Регіональні канали перейшли від виборчої джинси до комерційної

Листопадові новини регіональних каналів здебільшого стосувалися місцевих подій, персоналій та проблем. Утім, шлейфово в них іще траплялися сюжети, присвячені темі парламентських виборів. Так, харківські тележурналісти переймалися питаннями, хто ж усе-таки переміг на окрузі №171 (Віталій Хомутинник чи Інна Чуйко). Ахметівський «Донбас» звинувачував у зловживаннях опонента наближеного до свого патрона Олександра Григорчука, який програв вибори, балотуючись у Запорізькій області.

Почали з’являтися в ефірі й депутати новообрані, піарилися колишні. Зокрема, а новинах херсонського «ВТВ плюс» вийшли два відверто іміджевих сюжети, присвячені Володимиру Сальду.

Не зникає з ефіру обласних державних ТРК в листопаді джинса «паркетна» і стрімко зростає на регіональних каналах кількість сюжетів із ознаками комерційної замовності. Цікаво, що чи не вперше за період моніторингу в херсонських і харківських новинах сумарно було порівну політичної та комерційної джинси. Аж до відверто рекламних сюжетів, які просувають нові тарифи компанії «Київстар» (на каналі Simon). Певно, після політичних жнив регіональні канали диверсифікують джерела заробітку.

Загалом кількість джинси на регіональних каналах поза зоною військових конфліктів коливалася від 5 до 16%. Найменше таких сюжетів зафіксовано в новинах одеського «Першого міського».

Лідерами ж джинсового антирейтингу стали донецький «Донбас» із 40% сюжетів з ознаками замовності, та канал «Луганск 24». 57% новин останнього були украй незбалансованими. Власне, ці сюжети не можуть вважатися інформаційними, позаяк через заангажованість та антиукраїнську спрямованість вони є пропагандою у формі новин.

Що ж стосується новин «Донбасу», то вся його джинса є політичною, зорієнтованою на обслуговування інтересів власника. У 27 сюжетах із 47 проаналізованих експерти нарахували 46 позитивних згадувань про Ріната Ахметова за тиждень!

Попри повернення регіональних телеканалів з «виборчих фронтів» до звичних тем, дотримання стандартів інформаційної журналістики в моніторинговий період не радує. Найвищий показник серед каналів — аж 4,89 бала із шести можливих. Загалом позначку в чотири бали подолали три з восьми каналів.

Відповідність новин решти каналів фаховим критеріям коливалася від 2,97 до 3,57 бала. Тобто заледве половина цього контенту була новинами збалансованими, з достовірних джерел, вичерпно і незаангажовано інформувала глядача про суспільне життя.

Моніторинг теленовин регіональних телекомпаній Одеси («Первый городской», «ОДТРК»), Луганська («Луганск 24»), Донецька («Донбасс»), Харкова (ТРК Simon, ОДТРК) та Херсона («Скіфія», ТРК «ВТВ Плюс») за 10‒16 листопад 2014 року.

Методологія моніторингу новин на місцевих телеканалах аналогічна методології моніторингу новин на загальнонаціональних каналах. Її викладено тут.

 Огляд матеріалів із ознаками політичного чи комерційного замовлення (джинси) у випусках новин

 Одеса, «Первый городской», ООДТРК

Моніторинг підсумкових випусків телевізійних новини Одеської обласної державної ТРК та «Первого городского» каналів у листопаді виявив наявність замовних сюжетів в обох каналів. У «Первого городского» — це 3 із 60 сюжетів, або 5% джинси, а в ООДТРК — 8 з 51, або 16%.

Обидва канали значну увагу приділяли перебігу військового конфлікту на сході України, а також підрахункам голосів за результатами виборів до парламенту. Провідними темами для «Первого городского» стали ще й проблеми вкладників банків, котрі перебувають у стані кризи чи ліквідації, гострі соціальні сюжети стосовно сумнівних забудов та протести працівників Південного ринку. ОДТРК значну частину важливих суспільних питань висвітлює крізь призму офіційної інформації: уряд та інші держструктури інформують про свою діяльність.

Більшу кількість матеріалів із ознаками замовності експерти виявили в новинах ОДТРК. Зокрема, до них віднесено «паркетні» матеріали про заходи й події, які не мають вагомого суспільного значення. Загалом сюжетів із ознаками джинси на ОДТРК виявлено вісім. Зауважимо, що з урахуванням підсумкового випуску в неділю канал випустив 64 сюжети, 13 із них є повторами, до яких увійшли всі новини з ознаками замовності.

Половина «паркету» ОДТРК — це розлогі розповіді про діяльність урядовців без актуалізації цих відомостей для одеситів. Зокрема, 10 листопада ОДТРК повідомив, що «7 жовтня Одесу відвідав виконуючий обов’язки Міністра охорони здоров'я України Василь Лазоришинець» і більше 3 хвилин давав його пряму мову та описував пересування містом. При цьому жодного студента, з якими зустрічався міністр, чи експерта з медичних питань в кадрі немає.

Інші «паркетні» сюжети ОДТРК стосуються діяльності уряду, польових навчань підрозділів ДСНС та професійного свята аграріїв, згадка про яке виконана в кращих традиціях радянського телебачення — з дояркою-рекордсменкою та головою «райвиконкому».

Друга категорія джинси на ОДТРК (4 сюжети) — репортажі з протокольних заходів міських правоохоронців, військових та пожежників, які вкотре нагадали містянам, що вони є і стоять на сторожі безпеки в місті. Останній матеріал — про 115-річчя Одеської військової академії — має агітаційно-рекламний характер із метою залучення курсантів.

На «Першому міському» замовних матеріалів значно менше. Експерти звернули увагу на випадок комерційної джинси. Йдеться про матеріал «Одесские химики разработали уникальный препарат: он поможет вылечить грипп, повысить иммунитет и защитит от инфекции» за 13 листопада. В сюжеті наводиться назва препарату, котрий іще не сертифікований і не пройшов повних клінічних досліджень, та наголошується на необхідності залучення державних та комерційних інвесторів до його впровадження.

До політичної джинси експерти віднесли сюжет «Активисты требуют отставки председателя общественного совета Тамилы Афанасьевой», який вийшов 13 листопада. Він вкрай незбалансований, сповнений негативу стосовного голови громадської ради Афанасьєвої. Попри те, що аналогічні факти наводять й інші джерела, звинувачення на адресу громадської активістки мають цілеспрямований системний характер. Жодного синхрону у відповідь не надається.

 Донецьк, «Донбасс»

В новинах телеканалу «Донбасс» експерти виявили ознаки замовності в 22 з 58, або 40% проаналізованих сюжетів, що більш ніж удвічі перевищує 16-відсотковий вересневий показник. Причому до комерційної джинси віднесено лише один сюжет, решта — джинса політична.

Монітори звернули увагу, що всі без винятку матеріали, які мають ознаки замовності, стосуються кінцевого бенефіціара телеканалу Ріната Ахметова. В більшості з них висвітлюється гуманітарна діяльність його благодійного фонду. Питання гуманітарної допомогу хворим дітям, біженцям та особам, що перебувають у зоні бойових дій, є темою суспільно значущою. Але нав’язливе щоденне інформування саме про цю допомогу та замовчування численних фактів решти гуманітарних акцій, про які розповідають інші ЗМІ, дає можливість вважати саме ці матеріали замовними. Показовим в цьому сенсі є сюжет за 10 листопада «Город Попасное пытается выживать».

Інша характерна особливість замовних сюжетів у новинах каналу «Донбас» — особисті думки спікерів з оточення Ахметова, які взагалі не є подіями, або новинами. Вони варті хіба що уваги вузького кола політологів, які шукають у таких повідомленнях певні «сигнали».

Так, 10 листопада 5 хвилин новинного випуску було присвячено інтерв’ю з мером Донецька Олександром Лук’янченком, який уже багато місяців перебуває в Києві, з приводу припинення державою соціальних виплат у зоні бойових дій. На думку експертів,  цей синхрон не містить достатнього інформаційного навантаження з проблеми і по суті є особистою думкою спікера, який не має відношення до повноважень держави. До того ж у сюжеті немає синхрону фахівця або рівнозначного політика, які би проаналізували ситуацію, що є порушенням стандарту балансу думок.

Не обійшлося в сюжеті без чергового реверансу спікера в бік Ахметова: «А если еще эта финансовая система ″Ощадбанка″ разрушится, тогда вообще пенсионеры останутся без существования. Остается одно — это фонд Рината Ахметова с программой Поможем″, который на сегодняшний день передал пенсионерам-инвалидам города Донецка более 500 тысяч продуктовых наборов из расчета по 10 килограммов продуктов и около 10 тысяч наборов для детского питания для детей возраста до двух лет. Вот эта была реальная помощь!»

