Регіональні канали «лягли» під кандидатів у нардепи

Скрін-шот on-line.lg.ua

Особливістю вересневих новин регіональних каналів півдня і сходу України, включених до моніторингу, стало те, що попри початок активної фази парламентської кампанії джинси в половини телеканалів поменшало. Зокрема, це стосується одеських «Первого городского» та ОДТРК, а також каналу «Запоріжжя».

Втім, замовні сюжети були в усіх і стосувалися вони здебільшого промоції кандидатів у народні депутати, впливових політиків та їхнього оточення. Так, одеські телевізійники пропіарили «Українську перспективу» Олександра Вілкула. Дніпропетровські канали по кілька сюжетів присвятили кандидатам у депутати  міському голові Івану Куличенку, який балотується від «Блоку Петра Порошенка», бізнесмену і благодійнику Загіду Краснову та бютівцю Олексію Чеберді.

Запорізькі новинарі джинсували на користь нардепів Євгена Карташова та Олександра Дудки, розповідали про благодійність фундацій Олександра Вілкула і Ріната Ахметова, а також розмістили аж сім іміджевих сюжетів про «Запоріжсталь».

Канал «Донбас» неодноразово включав у новини багатохвилинні інтерв’ю з людьми, яких можна віднести до оточення Ріната Ахмєтова, — це Ганна Герман, Микола Левченко, Римма Філь та Олександр Лук’янченко; при цьому канал не забував піарити й самого Ріната Леонідовича як доброчинця.

Найменше джинси виявлено в новинах одеського «Первого городского» — 4%. Кількість новин з ознаками замовності в підсумкових випусках решти каналів коливалася від 14 до 18%.

В поле зору експертів також потрапили вересневі новини підконтрольного сепаратистам луганського телеканалу, котрий вони охрестили «Новоросією». Жодна з наявних методологій не дозволяє коректно оцінити якість пседоінформаційного телепродукту, який де-факто виконує функції антиукраїнської пропаганди. Луганщина, нехай частково й підконтрольна терористам, — українська земля. Тож «Телекритика» не могла залишити поза увагою те, що під виглядом новин намагаються «згодувати» нашим співгромадянам на сході, й пропонує результати аналізу в окремому розділі моніторингового звіту.

Моніторинг теленовин регіональних телекомпаній Одеси («Первый городской», ОДТРК), Дніпропетровська («11 канал», Дніпропертовська ОДТРК), Луганська («Новороссия»), Запоріжжя («ТВ5», «Запоріжжя») та Донецька(«Донбасс») за вересень 2014 року.

Методологія моніторингу новин на місцевих телеканалах аналогічна методології моніторингу новин на загальнонаціональних каналах. Її викладено тут.

Огляд матеріалів із ознаками політичного чи комерційного замовлення (джинси) у випусках новин

ОДЕСА, «Первый городской», ООДТРК

Матеріалів, визначених експертами як такі, що містять ознаки політичного замовлення, у вересні виявлено шість на обласному державному телебаченні і лише один на «Первом городском». Ще один матеріал ОДТРК має ознаки комерційного замовлення. Загалом показники джинси в моніторинговий період на одеському телебаченні такі: «Первый городской» — 4% (проти 10% у серпні), ООДТРК — 14% (19% у попередній моніторинговий період), зважений регіональний показник — 9%.

Особливістю матеріалів з ознаками політичної замовності в новинах одеського державного телебачення є їхній відвертий промоційний, ба навіть пропагандистський характер стосовно різних державних структур, а найбільше — силового блоку.

Так, сюжет за 15 вересня про візит школярів на навчальну базу спецпризначенців МВС майорить позитивними авторськими оцінками та безпідставно наголошує виключно на позитивних якостях міліціонера. Неназваний автор сюжету за кадром повідомляє «надзвичайно» необхідні для інформаційного повідомлення «факти»: «Зустрічав учнів особисто начальник спецпідрозділу», «програму підготували вельми цікаву і незабутню», двічі йдеться про те, що школярі «з великим інтересом слухали», про що їм розповідали міліціонери, та двічі використовується фраза про «відкриті двері».

Пропагандистська мета цього сюжету, на думку моніторів, розкривається й у синхроні начальника ГУМВС України в Одеській області Івана Катеринчука: «Тот негатив, который льётся сегодня на сотрудников милиции, я думаю, у них (дітей. — Ред.) уже развеялся, видя то, что мы показали им».

На «Первом городском» до матеріалів, які мають ознаки політичного замовлення, віднесене повідомлення за 16 вересня «Несмотря на принятие закона об особом статусе Донбасса(…)». В сюжеті йдеться про те, що на сході України тривають обстріли та збройні зіткнення, убивства та поранення українських солдат. На цьому тлі згадується про гуманітарну допомогу фонду «Українська перспектива», з акцентом на логотипі організації у відеоряді:

«Раненые солдаты и офицеры находятся в госпиталях по всей стране, больше всего — в Днепропетровске. Фонд “Украинская перспектива” передал местному ожоговому центру партию дорогостоящих антибиотиков, жизненно необходимых для лечения тяжелых пациентов», — йдеться у повідомленні. При цьому автор БЗ не згадує про іншу гуманітарну допомогу, яка надається шпиталям, не уточнює суми, на яку фондом придбано ліки (хоча може виявитися, що на ліки фонд Вілкула витратив менше, ніж на рекламу своєї благодійності). Не йдеться й про те, чим актуальна для Одеси передача ліків до опікового центру в Дніпропетровську.

Водночас, низку сюжетів, присвячених виборчому процесу, експерти не віднесли до матеріалів, що мають ознаки політичного замовлення, проте хотіли би наголосити на низькій якості дотримання в цих новинах стандартів.

Зокрема, сюжет Валерії Наумової від 17 вересня «Киевский и Приморский районы станут горячими точками» не відповідає критерію балансу думок, через що може сприйматися як такий, що представляє інтереси тих чи інших кандидатів. Експерти підкреслюють, що не вважають це зумисним підіграванням окремим кандидатам, проте хотіли би звернути увагу журналістів на порушення фахових стандартів.

Скажімо, в сюжеті йдеться про балотування в парламент за одеськими округами «багатьох відомих політиків». Авторка сюжету наголошує, ніби антирейтинг регіонала Сергія Ківалова на початок вересня становив 50%, але не вказує, за чиїми даними, й додає: «Но шансы у политика все же есть», — таким чином порушуючи критерії відокремлення фактів від оцінок та достовірності. Наприкінці сюжету авторка також виділяє окремих кандидатів зазначаючи: «В ряде округов, по оценкам социологов, уже лидируют отдельные кандидаты: Александр Пресман, Антон Киссе и Иван Фурсин — все бывшие регионалы».

Обрання авторкоюлише трьох із 11 одеських округів виглядає спробою виділити колишніх регіоналів, наголосивши на їхніх шансах на перемогу. Якби авторка звернула увагу на шанси на перемогу кандидатів від інших політичних сил або ж зазначила, на якому з округів «за даними соціологів» мають шанси на перемогу кандидати інших партій, матеріал не виглядав би настільки упередженим.

