але багатьом необхідно пройти операції за кордоном. Окрім того, 2 мільйона гривень виділяється на створену державну службу з питань учасників і ветеранів АТО. Зокрема, Державною реєстрацією учасників АТО. Також прем’єр-міністр України А.Яценюк закликав нардепів прийняти урядовий закон "Про лікарські засоби щодо обігу та державного контролю якості лікарських засобів, внесених на територію митного контролю на територію України".

А.Яценюк: «Це закон, який передбачає можливість, перше, повністю привести у відповідність українське законодавство про лікарські засоби до вимог ЄС. Зараз у нас існує процедура перереєстрації, яка немає нічого спільного з реальною якістю лікарських засобів. Це тільки корупція. Ми ліквідовуємо цю процедуру, робимо її на відповідність до ЄС. І це дасть можливість використати нам 509 тисяч вакцин БЦЖ, які вже закуплені урядом і очікують на поставку проти туберкульозу до українських лікарень.

 Друге, що ми також просимо прийняти парламент, програму боротьби з ВІЛ-СНІДом. Прийняття цієї програми дасть можливість закупити ліки для дітей, які інфіковані ВІЛ-СНІДом, дасть можливість нам розпочати терміново ретровірусну допомогу цим особам, і дасть можливість отримати близько 1,2 млрд. гривень з Глобального фонду».

До цієї ж категорії можна віднести й новину  за 23 жовтня  «Уряд попри заборгованість виділив 7 мільйонів на компенсацію за газ». Це також класичний «паркет» про Всеукраїнський селектор, який веде глава уряду, у якому акцентовано увагу глядача на постаті прем’єра Арсенія Яценюка:

«Арсеній Яценюк, глава уряду: «Збільшення обсягів газу по реверсу ми можемо отримувати. Ми працюємо з нашими європейськими партнерами над технічною можливістю збільшення, яка є. І тому у нас є резервні варіанти, і в тому числі по Криму з нашими європейськими партнерами»

Кор.: Глава уряду повідомив, що незважаючи на заборгованості, Кабінет Міністрів виділив 7 мільярдів гривень на компенсацію різниці в тарифах».

Усі ознаки «паркетної» джинси мають і сюжети «Президент доручив забезпечити порядок на виборах, («солянка»  про доручення Президента силовикам забезпечити порядок і безпеку під час виборів, звільнення в посадовців в силових відомствах, які не відповідають «поточному моменту»)  та  «Вибори - найкращий спосіб люстрації» (оба – за 23 жовтня). Останній – репортаж з селекторної наради стосовно підготовки до виборів, який містить синхрони Яценюка та т. в. о. голови Запорізької ОДА Григорія Самардака.

«Вписуються» у «паркетну» матрицю й сюжет за 24 жовтня «Буде створена потужна проєвропейська коаліція», у якому Порошенко говорить про те, що має зробити наступний парламент для євроінтеграції  та новина за  25 жовтня «Німці допоможуть з енергозбереженням». Сюжет на вкрай актуальну тему фактично звели до оприлюднення позиції очільника обласного управління ЖКГ та запорізького міського голови О. Сіна. Попри те, що він містить і синхрон представника німецьких партнерів, суть події не розкрита. Принаймні, стосовно того, що запропонований проект стосується місцевих ОСББ та громадських організацій.

А  паркетну новину за 20 жовтня «Про реформу місцевого врядування» можна опосередковано віднести до джинси передвиборної. Принаймні, досить дивно виглядає трансляція на запорізькому каналі повідомлення про вінницький «вояж» віце-прем’єра Володимира Гройсмана з презентацією президентської Стратегії-2020 на тлі банера «Час єднатись»:

«Ведуча: Децентралізація на папері ніщо без важелів фінансових. Про місцеве врядування, відповідну реформу та думку людей з цього приводу у сюжеті моїх колег.

Кор.: - Реформи – те, чого найбільше чекають від влади прості люди. Одна із найголовніших та ключових – децентралізація. У кожному куточку країни виборці хочуть, аби місцеві органи влади мали можливість вирішувати проблеми без спеціального дозволу із центру.