Загалом маніпулювання темою соціальної незахищеності населення, що мешкає на непідконтрольних українській владі територіях Донеччини, було однією з топ-тем новин каналу в моніторинговий період. Через декілька секунд після закінчення інтерв’ю з Олександром Лук’янченком на екрані з’являється колишній народний депутат Микола Левченко, який роздає вказівки уряду:

«Это тоже граждане Украины! Они тоже должны чувствовать поддержку украинской власти, они должны чувствовать, что они живут в государстве Украина. Инфраструктура коммунальная в результате боевых действий разрушена, пострадали объекты водоснабжения, энергоснабжения, газоснабжения. Люди остаются в критической ситуации в преддверии зимних холодов и морозов. И сегодня нужно предпринять меры — создать срочно чрезвычайный штаб по прохождению отопительного периода для того, чтобы не пострадало мирное население. И сделать это можно, только скоординировав усилия, закрепив это постановлением Кабинета министров, сбалансировав финансовую систему, сбалансировав расчеты в жилищно-коммунальном хозяйстве для того, чтобы не допустить жертв».

Завершується випуск новин цього дня черговою радісною звісткою від Ріната Ахметова: «Гуманитарный штаб Рината Ахметова увеличивает объемы помощи Донбассу и расширяет географию»:

«Сергей Игрунов, ведущий: Гуманитарный штаб Рината Ахметова увеличивает объемы помощи Донбассу и расширяет географию. Более ста грузовиков с продуктами из Днепропетровска отправились в зону АТО. Распределительная база в Мариуполе уже не справляется с поступающим объемом гуманитарной помощи, поэтому в штабе открыли новое направление — напрямую в Донецк. Штаб Рината Ахметова увеличил и количество городов, куда направят помощь, ориентируясь на исследования социологов. По данным гуманитарной карты Донбасса, больше всего опрошенных нуждаются в продуктах в Авдеевке, Енакиево, Харцызске, Шахтерске и Стаханове.

Денис Денисенко, руководитель направления “Гуманитарная помощь” в штабе Рината Ахметова: Объемы продуктовой гуманитарной помощи расширяются, увеличиваются. В этом рейсе будет 150 тысяч наборов для взрослых и 20 тысяч наборов для детей. Рейс предназначен для городов Енакиево, Харцызск, Донецк, Ясиноватая.

Сергей Игрунов, ведущий: До конца ноября на Донбасс гуманитарный штаб доставит 500 тысяч пакетов с продуктами, а семьи, где есть малыши до двух лет, продолжат получать детское питание и средства гигиены. Детских наборов доставят 40 тысяч. Согласно задаче, поставленной Ринатом Ахметовым перед штабом, до конца года жителям Донецкой и Луганской областей раздадут более 1 миллиона гуманитарных наборов».

Загалом тільки у випуску новин за 10 листопада ім’я Ріната Ахметова (без відеоряду) згадувалося в ефірі вісім разів протягом 25 хвилин. У новинах 11 листопада Ахметов згадувався п’ять разів, 12 листопада — чотири, 13-го — 17 разів, 14-го — три, 15 листопада — 10. Загалом — 46 усних згадувань!

13 листопада телеканал знову повертається до теми припинення соціальних виплат на Донбасі. І надає ефір правозахиснику Едуарду Багірову. Він спочатку заявив, що «наши пенсионеры, которые живут на данной территории, они заработали эти пенсии — она работали по 20-30 лет, они имеют право и должны получать. И обеспечивает пенсии, безусловно, министерство, которое подчиняется премьер-министру, и он обязан создать такие условия, чтобы наши пенсионеры получали вовремя и в полном объеме те пенсии, которые они заработали».

І закінчив інтерв’ю банальністю, замість чіткої відповіді на запитання ведучого:

«Сергей Игрунов, ведущий: Эдуард, и что можно посоветовать в итоге этим людям? Как им действовать? На что рассчитывать в дальнейшем?

Эдуард Багиров, правозащитник: Ну будем надеяться, что новое правительство будет иметь другой подход и к своим обязанностям, в первую очередь, и больше думать о простых людях и делать все, чтобы люди не страдали. А получали поддержку правительства».

А новини за 14 листопада були присвячені захисту бізнес-інтересів Ахметова. Спочатку вісім хвилин новин відведено на інтерв’ю з головою Незалежної профспілки гірників Михайлом Волинцем з приводу інформації про закупівлю для потреб електростанцій вугілля в Росії. Зміст інтерв’ю — треба вивозити вугілля з шахт Донбасу. При цьому глядачу не повідомляється, що частина цього вугілля — власність підприємств Ахметова, як і більшість вагонного парку для його вивезення. Тобто гроші за вугілля та вагони отримає Ахметов, а ось домовлятися з терористами про вивіз, ідучи на якісь поступки, повинна держава.

Наступна інформація цього випуску «На треть сократил выбросы в атмосферу меткомбинат “Азовсталь”» розповідає про хороший екоменеджмент на підприємстві, яке входить до структури ахметівського «Метінвесту». При цьому в новині взагалі відсутній бекґраунд про багатолюдні виступи маріупольської громадськості в 2012 році з приводу викидів в атмосферу з аглофабрики, коли людей попереджали про необхідність скоротити час перебування на вулицях. Тоді маріупольці змусили керівництво комбінату припинити роботу аглофабрики.

 Харків, ТРК Simon, ХОДТРК

Порушення стандартів, що можуть свідчити про замовний характер, містять 14 із 129 проаналізованих матеріалів харківських каналів, або 11%. Доволі незвичним є співвідношення умовної комерційної та політичної джинси — по 7 матеріалів із кожної категорії, хоча зазвичай у регіональних ЗМІ політична джинса суттєво переважає.

Більша кількість замовних матеріалів (9 із 66 проаналізованих, 14%) у новинах обласної державної телерадіокомпанії. Три з них належать до категорії комерційної джинси, шість — політичної. Менше — 5 із 63 проаналізованих матеріалів, або 8% — у новинах телеканалу Simon.

Тут, навпаки, переважає комерційна джинса — 4 матеріали, тоді як політичний лише один. Щоправда, його можна класифікувати і як комерційний:

«Екатерина Егоренкова, ведущая: Прокуратура Харьковской области обвиняет “Жилкомсервис” во многомиллионных хищениях. Во время проверки коммунальщиков, выяснилось, что должностные лица предприятия присвоили больше 25 миллионов гривен. В “Жилкомсервисе” заключали фиктивные договоры о поставке товаров, работ и услуг и обналичивали деньги. Вместе с тем, организация годами накапливала долги, в том числе за услуги содержания придомовых территорий и завода снабжения.

Александр Стратюк, заместитель прокурора Харьковской области: Більшість підприємств, яким були перераховані кошти комунального підприємства “Жилкомсервіс” на даний час або ліквідовані, або знаходяться в стадії ліквідації, або визнані банкрутами, або не перебувають за місцем реєстрації».

Таким чином, у матеріалі не було подано позиції звинуваченого підприємства або його представників, а звинувачення прокуратури трактуються як доконаний факт. У матеріалі порушено стандарти балансу думок, оперативності (не зрозуміло, чи про звинувачення стало відомо лише в той день — 14 листопада), точності та повноти.

Що ж стосується матеріалів ОТБ, які мають ознаки політичної джинси, то їх шість. Насамперед це коротке повідомлення за 11 листопада про доброчинність депутатів обласної ради:

«Павло Посохов, ведучий: До військового госпіталю військової частини А-3306 передали необхідне обладнання за сприяння депутатського корпусу Харківської облради та Харківського банківського союзу. Інформує сайт облради. В межах реалізації благодійної програми “Єдина Україна” військовому госпіталю передали комплект силового обладнання, до якого входить акумулятор напилка з двома пусковими гачками, акумуляторно-вибраційна пилка, насадка-патрон, зарядний пристрій з універсальною напругою, леза — 5 штук та дві батареї. Загальна вартість обладнання — понад 170 тисяч гривень».

У тому ж випуску новин є й сюжет із невиправданим коментарем новообраного народного депутата Олександра Кірша, про статус якого не згадано:

«Світлана Маренич, кореспондент: Те, що робив цивілізований світ півстоліття тому, не завжди можна успішно застосувати в Україні, застерігають економісти. І окремі вимоги фінансових інституцій в оздоровленні економіки України занадто жорстокі, говорить заслужений економіст України Олександр Кірш. Це, зокрема, підвищення пенсійного віку. До того ж, представники Міжнародного валютного фонду аж надто критично ставляться до єдиного податку.

Олександр Кірш, радник прем’єр-міністра України: Единственное спасение на нашем этапе развития — это единый налог. И для решения социальных задач, и для уплати налогов в бюджет, потому что те предприятия, которые на едином налоге, имеют налоговую нагрузку в 10 раз большую, чем предприятия на общей системе. Но Международный валютный фонд не любит единый налог, применяя к нам общие правила, которые к нам не применимы».