ДНІПРОПЕТРОВСЬК, «11 канал», ОДТРК

У моніторинговий період експерти зафіксували у випусках новин дніпропетровських «11-го каналу» та ОДТРК 15 сюжетів, які мають ознаки замовності, що склали зважений регіональний показник джинси на рівні 15% (проти 10% у серпні). Збільшили кількість замовних матеріалів обидва канали: «11 канал» з 12 до 16%, обласне державне телебачення — з 7% до 15%.

Зокрема, на «11-му каналі» монітори зафіксували 7 матеріалів, що мають ознаки політичної замовності, та 1 сюжет з ознаками комерційної замовності.

Протягом тижня канал піарив мера Дніпропетровська Івана Куличенка, бізнесмена і благодійника Загіда Краснова та місцевого соратника Тимошекно Олексія Чеберду, котрі балотуються в народні депутати.

Так, 1 вересня редакція випустила в ефір сюжет «З початку навчального року студентів Придніпровської академії», який сприяв промоції кандидата в нардепи — мера обласного центру Івана Куличенка, який балотується від «Блоку Петра Порошенка». Настрій матеріалу, що має ознаки політичної замовності, задав ведучий у студії:

«З початку навчального року студентів Придніпровської академії будівництва вранці привітав мер Дніпропетровська — колишній студент вишу».

В сюжеті журналіст каже: «Привітав студентів і колишній випускник академії мер міста Іван Куличенко. Він побажав молоді будувати місто таким, як вони його бачать. А також брати активну участь не тільки у навчальному процесі, а й у творчому житті. І ще — шукати собі пару».

А ось украй змістовний синхрон чиновника: «Познайомитися, поцілуватися. Я скажу, що не забувайте про це. У будівельному завжди було6 найгарніші дівчата, найсміливіші хлопці. Тут можна знайти собі дружину. Я собі знайшов дружину і радий».

Першого вересня на 11-му вийшов і сюжет Олесі Хмари «Замість чорно-білих звичайних форм» про те, як кандидат у народні депутати, керівник Дніпропетровської міської організації ВО «Батьківщина» Олексій Чеберда подарував дитячому садочку комп’ютери.

«На думку одного із гостей свята Олексія Чеберди, сьогодні Україна знаходиться на початку формування нової держави. І сфера освіти має зазнати кардинальних змін аби не повторювати помилок митнулого», — каже автор сюжету в закадровому тексті.

Синхрон політика: «Я не хотів, щоб ці діти пройшли через те пекло, через яке пройшли ми: хабарі, висока плата за навчання, зарплати низькі, робочі місця скорочуються. Тому молодь повинна йти до влади, проводити люстрацію, боротися з корупцією і змінювати клімат, в якому ми живемо».

Власне, впродовж тижня пану Чеберді канал присвятив аж три новини, причому всі одного автора. Третього вересня канал продемонстрував сюжет «Багато років жителі Самарського району просили(…)», в якому йдеться про освітлення доріг. Зокрема, журналіст доводить до громади, що «Олексій Чеберда вважає, що подібні ініціативи важливі. Вони забезпечать комфортне життя для городян» і «Чеберда зазначив, що відновлення країни також починається зі світла у районах та безпечних доріг». А сам кандидат у депутати в сюжетів каже: «Когда я возглавлял партийную организацию города Днепропетровска Батькивщину, ко мне приехали жители Рыбальска. Насколько возмущены и тривожны — было это связанно с проходными местами на проезжей части, с мостиками, пешехолдными переходами. Было принято решение партийной организацией установить ограждения. В течении 10 дней просьба была удовлетворена. Безразличным здесь не можно быть».

4 вересня виходить матеріал «Україна готується до зими», в якому журналіст каже, що «на думку голови дніпропетровського облорганізації “Батьківщина” Олексія Чеберди, у такій ситуації для України існує реальний варіант подолання кризи. Чеберда є керівником групи співробітництва з ЄС у питаннях енергетичної незалежності України, а також багато років очолював газовидобувну компанію. Тож йому як нікому відомі усі нюанси питання».

«Важливим етапом у розвитку власної енергетичної промисловості є оновлення влади та залучення тих кадрів, які будуть зацікавлені у розбудові країни. В тому числі енергетичної, впевнений Олексій Чеберда», — автор тонко натякає, що Чеберда може бути тим оновленням у владі, що врятує країну.

Іще одним «улюбленцем» каналу є кандидат у депутати Загід Краснов: упродовж тижня і йому було присвячено три джинсових сюжети, — два авторства Артема Кулі, один — Ірини Каплоцько.

«Всеукраїнська організація “Громадська сила” на чолі з її лідером Загідом Красновим(…)» (2 вересня), текст журналіста: «Організація “Громадська сила” на чолі лідера Загіда Краснова допомогла і у цьому. Тепер у солдат є вдосталь необхідної техніки»; «Краснов поспілкувався з військовослужбовцями та подякував їм за мужність. Він особисто пересвідчився, чи не бракує солдатам провізії та амуніції. Лідер організації “Громадська сила” запевнив, що у разі необхідності готовий допомогти»; «Оскільки одяг розрахований тільки на один рік, проблема амуніції стала гостро. Дізнавшись про це політик та меценат Загід Краснов не залишився осторонь та підтримав наших військових».

Загалом, у сюжеті журналістом чотири рази згадується Загід Краснов та «Громадська сила». Окрім цього, в одному з синхронів військовий дякує безпосередньо Краснову.

«“Громадська сила” доводить» (3 вересня), цитати закадрового тексту: «Громадська сила» не вперше відвідує цей двір. Люди щиро дякують за зроблені справи»; «Справи робляться не лише завдяки звернень жителів будинків, а й після наполегливих прохань “Громадської сили”»; «Це не просто зустріч, каже Краснов, це спроба зсунути з мертвої точки ініціативи жителів». Сам сюжет побудовано на синхронах місцевих жителів та чотирьох(!) синхронах Краснова.

А в сюжеті «Всеукраїнська організація “Громадська сила”» (4 вересня) йдеться про допомогу Загіда Краснова переселенцям у пошуку житла. Автор згадав кандидата в депутати 5 разів, одне зі згадувань таке: «Політик та меценат Загід Краснов, який з початку АТО надає допомогу вимушеним переселенцям, відреагував миттєво».

В новинах Дніпропетровської ОДТРК пана Краснова теж піарили тричі. 2 вересня редактори випустили сюжет «Вони забезпечують бійців» (автор: Руслана Козиряцька). «Руку допомоги простяг меценат Загід Краснов,  — закадрова підводка до синхрону кандидата у нардепи. «Бойові дії проходять у 200 кілометрах від Дніпропетровська. Щоб не допустити можливих диверсій та терактів, частина повинна бути повністю укомплектована. Тому з цією допомогою ми сьогодні приїхали», — синхрон Краснова.

І знову журналістське: «Загід Краснов особисто поспілкувався та подякував за відданість» та «Саме небайдужість, впевнений політик, допоможе пережити складні часи».