Голова № 1: Сьогодні сільський і селищний голова, то є людина, в спину якого ідуть прокльони, негатив. У нього немає повноважень.

Голова № 2: Понятно, но не совсем понятно. Как это практически возможно.

Кор.: Як втілити бажання людей у реальнее життя на конкретних прикладах розтлумачував В.Гройсман вінницькій громаді.

В.Гройсман, віце-прем’єр-міністр: Децентралізація влади за принципом субсидіарності. Це говорить про те, що кожен повинен займатися своїми справами. Якщо ми говоримо про районний рівень, то район може займатися справами міжрайонної інфраструктури.

Кор.: Водночас віце-премєр заявив: чиновники не повинні перетворюватися у місцевих монархів, а працювати на благо громади. Відкритість у діях та рішеннях – іще одна вимога до місцевих органів влади нового покоління.

В.Гройсман: Якість роботи чиновника повинна бути зрозумілою для всіх. Байдужість, хамство, зневаго – цього не потрібно бути. Нам потрібно запровадити повсюдне місцеве самоврядування на рівні громади, району і області.

Кор.: Динамічний та збалансований розвиток всіх громад України – основна мета реформи, що її розробив та презентував віце-премєр. Інструмент досягнення: зароблені кошти та податки повинні залишатися у місцевих бюджетах.

В. Гройсман: Це справедливий буде розподіл для кожної громади в Україні коштів держави, які будуть направлятись на підвищення якості життя людей.

Кор.: Та реалізувати подібний сценарій можна тільки при спільній роботі команди однодумців.

В.Гройсман: -Який буде новий парламент, це наше з вами завдання, якою ми хочемо бачити Україну. Люди зізнаються: зміни, запропоновані прем’єром, їм до душі.

Кор.: Безперечно, що сьогодні реформи на часі. Ми мріємо всі про європейську країну, європейську державу. І, безперечно, що зміни і реформи мають в країні відбуватися.

Кор.: План, як втілити в життя бажання людей, у віце-прем’єра вже напоготові. Якщо все вдасться, то нова реформа запрацює в найближчі кілька років».

Що ж стосується новин каналу «ТВ-5», то про їх контент як інформаційний продукт можна говорити досить умовно, позаяк на 53% він був джинсовим. Ознаки замовності мали 39 з 73 проаналізованих новин, причому 36 – це джинса політична. Зауважимо, на цьому тлі дуже невинними виглядали два «паркетних» сюжети, решта ж – це джинса передвиборна та «політтехнологічна».

Загалом, схема випуску новин останнього тижня парламентської кампанії, а це 13-16 сюжетів щодня,  виглядала так: розповідь про ситуацію в зоні АТО, допомога фонду Ахметова (у варіаціях), а потім – перемежовані новинами про життя міста сюжети з відвертим промо «Опозиційного блоку». А також джинсою  кандидата, самовисуванця Євгена Карташова (округ№76) - загалом 5 сюжетів, кандидата у депутати від «ОП» Ігоря Шурми («Детская площадка от нардепа И. Шурмы и "Запорожстали"») та самовисуванця Сергія Кальцева (округ №75) («Детские площадки от нардепа Сергея Кальцева и  "Запорожстали"»), які за підтримки «Запоріжсталі» допомагають школам, лікарням та встановлюють дитячі майданчики на вулицях Запоріжжя тощо. 

Зокрема, карташовською джинсою можна назвати сюжети  за 20 жовтня   - «"Запорожсталь" по просьбе нардепа Е.Карташова помог решить проблемы детсада № 146, 145 и школы № 78», 22 жовтня   -  «Нардеп Е.Карташов встретился с ветеранами комбината «Запорожсталь», 23 жовтня – «Помощь Е Карташова и «Запорожстали» инфекционному отделению детской больницы», «Окна в детсадах от Е.  Карташова и «Запорожстали».

Іще одна обов’язкова складова новин «ТВ5» – аналогічні за схемою сюжети про голову профкому «ЗЖРК»Олександра Григорчука, який балотувався по виборчому округу №79: «Благотворительный фонд "Запорожстали" обеспечил сельскую школу с.Великая Белозерка углем» за 20 жовтня, «"Запорожсталь" помогает жителям утеплять жилье» - 21 жовтня, «Медицинская социальная программа "Запорожьрудпрома"  - А. Григорчук посетил …» за 23-тє і «Александр Григорчук и ЗЖРК помогли сельской школе  углем» за 24 жовтня.

