Вибори минули — джинса залишилася

Фото: baj.by/sites

Якщо під час виборів до місцевих рад експерти до засилля джинси на регіональних каналах були морально готові, то в другій декаді листопада чимала кількість таких сюжетів прикро вразила. Абсолютно чистих новин експерти не зафіксували на жодному з двадцяти каналів, а найкращі показники — загалом 2–6 % замовності — продемонстрували вісім телекомпаній: вінницька «ВІТА», закарпатські «Тиса-1» і 21-й канал, дніпропетровський 34-й канал, одеський «Перший міський», херсонські «Скіфія» та «ВТВ Плюс», а також харківський державний «ОТБ». Дев’ять каналів наджинсували на 9–19 %, а сумнівне лідерство за кількістю замовних новин припадає на трьох мовників. Це приватні луцький «Аверс» із 30 %, полтавський «ІРТ-Полтава» — 38 %, а також чернівецька філія НТКУ «Буковина» з 29 %, набраними за рахунок «паркетних» матеріалів. Зауважимо, що в шести із десяти областей обласні державні мовники мали більшу кількість замовних матеріалів, аніж їхні колеги з приватних телевізій, іноді — в рази.

Загалом, зі 116 сюжетів, віднесених експертами до категорії замовних, політичну складову містили 91, здебільшого за рахунок провладних «протокольних» матеріалів, решта ж просувала інтереси комерційні.

Цікаво, що в Дніпропетровську та Полтаві ще тягся шлейф «розборок» після другого туру виборів міських голів, а в решті регіонів канали опосередковано стали «співучасниками» структурування місцевих рад. Тож дуже чітко проявилися політичні симпатії й антипатії телеканалів, котрі мали б бути відстороненими інформаторами населення.

Так, у Вінниці обидва канали, включені до моніторингу, піарили новообраного вінницького мера Сергія Моргунова, Фонд Порошенка та мимохіть — нардепа від «Солідарності» Сергія Кудлаєнка. Дніпропетровський державний знову демонстрував підтримку опоблоківця Юрія Вілкула. Запорізький ТВ5 прогнозовано догоджав своєму бенефіціару в особі «Запоріжсталі» та «Опоблоку», видавши сюжет із «прогнозом» Юрія Бойка про неминучу кончину чинного парламенту. Цікаво, що аналогічні сюжети моніторингового тижня вийшли і в ефірі волинського «Аверса» та херсонського «ВТВ Плюс». А закарпатський 21-й канал по-родинному пропіарив голову обласного осередку «Опоблоку» Олександра Ледиду. Загалом ця політична сила претендувала на те, щоб відібрати пальму джинсової першості в «БПП “Солідарність”».

Але особливо відзначилися волиняни, які чотири рази добряче «прогнулися» під Ляшка. В ефірі «Аверса» навіть вийшов сюжет, як лідер радикалів вітає з днем сільського господарства... аграріїв Київщини (!).

Повне політичне ангаже продемонстрував і харківський АТН, — на користь «Самопомочі» та з відвертою відразою до панів Добкіна і Кернеса.

І загальна тенденція — абсолютно некритично транслювати меседжі народних депутатів, які з’являються в регіоні здебільшого як агенти впливу, коментуючи місцеві політичні перипетії, що аж ніяк не входить до їхніх прямих обов’язків.

Що стосується дотримання фахових стандартів інформаційної журналістики, то в моніторинговий тиждень обласні канали продемонстрували середній інтегральний показник на рівні 4,01 бала з шести можливих. Себто мовники лише на дві третини забезпечили виконання свого обов’язку перед глядачем стосовно неупередженого, вичерпного та об’єктивного інформування про перебіг подій у регіонах. Кращий рівень дотримання стандартів забезпечили половина мовників, а херсонська «Скіфія» та харківський АТН навіть подолали п’ятибальну планку. Решта до 4 балів за відповідність новин критеріям інформаційної журналістики не дотягли, а зусилля новинарів Дніпропетровського державного та Запорізької ОДТРК експерти оцінили менш ніж на 3 бали.

Узагальнений моніторинг за 21–25 вересня 2015 року матеріалів із ознаками замовності (або цензури) та дотримання професійних стандартів у новинах телеканалів Вінницької («Вінтера», «Віта»), Волинської («Аверс», «Нова Волинь»), Дніпропетровської (34-й канал, Дніпропетровський державний), Закарпатської («Тиса», 21-й канал), Запорізької (Запорізька ОДТРК, ТВ5), Одеської (ООДТРК, «Перший міський»), Полтавської («ІРТ-Полтава», «Лтава»), Харківської (ОТБ, АТН) Херсонської («Скіфія», «ВТВ плюс») та Чернівецької («Буковина», ТВА) областей.

ВІННИЦЯ, «Вінтера», «Віта»

У новинах «Вінтери» в моніторинговий тиждень експерти помітили 19 % новин, що мають ознаки замовності, в ефірі комунальної «Віти» — 6 %. Натомість із дотриманням фахових стандартів журналісти обласного державного впоралися краще, — мають 3,97 бала із шести можливих, їхні колеги — 3,27.

Отож, на телеканалі «Вінтера» виявлено 11 сюжетів, що мають ознаки замовності, а це 19 % тижневого контенту. Причому 16 % мають політичну складову, а 3 % — ознаки джинси комерційної. Герої матеріалів із ознаками політичного замовлення — це здебільшого посадовці, хоча обличчя в них ті ж, що й під час виборів до місцевих рад. А саме: вінницький мер Сергій Моргунов та голова облдержадміністрації Валерій Коровій. Трапляються матеріали «паркетного» характеру та сюжети, що просувають певну позицію у важливих політичних питаннях.

На каналі «Віта» сюжетів із ознаками замовності лише чотири (6 %). Це також переважно політична джинса, яка виливається у вихваляння новообраної влади, а також один матеріал, який можна вважати прихованою комерційною рекламою.

Спільною для обох каналів є особливість подання звітних сюжетів про перші кроки новообраного мера. В них немає ані йоти критичного підходу, а синхрони пана Моргунова цілковито «рекламні». Вони не мають суттєвого інформаційного навантаження, натомість формують образ мера-рятівника, який вирішить усі проблеми.

Наприклад, у сюжеті «Сергій Моргунов провів нараду з керівниками ЖЕКів та профільних управлінь» (ТРК «Вінтера» від 18 листопада) не йдеться про реальні кроки міської влади, але транслюється «заява» мера:

«Світлана Бусілкова, ведуча: Сергій Моргунов провів нараду з керівниками ЖЕКів та профільних управлінь. Останнім часом до міської ради надійшло чи мало скарг, що до роботи саме цих установ. А від так, на порядку денному — якість надання послуг громадянам. Торкнулися питань загального збору показників, ліквідування аварійних ситуацій, розвитку підприємств, сплати комунальних платежів. Сергій Моргунов наголосив, що пріоритетом, в сфері надання послуг, мають бути, перш за все, щоденні турботи жителів міста.

Сергій Моргунов, новообраний Вінницький міський голова: Від якісного надання послуг, залежить задоволеність вінничан, тим, кому ви ці послуги надаєте. Люди — пріоритет № 1, ті, які сплачують вам за вашу послугу».