Третього вересня в новинах виходить «комунальний» сюжет «Тепер не страшно», у якому знову згадують Загіда Краснова (автор Анастасія Плющова): «І от нарешті проблему вирішено. А все після того, як звернулися по допомогу Загіда Краснова» — каже ведучий у студії. Закадрові слова автора матеріалу вторять йому: «Люди висловлювали слова подяки й жалілися на чисельні комунальін проблеми та просили поради»; «Незважаючи на те, що Загід Краснов ані чиновник, ані депутат, люди мають велику довіру і надію на нього».

А 4 вересня Загід Краснов у сюжеті Алевтини Варави «Тепер у Затишній оселі», де розповідається, як кандидат у депутати забезпечує житлом переселенців.

Окрім того, обласне державне телебачення просувало інтереси мера Дніпропетровська Івана Куличенка та представників облдержадміністрації. Так, 1 вересня редактори випустили в ефір «сюжет-солянку» про День знань із різних навчальних закладів, де побували обласні чиновники (автори: Анастасія Плющова, Авлевтина Варава, Валерія Іванова та Валерія Мінаєва). У ньому фігурують першого заступника голови ОДА Анатолій Крупський, голова облради Євгена Удод та мер Дніпропетровська Іван Куліченко.

Цього ж дня в ефір вийшов паркетний матеріал зі студії «Нотаріуси святкують», в якому ведучий каже: «Сьогодні щирі слова вдячності та побажання успіху нотаріуси Дніпропетровська приймали від першого заступника губернатора». У матеріалі є синхрон Анатолія Крупського, першого заступника голови ОДА, проте немає коментаря жодного з винуватців урочистостей.

Третього вересня в новинах обласного державного телебачення виходить сюжет «Люстрація» (автор Руслана Козиряцька). Йдеться про сесію Дніпропетровської міськради, події з якої було подано однобоко, без думки членів Партії регіонів — перших претендентів на люстрацію. Натомість у матеріалі є три синхрони мера Івана Куличенка та два — депутата Максима Курячого (обидва балотуються до ВР від «Блоку Петра Порошенка»).

Ознаки комерційної замовності притаманні сюжету «11-го каналу» за 4 вересня «Не тільки матеріально, а й морально» (авторка Ольга Соколовська) про компанію «Інтерпайп». Упродовж трансляції новини назва компанії згадувалася чотири рази, а напис «Інтерпайп» у відео з'являвся щонайменше 6 разів (без урахування титрів на синхронах).

ЗАПОРІЖЖЯ, «ТВ 5», «Запоріжжя»

Зі 129 проаналізованих сюжетів запорізьких телекомпаній загалом ознаки замовності виявлено у 21; у тому числі в новинах ТРК «Запоріжжя» — 7, у ТВ-5 — 14 (по 7 політичної та комерційної джинси). Відповідно, у відсотках в новинному контенті ТРК «Запоріжжя» зафіксовано 14% джинси (проти 23% у серпні), у ТВ-5 — 18% (11% у попередній моніторинговий період).

Частина політично замовних сюжетів стосується висвітлення діяльності політиків та народних депутатів-мажоритарників у своїх округах. Такі новини присмачено подяками від керівництва закладів чи населених пунктів за надану допомогу.

Зокрема, до цієї категорії можна віднести три сюжети ТВ-5: «Жители с. Терсянка Новониколаевского района на уроке Мира написали письмо россиянам» (діти передали листи-звернення через нардепа Євгена Карташова) та «Ко Дню физкультуры нардеп О. Дудка в Гуляйполе вручил компьютеры в школу и отремонтировал палату для матери и новорожденного в больнице» за 15 вересня і «Фонд О. Вилкула передал средства в Ожоговый центр в Днепропетровске» за 16 вересня.

Як і в серпні, так і у вересні на ТВ-5 виключно у позитивному ключі згадується підприємство «Запоріжсталь». Підприємство рекламується крізь призму соціальних ініціатив. Експерти нарахували в ефірі каналу аж сім таких сюжетів.

«В городском ботаническом саду открыли детскую площадку»(15 вересня):

«М. Малеванова, заведующая методотделом Запорожского ботанического сада: — Такая идея у нас была уже давно, очень хотелось, чтобы у деток была такая площадка, чтобы можно было выйти в парк, где-то поиграть. Потому что, как стало слоганом нашего проекта, жить учатся игра. Когда мы узнали о проекте “Запорожсталь”, всем коллективом приняли максимум усилий».

«Соревнования по спортивному туризму работников комбината “Запорожсталь”» (15 вересня):

«Ведуча: Развитие массового спорта и физической культуры — одно из приоритетных направлений в работе комбината “Запорожсталь”».

Шістнадцятого вересня вийшли два сюжети з промо «Запоріжсталі», — «Помощь в реконструкции военного госпиталя» та «Пенитенциарные учреждения региона готовятся к зиме». Наступного дня глядачеві показали сюжет «Веселое самая спортивная школа области» (Александр Пшеничный, директор Благотворительного фонда «Социальные программы «Запорожсталь»: «Пусть благодаря этой площадке у нас появятся новые олимпийцы, новые спортсмены, и наша нация будет сильной»). 18 вересня в новинах каналу йшлося про те, що завдяки підприємству «в Коммунарском районе появилась новая площадка для тренировок», а 19-го — що «в областной филармонии прошло сразу три благотворительных мероприятия для солдат, пострадавших в АТО», у якому згадується про матеріальний вклад комбінату «Запоріжсталь».

Два джинсових сюжети, відповідно, за 18 та 19 вересня розповідали про благодійність Ріната Ахметова, «Жители Донецка получают помощь от гуманитарных рейсов Рината Ахметова» та «Из Днепропетровска в Мариуполь отправился гуманитарный груз Фонда Рината Ахметова».

Двічі на каналі ТВ-5 було показано сюжет про кандидата в народні депутати, якого висунуло підприємство: 18 вересня — «Запорожский железорудный комбинат выдвинул своего кандидата в нардепы», 19 вересня — «Кандидат в народные депутаты председатель профкома Запорожского железорудного комбината пообщался с коллективом предприятия ОАО “Запорожсталь”».

Що ж стосується каналу «Запоріжжя», то в його новинах експерти зафіксували «паркетні» матеріали, де в центрі уваги запорізький міський голова Олександр Сін, бердянський міський голова Олексій Бакай та голова Запорізької ОДА Валерій Баранов.

Зокрема, таким був сюжет каналу за 15 вересня «У Запоріжжі відбулась легкоатлетична дискотека», де фігурують посадовці Олександр Сін та Раїса Чухрай. Або ж новина за 19 вересня «Нарада у голови ОДА В. Баранова»:

«Ведуча: в Запорізькій області дві біди: біженці та дороги. Якщо на першу гроші знаходяться важкувато, то другою просто не хочуть займатися. Під час селекторної наради губернатор намагався з’ясувати причини такої безвідповідальності.