На противагу цим новинам - «чорнуха», спрямована проти його основного суперника Володимира Бандурова.  Це  замовні сюжети про скандал з кіотськими грошима зразка 2007 року, в якому фігурує кандидат у депутати. Їх транслювали щодня, наголошуючи, що Бандуров – корупціонер, «старе обличчя», якому не місце в парламенті. Причому, в «антибандуровській чорнусі» використано і матеріали розслідування Першого Національного, і маніпуляції з оприлюдненням результатів сумнівного соцопитування («Социологи на 79 округе определились с победителем (О.Григорчук)»), аналізується  податкова декларації кандидата тощо.

Окрема тема – «відпрацювання» упродовж тижня історії з блокуванням «Правим сектором»  під’їзних шляхів до комбінату «Запоріжсталь», яке відбулось 15 і 18 жовтня. Попри «протухлий» інформаційний привід, ним технічно скористалися для просування співзвучної до антимайданівської тези на кшталт «ось прийшли радикали і через цих маргіналів буде розруха, ми за мир і стабільність, не мітингувати треба, а працювати». Аж до навіювання глядачеві, що жменька «правосеків» – загроза національній безпеці, бо пікетують 15-тисячне підприємство.

Власне, 20 жовтня цій темі журналісти каналу присвятили аж сім сюжетів:  «Блокировалась работа предприятия "Запорожсталь"» («Ведущая: -Дважды в течение минувшей недели представители "Правого сектора"и Запорожской "Самообороны""Никто, кроме нас!" блокировала работу комбината "Запорожсталь"», «Запоздалая реакция городской власти на события относительно предприятия "Запорожсталь"», «Председатель ОГА В.Баранов относительно бокирования предприятия "Запорожсталь"»,  «Соцопрос относительно дестабилизации работы предприятия "Запорожсталь"»,  «К.Бондаренко: Радикальные силы хотят дестабилизировать обстановку в регионе»,  «ТРК "Украина" пригласила директора "Запорожстали" прокомментировать ситуацию».

21 жовтня вийшов сюжет «Трудовой коллектив комбината "Запорожсталь" не допустит блокирование работы предприятия» (автор П.Васильев), меседжі якого у наступні дні тижня в різних варіаціях «крутилися»  за участі працівників різних підрозділів підприємства. Зокрема, це сюжети за 23 жовтня «Коллектив "Запорожстали" обратился к Президенту о недопустимости блокирования предприятия радикалами» и «Нардеп Евгениий Карташов о недопустимости блокирования "Запорожстали"», та новина за 24 жовтня «Нагнетание ситуации вокруг  "Запорожсталивыгодно радиклам, сеющим хаос».

Цікаво, що канал «Запоріжжя» не сказав про цю історію жодного слова.

Повертаючись до джинси «Опозиційного блоку»,  -  таких сюжетів експерти нарахували  аж чотири. Так, 20 жовтня вийшов сюжет «Боевые действия нанесли Донбассу колоссальный ущерб», в якому фігурує Юрій Бойко.

Іще один лідер «ОБ» фігурував у новинах каналу 21 жовтня, - «Вилкул провел встречу с металлургами в Днепропетровске»: «А.Вилкул: «Уничтожая экономику промышленных регионов, власть целенаправленно направляет деньги, которые раньше шли на закупку у украинских производителей, за рубеж. Кокс, известь, огнеупоры уже покупаются за рубежом. Это аналогично как закупка угля в ЮАР, когда мы кормим африканских шахтеров».

Акції протесту під стінами Кабміну в  сюжеті за 23 жовтня коментує Юрій Бойко.

Наступного дня – в ефірі вже сюжет за участі О. Вілкула, - «Под стенами КМ не прекращаются акции протеста»: «"Оппозиционный блок" защитит наших пенсионеров, ветеранов…»

Цікаво, що зі згаданих кандидатів до Парламенту Євген Карташов та Сергій Кальцев за даними ЦВК не проходять, - вони «срібні призери» у своїх округах. Олександр Григорчук, попри масовану контрпропаганду,  виграв у Володимира Бандурова усього 138 голосів.