А в сюжеті «Засідання виконкому» від 19 листопада радше констатується факт проведення засідання, конкретної ж інформації про прийняті на ньому рішення і як вони відіб’ються на житті громади — немає.

Схожий сюжет того ж дня вийшов і на «Віті», — «Пріоритетні завдання міського голови Вінниччини». У повідомленні, щоправда, згадано завдання, які перед собою ставить мер, проте матеріал зберігає риторику передвиборчого ролика — з подяками за довіру та обіцянками світлого майбутнього на благо городян:

«Ірина Дідух, ведуча: Завершити будівництво дитячого садочка по Порика, з'єднати два найбільші мікрорайони міста Єлектромережу і Вишеньку, відкрити у Вінниці центр інновацій та підприємництва “Айхаб”. Такі плани міського керівництва до кінця року. Їх озвучив обраний міський голова Сергій Моргунов. Він наголосив: «Пріоритетним завданням є контроль за роботою ЖЕКівців, а би ті були ввічливими та якісно та вчасно надавали послуги. Також він подякував вінничанам за довіру та підтримку на виборах. Пообіцяв разом з командою сприяти розвитку міста в рамках стратегії «2020»

Сергій Моргунов, обраний міський голова: Це моя позиція в першу чергу і позиція нашої команди, що дійсно, саме міська рада не повинна бути майданчиком для якихось там політичних суперечок. Діалог або дискусія можуть точитися навколо розвитку міста Вінниці і покращення умов життя територіальної громади».

На обох телеканалах вийшли сюжети, що мають на меті просування як позитивного та прогресивного одного з проектів Податкового кодексу, авторства п. Южаніної. Попри жваву дискусію навколо законопроекту в експертних колах, у цих матеріалах не представлено жодної альтернативної точки. Зате в сюжеті фігурує народний депутат Сергій Кудлаєнко, який постає рятівником бізнесменів:

«Кор.: Новий Податковий кодекс парламентарі планують прийняти до Нового року. Лобіювати інтереси вінницьких підприємців у Верховній Раді пообіцяв Сергій Кудлаєнко. Навіть підписав відповідний меморандум з представниками Асоціації платників податків» («Правки до Податкового кодексу», ТРК «Віта», 17 листопада).

 Або це виглядає так:

«Кореспондент: Єдність позицій законодавчої влади та бізнесу учасники заходу скріпили підписанням меморандуму про співробітництво між народним депутатом Сергієм Кудлаєнко, територіальним відділенням Всеукраїнської громадської організації платників податків та громадської ради при головному управлінні державної фіскальної служби у Вінницькій області»(«Вінничани презентували власне бачення податкової лібералізації», «Вінтера», 17 листопада).

На «Вінтері» також помічено два сюжети, в яких ідеться про справді суспільно важливі теми, але «зіпсовані» просуванням інтересів окремих груп чи компаній. Наприклад, важливий сюжет про змагання учнів у наданні першої медичної допомоги — це типова джинса фонду Порошенка («Змагання серед учнів» від 16 листопада). А сюжет про благодійну допомогу шпиталю ветеранів війни — вихваляння компанії, що зробила подарунок («Вінницький обласний госпіталь для інвалідів Другої світової отримав нове діагностичне обладнання» від 16 листопада).

До матеріалів, що мають ознаки комерційного замовлення, на обох каналах експерти віднесли сюжети, що просувають послуги навчальних закладів. Так, на «Вінтері» вийшов сюжет, позбавлений зрозумілої суспільно важливої складової, — «Польська у ліцеї» від 17 листопада. А на «Віті» — «Вінницький техуніверситет запрошує на день відкритих дверей» від 18 листопада, схожий на рекламне оголошення.

Що ж стосується дотримання вінницькими каналами стандартів інформаційної журналістики, то на обох ТРК найменше порушується критерій точності подачі інформації, — його забезпечено, відповідно, у 88 % сюжетів «Вінтери» та 82 % — «Віти». Порушення стандарту помічено в сюжеті «Другий тур у Вінниці»(«Вінтера», 16 листопада). Журналіст каже: «За нового мера проголосували 64 % вінничан», у той час як явка на виборах у місті склала 28 %. Проблема дотримання точності на ТРК «Віта» полягає в тому, що майже у чверті випадків журналісти подають як аксіоматичну інформацію, яка не заслуговує на довіру. Інший варіант — переповідання новини «так, як її зрозумів журналіст». Як-от у сюжеті «Гроші з міського бюджету виділятимуть на задуми вінничан» від 17 листопада. Мало того, що на задуми гроші з бюджету ніхто витрачати не може, ба навіть на реалізацію цих задумів — проблематично. Насправді ж ідеться про нову форму електронних петицій.

За показником достовірності поданої інформації «Вінтера» випереджає «Віту», — відповідно, 88 % та 68 %. Нижчий показник комунального каналу обумовлений іншим форматом подачі новин, майже третина з яких є озвученням ведучим у студії прес-релізів офіційних органів (ОДА, міськрада, МО, уряд тощо), загалом 9 новин із 62, а також викладення інформації у вигляді оголошення, наприклад, «Інтерактивна онлайн-карта ремонту доріг» та «В Монреалі знімають фільм на основі реальної історії» (16 листопада),які йдуть у випуску поспіль, не супроводжуються жодними синхронами, не містять посилань на якесь зрозуміле джерело і глядачеві залишається вірити, що так воно і є.

Останнім зі стандартів, дотриманим у більшості сюжетів, є оперативність. Хоча журналісти «Вінтери» не зазначають дати подій, які вони описують (слово «сьогодні» за 58 сюжетів вживається тричі, «вчора» — двічі, конкретну дату вказано ще тричі), тим не менш під час аналізу було з’ясовано, що в сюжетах ідеться про актуальні події у 83 % випадків. Натомість у «Віти» — в 69 %.

Найбільш порушувані в новинах вінницьких телевізій — стандарти відокремлення фактів від коментарів, баланс думок та повнота інформації. І якщо на «Вінтері» баланс дотримано в 59 % сюжетів, то на «Віті» — лише у 39 %. Головна претензія до журналістів обласного державного — майже цілковита відсутність у кадрі іншої сторони, особливо представлена тільки позиція влади. Що ж стосується «Віти», то навіть у сюжетах, де кілька спікерів, почасти знайти іншу позицію стає неможливо. Зокрема, в сюжеті «Закон про Місцеві вибори потребує поправок» (17 листопада) й голова ЦВК Охендовський, і голова ВРУ Володимир Гройсман повторюють, що обрання міських голів у два тури — непотрібне витрачання коштів.

Стандарту повноти відповідають 52 % новинних сюжетів «Вінтери» і вдвічі менше — 26 % — сюжетів «Віти». А найгірша ситуація з дотриманням стандарту відокремлення фактів від коментарів. Тут — і це єдиний подібний показник — результат кращий у «Віти» — 0,44 бала. Не містять авторських оціночних суджень 28 % новин «Вінтери».

ДНІПРОПЕТРОВСЬК, Дніпропетровський державний, 34-й канал

На Дніпропетровському державному монітори побачили втричі більше матеріалів із ознаками замовності, аніж у новинах 34-го каналу, — 15 % проти 5 %. Стандартів інформаційної журналістики новинарі приватної телевізії теж дотримувалися краще, — відповідно, 4,23 бала із шести можливих проти 2,81 в ОДТРК. Це найнижчий показник серед каналів, включених до моніторингу.