Кор. К. Базаркіна: (…). Посадовці нарікають на безвідповідальне відношення керівників інших територій. Мелітопольський, Розівський, Великобілозерський та ще досить значний перелік районів. Не використавши отримане нині фінансування, район позбудеться і колишніх субвенцій, при цьому позбавивши городян нарешті такого жаданого без’ямкового проїзду.

Елла Слепян, директор Департаменту економічного розвитку та торгівлі ОДА: Если субвенция не будет предусмотрена на будущий год, то остатки 31 декабря будут перечислены в Госбюджет. И на следующий год они нам в местных бюджетах не перейдут. У нас 6, почти 7 миллионов гривен остатков прошлого года и не освоено этого года. В первую очередь я прошу осваивать субвенцию, чтобы у нас ее потом не забрали и не вернули в бюджет.

Кор.: Окремо торкнулися і теми переселенців. Курортні установи вимагають компенсації, а керівники районів не поспішають надавати відповідну документацію для погашення заборгованості.

Сергій Медвідь, директор Департаменту фінансів: Якщо їх простили, їх не вимагають ті установи, які поселили людей, то зробимо перерозподіл. Якщо це створює напругу, ми розуміємо, що люди залишаться на зиму. Ми ж не знаємо кількість переселенців, збільшиться кількість чи зменшиться. Тому якщо ми будемо затримувати кошти, куди ми будемо потім людей розміщувати?

Кор.: І наостанок посадовці торкнулися теми військових. Журналістів вже до обговорення не запросили. Всі таємниці залишилися за цими дверима».

Ще один класичний приклад «паркету» — сюжет за 15 вересня «Олексій Бакай опікується батальйоном Нацгвардії, що дислокується у Бердянську»:

«Ведуча: У батальйоні Нацгвардії, який дислокується у Бердянську, оприлюднили інформацію про свого прапорщика Сергія Іщенка. Він тиждень добирався із зони АТО, рятував життя та на собі виносив поранених бійців разом з іншими українськими бійцями розгромив колону терористів на Сході.

Кор Г.Кузьмов.: Батальйон Нацгвардії, захищаючи мир і територіальну цілісність країни, залишається тим об’єктом, до якого прикута увага з боку влади і бердянців, особливо підлітків. Якщо перші взаємодіють за батальйоном у плані вирішення різних проблем, то інших цікавить озброєння.

На огляд виставили військове спорядження. Міський голова Олексій Бакай відзначив бійців батальйону подяками та медалями. Окремі бійці батальйону, наприклад, як Сергій Іщенко, вже стали зразком батальйону для наслідування.

Роман Омельченко, командир батальйону в/ч №3033: Сергій Іщенко перебував в зоні АТО, безпосередньо приймав участь у розгромі великої колони терористів. Також на собі безпосередньо переносив офіцера, тривалий час надавав допомогу, і протягом тижня самостійно добирався до Бердянська.

Кор.: Як розповів міський голова Олексій Бакай, у Києві, звідки він повернувся, вирішувалося питання, зокрема, водогону. Місту потрібні фільтри для очищення води, в т.ч., бердівської. Необхідне устаткування в країні є. Його планували використати в Луганській області. Однак постачання до зони АТО призупинили.

Олексій Бакай, Бердянський міський голова: Такое оборудование зашло на Украину прошло мытный контроль, и я хотел, в том числе и город Бердянск, как миський голова хотел поучаствовать и все необходимое сделать для того, чтобы оно попало нам.

Кор.: Такі мирні питання можна вирішувати лише тоді, коли закриті оборонні, — додав Олексій Бакай. Він відвідав кілька блокпостів, які утворюють навколо Бердянська охоронну смугу. Міський голова і тут відзначив українських бійців за сумлінне несення служби і охорону Бердянська.

Денис Шлега, командир в/ч № 3854: На сегодняшний день бытове условия у всех солдат и полностью солдаты всем обеспечены, вопросы все закрыты. Организовано в полном объеме все тыловые и военные вопросы. При помощи взаимодействия воинских структур подразделения и власти, в частности мера города».

ДОНЕЦЬК, «Донбас»

Кількість новин із ознаками порушення журналістських стандартів, що може свідчити про їхній замовний характер, на телеканалі «Донбас» у моніторинговий період зросла майже наполовину: якщо в червні джинси на каналі було 10%, то у вересні — вже 16%, або 9 із 58 проаналізованих сюжетів.

У вересні на роботу та контент виробників телевізійного продукту в Донецьку продовжувала впливати військово-політична ситуація в регіоні, пов’язана з веденням бойових дій на території Донецької та Луганської областей. Зокрема, телеканал «Донбас» змушений був припинити вихід телевізійного сигналу в ефір та кабельні мережі та перейти до мовлення в інтернеті, широко використовувати аматорське відео та навіть зйомки одіозних ресурсів на кшталт ANNA news.

Знову сталися зміни в термінології стосовно визначення осіб, які окупували частину двох областей. Нагадаємо, ще у травні комбатанти, які воюють з українською армією та підрозділами МВС, називались «активистами ДНР», «ополченцами», «повстанцами», «зелеными человечками», а в червні вони перетворились на «боевиков самопровозглашенных республик», «наемников» та «ополченцев». У вересні керівництво новинного блоку каналу визначилося з термінами, залишивши визначення «боевики», «ополченцы», додавши до них «кавказцы» та «российские военные».

Натомість бійців Збройних сил України та Нацгвардії «узагальнюють» термінами «украинские силовики» та «украинские военые».

Ще однією особливістю особливих умов роботи журналістів «Донбасу» стали включення у новини багатохвилинних інтерв’ю з людьми, яких можна віднести до оточення Ріната Ахметова: це Ганна Герман, Микола Левченко, Римма Філь та Олександр Лук’янченко. При цьому в кожному випуску новин у моніторинговий період до 5 хвилин ефірного часу відводилося під висвітлення діяльності та планів благодійних фондів, створених Ахметовим.

Парадокс ситуації з оцінкою таких сюжетів полягає в тому, що, з одного боку, в них висвітлюється гуманітарна діяльність благодійних фондів, що належать Рінату Ахметову. З іншого боку, зазвичай новина про гуманітарну допомогу хворим дітям, біженцям та особам, що перебувають у зоні бойових дій, є суспільно значущою. Але нав’язливе щоденне інформування саме про цю допомогу та замовчування численних фактів інших гуманітарних акцій, про які розповідають інші ЗМІ, дає можливість вважати саме ці матеріали замовними.

Дотримання професійних стандартів

ОДЕСА, «Первый городской», ОДТРК

На думку експертів, дотримання одеськими каналами стандартів інформаційної журналістики в моніторинговий період не було сильним боком редакцій новин «Первого городского» та Одеської ОДТРК. Монітори оцінили відповідність запропонованого глядачеві контенту шести базовим фаховим критеріям на 3,48 і 3,7 бала із шести можливих відповідно.