На момент виходу матеріалу в ефір уже було відомо, що Олександр Кірш став переможцем у мажоритарному окрузі №169, тому його мало бути протитровано як народного депутата. Та й загалом тема матеріалу є доволі незвичною для харківських новин, що наводить на думки про появу сюжету на тему європейсько-українських відносин виключно для згадки про Кірша.

Також експерти звернули увагу на незбалансований матеріал, присвячений боротьбі за результати виборів у 171 мажоритарному окрузі:

«Павло Посохов, ведучий: Баталії з визначення переможця по 171-му виборчому округу міста Харкова завершились. Самовисуванець Віталій Хомутинник таки отримав перемогу. Хоча представники кандидатки, яка на цьому окрузі посіла друге місце, Інни Чуйко, стверджують, що тут було багато фальсифікацій. Юристи розповідають, що їх всі скарги не задовольнили в суді. Рішення про переможця вже не змінити, але притягти до відповідальності винних за фальсифікації у штабі таки бажають.

Євген Соловйов, юрист: Инна Викторовна Чуйко и избирательный штаб будет добиваться, во-первых, наказания виновных в фальсификации отдельных протоколов участковых избирательных комиссий, будь-то члены самих избирательных комиссий или соучастники из окружкома. И мы будем добиваться того, чтобы судьи, выносящие такие решения, явно противозаконные, также как можно скорее перестали работать в административных судах».

У матеріалі порушено стандарти балансу думок (не подано позиції Хомутинника або його представників, суду та виборчої комісії), достовірності та відокремлення фактів від коментарів — слова про фальсифікації подаються як доконаний факт, а не твердження однієї зі сторін конфлікту.

Слід зауважити, що останні два матеріали мають перекіс на користь кандидатів від провладних політичних сил.

На обох телеканалах в один день — 13 листопада — вийшли матеріали про фонд «Мир і порядок», що займається екіпіруванням спецбатальйону Національної гвардії. Насправді, як стає зрозуміло з матеріалів, жодного інформаційного приводу в них немає, адже спеціальний загін було створено ще в серпні (!). Натомість в обох сюжетах — коментарі представників фонду:

«Мария Никитюк, исполнительный директор благотворительного фонда “Мир и порядок”: Фонд подошел к экипировке этого подразделения от А до Я. Мы занимаемся исключительно всем, исключая оружие и довольствие, — они находятся на обеспечении материальном зарплатами Нацгвардии и МВД. Мы же занимаемся полностью — одежда, специальное оборудование, средства ведения боя, специальные приборы, которые нужны для выполнения задач, средства защиты, бытовые» (Simon)

«Ксенія Ручка, кореспондент: Літньою і зимовою формою, спецобладнанням, тактичними засобами та всім необхідним бійців забезпечив благодійний фонд “Мир і порядок”. На ці потреби з початку жовтня було зібрано 2 мільйони гривень, повідомляють у фонді.

Марія Никитюк, директор БФ “Мир і порядок”: Одежда, специальное оборудование, то есть средства тактические, средства ведения боя, специальные приборы, которые им нужны для выполнения задач, средства защиты, бытовые. То есть мы полностью оборудуем и комплектуем штаб. И полностью обеспечиваем личный состав одеждой, экипировкой и амуницией.

Ксенія Ручка, кореспондент: За словами Марії Никитюк, новий підрозділ відрізняється від інших Харківських батальйонів тим, що має інший рівень кваліфікованої підготовки. Формування спецпідрозділу наразі триває» (ОТБ).

15 листопада ще один матеріал на цю тему було включено до підсумкового випуску новин обласного телебачення.

14 листопада в новинах каналу Simon вийшов відверто рекламний сюжет про компанію «Київстар» та її нові пропозиції. Реклама в межах випуску новин є порушенням закону «Про рекламу».

 Херсон, «Скіфія», ТРК «ВТВ Плюс»

У моніторинговий період експертами проаналізовано 74 новини двох телекомпаній на предмет виявлення в них ознак політичного або комерційного замовлення, — по 37 сюжетів на «ВТВ плюс» і ТК «Скіфія». Загалом виявлено 9 джинсових сюжетів (12%), — 5 у «ВТВ плюс» — 14%, та 4 сюжети, або 11% — у «Скіфії».

Експерти зазначають, що сюжетів із ознаками комерційної й політичної замовності в херсонських телеканалів практично порівну: два сюжети — політична джинса, три — комерційна у ВТВ, у «Скіфії» — по два .

Що стосується політичної джинси в новинах «ВТВ плюс», то тут двічі за тиждень пропіарили Володимира Сальда. Зокрема, 10 листопада вийшов сюжет «Нардеп сьомого скликання Володимир Сальдо заявив, що може дати Херсону додатковий шанс до розвитку» (автора не вказано). Матеріал відверто просуває інтереси однієї сторони, в ньому відсутня подія, є тільки декларація нардепа працювати на місто.

Небайдужість каналу ВТВ до позитивного висвітлення діяльності нардепа Сальда підтверджує й інший сюжет, — «Володимир Сальдо продовжує допомагати херсонським лікарням», який вийшов 11 листопада. Він містить також оціночні судження: «Залучені інвестиції у галузі охорони здоров’я і підвищення якості медичних послуг для Володимира Сальдо пріоритет давно».

Також серед матеріалів ВТВ виявлено три сюжети з ознаками комерційної замовності. Зокрема, експерти віднесли до них новину за 14 листопада — «16 листопада в Україні день працівників радіо, телебачення та зв’язку» (автор О.Бунчук) та сюжет, а 13 листопада — «Херсон — Стамбул — Херсон — перший рейс відбувся близько місяця тому» (автор К.Олеярник). Перший сюжет — це фактично самореклама, яка на прикладі розповіді про конкурс дитячих малюнків доводить переваги каналу ВТВ перед іншими каналами: «Отже, “ВТВ плюс” розвиваючий, пізнавальний. Той, що розширює горизонти вашого світобачення. Це — ваш канал». Другий — відверта реклама пасажирських авіаперевезень. Можна було б розцінити цей сюжет як новину, а не рекламу, якби це був сюжет про перший рейс. Але його відзнято лише через місяць після початку сполучення Херсон — Стамбул.

Що ж стосується комерційно замовних матеріалів ТРК «Скіфія», то вони повторюють тематику каналу «ВТВ плюс»: «Аеропорт «Херсон» з 15 жовтня забезпечив вже майже 20 регулярних рейсів Херсон-Стамбул-Херсон та прийняв понад 3400 пасажирів» (13 листопада, автор Мокляк) і «16 листопада професійне свято працівників радіо, телебачення та зв’язку» (14 листопада, автор не вказаний). У першому сюжеті, знову ж бачимо рекламу пасажирських перевезень, у другому — саморекламу каналу. Цікаво, що в сюжетах до Дня працівників радіо, телебачення та зв’язку і «ВТВ плюс», і «Скіфія» хвалили лише себе, жодним словом не згадавши про існування в місті іншого телеканалу.

Також у ТРК «Скіфія» виявлено два «протокольні» матеріали із заходів голови облдержадміністрації. Це сюжети «Андрій Путілов запросив студентів та викладачів Херсонського національного технічного університету обговорити перспективи розвитку Херсонщини» (10 листопада, автор А.Мокляк) і «До губернатора з останньою надією» (за 14 листопада, автор — Добролевська).

У першому розповідається про зустріч голови ОДА зі студентами, проте не надано слова жодному студенту — суцільний піар губернатора. Другий — паркетний матеріал про особистий прийом голови обласної адміністрації.

Дотримання професійних стандартів

 Одеса, «Первый городской», ООДТРК

 Ступінь дотримання одеськими телеканалами професійних стандартів інформаційної журналістики у листопаді, за оцінками експертів, був невисоким, — 3,02 бала із шести можливих у «Первого городского» і 3,57 — в обласного державного телебачення.

Найнижчими в обох каналів є показники стандарту балансу думок. На «Первом городском» його дотримано лише у 30% сюжетів (18 із 60), в новинах ООДТРК — у 27% сюжетів (14 із 51). Зокрема, це наочно простежується у висвітленні ситуації в зоні АТО. Обидва канали майже в усіх повідомленнях на цю тему користуються єдиним джерелом інформації, посилаючись на речника прес-центру АТО Андрія Лисенка.

На думку експертів, для підтвердження інформації журналісти можуть використовувати й інші джерела, — коментарі військових експертів, інформацію від волонтерських організацій, якщо це стосується показників забезпеченості армії тощо.

Зокрема, у повідомленні «Первого городского» від 11 листопада «Ситуація в зоні АТО» йдеться:

«Ирина Коробко, ведущая: Опасное перемирие на блокпосту возле села Березовое Донецкой области. Минометным огнем убиты 5 солдат украинской армии, из них 3 — из одесской механизированной бригады, еще 10 бойцов ранены. Натиск противника удалось сдержать. В то же время почти 400 военных находится в плену. По данным СНБО, в мариупольском направлении террористы укрепляют позиции и перегруппировываются. По этой причине в трех городах на подступах к Мариуполю объявлена полная мобилизация населения. А украинская сторона обеспокоена действиями некоторых международных наблюдателей».