Загалом, експертами проаналізовано 47 сюжетів Дніпропетровського державного, серед яких виявлено сім із ознаками замовності, причому всі — політичної. А з 56 сюжетів 34-го каналу ознаки політичної замовності мають два, один — комерційної.

Монітори зауважили, що Дніпропетровський державний висвітлює відкриття дитсадка, водогону в селі, початок реконструкції стадіону виключно як ініціативу конкретної людини — голови ОДА. Також в ефірі каналу вибірково піарять політичні сили й політиків. Наприклад, так це виглядає в сюжеті від 16 листопада: «У Дніпропетровській облдержадміністрації звітувати про результати зробленої роботи стало традицією. Лише за тиждень команді очільника регіону Валентина Резниченка вдалося впровадити безліч проектів. Що нового запровадили в регіоні, дізнавались мої колеги. Масштаби вражають. Лише за тиждень команда голови Дніпропетровської облдержадміністрації Валентині Резниченко втілила у життя безліч проектів, що мають покращити умови життя на Дніпропетровщині».

А в сюжеті від 17 листопада підсумки виборів на Дніпропетровщині коментують тільки представник партії «БПП “Солідарність”» і мер Нікополя, обраний від тієї ж партії:

«(…) Антон Мачула, журналіст: Блок Петра Порошенка “Солідарність” отримав свою частину місць у селищних,районних та міських радах. В порівнянні з попереднім скликанням кількість їх представників стала значно більшою. Наразі в області обрали більше чотирьохсот депутатів від “Солідарності”, тож тепер партія готова підбити власні підсумки місцевих виборів на Дніпропетровщині.

Гліб Пригунов, керівник секретаріату територіальної організації партії “Солідарність” Блок Петра Порошенка: Це була складна, цікава, неоднозначна виборча компанія яка проходила під новим виборчим законом, який передбачав вибори і голосування за відкритими списками,але ми розуміємо, що певна недосконалість цього законодавства існує»(…)».

Всі події в місцевій лікарні імені Мечникова продовжує коментувати тільки одна людина (перед виборами йому надавали слово в новинах по 6-7 разів на тиждень) — головний лікар, депутат облради від «БПП “Солідарність”» Сергій Риженко (сюжет від 20 листопада).

А підсумки виборів мера в місті Дніпропетровськ уже коментує тільки кандидат від «Опозиційного блоку» Олександр Вілкул, прихильність до якого з боку каналу впадала в око і перед виборами (сюжет від 20 листопада):

«Кор.: Що ж до подальшої роботи його команди Олександр Вілкул заявив, що наміру займати пасивну позицію спостерігача не має, навпаки, команда Вілкула стає конструктивною опозицією, це значить — активно контролювати і захист прав та інтересів городян.

Олександр Вілкул: Мы будем занимать очень жесткую позицию. Не дадим сделать из города кормушку для одной группировки, мы будем бороться против рейдерства, мы будем работать очень плодотворно.

Кор.: Олександр Вілкул запевнив — його позиція лишається чіткою і не зміною, він виступає за мир і стабільність, квітуче європейське місто та Україну. Нардеп переконаний, його команда підтримає будь яке правильне начиняння міської влади, але використовувати місто, як плацдарм для політичних воїн і амбіцій не дасть, в пріоритеті будуть інтереси простих дніпропетровців».

До умовної політичної джинси експертами віднесено і два сюжети 34-го каналу. В першому випадку йдеться про першу прес-конференцію новообраного мера міста Бориса Філатова. У синхронах — лише він, і виглядає це як його самопіар. Журналісти не подбали про доречні з огляду на непросту кампанію коментарі щодо причин його перемоги, його різких заяв та обіцянок. Разом із тим у сюжеті від 18 листопада жодного слова про те, яку політичну силу представляє Філатов.

«Журналіст: Новий мер Дніпропетровська каже, він, та його команда готові працювати 24 години на добу. Почнуть з аудиту та ревізії міського бюджету і комунальної власності та оптимізують структуру виконкому.

Борис Філатов, переможець виборів міського голови Дніпропетровська: Мы считаем, что городская власть должна быть более компактной, более эффективной и должна освободится от людей, которые связаны имущественными и корпоративными интересами с местным бюджетом, и от тех людей, которые, называть буду вещи своими именами, просто напросто, находясь там, зарабатывать на свой собственный карман…

Борис Філатов: Мы, выдерживая политический курс нашей партии, не при каких обстоятельствах не будем балотироваться с “Оппозиционным блоком”. При этом я считаю, что те депутаты с оппозиционного блока, которые готовы голосовать за наши инициативы в поддержку, и те инициативы, которые направлены на благо жителей города Днепропетровска, членов нашей территориальной громады, они могут голосовать, и мы не в праве им этого воспрепятствовать».

У другому сюжеті, який вийшов того ж дня, слово надається стороні, яка програла вибори мера. Це короткий коментар представника «Опозиційного блоку», який стверджує, що перемога Філатова — результат підкупу виборців. Об’єднані в один, вони б виглядали більш-менш збалансовано, а поодинці — ллють воду на користь представлених у них сторін.

До комерційної джинси віднесено сюжет від 17 листопада «Єдиний квиток», у якому рекламується єдиний проїзний документ на проїзд у приватних маршрутних таксі, що належать до того ж одному комерційному підприємству.

З дотриманнямстандартів інформаційної журналістики у Дніпропетровського державного відверто не склалося, — не дотягли й до трибальної планки, 34-й набрав майже на півтора бала більше.

За показником балансу думок новини Дніпропетровського державного мають середній бал на рівні 0,34, невисокий цей показник і в 34-го каналу (0,41). На жаль, при підготовці сюжетів журналісти обох каналів не обтяжували себе коментарями експертів чи висвітленням позиції іншої сторони.

За критерієм оперативності кращий показник у 34-го каналу — середній бал0,89, у Дніпропетровського державного — 0,62. Крім окремих випадків справді неоперативної подачі новин, часто неможливо визначити свіжість наданих відомостей черезвідсутність подієвої складової сюжету. Наприклад, у сюжеті Дніпропетровського державного від 17 листопада повідомляється, щов Україні почали діяти нові правила дорожнього руху. Але ці правила набрали чинності ще з 7 листопада. Сюжет запізнився на десять діб.

Ізсюжету 34-го каналу «Хроніка Сходу» не зрозуміло, коли саме сталася подія: «Троє саперів на смерть підірвались (коли? — Авт.) на фугасі біля села Золоте, що на Луганщині, про це кажуть у Генштабі, в наслідок обстрілів втрат немає. Хоча бойовики гасять із важкої зброї, зокрема беруться до зенітних систем та великокаліберних мінометів, в Адміністрації Президента попереджають, якщо так триватиме й надалі задля оборони позицій і життів армійців артилерію та міномети знову повернуть на передову. ОБСЄ про це вже повідомили».

Середній бал за показником стандарту достовірності в обох каналів практично однаковий — 0,79-0,8 бала.Найчастіше джерела інформації не вказуються в кримінальних новинах.