 

Жоден випуск новин на обох каналах не обійшовся без згадки про бойові дії на сході, центральну владу, її успіхи та невдачі, а також оцінки міжнародних перспектив України. Пояснення останнього — саме впродовж моніторингового тижня відбулася ратифікація угоди України з ЄС про асоціацію. Висвітлення центральних інформаційних тем в цілому було виваженим, але були й винятки.

Так, у новинах «Первого городского» дуже відчувається власне ставлення журналістів до закону про особливий статус Донбасу.

«Эксперты говорят: по сути это означает, что боевики, захватившие населенные пункты получат над ними контроль на официальном уровне. Фактически парламент собственноручно создал эдакое новое Приднестровье. Но ПНР подконтрольно Кремлю и заивист от российских денег. А свое Приднестровье Украина будет спонсировать сама», — йдеться у БЗ за 16 вересня.

Напередодні 15 вересня у матеріалі Вадима Шпаченка про сто днів Петра Порошенка на посаді Президента анонсується, що наступного дня Рада голосуватиме за президентський закон про особливий статус Донбасу. І тут також відчувається ставлення журналіста до такого кроку. «Президенту прощали многие оплошности. В условиях войны страной ещё никто не руководил. Но в мирное время люди могут стать болем требовательными», — йдеться у закадровому тексті.

Таким чином, у відповідних матеріалах телеканалу порушено стандарти достовірності — є посилання на невідомих експертів без оприлюднення оригінальних коментарів цих фахівців, що допомогло б розібратися у неоднозначній і складній ситуації зі статусом східних територій.

Водночас на Одеському державному телебаченні в першому БЗ за 18 вересня про результати візиту Порошенка до США у дикторському тексті вживається фраза: «Президент США продовжить закликати українського колегу до дипломатичного врегулювання конфлікту зі східними ополченцями». При цьому в безпосередній цитаті американський дипломат називає противників української армії «проросійськими сепаратистами». Відповідно, в матеріалі зумисно чи ні використовуються поняття, властиві російській пропаганді.

Загалом, слід відзначити достатньо високі показники стандарту достовірності представлення інформації на обох телеканалах (ОДТРК — 98%, «Первый городской» — 86%) і точності подачі інформації (ОДТРК — 82%, «Первый городской» — 70%).

Втім, за останнім показником у «Первого городского» помітний спад порівняно з попередніми періодами. Прикрим прикладом може слугувати новина «В Одессе появятся две новые аллеи», під час перегляду якої стає зрозуміло, що насправді алеї ніде не з’являться, їх буде лише перейменовано і реконструйовано. Але як саме і за які гроші — інформація також відсутня.

Не краще з точки зору дотримання стандарту точності виглядає й новина ОДТРК про похорон учасника АТО Віталія Шума від 17 вересня, де на табличці вказано дату смерті 26.07, а ведучий називає «16 липня».

Дотримання вимог стандарту достовірності традиційно високі для обох каналів, але якщо для ОДТРК це досягається посиланням на офіційні джерела в більшості матеріалів, то для «Первого городского» — безпосередньою участю у висвітлюваних подіях. Утім, наявність оціночних суджень і нехтування балансом думок значно погіршують загальні показники роботи журналістів.

Експерти також о відзначають низькі показники дотримання стандартів відокремлення фактів від коментарів та балансу думок, хоча вони й вищі, ніж у попередні місяці.

Зокрема, стандарт дотримання балансу думок є традиційно низьким на Одеському державному. Яскравим прикладом, коли порушення цього стандарту впливає на якість та точність інформації, є БЗ від 15 вересня «Одеські бомбосховища готові прийняти до себе 100% населення». Повідомлення містить виключно позицію в. о. голови обласного управління надзвичайних ситуацій, який звітує про успіхи влади в готовності до екстрених подій. Для порівняння, на «Первом городском» вийшов сюжет на відповідну тему від 19 жовтня під назвою «Устроили показуху». В матеріалі міститься забагато авторських оцінок местные жители негодуют», «ситуация неутешительная», «прятаться негде»), проте стандарт балансу думок дотримано зразково. Попри те, що чиновник заявляв про повну готовність бомбосховищ, що як факт переказали на державному телеканалі, журналіст Першого Юрій Гальченко вирушив самостійно перевірити, наскільки це відповідає дійсності, й про результати дослідження розповідає в репортажі.

Кричущим прикладом порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів є сюжет на «Першвом городском» від 19 вересня «Отпустили убийцу». Сюжет упереджено негативно розповідає про судове розслідування дорожньої аварії, що сталася в Одесі 5 липня. Автор сюжету Катерина Лапицька підкреслює, що «дело ведет молодая судья, которую связывают с несколькими скандалами». Проте найбільш дивним у цьому сюжеті є те, що він містить такі самі синхрони, як і сюжет від 11 серпня на «Первом городском» про стан розслідування аварії. Через те, що коментарі свідка у справі та матері потерпілого — місячної давності, сюжет розцінюється як такий, що не дотримується стандартів оперативності.

ДНІПРОПЕТРОВСЬК, «11 канал», ОДТРК

Журналісти «11-го каналу» та Дніпропетровської ОДТРК забезпечили дотримання фахових стандартів у новинах на високому рівні: зважений регіональний показник склав 5,24 із 6 можливих балів. В ОДТРК — 5,17 бала, в «11-го каналу» — 5,32.

Найкраще в моніторинговий період дніпропетровські телевізійники дотримувалися стандартів оперативності — в обох каналів по одному балу, й точності подання інформації — по 0,98 бала. Близькі до них показники дотримання стандарту достовірності та повноти подання інформації, — відповідно 0,83 та 0,88 бала.

Зауваження викликають дотримання в новинах стандартів відокремлення фактів від коментарів (ОДТРК — 0,67 бала, в «11-го каналу» — 0,8) та баланс думок, — відповідно 0,73 та 0,82 бала. Втім, це перевищує результати багатьох регіональних каналів.

Експерти зауважують тяжіння авторів новин «11-го каналу» до вживання порівнянь та означень, які почасти є власною думкою журналіста, зокрема, на кшталт «цьогорічний перший дзвоник у Дніпропетровську ймовірно найпатріотичніше», «було ніде яблуку впасти», «їхній мужності та стійкості заздрять найсміливіші чоловіки» тощо.

Притаманні такі порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів й новинарям ОДТРК, — монітори зафіксували сім таких сюжетів.

Що стосується порушення стандарту достовірності, то експерти звернули увагу на сюжет дніпропетровського обласного телебачення «Зі всіма почестями Дніпропетровськ попрощався(…)». Його автор каже про військового, з яким прощалося місто: «За офіційною версією, генерал-майор помер від тяжкої хвороби. Проте існує неофіційна версія — смертельне поранення з вогнепальної зброї. Та підтвердити або спростувати версію журналістам так і не вдалося». Залишається незрозумілим, звідки журналісти взяли цю інформацію.

У новинах каналу експерти помітили й приклад прикрого порушення стандарту точності в сюжеті «Спасибі, що живі». Журналіст каже: «Добровільно охороняли блокпости у зоні проведення АТО, зокрема у Харківській області». Проте Харківщина не входить до зони АТО.