Далі йде синхрон Андрія Лисенка із обвинуваченням місії ОБСЄ в оприлюдненні інформації, яка може загрожувати безпеці українських військових. Проте матеріал не має жодної згадки про позицію ОБСЄ з цього приводу та про спроби журналістів отримати коментар представників місії.

В той же час у сюжеті «НАТО и ОБСЕ фиксируют рекордное количество российских военных, пересекающих украинскую границу» від 13 листопада викладено лише позицію міжнародних місій, — відсутня точка зору української сторони.

Прикладом дотримання балансу під час висвітлення цієї теми на «Первом городском» є сюжет «Ситуація в зоні АТО» за 12 листопада, де використано коментарі спікера РНБО Андрія Лисенка та військового експерта Дмитра Тимчука, що сприяє більш повному та збалансованому висвітленню ситуації.

Проблемним для «Первого городского» є й збалансоване висвітлення деяких гостросоціальних питань, зокрема законності забудов у місті. Так, у сюжеті «Застройка пляжа» від 11 листопада, «В портах Одесской области процветает коррупция» та «Кумовство в надзором органе» від 10 листопада тощо відсутні позиції сторони, обвинуваченої у зловживаннях чи незаконних діях.

Специфіка порушення балансу думок у новинах Одеської ОДТРК має дещо інший характер. Незбалансованими експерти здебільшого вважають сюжети з «паркетних» заходів. У них містяться коментарі організаторів та посадовців, але немає позиції учасників заходів та представників тієї категорії осіб, кого стосуються описані події. Зауважимо, що це є системною проблемою каналу, де основна увага приділяється висвітленню діяльності посадовців.

Також незбалансованість притаманна сюжетам про АТО та ситуацію на сході України. Зокрема, викликає подив відсутність коментарів української сторони у сюжеті «Сьомий «гумконвой» з Росії на Донбас» за 11 листопада, зважаючи на те, що сюжет подає виключно позицію Російської Федерації:

«Василь Ревенко, ведучий: У МНС Росії заявляють, що збирають чергову гуманітарну допомогу для сходу України. Планується сформувати колону з так званою гуманітарною допомогою для Донбасу до кінця поточного тижня. Про це повідомив заступник голови МНС Російської Федерації Володимир Степанов: “Ми продовжуємо спільно з федеральними органами виконавчої влади збір гуманітарної допомоги. Як тільки вона буде зібрана в необхідній кількості, ми одразу сформуємо колону, швидше за все до кінця цього тижня”, — сказав він. Нагадаємо, це вже сьома колона з так званою гуманітарною допомогою з Росії».

Найбільш дотриманими на обох каналах є стандарти достовірності: 0,75 бала на «Первом городском» та 0,94 на ОДТРК. Досить високими є й показники стандарту точності, — 0,73 бала на «першому» та 0,84 на ОДТРК.

Трохи більше половини сюжетів на ОДТРК витримали стандарти оперативності (53%) та відокремлення фактів від коментарів (51%). І лише 47% сюжетів є такими, що в повному обсязі висвітлюють тему.

На «Первом городском» менше половини сюжетів подано оперативно (0,47 бала) та повно (0,43 бала). А 67% сюжетів насичені авторськими оцінками, що є порушенням стандарту відокремлення фактів від коментарів.

Прикладом цього може слугувати сюжет «Тема статевих злочинів проти неповнолітніх залишається надзвичайно актуальною» за 11 листопада.  

«Тема статевих злочинів проти неповнолітніх залишається надзвичайно актуальною. Це страшне правопорушення створює підвищену суспільну небезпеку, а положення, що дитина, внаслідок фізичної та розумової незрілості потребує посиленої охорони і піклування, вже давно отримало загальне визнання. Проте випадки розбещення неповнолітніх фіксуються досить часто». Здавалося б, після цього має йти інформація про статистику статевих злочинів, прямі мови експертів та психологів, а ні — далі йде коротке повідомлення про затримання підозрюваного, який нібито намагався завдати шкоди сусідській дівчинці.

 Донецьк, «Донбасс»

Рівень дотримання фахових стандартів у новинах каналу «Донбасс» в моніторинговий період знизився і становить 3,4 бала проти 3,93 у вересні. Причому погіршилися показники всіх критеріїв, за якими оцінюються новини, зауважують експерти.

Так, показник оперативності знизився до 0,55 бала проти 0,71 у вересні, повноти представлених фактів — 0,33 проти 0,45, а відокремлення фактів від коментарів — з 0,72 до 0,69 бала. Нижчі порівняно з вересневими показники дотримання стандарту точності — 0,52 проти 0,66, балансу думок — 0,45 проти 0,5 та достовірності — 0,86 проти 0,9 у попередній моніторинговий період.

Деякі сюжети можуть слугувати прикладами нехтування одразу кількома фаховими стандартами. Наприклад, як у новині про мітинг у Маріуполі «Патриотические силы Мариуполя решили объединиться» за 10 листопада:

«Сергей Игрунов, ведущий: Патриотические силы Мариуполя решили объединиться. Волонтерские организации вместе будут помогать военным оборонять город. Прежде всего это касается обеспечение солдат теплыми вещами и дровами. Такое решение приняли во время народного вече, которое состоялось накануне в центре Мариуполя. На собрание пришло около 2-х тысяч горожан с национальными флагами и желто-голубыми лентами. На вечер также начали сбор подписи за переименование площади Ленина в площадь Свободы.

Местная жительница: Мы за мир и за то, чтобы у нас в городе была площадь Свободы!

Местный житель: Ну, моя позиция такая, чтобы нас Президент услышал, все-таки ввел военное положение хотя бы в регионе Донбасса. Потому что дальше будет круче — если пойдет массированное наступление со стороны России, Мариуполь не удержится».

У першому реченні сюжету йдеться про неназвані патріотичні сили Маріуполя, які вирішили об’єднатися. Незрозуміло, яким чином, бо розвитку ця інформація не отримала. Натомість наступне речення містить відомості про невизначену кількість волонтерських організацій, які просто працюватимуть разом. Не зрозуміло, чому глядач повинен повірити в те, що таке рішення виникло на вічі, адже відповідного синхрону немає. Відсутні посилання на джерела, порушено принципи точності та повноти представлених фактів.

Як приклад недотримання принципу відокремлення фактів від коментарів, можна навести сюжет «Куда переедут госучреждения и коммунальные предприятия, губернатор Донеччины не знает, однако Александр Кихтенко уверен — решение правительства, оставить сотни человек на оккупированных территориях без пенсий и пособий к коллапсу не приведет» за 15 листопада. 

«Сергей Грунов, ведущий: Куда переедут госучреждения и коммунальные предприятия, губернатор Донеччины не знает, однако Александр Кихтенко уверен — решение правительства, оставить сотни человек на оккупированных территориях без пенсий и пособий к коллапсу не приведет. Мол, кто хотел уже уехал. Что будет с жителямиДонеччины, которым посылают снаряды, но лишают пенсии, попытались выяснить наши корреспонденты.

Корреспондент: Бороться за отмену восстановления кабмина, согласно которому жители оккупированных территорий остаются без пенсий и пособий, коммунальщиков и госучреждений губернатор Донеччины не будет. Однако намерен все же внести несколько предложений по упрощению процедур. Александр Кихтенко заявил — цель инициативы украинского правительства в первую очередь показать всю несостоятельность так называемой Новороссии.

Александр Кихтенко, председатель Донецкой ОГА: Обрекать людей на вымирание, я думаю, Арсений Петрович тоже не ставит перед собой такой цели. Надо работать с населением, доводить ему правду, и это население само не захочет этой непонятной власти этой непонятной какой-то Новороссии. Ее не существует, вообще-то, в природе. Такого понятия “Новороссия” нет.

Корреспондент: Куда именно должны приехать сотни тысяч жителей оккупированных районов Донбасса, губернатор не уточнил. Но в качестве примера показал амбулаторию в одном из сел области, которой подарил стиральную машину. Хотя люди говорят — телевизор гораздо важнее, ведь другого источника информации у них нет. Пенсионеров, получивших статус переселенцев и временное жилье, мало заботят проблемы ровесников, оставшихся на оккупированных территориях. Мол, старым людям сложно понять последствия того, что Донеччину отрежут от финансовой системы Украины.

Переселенка: Их территория, пусть они им платят. Мы на другой территории, нам платят. А им платят пусть там, где находятся.

Корреспондент: В планах же губернатора на следующей неделе встретиться с президентом и премьер-министром, и предложить изменить это решение. Возможно, это коснется упрощения процедуры оформления статуса переселенцев».