А ось за відокремленням фактів від коментарів у Дніпропетровського державного один із найгірших показників (0,26). Набагато краще дотримуються цього стандарту журналісти 34-го каналу, їхній показник 0,86 бала.

За стандартом точності показники обох каналів також дуже різні, — у Дніпропетровського державного середній бал 0,49, у 34-го каналу — 0,88. Порівняймо сюжети кожного з каналів у висвітленні однієї події — встановлення сонячних батарей у лікарні імені Мечникова. Журналіст 34-го каналу припускається єдиної помилки: він не дає ні в тексті, ні в титрах назви благодійного фонду, за рахунок якого було встановлено батареї. Журналіст Дніпровського державного теж не пояснює, що це за фонд, але крім цього, на відміну від колеги, не називає вартості батарей. Називає установку «ноу-хау», не пояснюючи, в чому воно полягає. Каже про проект «Сонячна лікарня», не пояснюючи, що це за проект і хто його реалізує. Сказано, що установка не боїться дощу, але як тоді вона працює, коли дощ і сонця немає? Спочатку сказано, що «відтепер 50 сонячних батарей забезпечать безперебійне постачання світла до медичного закладу», а потім виявляється, що потужностей електростанції достатньо для того, щоби повністю забезпечити світлом тільки приймальне відділення. Хоча часу розібратися з усім цим вистачало, оскільки сюжет державного каналу вийшов в ефір на добу пізніше, ніж сюжет 34-го каналу.

І лише третина сюжетів обох каналів відповідає цьому стандарту повноти фактів: у Дніпропетровського державного середній бал — 0,32, у 34-го каналу — 0,39.

ЗАПОРІЖЖЯ, ОДТРК, ТВ5

У відсотковому співвідношенні кількість новин із ознаками замовності на обох каналах практично однакова, — 12 % на ОДТРК й 11 % — на ТВ5. А ось фахових стандартів журналісти останнього дотримувалися краще, — в них 3,53 бала із шести можливих проти 2,95 в ОДТРК.

Експерти зауважили, що в ефірі ЗОДТРК майже зникли матеріали з ознаками політичного замовлення, проте з’явилися з ознаками комерційного. Загалом таких п'ять сюжетів.

Наприклад, у випуску від 16 листопада вийшов «Запорізькі аграрії відзначили професійне свято та ділилися заслугами у соцсфері», у якому йдеться про досягнення та переваги агрофірми «Валена». До того ж її керівник коментує події, в яких не є експертом: він (аграрій) дає свої оцінки освітленню та розбудові інфраструктури села (можна здогадатися, що їхня агрофірма виступала спонсором цих досягнень).

Із політично замовних можна виокремити «паркетний» матеріал, де «експертами» виступають виключно лише чиновники ОДА, він вийшов в ефірі каналу 18 листопада, — «Патріотичне виховання молоді та оптимізація навчальних закладів». Тему обговорювали на колегії Департаменту освіти і науки облдержадміністрації і найбільш просунутими фахівцями з педагогіки виявилися Едуард Гугнін, заступник голови Запорізької ОДА, і головна в області чиновниця від освіти Тетяна Озерова.

Всі ознаки політичної замовності містить сюжет, який вийшов на каналі 20 листопада, —  «Незаконна сесія», в якому йдеться про протистояння політичних сил. При цьому висвітлено позицію лише однієї сторони конфлікту — «Солідарності» та «Укропу». Представникам «Батьківщини», «Опоблоку» та «Радикальної партії», яких герої сюжету звинувачують у проведенні нелегітимної сесії в Запорізькому районі, можливість висловитися не надається.

«Ведуча: Незаконна сесія. У Запорізькому районі депутати від “Батьківщини”, “Опозиційного блоку” та “Радикальної партії” провели першу нелегітимну сесію районної ради. На цьому наголошують депутати “Солідарності” та “Укропу”. З подробицями наші журналісти.

Юрій Сеник, кореспондент: Новообрані депутати від партії “Батьківщина”, “Радикальної партії” Олега Ляшка та “Опозиційного блоку” 17 листопада провели нелегітимну сесію Запорізької районної ради. У цьому впевнені депутати від “Солідарності” та “Укропу”, адже на момент внесення голосування про відкриття роботи сесії в залі знаходилося 21 депутат із тридцяти чотирьох».

На ТВ5 в абсолютних показниках замовних сюжетів майже вдвічі більше, — 9. На каналі вийшла низка політично замовних новин — їх шість. Найбільш промовистий сюжет — «Роспуск парламента и внеочередные выборы — это вопрос ближайшего времени», у якому фігурує голова партійної фракції «Опоблоку» Юрій Бойко.

«Игорь Белышев, ведущий: Роспуск парламента и внеочередные выборы — это вопрос ближайшего времени. Об этом заявил глава фракции “Оппозиционного блока” Юрий Бойко. По его словам, члены коалиции заняты взаимными обвинениями, и не отвечают за действия своих представителей в Кабмине. В этой ситуации выборы неизбежны, так как стране нужна коалиция. Она возьмет на себя ответственность за решение проблем в стране. В нынешнем формате парламент не дотянет до очередных выборов — уверен Юрий Бойко.

Юрий Бойко, председатель фракции “Оппозиционный блок”: В економіці ми щодня втрачаємо робочі місця, збільшується заборгованість по зарплатах, зростає інфляція, ціни і тарифи. На похідні краху реального сектору. Коаліція нічого не робить, щоб йому запобігти. ЄБРР же погіршує прогнози для економіки. Натомість влада бадьоро рапортує про майбутнє швидке зростання, і орієнтується виключно на думку МВФ, щоб і далі заганяти Україну в боргову яму міжнарожних кредитів на кілька поколінь вперед».

Також на каналі 18 листопада вийшов «паркетний матеріал» про зустріч переобраного мера з координатором економічних програм німецько-українського форуму — «Победитель выборов мэра в Запорожье Владимир Буряк проводит первые встречи». Ще один матеріал з цієї категорії  — «Награды и поздравления»:

«Игорь Белышев, ведущий: Сегодня в Украине отмечается День работников телевидения, радио и связи. Запорожские журналисты тоже не остались в стороне от этого праздника. На протяжении всего дня сотрудники СМИ принимали поздравления. Присоединился к поздравлениям и председатель облгосадминистрации Григорий Самардак. Он вручил журналистам грамоты, благодарности и цветы за добросовестный труд, высокий профессионализм и вклад в развитие средств массовой информации. Среди награжденных были и наши журналисты».

Як і на ЗОДТРК, політично замовним виглядає сюжет «Первую учредительную сессию Запорожского районного совета 7-го созыва открыла председатель Запорожской районной избирательной комиссии». Тільки тут винуватцями зриву сесії називають «Наш край» та БПП «Солідарність», а «Опоблок» — найконструктивніша політична сила.