«Опозиційний блок» набрав у Запорізькій області набрав найбільше симпатій виборців - 22.18%. Це п’ятий результат у розрізі регіонів України.

 Дотримання професійних стандартів

 ДНІПРОПЕТРОВСЬК

Дотримання фахових стандартів у новинах  «11 каналу» та Дніпропетровської ОДТРК у жовтні експерти оцінили відповідно на 4,97 та 3,81 із 6 можливих балів. Зважений регіональний показник  - 4, 39.

Експерти зауважили, що найкраще у жовтні  журналісти редакцій  новин обох каналів дотримувались стандартів оперативності (ОДТРК – 0,72 бали, «11 канал» – 0,94). Абсолютна більшість новин містила посилання на джерела оприлюдненої інформації, забезпечивши виконання вимог стандарту достовірності відповідно на 0,84 і 0,83 бала.  Також досить високою була відповідність дніпропетровських новин критеріям стандарту точності, - від 0, 81  бала в ОДТРК та 0,97 – в «11 каналу».

Натомість, багато зауважень в експертів було до виконання місцевими телевізійниками вимог стандарту  відокремлення фактів від коментарів. Скажімо, як в сюжеті «11 каналу» «Своє ноухау у лікування поранених бійців»,  автор говорить: «За кілька секунд підступний уламок вистрибує на поверхню». А в сюжетів «Підкуп виборців відтепер є карним порушенням» журналіст робить власний висновок, що «Славнозвісна гречка під розряд хабаря не підпадає. Єдина надія, що гречка надто дешева для сьогодення».

Журналісти ОДТРК також припускаються наявності в новинах власних оціночних суджень, намагаючись емоційно забарвити пропоновану глядачеві інформацію. Так, в сюжеті «Від студента до солдата» автор говорить: «Святкувати їм дійсно є що. Протягом акції вони збирали кошти на 12 тисяч гривень». В сюжеті  «Справа зрушилася з місця» журналіст окреслює своє ставлення до героїв сюжету : «Горе-зловмисників по гарячим слідам затримали». Власне, як і в матеріалі «Детка, это Днепр!»,  автор якого говорить: «Кумедні рими та кадри улюбленого міста з перших секунд підіймають настрій, а веселу пісеньку хочеться наспівувати протягом дня».

Проблемним для новинарів обох каналів виявилося й забезпечення у новинах балансу думок та точок зору. Відтак, показники каналу маємо занизькі, - 0,5 бала в ОДТРК та 0,69 – в «11 каналу».

ВІННИЦЯ

Середній бал з дотримання фаховихстандартів у жовтневих новинах каналів «ВІНТЕРА» та «ВІТА» становить 4,65 бала із 6 можливих.  Журналіти обласного державного телебачення забезпечили відповідність своїх новин професійним критеріям на 4,13 бала, редакція новин «ВІТИ» - на 5, 16.

Експерти зазначають, що найбільш вразливе місце «ВІНТЕРИ» баланс думок. Цьому критерію відповідає лише половина сюжетів (0,48 бала). Причина низької оцінки полягає в поданні телеканалом позиції лише однієї сторони, не надаючи ані альтернативної думки, ані експертної оцінки.

Стандарту «оперативність» ОДТРК загалом дотримується. Її результат – 0,98 бала. Прикладом недотримання цього стандарту є подання ОДТРК інформації про події, які відбулися на вихідних, лише у вівторок, - сюжет за 21 жовтня «Останніми вихідними в селі Кивачівка пройшов 12 фестиваль фольклорного мистецтва» (автор не вказаний).

Показник дотримання каналом стандарту достовірності (0,85) знижують сюжети, де інформація подається від імені ведучого в студії без посилань на джерела. Наприклад, як в сюжеті за 24 жовтня «Сьогодні чимало говорять про об’єднання співвласників багатоквартирних будинків». У ньому неодноразово стверджується, що створення ОСББ – єдина можливість для жителів утримувати свої оселі у нормальному стані, проте не надається жодних підтверджень цієї тези.