ЗАПОРІЖЖЯ, ТВ-5, «Запоріжжя»

Середні бали запорізьких телеканалів, зведені за результатами оцінки шести критеріїв дотримання журналістських стандартів, досить високі: ТРК «Запоріжжя» — 5,08, ТРК «ТВ-5» — 5,36 (при максимумі 6 балів).

Обидва запорізькі канали продемонстрували досить високі показники дотримання стандарту балансу думок і поглядів, — ТРК «Запоріжжя» — 0,75 бала, ТВ-5 — 0,79 бала. Втім, в окремих сюжетах автори новин дали можливість висловитися лише одній стороні конфлікту. Наприклад, як у сюжеті каналу «Запоріжжя» за 19 вересня «Бердянські портовики готові охороняти підприємство від колишнього начальника»:

«Ведуча: Бердянські портовики готові охороняти рідне підприємство від колишнього начальника. З самого ранку біля адміністрації порту зібралися кілька десятків працівників, які перекрили вхід до будівлі. Власне, запускали та випускали всіх, крім екс-господаря.

Кор. В. Коваленко: Вчора в колективі поширилася інформація, що у Костянтина Карнауха закінчився лікарняний і він вирішив повернутися на роботу. Реакції довго чекати не довелося: зранку найбільш активні співробітники зібралися біля дверей адміністрації з метою не допустити появи Костянтина Карнауха на підприємстві. Запевняють: якщо знадобиться, за лічені хвилини «підтягнеться» чи не весь колектив порту.

Працівник: Все, собравшиеся здесь, против того, чтобы этот человек возглавлял наше предприятие. Мы хотим работать в нормальном русле, как сейчас работаем, перерабатывать грузи и получать нормальную достойную зарплату, которая сейчас начинает платиться, выплачивается своевременно, с премиями.

Працівник №2: При Карнаухе не было работы, мы ходили в долгах все время. Четырехдневка за свой счет, ну что это такое?

Працівник № 3: Это актив. Если надо, практически весь порт выйдет.

Кор.: За нашою інформацією, нинішній в.о. начальника порту Микола Ільїн зараз перебуває у відрядженні в Києві. Про його реакцію на події, що відбуваються на підприємстві, нам поки що дізнатися не вдалось».

Показники стандарту достовірності та оперативності в каналів, включених до моніторингу, також високі. За достовірністю ТРК «Запоріжжя» набрала 0,90 бала, ТВ-5 — 0,94. Усі новини «Запоріжжя» експерти визнали оперативними (1 бал), у ТВ-5 — 0,99. Ця невелика різниця спричинена одним сюжетом: ТВ-5 показав сюжет «Первого заместителя одного из замглав РГА поймали на взятке», який вийшов на день пізніше, аніж у новинах «Запоріжжя». Він «програв» в оперативності, але був більш розгорнутим, актуальним, містив більше синхронів.

За стандартом точності в ТРК «Запоріжжя» — 0,80, ТВ-5 — 0,86. Найчастіше в сюжетах, де порушено стандарт точності, використовуються фрази на кшталт «на засіданні обговорили ряд важливих питань», «за словами експертів», «повідомляють у міській раді» і тощо.

Слід зазначити, що обидва канали часто пропонують глядачеві сюжети з великим інформаційним навантаженням, об’єднуючи кілька тем в одну.

ДОНЕЦЬК, «Донбасс»

Показник дотримання професійних стандартів інформаційної журналістики в ефірі каналу «Донбас» у вересні порівняно з попереднім моніторинговим періодом зріс майже на бал і становить 3,93 із шести можливих.

Експерти зауважують, що випуски новин каналу давали глядачам деякі відповіді на запитання про те, що сталося протягом доби в регіоні, але не забезпечували відображення повної картини, не пояснювали причин усього, що відбувається. Зокрема, лише половині сюжетів притаманний баланс думок та якийсь натяк на бекґраунд.

Натомість сюжети досить часто насичені коментарями, з яких неможливо зрозуміти обставини подій, скажімо, хто саме здійснював обстріли, які призвели до руйнувань та людських жертв. Інформація найчастіше подається знеособлено: населенні пункти «обстреляны», обстрілами невідомо кого «разрушены» та «выбиты». Таким чином, шляхом таких недомовок створюється враження спільної, розмитої відповідальності сторін конфлікту.

Разом із тим, монітори відзначають деяке покращення дотримання авторами новин фахових стандартів. Зокрема, показник оперативності зріс до 0,71 бала проти 0,67 у попередній моніторинговий період, повноти представлених фактів — 0,45 у вересні проти 0,3 у червні.

Наполовину менше сюжетів мали порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів — 0,72 (проти 0,52), суттєво зріс показник стандарту точності — до 0,66 бала з 0,39 у червні.

Також значно зросли показники балансу думок — 0,5 проти 0,37 у червні, та показник достовірності  — 0,9 бала у вересні проти 0,69 у червні.

Загалом, результати моніторингу свідчать про те, що колектив каналу «Донбас» в умовах накопичуваного психологічного і фізичного тиску, погроз життю та здоров’ю знімальних груп, дефіциту часу, логістичних і технічних проблем, пов’язаних із бойовими діями на території двох областей та переносом виробництва до Києва, підняв вимоги стосовно дотримання професійних стандартів у медіа.

Луганська «Новороссия»: сепаратистське мовлення поза стандартами

Якщо аналізувати «новини» підконтрольної терористичній «ЛНР» луганської «Новороссии» відповідно до загальної методології, то канал став би лідером джинсового антирейтингу серед телевізій, включених до моніторингу, з 33% замовних матеріалів. Їх можна було б розглядати як політичну джинсу через крайній ступінь заангажованості журналістів. Але насправді автори сюжетів перетворили їх на відверту антиукраїнську пропаганду, — кожний третій переконував мешканців підконтрольної терористам території, що винуватцями всіх їхніх проблем є українська влада, українське військо та міфічні «бандерівці».

Зрозуміло, коли виконується таке завдання, про дотримання стандартів інформаційної журналістики не йдеться. Втім, якщо спробувати визначити якість «новороссийских» новин у цифрах, то навіть за найпоблажливішої експертної оцінки вони не витримують жодної критики. Адже «Новороссии» належить і найгірший показник дотримання стандартів інформаційної журналістики, — 2,19 бала із шести можливих. Це з урахуванням «професійних досягнень» редакції новин, яка продукувала й загалом нейтральні сюжети. Найбільше ж порушень стосується дотримання стандарту балансу думок, — його експерти оцінили лише на 0,03 з максимально можливого 1 бала. Це означає абсолютну безальтернативність позицій, представлених журналістами каналу в новинах.

Загалом, за моніторинговий період експертами проаналізовано 67 сюжетів, розміщених на сайті http://on-line.lg.ua/ (окремі сюжети, «Новости» каналу «Новороссия» і «Сводка новостей Новороссии» каналу ANNA news), із яких 22 мають ознаки замовності. Ці сюжети здебільшого спрямовані на дискредитацію української влади.