«Ведущий: Первую учредительную сессию Запорожского районного совета 7-го созыва открыла председатель Запорожской районной избирательной комиссии Ольга Коротина. С первых минут конструктивной работы не получилось, две фракции — “Наш край” и Блок Петра Порошенко “Солидарность” решили покинуть заседание. Председатель Запорожской районной избирательной комиссии приняла решение продолжить сессию.Депутаты получили мандаты. С этим не согласились приверженцы Блока Петра Порошенко, пришедшие на открытое заседание.(…)

Анатолий Шевчишин: “Оппозиционный блок” объединил вокруг себя единомышленников, то есть, мы на сессии… Самое главное, я считаю, это то, что сессия состоялась и то, что мы выбрали состав постоянно действующих комиссий.(…)

Ведущий: Таким образом, пропрезидентские партии пошли на крайнюю меру — срыв сессии, а когда им это не удалось, прибегли к откровенному саботажу работы райсовета и его председателя (на підставі чого робиться такий висновок — невідомо).Депутатский корпус нового созыва во главе с Анатолием Шевчишиным не намерен мириться с данной ситуацией. Депутаты надеются, что в ситуации помогут разобраться правоохранители».

Окрім того, ТВ5 на повну піарить свого бенефіціара, — «Запоріжсталь». Скажімо, 16 листопада вийшов сюжет про те, як підприємство святкувало свій день народження. Цього ж дня — сюжет — піар скалодрому, який збудували на кошти «Запоріжсталі», — «Развитие спорта при поддержке промышленников»:

«Кор.: После нескольких малых скалодромов в 2009 году начали строить большой комплекс на улице Красногвардейской. Его развитие продолжается до сих пор. В этом году на помощь спортсменам пришел социально-ответственный бизнес. Благодаря участию в конкурсе социальных проектом “Мы — это город”, который проводит комбинат “Запорожсталь”, на скалодроме появилась новая профессиональная трасса.(…)

Кор.: Клуб “Эрмитаж” получил грант на сумму почти 90 тысяч гривен. На комбинате уверенны, поддержка спорта в Запорожье, учитывая бездействие чиновников, вопрос насущный.

Сергей Ильченко, руководитель молодежной организации ПАО “Запорожсталь”: Хочется, чтобы в городе Запорожье физкультура и спорт так же развивалась. Вот спасибо большое общественной организации, которая защитила грант, и выиграла сумму денег на реализацию своего проекта. Это еще раз доказывает, что когда ответственный бизнес и горожане совместными усилиями могут сделать очень-очень много».

Також в ефірі каналу 19 листопада вийшло «Интервью генерального директора ПАО “Запорожсталь” Ростислава Шурмы» про скорочення робочого часу з пропорційним зниженням зарплат для працівників. Шурма всі негаразди підприємства пояснює проблемами на світових ринках металу, а також війною в Україні. А повідомлення ЗМІ про можливі скорочення — політичним замовленням. Тим часом у матеріалі взагалі відсутній баланс думок, немає навіть закадрових ремарок диктора.

«Игорь Белышев, ведущий: Группа “Метинвест” приняла решение о сокращении времени рабочего дня на 20 % с пропорциональным снижением зарплат для административного персонала из-за неопределенной ситуации на мировых рынках стали.(…).

Кор.: Ростислав Валерьевич, по городу ходят слухи, а некоторые средства массовой информации преподносят их уже как факты, что комбинат “Запорожсталь” готовит сокращение и готовит снижение заработных плат своих работников. Это так или не так?

Ростислав Шурма: Эта информация не соответствует действительности. В силу того, что комбинат “Запорожсталь” выдвинул своего кандидата в мэры, который победил на выборах, в силу того, что очень много представителей комбината “Запорожсталь” сейчас стали депутатами городского совета, областного совета, я думаю, очень частыми будут разные политические спекуляции на эту тему(…)».

Левова частка зауважень експертів стосовно порушень фахових стандартів стосується обласного державного телебачення. Хоча на обох каналах страждає оперативність подачі матеріалу. На ЗОДТРК більше половини матеріалів виходить із запізненням (наступного дня або взагалі через кілька днів) або без зазначення дати, коли відбулася подія. На ТВ5 час події часто не вказується. Особливо це стосується новин понеділка, коли виходять новини за минулі вихідні.

Також у запорізьких телевізійників є проблема зі стандартом достовірності, — посилання на джерела в багатьох сюжетах відсутні. Можна лише здогадуватися, що вони черпають новини з офіційних релізів або навіть шукають новини в інтернеті, ігноруючи при цьому першоджерело: фраза «повідомляє прес-служба / відомство тощо» на каналі практично не звучить або використовуються загальні фрази: «офіційні дані» чи «за словами керівництва». Ситуація з дотриманням цього стандарту на обох каналах майже не відрізняється — 0,65 бала в ТВ5 та 0,69 у ЗОДТРК.

На каналах досить високий відсоток відокремлення фактів від коментарів (ТВ5 — 0,80, у ЗОДТРК — 0,69). Місцеві новинарі майже не використовують оціночних прикметників, епітетів тощо. Найчастіше порушення цього стандарту пов’язано з тим, що кореспондент просто ігнорує автора думки, відтак автоматично приписуючи її собі.

А ось балансом думок ані журналісти ЗОДТРК (0,36 бала), ані каналу ТВ5 (0,41) особливо не переймаються. Найчастіше балансу думок немає в новинах «одним рядком», оскільки ведуча зачитує виключно текст самої новини. Але й у повноцінних сюжетах баланс думок не завжди дотримано — не подано різні погляди. Як-от у сюжеті «ЗОДТРК» «Зірване засідання Запорізької районної ради»від 17 листопада:

«Ліна Щербина, ведуча: перша установча сесія Запорізької Районної Ради та її новообраний керівник — не легітимні, вважають депутати від політичних партій Блок Петра Порошенка “Солідарність” та “Наш край”. Вони наполягали на перенесені сесії через те, що досі тривають судові процеси з виявлення переможців на виборах , а від так не з’ясована остаточно кількість членів Районної Ради. Їхні колеги від “Опозиційного блоку”, ВО “Батьківщина”, “Радикальної партії” Олега Ляшка до цієї пропозиції не дослухалися та розпочали сесію. Їх не зупинило те, що депутати від Блоку Петра Порошенка “Солідарність” та “Наш край” покинули залу засідання і в ній залишився 21 народний обранець, цього недостатньо для кворуму, вважають депутати від “Солідарності”, які звертатимуться до суду.

“Телекур’єр” слідкуватиме за розвитком подій

Андрій Бартиш, депутат Запорізької Районної ради від партії “Солідарність” (це єдиний спікер у сюжеті): Начали выбирать Запорожского Районного совета, то есть нарушение кворума, нарушение закона. Причем выборы, которые состоялись примерно час назад проходили нелегитимно, так как депутаты, которые заполнили бюллетени подходили к ящику, куда они забрасывались бюллетени, в открытом бюллетени несли так, показывая смотрящему где стоит галочка».

Аналізуючи дотримання решти стандартів, експерти зауважують, що на обох каналах інформація подається досить точно. На каналі ЗОДТРК цьому критерію відповідають 30 сюжетів, на каналі ТВ5 — 73 сюжети. А стандарт повноти подачі інформації — цьому критерію відповідають лише 22 сюжета з 125 оцінених, тож середньозважений регіональний показник складає 0,13 бала. Такий результат зумовлений як відсутністю бекґраундів, так і порушенням решти стандартів, які зумовлюють недостатню повноту забезпечення глядача вичерпною інформацією.