Достатньо високим є показник «ВІНТЕРИ» й за стандартом  відокремлення фактів від коментарів 0,75 бала. Як приклад наявності власних коментарів і суджень кореспондента у викладенні фактів можна навести сюжет за 21 жовтня, «Час краще за нас обміркує та оцінить і наші переконання, і наші дії» (автор – Марина Тепленко). Цитата: «Вручена мініатюрна скульптура Пирогова в "крилатці" – символічних крилах ангелів-медиків – напевно, теж сумувала, що в його колишньому обійсті три роки поспіль, в які б інстанції не зверталися, ніяк не можуть прийняти вольового рішення стосовно врятування заповідної зони. Жук-короїд настільки сточив алею ялин, що в будь-який момент якась може впасти. Здавалось би, алгоритм простий: викорчувати хворі дерева і засадити нові. Ну що ж, національного значення музей-садиба чекатиме або вказівки Президента, або коли ялина впаде комусь на голову».

Схожу картину можна спостерігати і у дотриманні каналом стандарту «точність» – 0,71 бала. ОДТРК часто «грішить» тим, що подає вислови тих чи інших осіб не прямою мовою, а шляхом переповідання їхніх слів. Наприклад, як в сюжеті за 23 жовтня «Громада Вінниці допомагає воякам, які перебувають у зоні АТО»: «За словами виконуючого обов’язки міського голови Сергія Моргунова, загальна вартість гуманітарної допомоги складає 140 тисяч гривень. І цей вантаж не останній».

Дуже низьким у ОДТРК показник стандарту «повнота подачі інформації» – 0,37. Причина такого низького результату – наявність великої кількості коротких сюжетів (30-40 секунд), у яких подається лише загальна суть новини, без представлення позицій сторін, коментарів експертів, бекграунду тощо.

Ще один момент стосується такого майже віджилого на телеканалах явища, коли відсутність у сюжеті власне новини автор намагається компенсувати особистим поглядом і «поетичною мовою». Яскравий приклад – сюжет про продавця насіння чорнобривців (випуск новин від 21 жовтня). У сюжеті відсутній інформаційний привід, тому відведений на сюжет ефірний час авторка Наталія Слободянюк заповнює поетичними штампами: «Солодко-терпкі пахощі п’янять, беруть у полон…», «…висіває також і матіолу, аромат якої літніми вітрами розноситься і по Борівці», «Як посмішка згаслого гарячого літа, висаджуються ще й на полях Василя Пийводи помідори».

Що стосується показників дотримання стандартів інформаційної журналістики каналом «ВІТА», то вони кращі, аніж в колег з  обласного державного майже за кожним із критеріїв. Утім, показник каналу за стандартом  «баланс думок» також недостатньо високий – 0,69 бала.

Стандарту «оперативність» дотримуються обидва вінницьких телеканали, але «ВІТА» таки поступилась колегам, випустивши в ефір на день пізніше сюжет про передачу бійцям АТО допомоги з Польщі, -   23 жовтня («Допомогу українським солдатам передали і польські черниці»).

Показник «достовірність» у ТК «ВІТА» є максимальним – 1,00 бала. Так само високими є показники телеканалу по стандартах «відокремлення фактів від коментарів» (0,97) і «точність» (0,91).

Не на достатньому рівні є дотримання каналом стандарту «повнота подачі інформації», як похідна від їх незбалансованості,  а також  експертних оцінок.  Наприклад, у сюжеті за  23 жовтня «До кінця тижня в оселях вінничан буде тепло» (автор – Тетяна Орлова) подано лише коментарі в.о. міського голови Сергія Моргунова. До того ж, його синхронів подано аж чотири (!) загальним хронометражем більше двох хвилин.

СУМИ

Жовтневі показники дотримання стандартів інформаційної журналістики сумських каналів, включених до моніторингу, дуже відрізняються: Сумська ОДТРК  - 5,15 із 6 можливих балів, «Академ NV» - усього 3,0.