 Візьмімо хоча б сюжет «13-кратная чемпионка Украины и 2-кратная чемпионка мира по рукопашному бою Олеся Васильева показала фото разрушенного Донецка и задала свои вопросы жителям Украины» за 1 вересня («Новости Новороссии»):

«Екатерина Малова, ведущая: 13-кратная чемпионка Украины и 2-кратная чемпионка мира по рукопашному бою Олеся Васильева показала фото разрушенного Донецка и задала свои вопросы жителям Украины

Олеся Васильева: Украина находится на грани дефолта. Несколько раз падала гривна настолько низко, настолько касалась дна, и мы теперь думаем: мобилизация, вооружение, одежда, экипировка, оружие, накормить солдат, заплатить им деньги — зарплату... Кто же именно реально спонсирует эту войну? Если у нас здесь террористы, и при этом снаряды прилетают в детский сад, школу. Собственно, возле меня здесь снаряд возле школы, возле гимназии Петровского района. Детские сады, школы, как я уже сказала, больницы, муниципальные объекты, жилые дома... Вы хотите сказать, что самые злостные террористы живут у нас в детском садике, потом идут в школу, больницу, потом в частных домах живут? Дорогая Украина, подумай, очнись, ведь ты же стреляешь в людей. Посмотрите видео, которое каждое выкладывается после каждого артобстрела. Не будет в Донецке столько оружия, чтобы самим в себя стрелять. Это нелогично, чтобы расстрелять три города. Стреляют другие, стреляете вы, стреляете в мирных людей. Этот снаряд, я еще раз говорю, прилетел в школу. Это подарок наверное был украинской власти гимназистам Петровского района под День знаний. У нас в районе из 16 школ не обстреляна одна. Большое вам спасибо за такие веселые дни».

Дуже промовистим є й сюжет «Порошенко заявил, что не отдаст приказ об отводе войск» (ANNA news, «Новости Новороссии») за 1 вересня: «Елена Красовская, ведущая: Как заявил изображающий Президента Украины Петр Порошенко, войска хунты не уйдут из Донбасса. Он не собирается отдавать приказ об отводе войск с позиций, занятых ими в ходе карательной операции». Власне, як і наступний: «Порошенко отдал приказ, чтобы ВСУ прекратили огонь, но чтобы каратели прекратили обстрел речи пока не идет» (ANNA news, «Сводка новостей Новороссии»): «Елена Красовская, ведущая: Порошенко отдал приказ начальнику Генерального штаба Вооруженных сил Украины прекратить огонь сегодня начиная с 18:00. Однако о том, чтобы украинские каратели прекратили обстрел, речи пока не идет».

Саме українська влада й військо, за версією журналістів каналу, протистоять мирному врегулюванню ситуації на сході: «Что думают люди о перемирии» (канал «Новороссия», «Глас народа», журналіст — Оксана Волчонок):

«Оксана Волчонок, журналист: Здравствуйте, с вами “Глас народа”, телеканал “Новороссия”. Под давлением Европы и России Президент Украины Петр Порошенко сделал заявление о том, что украинские войска прекратят огонь в случае подписания в Минске пошагового мирного плана. Можно ли верить его словам, если первое перемирие было нарушено бойцами Национальной гвардии?

Здравствуйте, знаете ли вы о том, что сегодня в Минске пройдет встреча, на которой должен быть подписан пошаговый мирный план?..

И второй вопрос: верите ли вы, что под давлением Европы и России Порошенко пойдет на перемирие? — А вы вообще верите, что состоится перемирие, что оно будет поддерживаться непосредственно украинской стороной?»

Через такі сюжети відбувається формування негативного ставлення до української армії: «Украинские войска были выбиты из с. Грабовское» («Новости Новороссии»):

«Екатерина Павленко, ведущая: Украинские войска были выбиты из с. Грабовское. Территория, прилегающая к этому селу, освобождена от украинских фашистов. Жители возвращаются к мирной жизни. Украинская армия принесла огромные разрушения: разбиты дороги, выжжены поля, погибло несколько голов скота. Сельчане восстанавливают разрушенные дома, убирают оставленные украинскими завоевателями снаряды и разбитую технику.

Местная жительница: Мы Ивановичу позвонили. Говорим: Иваныч, что нам делать? Нам убегать или как? Как их бросать? Говорит, придут мародеры, отдавайте. А вдруг убьют. Отдавайте. Короче, мы отдали».

«Украинские пленные: как наступает прозрение»Новости Новороссии», вечерний выпуск):

«Екатерина Малова, ведущая: У тех, кто выполнял кровавые приказы украинского правительства, открываются глаза на происходящее. Правда, раскаяние приходит поздно и слишком дорогой ценой.

Солдаты армии ДНР захватили под Иловайском минометный расчет украинской армии. В качестве лекарства от промытых мозгов военных украинцев им были продемонстрированы результаты их же обстрелов: разбитые здания, сгоревшие дома, растерзанные осколками мин тела. Со слов пленных украинских артиллеристов, данные цели и указания передавались им командиром батареи старшим лейтенантом Владимиром Черником и командиром дивизиона майором Сергеем Фураевым. Они несут ответственность за расстрелы городов Донбасса».

«Попавший в плен ДНР украинский шпион испытывает ломку от принимаемого ранее боевого коктейля»Новости Новороссии»):

«Екатерина Малова, ведущая: Попавший в плен ДНР украинский шпион испытывает ломку от принимаемого ранее боевого коктейля и рассказывает о том, как находился среди украинских военнослужащих».

Експерти зауважують, що деякі окремі новини каналу спрямовані на залякування населення та демонізацію України. Наприклад, у сюжеті «Министерство образования и науки ДНР: Киев угрожает работникам сферы науки уголовной ответственностью» журналістка Катерина Павленко стверджує таке: «2 сентября был подписан указ о переподчинении учебных заведений, находящихся на территории Донецкой народной республики министерству образования и науки ДНР. Но указ не был исполнен сотрудниками департамента образования и науки в связи с угрозами Киева. По сведениям главы ведомства, из Украины пришло распоряжение, в котором указано, что за сотрудничество с ДНР будет применена уголовная ответственность, предусматривающая срок лишения свободы от 8 до 12 лет».

З іншого боку, на противагу жахіттям, які начебто «створюють» на території Донбасу українські війська та влада України, канал показує персонажа, який допомагає жителям. Причому подібні сюжети зазвичай виходять після тих, у яких «каратели» все руйнують, позбавляють мирне населення статків. Тут і з’являється герой-визволитель, який всіх рятує і всім допомагає:

«Гуманитарный батальон “Новороссия” доставил груз в больницу Макеевки» («Новости Новороссии»)

«Екатерина Павленко, ведущая: Гуманитарный батальон "Новороссия" доставил груз в Рудничную больницу Макеевки. Даже в создавшихся условиях врачи не бросили больных. В это сложное время без отдыха работает большая часть персонала.