ЛУЦЬК, «Нова Волинь», «Аверс»

У новинах каналу «Нова Волинь» у моніторинговий період експерти знайшли 7 сюжетів, або 19 % таких, що мають ознаки замовності. В «Аверсу» цей показник більший — 10 сюжетів, але це вже 30 % проаналізованого контенту. Рівень дотримання фахових стандартів в обласного державного телебачення забезпечено на 4,19 бала, в новинарів із «Аверса» — на 3,43 бала із шести можливих.

Якщо в ефірі «Нової Волині» раніше фіксувалася тільки політична джинса, то тепер з’явилися три сюжети з ознаками комерційної замовності, — це новини «Альтернативне паливо використовують у Ковелі», «Волинський лісовий селекційно-насіннєвий центр», а також «Приїхав Ігор Павлюк». Що ж стосується чотирьох політичних сюжетів із ознаками замовності, то це здебільшого «паркетні» матеріали з ОДА або Луцького міськвиконкому. Окрім того, в черговому сюжеті з ознаками замовності «1200000000 гривень на продовження будівництва шахти №10 “Нововолинська”» відмітився народний депутат України Ігор Гузь.

Натомість в ефірі «Аверсу» сюжети з ознаками замовності політичного спрямування явно переважають — сім проти трьох. При цьому один сюжет висвітлює позицію одного з лідерів «Опозиційного блоку» без будь-якої прив’язки до Волині («Розпуск парламенту і позачергові парламентські вибори, це питання найближчого часу» від 16 листопада), а ще чотири — інформація про «Радикальну партію» Олега Ляшка, який того тижня в ефірі «Аверсу» вітав зі святом працівників сільського господарства Київщини, коментував рішення Конституційного суду стосовно бездіяльності Президента України («Вищий адміністративний суд визнав протиправною бездіяльність Президента України у питанні оновлення складу центральної виборчої комісії» від 17 листопада), коментував рішення Вищого адміністративного суду («Вищий Адміністративний суд України визнав незаконною і скасував постанову Верховної ради України про зняття недоторканності і арешт народного депутата від Радикальної партії Ігоря Мосійчука» від 18 липня).

А сюжет від 20 листопада — це взагалі взірець партійного промо:

«Олеся Мартинюк, ведуча: “Зрадникам немає місця в нашій політичній партії”, — з таким лозунгом голова обласного осередку радикалів Олега Ляшка Володимир Кучер збирається виключити зі своїх лав п'ятьох депутатів з Іваничівської та Любищівської райрад за те, що вони підтримували кандидатів від провладної БПП під час голосування за обрання голови райради. Про це Кучер написав на своїй сторінці в соцмережі “Фейсбук”, та підтвердив у коментарі журналістам телеканалу “Аверс”.

Володимир Кучер, лідер “Радикальної партії” Олега Ляшка на Волині: П'ять депутатів фракції Радикальної партії — колишніх. І плюс сім депутатів БПП в Іваничівському районі — 12, — які проголосували за кандидатуру від БПП, от і все, вся арифметика. Ми очищаємся від бруду, від зрадників. Який ущерб? Це природній процес. Краще, взагалі, хай в тому районі нікого від нас не буде, ніж будуть там зрадники, скотиняки, грубо кажучи».

Якщо вже йдеться про внутріпартійний конфлікт, то автор мав би дати позицію представників іншої сторони. Натомість в ефірі транслюють прямі образи на адресу депутатів.

Серед матеріалів із ознаками комерційної замовності увагу експертів привернули два сюжети, що стосуються знищення дерев в одному з мікрорайонів Луцька. 17 листопада в ефір виходить сюжет:

«Роман Вербич, ведучий: Зрубали дерева, аби підняти продажі в магазині. Саме так пояснюють спиляні живі насадження мешканці 38-го будинку, що на проспекті Соборності. Аби магазин з дорогим італійським взуттям не затуляли дерева, їх просто ліквідували, кажуть люди. У самому ж магазині це заперечують та нарікають на комунальників, мовляв, саме вони знищили рослини. Самі ж працівники МЖК запевняють у протилежному, та припускають — дерева спиляли не с спроста. Подейкують, вони давно комусь заважали. Кому саме — намагалася з’ясувати Ольга Бондаренко.

Ольга Бондаренко, кореспондент: Хороший дохід — вище матінки-природи. Схоже, саме такий девіз у власників дорогого магазину італійського взуття, що на проспекті Соборності, 38. Мешканці будинку не повірили своїм очам, коли серед білого дня у них перед помешканням почали пиляти здорові дерева, які вони вирощували роками.

Іван, мешканець пр. Соборності, 38: Прийшов тут, як хазяїн. Порізав-порізав — і пішов, покидав, бачите. Ну, хоть би убрав, а то...

Кор.: Місцеві підозрюють у всьому власників магазину взуття, який знаходиться на першому поверсі їхнього будинку. Кажуть, мовляв, дерева затуляли їм вітрини.(…)

Кор.: Місцеві мешканці проблемою зникнення дерев перейнялися та викликали муніципалів. Наразі, поліція встановила: відповідних документів на зрізання дерев департамент ЖКГ не видавав. На завтра МУНІЦИПАЛИ покликали на килим власників магазину взуття. Не відкидають і той факт, що людей, які зрізали насадження, найняли саме вони. Чого тільки не зробиш для кращого прибутку!»

Як вбачається з перегляду сюжету, окрім одного громадянина, ніхто не назвав винуватця вибіркового зносу дерев, адже на відео видно, що набагато більше дерев залишилися на місці. Це не завадило журналісту зробити висновок-обвинувачення на адресу власників одного з магазинів, розташованого поруч із місцем події. Автори нав’язують глядачу єдину можливу відповідь, приписуючи її навіть анонімним представникам незрозумілих муніципалів, які когось «викликали на килим», але в кадрі з коментарями відсутні. Наступного дня глядача новин проінформували, що власник магазину «на килим» не з’явився, чим перевів себе, за словами журналіста, у статус «підозрюваного», що не відповідає дійсності.

Аналіз показників дотримання професійних стандартів інформаційної журналістики свідчить, що недержавна телекмопанія «Аверс» поступається ОДТРК «Нова Волинь» за всіма критеріями, окрім оперативності, який в «Аверса» становить 0,76 бала проти 0,59 в їхніх колег. Журналісти та редактори ОДТРК не намагаються ідентифікувати події в часі. Це складає певні труднощі для глядачів і, зрозуміло, для оцінювання оперативності сюжетів.

А ось показник збалансованості думок у сюжетах новин двох телекомпаній розходиться критично. Показники «Нової Волині» — 0,57 бала, в «Аверса» — 0,36. І страждає повнота поданих фактів — лише 10 сюжетів із 33 відповідали цьому критерію (0,3).

«Нова Волинь» демонструє показник повноти представлених фактів на рівні 0,57 бала, достовірності — 0,95, відокремлення фактів від коментарів — 0,65 (0,72). Досить високі й показники стандарту точності  — 0,86. Журналісти «Аверсу» майже зрівнялися з колегами з ОДТРК за показниками достовірності, але значно відстають із дотримання балансу думок — 0,36, відокремлення фактів від коментарів — 0,48, точності — 0,67 та повноти поданих фактів — 0,3.