Утім, експерт зауважують, що тематика новин «На часі» Сумської ОДТРК є дуже обмеженою і специфічною, тому співставляти дотримання стандартів цією програмою та новинами «Академ-TV» було б не зовсім коректно. Формальне застосування системи критеріїв дало показник 5,15 бала з шести. При цьому показник дотримання стандарту достовірності (посилання на джерела) сягає 0,96, а точності – 0,93; оперативності та відокремлення фактів від коментарів – 0,89 бала. Це дуже високі показники.

Дещо нижчими є показники балансу (0,78) та повноти (0,70), однак випадків зловмисного цілеспрямованого порушення принципу балансу думок експерти не виявили. Йдеться радше про відсутність інших точок зору або ракурсів аналізу проблеми.

Наприклад, у сюжеті «Влада і підприємці» (22 жовтня) не дотримано балансу думок – йдеться про претензії представників бізнесу до влади, але, попри твердження, що відбувається «діалог», відповіді на ці закиди глядачі не чують. Відповідно, порушений і стандарт повноти подання інформації.

У матеріалі «10 діб миру» (23 жовтня) йдеться про незадовільне забезпечення військових теплим одягом. Журналісти дають слово матері одного з військових, яка нарікає на відсутність одягу, та озвучують адресу, на яку можна приносити пожертви. Однак, не дано слово військовому командуванню, яке могло би пояснити, підтвердити, або спростувати ці закиди.

Значно гіршою є ситуація з дотриманням стандартів на каналі «Академ-TV». Інтегральний показник – 3 бали – є порівняно дуже низьким. Найнижчими є показники балансу думок (0,32 бала) та повноти подання інформації (0,38 бала). Це, загалом, типова картина для регіональних телеканалів, що належать місцевим політично-бізнесовим авторитетам, не гребують джинсою та просувають інтереси власників. Більшість випадків порушення стандарту балансу та повноти стосуються саме матеріалів з ознаками замовності.

Показник точності (через велику кількість приблизних формулювань та оцінкових суджень) становить 0,49, показник відокремлення фактів від коментарів – 0,54 бала. Середнім є рівень дотримання стандартів достовірності (0,62) і оперативності – 0,65 бала.

Для прикладу, в матеріалі про повернення прикордонників до Сум (24 жовтня) авторський текст містить величезну кількість оцінкових суджень: «нарешті», «довгоочікувана мить», «патріотичний», «люди, абсолютно далекі від служби на кордоні, прийшли просто за покликом серця», «рідні зі сльозами на очах кидаються в обійми вояків». Інформації ці оцінки не несуть. Так само порушено стандарт точності та достовірності: «прикордонники зізнаються, що у багатьох жителів Донбасу відбулася переоцінка цінностей» тощо.

ЛЬВІВ

Львівські канали ZIK та «ЛОДТРК» у жовтні продемонстрували показники дотримання фахових стандартів у новинах на рівні 4,03 бала, у розрізі каналів, відповідно,  - 4,4 та 3,66 із шестибального максимуму.

Якщо розглядати ситуацію з дотриманням стандартів інформаційної журналістики у новинах обласного державного телебачення, то слід відзначити досить високий рівень показників достовірності (0,88 бала) та оперативності (0,92). Експерти вважають, що не в останню чергу це обумовлено структурою новинного випуску, значну частину якого складають загальнодержавні новини, запозичені в центральних інформаційних агентств.

Зокрема, до 45% новин збігалися з викладенням УНІАН. При цьому ведуча в прямому ефірі читає новини з роздруківки чи просто з екрану планшета перед собою, не розмінюючись на коментарі чи інтерпретації, відповідні повідомлення практично не супроводжуються відеорядом, чи хоча б демонстрацією фото із місця подій.

При цьому навіть за згаданих умов показник достовірності не 100%-вий. Пов’язано це з частим посиланням на неназваних експертів чи соціальні мережі.

Наприклад, у новині «Нагадую, до виборів залишилося всього шість днів» за 20 жовтня ведуча стверджує, що на Донбасі, на думку експертів, ОВК не працюють, а ДВК взагалі не розпочнуть своєї роботи, при цьому наголошуючи, що «ЦВК створило і запустило роботу 213 окружних комісій у всіх округах за винятком Криму».