Вже в підводці до новини штучно поєднано два різних за змістом повідомлення. З сюжету не зрозуміло, чи взагалі голові ОДА ставили запитання, на які він буцім-то не відповів, оскільки в його синхроні мова зовсім про інше. Оціночні судження ведучого новин та кореспондента глядач може розцінити як факти та вислови голови ОДА, однак насправді доказів того, що це саме так, автори сюжету не надали. Натомість маніпулятивно звинуватили українську владу у знищенні мешканців Донбасу: «Что будет с жителями Донеччины, которым посылают снаряды, но лишают пенсии…».

Не дуже зрозумілою, на перший погляд, є поява в ефірі регіонального телеканалу «Донбасс» сюжету від 14 листопада про події у Запорізькій області «Признать недействительными выборы на 79-м округе в Запорожской области требует кандидат самовыдвиженец Александр Григорчук»:  

«Сергей Врунов, ведущий: Признать недействительными выборы на 79-м округе в Запорожской области требует кандидат самовыдвиженец Александр Григорчук. После постановления суда о пересчете голосов и решении ЦИКа о замене избирательной комиссии победа с перевесом всего в 17 голосов досталась его оппоненту Владимиру Бандурову. Григорчук со своей стороны заявил о фальсификации и намерен добиваться от Высшего админсуда признание выборов на 79-ом округе недействительными.

Александр Григорчук, кандидат в народные депутаты по 79 округу (Запорожская область): Вимагаємо вибори, які відбулися 26 жовтня поточного року такими, що не дають можливості встановити фактичні результати волевиявлення. Також вимагаємо від Центральної виборчої комісії провести всі необхідну підготовчу роботу для проведення повторних виборів на 79-ій виборчій дільниці в Запорізькій області».

За умов слідування принципам точності та повноти представлених фактів із проблеми журналісти мали б повідомити глядачеві, навіщо йому знати про перебіг виборів на одному з округів сусідньої області. А необхідність дотриматися балансу думок вимагає надати слово і опоненту Григорчука — Володимиру Бандурову для висловлення своєї позиції.

Глядач не зобов’язаний знати і не завжди має можливість з’ясовувати з інших джерел, що, наприклад, інший кандидат у депутати — місцевий мешканець Анатолій Шевченко — вважає Григорчука людиною Ріната Ахметова, інтереси якого в Запорізькій області потребують лобі у ВР. Таким чином, окрім порушення журналістських стандартів цей матеріал має ознаки замовності в інтересах власника телеканалу.

Експерти зауважують, що в половині сюжетів каналу відсутній баланс думок, і майже в усіх — бекґраунди. Натомість інформація про резонансні події містить коментарі, з яких залишається незрозумілим, хто, скажімо, спричинив обстріли, руйнування та жертви. Інформація найчастіше подається знеособлено: населенні пункти «обстреляны», обстрілами невідомо кого «разрушены» домівки та «выбиты» двері та вікна.

Так, шляхом недомовок створюється враження спільної відповідальності обох сторін бойових дій за жертви та руйнування, яке підтверджується синхронами людей. Як, наприклад, у сюжеті новин за 12 листопада «Продолжаются бои за Станицу Луганскую»:

«Надежда, продавщица: Я никого не выбирала! Хай мне вернут то, что у меня забрали! И моего ребенка!

Голос за кадром: Так, вы хотите с Украиной, отдельной, самостоятельной, или Россией?

Надежда, продавщица: Я хочу, чтобы не было бомбежки, чтобы мой ребенок не трусился, и хочу, чтобы мне отдали деньги мои и моего ребенка!».

 Харків, ТРК Simon, ХОДТРК

Показникдотримання стандартів інформаційної журналістики на обох включених до моніторингу харківських каналах — державному й приватному — практично однаковий: 4,67 бала з шести можливих на каналі Simon, 4,65 на ОТБ.

Як завжди, найнижчим є рівень дотримання стандарту повноти інформації. Воно й не дивно, враховуючи, що в новинах цих каналів, особливо телеканалу Simon, переважають надзвичайно короткі повідомлення, в які неможливо втиснути найважливішу інформацію про подію. Сюжетів, або розлогіших повідомлень порівняно небагато, часом 2-3 на випуск. Таким чином, у каналу Simon показник дотримання цього стандарту становить 0,52 бала, в ОТБ — 0,64.

Усі інші стандарти дотримано на порівняно високому рівні: баланс, із яким у більшості регіональних ЗМІ великі проблеми, має показник 0,76 бала в каналу Simon і 0,71 бала в ОТБ, що є порівняно високим показником. Стандарт точності в обох каналів на рівні 0,76 бала. Оперативність і відокремлення фактів від коментарів у каналу Simon на найвищому рівні — 0,89 бала, а ОТБ має показник дотримання стандарту достовірності 0,88 бала.

Всі ці цифри свідчать про те, що новинарі харківських телеканалів працюють переважно у відповідності до фахових стандартів, попри специфіку регіональної журналістики, та не мають системних проблем із порушеннями певних критеріїв. Невисокий рівень дотримання стандарту повноти пов’язаний виключно зі специфічним форматом, і якби до вибірки аналізованих матеріалів були включені тільки сюжети, показник був би вищим.

Для прикладу, повідомлення в новинах телеканалу Simon за 11 листопада:

«Екатерина Егоренкова, ведущая: Деньги, выделенные из обласного бюджета на Программу территориальной обороны Харьковщины и реконструкцію украинско-российской границы, до сих пор не освоены. В Департаменте оборонной, мобилизационной работы и взаимодействия с правоохранительными органами облгосадминистрации отчитались о выполнении мероприятий, предусмотренных принятыми на сессии облсовета Программами. 7 миллионов и почти 300 тысяч гривен выделены и направлены в военный комиссариат.

Предполагается, что до конца года на эти средства будет отремонтирована бронетанковая техника, приобретены запчасти, стройматериалы, закуплено продовольствие и снаряжение для проведения боевой подготовки».

У цьому матеріалі порушено практично всі стандарти, окрім відокремлення фактів від коментарів. Поза тим, що умовний інформаційний привід у ньому згадано (з порушенням стандарту достовірності — не зазначено, хто саме звітує в департаменті, однак у повідомленні такого формату це може пояснюватись економією ефірного часу), йдеться про ситуацію, розтягнуту в часі, отже про оперативність говорити важко. Не є зрозумілим, чи описана ситуація є аномальною та проблемною, і якщо так, то хто відповідальний за те, що вона склалася, — варто було б надати слово і відповідальній стороні. Не пояснюються й причини цієї ситуації, а також не зазначено, хто саме мав би «освоювати» кошти. А це порушення стандартів точності та повноти інформації.

Іще один приклад — паркетне повідомлення про нараду в «день головного лікаря» у харківських лікарнях (12 листопада, ОТБ):

«Павло Посохов, ведучий: День головного лікаря — це день, коли керівники медичних установ Харківщини збираються на загальну нараду, аби обговорити нагальні питання роботи фахівців. Цього разу зустріч відбулась у Харківській обласній лікарні. Захід був присвячений акушерству та родовому процесу породілля, а ключовою темою стало з’ясування причин смертності новонароджених малюків.

Як розповіла головний лікар обласної дитячої клінічної лікарні №1 Тетяна Халтуріна, цьогоріч народилося на 713 дітей більше, ніж у минулому році. При цьому кількість пологів збільшилася у Харкові, а в районах області їх поменшало. За статистикою, в жовтні померло 11 новонароджених, з яких 8 — це недоношені малюки. Зафіксовано випадок смерті дитини вдома — це трапилося в родині, яка прибула з Донецької області. Лікарі вважають, аби зменшити відсоток дитячої смертності, кожен акушер зобов`язаний беззаперечно виконувати протокольне надання допомоги новонародженим.

Тетяна Халтуріна, заст.  головного лікаря Обласної дитячої клінічної лікарні №1: Речь идет о том, вот смотрите, если, почему привязанности к протоколу. Вот, если мы выполнили все по протоколу, и ребенок умер — это один вопрос, а когда ребёнок умер, а ему не сделано: А, Б и Ц — это другой вопрос».

Це повідомлення витримане в абсолютно «паркетному» стилі й не дає глядачам корисної інформації. Зокрема, наводячи зі слів головного лікаря дані про народжуваність у 2014 році, творці повідомлення називають лише різницю між цьогорічною та минулорічною кількістю (на 713 дітей більше), але не конкретну кількість народжених — це порушення стандартів точності і повноти. Також тут є недостовірне посилання — узагальнення («лікарі вважають»), що є порушенням стандарту достовірності. Синхрон лікарки є неінформативним та хаотичним, його неможливо зрозуміти.

 Херсон, «Скіфія», ТРК «ВТВ Плюс»

Дотримання професійних стандартів інформаційної журналістами херсонськими каналами «ВТВ плюс» та ТРК «Скіфія» у листопаді експертами оцінено відповідно на 2,97 та 4,89 бали із шести можливих. Причому «Скіфія» повторила свої вересневі показники, а канал «ВТВ плюс» погіршив їх удвічі.