Показові в цьому сенсі сюжети про одну подію — передачу обладнання військовому шпиталю, що вийшли в ефір 17 листопада.

«Аверс» поставив цю новину п’ятою у випуску після анонсу і повідомив своїм глядачам:

«Роман Вербич, ведучий: Медичне обладнання на суму 250 тисяч гривень передали Обласному гарнізонному військовому госпіталю, представники духовенства спільно з благодійниками. Панотці готові повсякчас, в міру можливостей, допомагати тим, хто боронить нашу країну, бо, кажуть людські життя безцінні».

Натомість у випуску новин «Нової Волині» ця новина була фактично першим повноцінним сюжетом після анонсу та інформацією про нагородження орденом свого співробітника, який зараз служить у ЗС України:

«Микита Чибар, Ведучий: Луцький військовий гарнізонний госпіталь отримав чергову гуманітарну допомогу. Це — медичне обладнання з Німеччини, зокрема, рентген-апарат та апарат для діагностики судин. Вантаж вартістю понад 200 тисяч гривень доставили благодійники Волинської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату».

Як бачимо, журналісти «Аверсу» не повідомили своїм глядачам важливої для розуміння події інформації — звідки прийшла гуманітарна допомога, представники якої конфесії сприяли події.

ОДЕСА, ООДТРК, Перший міський

Зі 112 проаналізованих матеріалів двох одеських телеканалів 12, або 11 %, мають ознаки порушень, що можуть свідчити про замовний характер. При цьому показник Першого міського становить 6 % (4 із 66 проаналізованих матеріалів), а показник Одеської обласної державної телерадіокомпанії — 17 % (8 із 46). Рівень дотримання фахових стандартів в обох каналів практично однаковий, — 3,92 в Першого і 3,93 в ООДТРК.

Здебільшого матеріали, кваліфіковані як такі, що мають ознаки замовності, в новинах ООДТРК присвячені місцевим органам влади. Тим часом у новинах «Першого міського» бачимо ознаки політичного замовності. 10 із 12 підозрілих матеріалів належать до умовної категорії політично замовних, два — комерційної джинси.

Матеріали «Першого міського», які викликали зауваження експертів, — це невеликі повідомлення з синхронами. Перше з них не має очевидного інформаційного приводу та спрямоване проти народних депутатів, які представляють Одеську область у Верховній Раді:

«Ирина Коробко, ведущая: Депутаты — прогульщики. Абсолютно все из 16 представителей Одесской области в Верховной Раде периодически не ходят на работу. Самые злостные прогульщики — Александр Пресман, Иван Фурсин, Евгений Дейдей, из более, чем ста заседаний каждый из них пропустил почти половину. Ещё одно распространённое нарушение — голосование без регистрации.

Анастасия Матвиенко, аналитик Одесской областной организации комитета избирателей Украины: Во всех этих народных депутатов есть то или иное количество заседаний на которых они голосовали без письменой регистрации. Такие случаи не зафиксированы только со стороны Эдуарда Матвийчука и Николая Скорика. Опять же в прошлом созыве Верховной Рады количество таких народных депутатов, было значительно менше».

Зауважмо, що імена двох відомих одеських політиків лунають тут у позитивному контексті, ще трьох — у негативному, водночас нікому з названих депутатів не дано змоги відповісти на звинувачення.

Ще одне неоднозначне повідомлення, що вийшло в ефір 19 листопада, — про конфлікт навколо Одеського припортового заводу:

«Ирина Коробко, ведущая: Если на одесском припортовом заводе найдут нарушения, его руководителям грозит уголовная ответственность. Кабмин поручил государственной финансовой инспекции предоставить отчет о деятельности крупнейших предприятий Украины. Проверки на 20 государственных компаниях страны также проведут национальная полиция, СБУ и налоговая. Правда о сроках ревизии по-прежнему не сообщается.

Арсений Яценюк, премьер-министр Украины: Вивчити всі факти, які оприлюднені в засобах масової інформації, з'ясувати всі обставини діяльності цих державних компаній і подати відповідний звіт на розгляд Кабінету міністрів і, у випадку наявності фактів правопорушень, я звертаюсь до правоохоронних органів України, порушити кримінальні провадження по кожному з таких фактів, якщо такі факти будуть доведені». Маніпулюючи увагою аудиторії, творці матеріалу роблять наголос саме на Одеському припортовому, тож може скластися враження, що Яценюк говорить про це підприємство. Водночас представникам адміністрації заводу слова не дають.

Відразу декілька порушень стандартів, що можуть свідчити про замовний характер, є в матеріалі від 20 листопада «Полиция проводит обыски в Илличевском порту»:

«Ирина Коробко, ведущая: Полиция проводит обыски в Илличевском порту, об этом сообщил губернатор Одесской области Михаил Саакашвили. По его словам, правоохранители работают в рамках расследования по делу бывшего начальника предприятия Юрия Крука. Его подозревают в злоупотреблении служебными полномочиями и в махинациях при заключении сделок с австрийскими компаниями. Губернатор уверяет, что экс начальнику порта грозит 6 лет тюрьмы.

Михаил Саакашвили, Губернатор Одесской области: По Круку есть дело, которое связано с его контрактом с Алксандром Баткиным и с Валерием Бабкиным/Баткиным (?), насчёт не законной передачи государственного склада на территории непосредственно завода, непосредственно порта и контрактов там очень много. Просто есть конкретное уголовное дело по конкретному делу. Там всё имущество вымывалось, передавалось через вторые, третьи, четвёртые руки, всё ушло куда-то на право(…)».

У матеріалі, що стосується важливого для Одещини конфлікту, відсутня позиція самого Юрія Крука, на якого озвученими фактами кидають серйозну підозру. Натомість про обшуки в порту повідомляє чомусь голова обласної державної адміністрації, хоча це — сфера відповідальності правоохоронних органів.

У новинах ООДТРК найчастіше трапляється піар органів влади. Матеріал від 17 листопада — не релевантна для регіону трансляція посту Петра Порошенка у Твіттері про те, що зона вільної торгівлі між Україною та Євросоюзом запрацює з 1 січня 2016 року.

А матеріал «Контрабанда під прицілом» 16 листопада оповідає про успіхи лобійованої раніше Михаїлом Саакашвілі начальниці Одеської митниці Юлії Марушевської. В сюжеті немає жодних експертних коментарів, що могли б доповнити уявлення глядачів про ситуацію в боротьбі з контрабандою. З цього ж ряду — матеріал про відвідування Михаїлом Саакашвілі Одеського морського порту. Інформаційним приводом для матеріалу начебто є екскурсія, яку для Саакашвілі проводить керівник порту. Звісно ж, він розповідає лише про позитив і досягнення. Особливо оригінальною є частина сюжету, де журналіст пропонує «віртуально» уявити, що Кабінет Міністрів ухвалив законопроект (хоча зазвичай в Україні цим займається Верховна Рада). Іще один провладний матеріал присвячений тому, як облдержадміністрація рятує одеський архів.