Набагато гірше з дотриманням стандарту точності (0,67). В новинах майже щодня траплявся хоча б один сюжет, у якому журналісти не могли дійти спільної думки зі спікером, чи ведучою – скільки, де і як чого відбулось. Характерним виглядає сюжет «Тим часом Росія досі не відвела свої війська від українського кордону» за 21 жовтня. Протягом 38-секундного матеріалу ведуча Христина Купльовська двічі (!) вживає «нібито» і одного разу «начебто», а події, про які йде мова, відбуваються «на околицях Донеччини», що, вочевидь з точки зору Львова, є достатньо точною адресацією.

В іншому матеріалі про бойові дії та їх наслідки – «На сході України мирні жителі міста Попасна Луганської області» на початку сказано, що «в результаті обстрілу ГРАДами одна людина загинула, двоє поранені. Про це Тетяна Погукай, прес-секретар облуправління МВС повідомила у Фейсбуці». Пізніше спікер РНБО Андрій Лисенко в прямій мові говорить «Сьогодні в зоні АТО без жертв. Лише п’ятеро військових отримали поранення». Аналогічно - в сюжеті «Громадський рух "Чесно" оприлюднив результати щодо прозорості кандидатів у народні депутати за партійними списками» за 23 жовтня: ведуча говорить про 26 кандидатів, які оприлюднили свої декларації, а представниця «Чесно» – про 44.

Заслуговує на критику й дотримання новинарями каналу стандарту відокремлення фактів від коментарів (0,39 бала). Наприклад,  23 жовтня  в сюжеті «Активісти сьогодні оголосили топ-десятку кандидатів-мажоритарників» ведуча протягом ефіру спостерігає на екрані свого планшету сайт «Української правди», звідки, власне і зачитує дослівно «новину», у якій сказано: «Щоб наочно продемонструвати виборцям загребущі руки, які тягнуться до Верховної Ради, активісти провели театралізоване дійство» і всі бачать посилання на відео з дійством, саме дійство до ефіру так і не попадає. Не згадується і про жодного з 10 кандидатів. Глядачам ЛОДТРК з цього інформаційного приводу достатньо знати, що руки в них «загребущі», а дійство було «театралізоване».

Вимогам стандарту повноти інформації відповідають лише 44% проаналізованих новин ЛОДТРК. На думку експертів, причиною цього є спосіб подачі новин рубрики «офіційно», де сюжети про київських політиків, діяльність Кабміну та Верховної Ради подається у вигляді зачитування новин УНІАН. Про бекграунд, або якийсь аналіз наслідків події не йдеться в принципі. Подекуди відсутні навіть відповіді на ключові питання «Що? Де? Коли? Як?».

Поодинокі, але трапляються випадки, коли інформація в сюжеті відверто неповна, що ставить під сумнів як точність, так і достовірність. Так, в сюжеті «Нагадую, до виборів залишилося всього шість днів» і наступному за ним «Найбільшими проблемами вже в день самого голосування(…)» неназвані аналітики говорять узагальнено про Донбас у якому «неможливо провести вибори» та називають підготовку до виборів народних депутатів «незадовільною», не пояснюючи, в чому це виражено і як оцінювалось. Наступний коментар «очікуваних проблем на дільниці» без жодного посилання на автора також викликає більше питань, аніж дає інформації.

Найгірше журналісти ЛОДТРК забезпечили  відповідність своїх новин стандарту балансу думок – лише на 0,34 бала. Наприклад, в сюжеті «В результаті трагедії під Іловайськом загинуло біля тисячі осіб» за 20 жовтня наголошується, що «на думку голови комісії Андрія Сенченка, безпосередню відповідальність за трагедію під Іловайськом несе тодішній міністр оборони Гелетей». Ще двічі в сюжеті лунає «Андрій Сенченко впевнений» і «Андрій Сенченко вважає», але жодного разу не сказано, що вважає Гелетея винним хоча б один незалежний експерт.

Також балансу думок не забезпечено як в «паркетних» матеріалах та окремих новинах, які стосуються акцій протесту.

На каналі «ZIK» високими є показники достовірності, - критерію відповідають 40 сюжетів із 42 (95%), -  і точності (0, 93 бала). Вищі за середні показники стандартів оперативності та повноти (0, 67 бала).