Гуманитарный батальон “Новороссия” и Павел Губарев привезли помощь, собранную Фондом Святого апостола Павла и “Русским фронтом мира” в Макеевскую клиническую Рудничную больницу. Встретил гостей заведующий хирургическим отделением Самарин Игорь Федорович. Сотрудники больницы поблагодарили за оказанную их пациентам помощь.

Сотрудница больницы (имя не подписано): Я хочу поблагодарить гуманитарный батальон “Новороссия”, который нам помогает. Потому что зарплаты нет два месяца. Хоть это для нас какая помощь. Можно как-то прожить. Страшно, что у нас делается. Передать большой привет Порошенко, что разбил наши семьи. У меня дочь три года назад прошла 7 курсов химии, 120 лучей. Три года ремиссии. Она была вынуждена с маленьким ребенком отсюда вчера уехать. Это страшно».

Цікаво, що два сюжети підконтрольне терористичній «ЛНР» телебачення присвятило Рінату Ахметову, причому в обох він аж ніяк не лицар у сяючих обладунках:

«Гуманитарная помощь Фонда Рината Ахметова содержит пропагандистские материалы Киева» («Новости Новороссии»):

«Екатерина Павленко, ведущая: Гуманитарная помощь Фонда Рината Ахметова для городских больниц содержит пропагандистские материалы Киева. С 6 часов утра около территориального центра Пролетарского района Донецка выстроилась очередь из беременных женщин, мамочек с грудничками, матерей-одиночек, которые пришли получать гуманитарную помощь. К сожалению, кроме так необходимых женщинам продуктов и средств первой необходимости к каждому гуманитарному набору прилагался номер газеты “Сегодня” и “Донецкие новости”. Содержание этих изданий составляет пропаганда политики киевских властей. Агитационные газеты были вовремя изъяты».

«В городе Кировское ДНР Ахметов раздает за деньги своим же горнякам гуманитарную помощь» (ANNA news, «Сводка новостей Новороссии»):

«Елена Красовская, ведущая: Как сообщают очевидцы, в городе Кировское Донецкой республики олигарх Ахметов решил нажиться на чужом горе. Миллиардер раздает гуманитарную помощь за деньги горнякам своей же шахту “Комсомолец Донбасса”. За самый простой набор, который необходим просто для выживания, с зарплаты горняков взимают 170 грн».

Утім, наведені факти не підтверджені навіть відеорядом.

Загалом, окрім згадуваної однобокості висвітлення подій, новинам каналу можна закинути й недотримання стандарту повноти представлених. Якимсь чином оцінити за цим параметром можна було лише ті сюжети, які стосувалися діяльності новостворених органів влади Новоросії. Коли йдеться про військові події або політику України з цього питання, інформація досить куца.

«Порошенко отдал приказ, чтобы ВСУ прекратили огонь, но чтобы каратели прекратили обстрел речи пока не идет» (ANNA news, «Сводка новостей Новороссии»):

«Елена Красовская, ведущая: Порошенко отдал приказ начальнику Генерального штаба Вооруженных сил Украины прекратить огонь сегодня начиная с 18:00. Однако о том, чтобы украинские каратели прекратили обстрел, речи пока не идет».

«Порошенко заявил, что не отдаст приказ об отводе войск» (ANNA news, «Сводка новостей Новороссии»):

«Елена Красовская, ведущая: Как заявил изображающий Президента Украины Петр Порошенко, войска хунты не уйдут из Донбасса. Он не собирается отдавать приказ об отводе войск с позиций, занятых ими в ходе карательной операции».

Варто звернути увагу й на формат новинної програми від ANNA news, тривалістю до 2 хвилин. На кожну новину-повідомлення — від 7 до 15 секунд.

Порушення стандарту достовірності також притаманне більшості сюжетів, розміщених на сайті http://on-line.lg.ua. Принаймні, тільки 18 із 67 містять посилання на джерела. В решті новин ведуча та журналісти оприлюднюють факти від свого імені. Це опосередковано може розглядатися і як маніпулятивна технологія.

«Через 4 минуты после наступления перемирия украинские войска начали обстреливать районы Донецка» (ANNA news)

«Елена Красовская, ведущая: Перемирие между Украиной и Новороссией началось 5 сентября в 18:00. Однако уже в 18:04 Вооруженные силы Украины обстреляли Петровский район города Донецк. С 19:00 до 20:00 дежурная бригада дважды выезжала в Буденновский район, завершился этот день пожаром в Калининском районе, на улице Учительской, в 21:50».

А наступне вже й журналістикою назвати важко:

«Обзор карты боевых действий (отдельный сюжет, длительность — 24:15, http://on-line.lg.ua.):

«Хунта, хунтовские войска хотят оттяпать кусочек для маневренности... Бегают в картишки поиграть к своим хунтятам... Не было танчиковых боев... Если у хунтовского человека, выполняющего приказы хунты, есть логика, это для нас хорошо, они понимают. что помощи им не будет. Значит они не полностью заражены вирусом. А это — наша победа... А вот эти остатки. А думаю, что они там уже соби и колодязь вырыли, и грибочки собирают, думаю, они иногда и друг к другу в гости гости, да и не иногда. а часто. Сживаются. Эти хунтята знают, что в Дибровке нет оружия, одно охотничье, ну и один громкий-громкий динамит. НО они об этом не знают, им кажется, чот здесь куча русских танков, оружия, их окружили. Да нет этого. Но мы не знаем, может у них как в "Свадьбе в Малиновке", ружье есть, а патронов нет. Поэтому перестрелок нет, но есть переговоры...

Они знают, что как только зайдут в любой населенный пункт, их сразу сдадут, но не может же быть 100% свидомых украинсцев, правильно? Но обязательно там процентов 90 за Новороссию. Но это неважно. Даже если 1%, то он сразу их сдаст. Значит, если они не передвигаются вдоль населенных пунктов, значит, они бегут. Ну, "беги, Форест, беги" — или как там на вашем привычном языке. Для них привычном...

Ополченцы хотят сохранить и людей, и инфраструктуру, здесь же наши люди, помимо того, что там хунтовские войска расположены...

Ребята, заделанные под местных, могут там передвигаться.

Генерал, который еще не нажился на коррупции, руководил этим наступлением. Смысл в этом? Добить украинскую армию?.. Сейчас Захарченко звонитв штаб АТО и говорит, что нужно оружие. Ему в ответ: сейчас пришлем, с доставкой на дом. Сколько стоит нынче пицца? — вот вам пицца. Вот и все, так примерно и происходит.

Генералы не изменились, тактика тоже не изменилась. Как они надеются победить?!

Самые ссыкопехотные войска свалили на запад...»

Нагадаємо, що результати моніторингу засобів масової інформації також є оцінковими судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» за підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Всі висновки й точки зору, висловлені в усіх публікаціях моніторингу, можуть не збігатися з точкою зору USAID чи «Інтерньюз Нетворк».

 Методологію проведення моніторингу викладено тутМатеріали проекту читайте в рубриці «Моніторинг» сайту MediaSapiens.

comments powered by Disqus