Що стосується наявності у новинах балансу думок, то цьому критерію не відповідає три чверті сюжетів каналу «ВТВ плюс» (0,24 бали). Характерний приклад порушень стандарту — сюжет «Про себе нагадав покинутий будинок на Комунарів, 8» за 10 листопада.

«Кореспондент: Самодемонтаж. Про себе нагадав покинутий будинок на Комунарів, 8. Двоповерхові руїни, які влада завісила картинкою благополучного фасаду, таки не витримали чи то обману, чи то бездіяльності. Вихідними на комунарів хруснула конструкція. Пощастило, що вночі — поряд не було перехожих. Нагадаємо, 2-поверхівка в центрі Херсона впала у вересні 2008-го.

Чоловік: От угла по трубу, видите, окошко — кухня. Одна квартира это моя квартира.

Кореспондент: Тоді тільки дивом ніхто не загинув, але були постраждалі. Усіх мешканців евакуювали, а влада обіцяла руїн на Комунарів не буде. Мовляв, будинок або відремонтують, або розберуть. Обіцянка цяцянка. Роки минули, розруха залишилася. Останній інцидент, правда, наробив галасу — створили спеціальну комісію з купи фахівців. Може хоч тепер небезпечні розвалини в історичній частині Херсона демонтують».

Автор звинувачує місцеву владу в бездіяльності, але її погляду на подію або коментаря фахівця не подає й не пояснює причини.

У ТРК «Скіфія» показник стандарту балансу думок значно кращий — 0,62 бала. Він міг би бути і вищим, якби журналісти не лінувалися поцікавитися думками різних людей щодо події, яку висвітлюють. Наприклад, у сюжеті «Андрій Путілов запросив студентів та викладачів Херсонського національного технічного університету обговорити перспективи розвитку Херсонщини» (10 листопада, автор Мокляк) подано лише одну позицію — голови облдержадміністрації. Натомість сюжет не містить жодного синхрону викладачів чи студентів вишу.

Стандарту «оперативність» майже на ідеальному рівні дотримується канал «Скіфія» (0,95 бала). В ОДТРК цей показник значно нижчий (0,62 бала). Основа причина — хвороба багатьох регіональних каналів, журналісти яких забувають, що одне з головних запитань, на яке вони мають відповісти — коли відбулася подія. Прикладів довго шукати не треба. Ось сюжет «Козацький сигнал — закулісся “Ювілейного”» за 11 листопада (автор — Гундоріна):

«Козацький сигнал — закулісся “Ювілейного”. До початку дійства кілька хвилин. Глядачі та артисти напоготові. Це до Херсона приїхав легендарний національний заслужений академічний народний хор України імені Григорія Вірьовки».

З матеріалу неможливо зрозуміти, коли ж приїхав хор, вчора чи сьогодні, та і в чому подія — в тому, що приїхав?

Показник дотримання стандарту достовірностів листопаді складав 0,95 у «Скіфії» і 0,78 бала у «ВТВ плюс», який часто подає новини у викладі диктора в студії, не посилаючись при цьому на жодне джерело інформації:

«Задля природного балансу понад півмільйона мальків молодняка рослиноїдних риб та коропа з початку року вселили у водоймища Херсонщини» (10 листопада):

«Кореспондент: Задля природного балансу понад півмільйона мальків молодняка рослиноїдних риб та коропа з початку року вселили у водоймища Херсонщини. Так, зокрема, зариблено республіканську затоку Василевську, Рогачикську та Каїрську затоки. Середнє навішування молодняка 2540 грамів».

Кращий показник дотримання стандарту відокремлення фактів від коментарів також знову у «Скіфії» — 0,92, а у «ВТВ плюс» він становить 0,57 бала.

Експерти зазначають, що в матеріалах журналістів «ВТВ плюс» часто присутні власні оціночні судження. Візьмімо для прикладу сюжет за 14 листопада «Лихоманка на валютному ринку загрожує курсу долара по 20 гривень»(автор — Катерина Олеярник):

«Катерина Олеярник, кореспондент: Лихоманка на валютному ринку загрожує курсу долара по 20 гривень. Нацбанку втримати долар на рівні 15-16 гривень не вдалося. У банках та обмінниках зелений коштує більш як 16 гривень 65 копійок, а євро взагалі наближається до 21 гривні. Придбати валюту дуже складно. Здавати її громадяни не поспішають, очікуючи ще скрутніших часів. Купувати іншим відповідно немає чого. Попит перевищує пропозицію, як наслідок курс зростає.

Анна Качура, економіст: Его стоимость порядка 15-16 гривен. Это курс в среднем в обменниках банка. Прогноз будет, на мой взгляд, не особо оптимистичный. И по всей видимости курс будет расти. Как и обещают, возможно он будет до 19-20 гривен.

Катерина Олеярник, кореспондент: Крім об’єктивних факторів війни на Донбасі та невизначеності у формуванні нового Кабміну експерти нарікають і на відсутність чіткої політики Національного банку. Вони наголошують: у НБУ відсутні послідовні кроки і конкретна стратегія поведінки на валютному ринку.

Анна Качура, економіст: Немаловажно, Нацбанк удерживает курс гривны до парламентских выборов и буквально через неделю после выборов начались тенденции к увеличению стоимости доллара по отношению к гривне. Поэтому тут возможно были задеяны некоторые политические аспекты, чтобы не было паники в стране и как бы выборы можно было провести достаточно спокойно.

Катерина Олеярник, кореспондент: Регуляторові необхідно повернутися до більш жорсткого контролю над курсом гривні. Провокування падіння фінансової системи може завершитися навіть повторенням гіперінфляції 90-х, якщо НБУ не вживатиме адекватних заходів для стабілізації ситуації. Тим часом експерти прогнозують, що слідом за зміною курсу ще більше подорожчають усі групи імпорту, насамперед, паливо. Відтак продукти і товари.

Анна Качура, економіст: Если бы у нас была стабильная экономическая ситуация, возможно и такого обвала гривны не произошло бы.

Катерина Олеярник, кореспондент: Якщо держава не зробить ефективних кроків для зміцнення національної валюти, до кінця року курс невпинно зростатиме».

Схожу картину можна спостерігати й у дотриманні херсонськими телеканалами стандарту точності. Результат «Скіфії» — 0,89 бала, «ВТВ плюс» — 0,54. «ВТВ плюс» часто грішить тим, що подає позицію тієї чи іншої сторони не прямою мовою, а через розповідь кореспондента.

Суттєво відрізняється у двох херсонських телеканалів показник стандарту повноти подачі інформації. Якщо у «Скіфії» він становить 0,57 бала, то у «ВТВ плюс» — лише 0,22. Найчастіше цей стандарт ігнорується у коротких повідомленнях телеканалу, які не містять жодної додаткової інформації у вигляді позиції експерта, або альтернативної думки. Наприклад, як у сюжеті «Золотовалютні резерви України скоротилися майже на 40%» (12 листопада):

«Кореспондент: Золотовалютні резерви України скоротилися майже на 40% (за який період?) Про це повідомили у прес-службі Національного банку України.

Прес-служба Національного банку України: Їх динаміка в жовтні була обумовлена необхідністю підтримки НАК “Нафтогаз України” майже 2 мільярди доларів у частині виконання нею гарантованих державою зобов’язань за борговими цінними паперами, а також здійснення платежів за поставку природного газу від європейських постачальників».

Ця ж вада притаманна новині «ВТВ плюс» за 13 листопада «Національний банк України та представники 40 найбільших банків країни не змогли домовитисяпро курс гривні до долара»:

«Кореспондент: Не домовилися. Національний банк України та представники 40 найбільших банків країни не змогли домовитися про курс гривні до долара. Про це заявила глава НБУ Валерія Гонтарєва. 11 листопада міжбанк закрився черговим падінням гривні, а курс долара в Україні досяг нового історичного рекорду. Раніше повідомлялося, що НБУ домовився з банками утримувати курс гривні. Водночас за словами глави Нацбанку, фіксованого курсу долара більше не буде».

 Луганськ, «Луганськ 24»

Аналіз дотримання професійних стандартів інформаційної журналістики в новинах телеканалу «Луганськ 24», який здійснює мовлення на територіє так званої «ЛНР», у період з 10 по 15 листопада засвідчив цілковиту підпорядкованість телекомпанії владі та «ідеалам» квазіреспубліки. Загалом, 57% новин, або 27 із 47 проаналізованих сюжетів, віднесені до політичної джинси через їхню незбалансованість та антиукраїнську позицію.

Загалом новини каналу побудовані наполовину на антиукраїнській пропаганді. Решта ж сюжетів можна умовно віднести до висвітлення соціалки (втім, теж не без тенденційності). Наприклад, «украинские каратели» — саме так називають автори новин українську армію. Ще одне вживане формулювання — «агрессия Вооруженных сил и формирований Украины».