Сюжетів, у яких  витриманий баланс думок -  65%. Найбільше ж порушень маємо за стандартом відокремлення фактів від коментарів, - цьому критерію відповідають  55% проаналізованих новин.

Утім, автори окремих новин схильні робити власні оцінки, підмінюючи собою експертів. Наприклад, в сюжеті за  20 жовтня «Продав голос – пішов під суд» журналіст Тетяна Кузьмінчук вважає, що «У європейських країнах рівень політичної культури значно вищий», а «довести злочин підкупу – непросто». Помилка автора полягає у тому, що вона самостійно робить такі оцінки не вкладаючи їх у вуста фахівців.

ЗАПОРІЖЖЯ

Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах запорізьких «ТВ-5» і обласного державного «Запоріжжя» у жовтні оцінено експертами досить високо, -  відповідно,  на 5,0 та 5, 2 бала із 6 можливих, - навіть попри засилля джинси на «ТВ-5». Як не парадоксально, але сюжети з ознаками замовності створені новинарями цього телеканалу чи не найбільш добротно.

Якщо розглядати рівень дотримання вимог фахових стандартів у розрізі каналів,  то «Запоріжжю» можна закинути проблеми із балансом думок у сюжетах. Попри загалом виважену позицію, журналісти не надто переймаються, аби в новинах були представлені точки зору усіх зацікавлених сторін. Зокрема, це стосується паркетних сюжетів, які висвітлюють тільки позицію центральної влади, а також очільників ОДА та запорізького мера О. Сіна. За цим стандартом показник каналу  становить 0, 71 бала.

Досить низьким є й показник повноти надання інформації, - 0, 66 бала. Загалом, автори новин дуже рідко забезпечують наявність у сюжетах бекграунду.

Цілком пристойно журналісти каналу забезпечують дотримання стандарту відокремлення фактів від коментарів, - 0, 88 бала.

Журналісти каналу забезпечили на 0,9 бала достовірність своїх сюжетів, чітко вказуючи джерела інформації,  і стовідсоткову оперативність новинного контенту.

Що ж стосується каналу «ТВ-5», то  при загалом високій якості підготовки сюжетів є серйозні зауваження до окремих новин, які виходять за межі інформаційної журналістики. Власне, йдеться про маніпуляції свідомістю глядачів, створення потрібної політичним патронам суспільної думки стосовно персоналій, явищ та процесів.

Зокрема,  замовні новини, спрямовані на дискредитацію кандидата в депутати Володимира Бандурова мають ознаки псевдобалансу думок і точок зору. Такі сюжети наповнені синхронами пересічних запоріжців про те, що депутати-корупціонери не мають морального права повторно балотуватися до ВР. У жодному з цих висловлювань пан Бандуров не згадується, однак ними «підшитий» сюжет, спрямований проти кандидата. Наприклад, як сюжеті за 23 жовтня «В парламент идут старые лица-коррупционеры (скандал с Бандуровым)».

Цілком знехтуваний критерій балансу думок і в сюжетах про блокування «Самообороною» і «Правим сектором»  підприємства «Запоріжсталь». За тиждень таких новин вийшло до десятка і в жодній з них не представлена точка зору пікетувальників. Натомість, вони представлені радикалами і маргіналами.

Стосовно точності і повноти інформації, то вони порушені у новинах, присвячених оприлюдненню результатів соціологічних досліджень, - «Результат последних опросов о прохождении партий» за 20 жовтня і «Социологи показали свои исследования перед выборами» за 22 жовтня. Було б досить того, що такі новини вийшли останнього тижня виборчої кампанії, то в них ще й не вказано місце і терміни проведених опитувань, параметри соціологічної вибірки.

 

Нагадаємо, що результати моніторингу засобів масової інформації також є оцінковими судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» за підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Всі висновки й точки зору, висловлені в усіх публікаціях моніторингу, можуть не збігатися з точкою зору USAID чи «Інтерньюз Нетворк». Методологію проведення моніторингу викладено тутМатеріали проекту читайте в рубриці «Моніторинг» сайту MediaSapiens.

comments powered by Disqus