Ці терміни фігурують навіть у здавалося б цілком мирних новинах. Скажімо, в сюжетах про культуру, покликаних підняти дух луганчан, наголошується, що «українські карателі знищили декорації». Тож доблесні будівничі «ЛНР», російські найманці, — це рятівники народу, а українці — руйнівники всього і вся.

Дуже показовим у цьому сенсі є сюжет «Бесперебойное обеспечение жителей Луганской народной республики электроэнергией, водой и газом — приоритетные задачи для руководства Луганской народной республики» за 11 листопада. Автори перетворили його на класичну антиукраїнську агітку, доповнивши власними коментарями, оціночними судженнями або й просто маніпулюючи фактами.

«Виталий Брыксин, ведущий: Бесперебойное обеспечение жителей Луганской народной республики электроэнергией, водой и газом — приоритетные задачи для руководства Луганской народной республики. С каждым днем восстанавливается все больше поврежденных украинскими карателями километров газопроводов и линий электроснабжения. Особое внимание уделяется газовым объектам, ведь именно благодаря им в дом поступает необходимое голубое топливо. Что уже удалось восстановить луганским специалистам, и какие прогнозы газовщики делают на зимний период — знает наша съемочная группа.

Корреспондент: Восстановлением объектов газоснабжения луганские специалисты начали заниматься еще в сентябре. Ведь именно от их целостности зависят поставки газа в жилые дома, предприятия и учреждения социальной сферы. Больше всего во время многочисленных обстрелов украинских карателей пострадали крупные газовые объекты республики — компрессорные и газораспределительные станции.(…)»

Сюжет на «комунальну» тему завдяки вступним налаштуванням журналістів створює відповідний настрій, задаючи протиставлення «друг — ворог». Причому в новинах каналу повсякчасно наголошується, що саме українська сторона винна в руйнуванні інфраструктури Луганщини та всіх бідах мешканців непідконтрольної Києву території регіону.

«Украинские силовики продолжают уничтожать инфраструктуру городов Луганской народной республики», 11 листопада:

«Сергей Колесников, ведущий: Украинские силовики продолжают уничтожать инфраструктуру городов Луганской народной республики. Каратели практически полностью разрушили шахту "Первомайскую". Об этом пишет информагентство "Новороссия". По информации издания, 14 ноября украинские каратели продолжили обстрел жилых кварталов Первомайска, административных зданий и предприятий города. Шахта Первомайска получила колоссальные разрушения. В результате прямого попадания снарядов была повреждена подстанция, уничтожен капер. Из-за отсутствия энергоснабжения началось затопление шахты. Согласно сообщению издания, никто из шахтеров не пострадал. Шесть горняков, находившихся в шахте на момент обстрела, подняли на поверхность. Напомню, до начала так называемое антитеррористической операции, начатой Киевом, шахта "Первомайская" ежесуточно добывала около 300 тонн угля газовой группы. Здесь работали около 1200 человек».

Зауважимо, що за джерело інформації для новин журналісти каналу часто беруть інші ЗМІ або інформаційні агентства. Причому частіше російські. Скажімо, відомості, що «Международные наблюдатели, которым власти Украины намерены присвоить статус персон нон-грата за работу на выборах в ДНР и ЛНР, могут оспорить этот шаг в Европейском суде по правам человека» в однойменному сюжеті за 11 листопада, — вони взяли з «РИА Новости», а інформація в сюжеті «Президент Южной Осетии Леонид Тибилов поручил Министерству иностранных дел республики установить дипломатические отношения с Донецкой и Луганской народными республиками» за 12 листопада — це продукт «ТАСС».

«Російський слід» у формуванні громадської думки мешканців так званої ЛНР чітко проглядається й у наступному сюжеті, де головним миротворцем у конфлікті на Донбасі представлено главу російського МЗС Сергія Лаврова, — «Следует как можно скорее возобновить работу контактной группы по Украине», 15 листопада:

«Сергей Колесников, ведущий: Следует как можно скорее возобновить работу контактной группы по Украине. На этом во время телефонного разговора согласились министр иностранных дел России Сергей Лавров и госсекретарь США Джон Керри, — пишет ТАСС. В частности, Лавров обратил внимание американского коллеги на важность выполнения минских договоренностей, включая прекращение огня и налаживание диалога Киева с Донецком и Луганском. Также глава российского внешнеполитического ведомства выразил серьезную озабоченность затягиванием процесса расследования катастрофы малазийского "Боинга", в нарушении резолюции Совбеза ООН и правил ИКАО».

Натомість українська влада — «елемент» недолугий і деструктивний, який протистоїть мирному врегулюванню ситуації. «Официальный Киев отказался от возобновления переговоров в Минске», 14 листопада:

«Сергей Колесников, ведущий: Официальный Киев отказался от возобновления переговоров в Минске. Об этом заявил советник главы Службы безопасности Украины Маркиян Лубкивский. По его словам, проведение нового заседания контактной группы по Украине в Минске в настоящее время для Киева представляется невозможным. При этом он обвинил ополчение Донбасса в несоблюдении минских договоренностей. Это заявление в Луганске восприняли с возмущением. Отказ Киева от новых переговоров контактной группы в Минске говорит о нежелании достичь мирного урегулирования и свидетельствует о несостоятельности украинских властей. Об этом заявил председатель Народного совета Луганской республики Алексей Карякин. Также он опроверг обвинения в нарушении режима прекращения огня. "Мы ничем договоренности не нарушали. Нарушают их систематически только украинская сторона. Поэтому то, что они отказываются от дальнейших переговоров, указывает на их несостоятельность как руководителей государства. Это их выбор. Значит так они хотят мира", — сказал Карякин, комментируя заявление Лубкивского».

Україна — ворог, Росія — опора і підтримка, — цю тезу населенню втовкмачують послідовно і наполегливо. Це, зокрема, виглядає, як у сюжеті «Луганские байкеры из мотоклуба "Ночные волки" продолжают помогать жителям наиболее пострадавших от украинской агрессии населенных пунктов» за 15 листопада:

«Сергей Колесников, ведущий: Луганские байкеры из мотоклуба "Ночные волки" продолжают помогать жителям наиболее пострадавших от украинской агрессии населенных пунктов. Одним из таких является печально известный поселок Новосветловка. Украинские каратели практически полностью его уничтожили. Они разрушили все административные здания, стерли с лица земли целые улицы. Именно в Новосветловку "Ночные волки" и решили привести очередную гуманитарную помощь, доставленную из Москвы».

А також «В России планируют сформировать очередную колонну с гуманитарной помощью для Донбасса к концу недели», 11 листопада:

«Виталий Брыксин, ведущий: В Росси планируют сформировать очередную колонну с гуманитарной помощью для Донбасса к концу недели. Об этом сообщил журналистам замглавы МЧС Владимир Степанов. По его словам, продолжается совместный с федеральными органами исполнительной власти сбор гуманитарной помощи. Как только ее соберут в необходимом количестве, сразу будет сформирована колонна. Скорее всего, это случится к конце недели. Напомним, всего в период с 23 августа по 4 ноября шесть колонн доставили в ЛНР и ДНР более 8000 тонн гуманитарного груза, в который входят продукты питания, медикаменты, одежда, топливо, стройматериалы и другие товары первой необходимости. Последняя, шестая колонна пересекла границу 4 ноября. 20 автомобилей доставили в Донецк и Луганск медикаменты, которые были направлены в больницы, и топливо, необходимое для жизнеобеспечения региона, в том числе, для подразделений пожарно-спасательных служб, скорой помощи и ЖКХ. Общий вес груза превысил сто тонн».

Ще один приклад — сюжет «Россия передала Луганску 50 тысяч доз вакцины против гриппа», який вийшов10 листопада:

«Сергей Колесников, ведущий: Россия передала Луганску 50 тысяч доз вакцины против гриппа. По словам министра здравоохранения Луганской народной республики Ларисы Айропетян, российская вакцина уже распределена по городам и районам республики. И, как сообщила руководитель ведомства, в первую очередь препарат передан в медицинские и образовательные учреждения, но в перспективе планируется прививать и рядовых граждан республики».

Натомість «Украина собирается выиграть войну на Донбассе путем прямого геноцида местного населения», 15 листопада:

«Сергей Колесников, ведущий: Украина собирается выиграть войну на Донбассе путем прямого геноцида местного населения. Видео с соответствующим заявлением украинского президента попало во всемирную сеть. На записи Порошенко объясняет аудитории, что жители Донбасса сами скоро начнут проситься обратно под крыло украинского руководства, поскольку у Донбасса не будет ни работы, ни пенсий и пособий, а дети Луганской и Донецкой республик вместо того, чтобы ходить в школу, будут сидеть по подвалам. Кстати, в своем пламенном спиче Порошенко фактически признал, что Украина воюет с народом Луганской и Донецкой республик, а не с мифическими оккупантами из России. Далее — прямая речь президента-карателя.

Петр Поошенко, президент Украины: "Тому що у нас робота буде, а у них немає. У нас пенсії будуть — у них немає. У нас піклування під людей, під пенсіонерів, під дітей буде — у них немає. У нас діти підуть до школи і дитячих садків — у них вони будуть сидіти в підвалах. Бо вони нічого не вміють робити. І так, і саме так ми виграємо цю війну».

Що ж до попередження гуманітарної кризи так званою владою «ЛНР», то 11 листопада місцеве населення втішили, що «В республике временно приостановлен прием заявлений на получение единовременной компенсации вреда жизни и здоровья граждан, причиненного в условиях агрессии Вооруженных сил и формирований Украины»…

Разом із тим, у версії журналістів каналу, керівництво «ЛНР» і сама квазіреспубліка вже давно легітимізовані, це «маст хев» новин «Луганська 24», яким пронизані навіть абсолютно нейтралі повідомлення.

«В Луганском высшем училище физкультуры и спорта прошло открытое молодежное первенство по греко-римской борьбе среди молодежи», 14 листопада:

«Сергей Колесников, ведущий: Первое республиканское. В Луганском высшем училище физкультуры и спорта прошло открытое молодежное первенство по греко-римской борьбе среди молодежи. На борцовские ковры вышли более ста юных спортсменов. (…)

Корреспондент: Задачи ставятся высокие. Но в Федерации греко-римской борьбы ЛНР есть все для их достижения. Перспективные спортсмены и опытные тренеры — это залог высоких результатов. Разделяют это мнение и представители руководства республики.

Василий Никитин, заместитель председателя Совета министров ЛНР по социальным вопросам: "Мы с удовольствием сегодня посмотрим именно соревнования. Я думаю, ребята покажут результаты, и мы как раз будем прилагать все усилия для того, чтобы продвинуть их в олимпийское движение непосредственно уже от имени нашей республики».

Що ж стосується відповідності луганських новин стандартам інформаційної журналістики, то вона експертами оцінена на 3,34 бала із шести можливих, хоча й про них можна говорити цілком умовно. Такі низькі показники — насамперед наслідок досить вільного поводження з критерієм балансу думок, — 0,26 бала з одного можливого.

Загалом йому відповідає лише щочетверта новина. А в сюжетах, які хоча б якимсь чином згадують Україну, українську армію, владу та українців як таких, про наявність балансу думок не йдеться апріорі. Такі сюжети не можуть вважатися інформаційними, позаяк мають яскраво виражені пропагандистські характеристики.

Також новинам «Луганська» притаманна наявність псевдобалансу. Зокрема, коли в сюжеті багато спікерів, які висловлюються з приводу тієї чи іншої проблеми, але акценти розставлені самими журналістами, або ж спікерів добирають за заданою метою. Скажімо, в новині про вкрай важливу тему дотримання перемир’я, висвітлено позицію тільки однієї сторони, причому устами російського постпреда при ОБСЄ:

«На Донбассе происходит обострение конфликта, но говорить о срыве режима прекращения огня между украинскими силовиками и ополченцами нет оснований», 11 листопада:

«Виталий Брыксин, ведущий: На Донбассе происходит обострение конфликта, но говорить о срыве режима прекращения огня между украинскими силовиками и ополченцами нет оснований. Об этом заявил во вторник постпред Российской Федерации при ОБСЕ Андрей Келин. "Пока я бы не употреблял такие слова, как срыв режима прекращения огня. Сейчас идет довольно существенное обострение, но у нас нет оснований говорить о массовом срыве, о том, что это происходит вдоль всей линии прекращения огня", — сказал Келин. Он добавил, что намеревается поставить перед руководством ОБСЕ вопрос о сбалансированности подхода организации к оценке ситуации на востоке Украины. "Мы подсчитали по сообщениям в социальных сетях и средствах массовой информации, что за последние несколько дней семь колонн с техникой украинских силовиков перемещались вблизи линии разделения. Об этих случаях не сообщается. Мы имеем в виду, плотно поговорить со швейцарским представительством и руководством миссии, почему такой большой ажиотаж и почему они видят одни факты и не замечают другие", — сказал Келин».

Також експерти побачили в половині новин «Луганська 24» порушення стандартів відокремлення фактів від коментарів. Власні висновки, означення та оціночні судження виносяться вже у перші фрази диктора у студії та авторів новин. Погляд окремого діяча, політика чи навіть пересічного громадянина подається як узагальнення, тенденція або незаперечна істина.

Наприклад, візьмімо сюжет «В Евросоюзе, тем временем, перестают верить Украине» за 10 листопада:

«Сергей Колесников, ведущий: В Евросоюзе, тем временем, перестают верить Украине. Как передает агентство Reuters, европейские чиновники разочарованы Киевом, который пользуется тем, что ЕС не облагает украинские товары пошлинами и финансирует поставки российского газа в страну. По словам одного высокопоставленного чиновника в Евросоюзе, украинцы манипулируют ЕС. Он отметил, что союз начинает просыпаться, понимая необходимость лучше защищать собственные интересы. Говоря о газовом вопросе, еще один чиновник заявил, что сколько бы шагов навстречу Украине не было сделано, она всегда будет просить больше. "У меня есть сомнение, что в конечном итоге будет полная реализации соглашения с ЕС", — отметил он, добавив, что уверен, что уже через шесть месяцев Евросоюз снова будет вести переговоры с Украиной и Россией, сидящими по одну сторону стола. Впрочем, такие настроения в Брюсселе имеют далеко не все. Другие чиновники настроены более оптимистично и призывают не требовать многое от страны, в которой идет военный конфликт. Хотя, вместе с тем, они тоже отмечают, что Украина не может и дальше единолично вкушать блага свободной торговли от Лиссабона до Владивостока. Очевидно, Киев скоро окончательно принудят выбирать какой-либо один вектор своего развития — евроатлантический или евразийский».

«Совет безопасности ООН собирается на экстренную встречу по ситуации на Украине», 12 листопада:

«Сергей Колесников, ведущий: Совет безопасности ООН собирается на экстренную встречу по ситуации на Украине. Об этом сообщили в постоянном представительстве Австралии, председательствующей в Совбезе в ноябре. Встреча намечена на половину одиннадцатого вечера по Москве. Предполагается, что с отчетом о последних событиях на Украине выступят представители секретариата ООН, — передает ТАСС. Ранее Россия не поддержала в Совбезе ООН проект заявления по выборам в Донецкой и Луганской народных республиках, потому что он был неадекватным. В связи с этим Россия заблокировала в Совете безопасности организации заявление по выборам в республиках. МИД России опубликовало заявление в связи с выборами в Донецкой и Луганской областях, согласно которому Россия уважает волеизъявление жителей юго-востока Украины, а избранные представили получили мандат для решения практических задач по восстановлению нормальной жизни в регіонах».

Що стосується показників оперативності, то новини каналу виходять в ефір своєчасно (оцінка за критерієм оперативності — 1 бал) і здебільшого з посиланнями на джерела (0,85 бала). Що ж стосується критеріїв точності (0,53) та повноти (0,17 бала), вони значно гірші. Власне, в новинах каналу практично відсутні бекґраунди як такі. А відсутність у новинах балансу думок, засилля оціночних суджень не можуть не погіршувати показників точності та повноти навіть за наповнення новин цифрами, якимись фактами та коментарями через їхню заданість і тенденційність.

Трапляються й сюжети, які викликають більше запитань, аніж дають відповідей. Як-от новина за 10 листопада «12 миллионов гривен заработных плат педагогам и медработникам выплачено в Луганской народной республике». Її автори якось забули уточнити, ким ці кошти вилачено та за який період. І до чого тут власне «ЛНР» з її воланнями про «геноцид української влади», яка не хоче забезпечувати згадані платежі на непідконтрольних їй територіях?

«Сергей Колесников, ведущий: 12 миллионов гривен заработных плат педагогам и медработникам выплачено в Луганской народной республике. Об этом говорится на официальном сайте ЛНР. Также сообщается, что продолжается процесс выдачи зарплат работникам этой сферы, продолжаются выплаты пенсий и социальных пособий. В частности, говорится о том, что в Луганске пенсии и пособия получили около 78 тысяч человек на сумму свыше 133 миллионов гривен. В Лутугинском районе — более 99 тысяч на сумму более 16 миллионов гривен. В Краснодонском районе — 20 тысяч 600 человек получили около 33 миллионов гривен».

 Нагадаємо, що результати моніторингу засобів масової інформації також є оціночними судженнями, відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію», і не мають офіційного характеру.

 Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» за підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Всі висновки й погляди, висловлені в усіх публікаціях моніторингу, можуть не збігатися з позицією USAID чи «Інтерньюз Нетворк». Методологію проведення моніторингу викладено тут.Матеріали проекту читайте в рубриці «Моніторинг» сайту MediaSapiens.

 

comments powered by Disqus