Ще один приклад (від 18 листопада) — паркетний матеріал про з’їзд профспілки. Матеріал нагадує озвучений в ефірі прес-реліз:

«Зі звітною доповіддю про діяльність Центральної Ради виступив голова ПРМТУ Михайло Кірєєв, який зазначив, що в звітній період, Центральна Рада і первинні профспілкові організації підприємств, організацій та установ морського транспорту прагнули максимально використовувати наявні можливості для запобігання масових скорочень робочих місць, забезпечення гідної заробітної плати, ефективно-соціальних гарантій і пільг здорових і безпечних умов праці, збереження соціальної стабільності в трудових колективах тощо. Звітна доповідь була вислухана учасниками з'їзду, з великою увагою, та отримала схвалення делегатів шляхом визнання роботи Центральної Ради профспілки робітників морського транспорту України — задовільною. Велика довіра членів профспілки, високу оцінку своєї роботи отримав Михайло Іванович Кірєєв, який і був одноголосно обраний головою ПРМТУ».

За стилістикою та неінформативністю він настільки явно вибивається з загального контексту новин, що замовний характер є очевидним. Зауважмо, що подія, про яку канал розповідає 18 листопада, відбулася 10 листопада — за 8 днів до ефіру.

Рівень дотримання стандартів інформаційної журналістики в обох каналів однаковий — 3,92 у «Першого міського» і 3,93 в ООДТРК. Найнижчий показник — у стандарту повноти (0,43), далі точність (0,57) і баланс думок (0,59), оперативність — 0,76, достовірність і відокремлення фактів від коментарів — 0,79. Істотна різниця в дотриманні стандарту достовірності («Перший міський» — 0,73, ООДТРК — 0,85).

Проблема зі стандартом повноти полягає переважно в форматі повідомлень (короткі БЗ/СХ, що не розкривають тему, навіть якщо для розуміння матеріалу необхідний бекґраунд). Проблеми з балансом думок залишаються відчутними для обласного телебачення, перейменованого на філію НТКУ, навіть попри те, що воно проголосило перетворення на «суспільно-правове».

ПОЛТАВА, «Лтава», «ІРТ-Полтава»

Обласна ТРК «Лтава», за оцінками експертів, джинсонула на 16 % контенту, а канал «ІРТ-Потава» за кількістю замовних матеріалів із показником 38 % здобув сумнівне лідерство серед телеканалів, охоплених моніторингом. Водночас рівень дотримання стандартів інформаційної журналістики в обох каналів майже пристойний, — відповідно 4,33 і 4,29 бала з шести можливих.

Із семи умовно замовних сюжетів в ефірі «Лтави» політичну складову мають шість матеріалів. Більшість таких сюжетів мали протокольний характер і стосувалися чиновників з облдержадміністрації або облради. У жодному з них експерти не помітили просування інтересів будь-якої політичної сили.

Так, сюжет «Близько 30 мільйонів гривень цього року» є ретрансляцією позиції посадовця «Полтаватеплоенерго» (підпорядковуються облдержадміністрації) — генерального директора КП Володимира Чернявського, — який серед іншого просуває думку про необхідність збільшення тарифів. Проте думка жителів щодо якості роботи підприємства відсутня.

«Журналіст: Цього року в Полтаві реконструювали котельні на вулицях Уютній, 29 та Фрунзе, 48. На останню для повної реконструкції власних коштів не вистачало, довелося залучити кредитні кошти. Загалом витратили 591 тисячу євро.

Володимир Чернявський, генеральний директор КП “Полтаватеплоенерго”: (...) У нас є й сьогодні повні комплекти проектно-кошторисної документації реконструкції, умовно кажучи, починаючи з сьогоднішнього дня декількох котелень. Тобто, проблема не в нашій готовності — ми готові, проблема традиційна, на жаль, яка супроводжує Україну мабуть загалом і галузь, особливо це відчутно протягом років незалежності. У нас катастрофічно не вистачає коштів. Не вистачає. Потрібно… Особливо зараз це різко відчутно. Ті кошти, які наявні в тарифі — вони не змінюються вже на протязі тривалого часу».

Матеріал «Нагорода» взагалі з погляду його суспільної значущості як для сучасного телебачення видається дивним: сюжет про те, що голову облради Петра Ворону нагороджують грамотою(!):

«Анастасія Верітова, ведуча: Цієї нагороди Петро Ворона удостоєний за активну участь в альтернативному морально-психологічному забезпеченні особового складу 93-ї бригади, свідому громадянську позицію та патріотизм. Петро Васильович сподівається, що обласна рада наступної каденції приділить максимум уваги регіональній програмі “Територіальна оборона”. Він вважає, що треба збільшити фінансування, проведення капітального ремонту техніки, якою полтавські військові користуються у зоні антитерористичної операції. Від цього, за словами голови обласної ради, залежить збереження життя і здоров'я захисників України.

Петро Ворона, голова Полтавської обласної ради: Я переконаний, що нове скликання обласної ради, в складі якої є кілька атошників, учасників антитерористичної операції, буде ще більше уваги приділяти і програмі “Територіальна оборона” і допомозі хлопцям, які сьогодні перебувають на передовій або в Збройних силах України».

Майже ідентичний матеріал про нагородження є й у випуску ТРК «ІРТ-Полтава».

Сюжет «Футболісти “Ворскли” познайомилися зі спонсорами» експерти віднесли до таких, що мають ознаки комерційної замовності, оскільки він опосередковано сприяє реалізації товарів заводу КРАЗ у Кременчуці й точно є іміджевим.

«Юлія Логвиненко, кореспондент: Усі великі і красиві», — з порогу порівнюють футболістів “Ворскли” з КРАЗами, і запрошують оглянути виробництво машин на головному конвеєрі величезного підприємства. На заводі продукцією пишаються. Виробляють і постачають авто більш, ніж у 50 країн світу. Виробництво заради спортивних гостей не зупиняють».

Що ж стосується новин «ІРТ-Полтава», то ознаки замовності експерти побачили в 13 із 34 проаналізованих сюжетів. Переважно такі новини «мочили» повторно обраного у другому турі мером міста Олександра Мамая і просували інтереси його менш успішного конкурента Андрія Матковського. Так, у сюжеті «15 листопада у день другого туру виборів» не зрозуміло, чому журналісти вирішили розповісти, як голосував лише один кандидат, і чому вони вибрали саме Матковського. По-друге, другий синхрон Матковського, як і синхрон його дружини, виглядають як політична агітація.

«Андрій Матковський: Першим кроком, завтра вже пошлю людей, щоб в художній школі у нас було тепло, щоб діти наші не мерзли. Тому питань дуже багато, скоро зима і треба вже займатися цими питаннями. (...)

Вікторія Матковська: Я думаю, що благодійність ми знову відродимо, так, як було це раніше. І знову буде працювати і фонд Матковського благодійний, і жіноча рада. Я думаю, що у нас в місті буде гарне життя».

А в сюжеті «У Полтаві під час виборів на другому турі знову зафіксували порушення» надано інформацію щодо порушень, зафіксованих лише штабом одного з кандидатів — Андрія Матковського. Немає інформації ані від штабу іншого кандидата, спостерігачів, ані офіційних відомостей міськвиборчкому. Також не повідомляється реакція міліції щодо зафіксованих правопорушень.

На виборчій темі канал також пропіарив нардепа Сергія Капліна, який приїхав голосувати за місцем проживання. «Прогин» під потрібного парламентаря, невиправдане благоговіння перед віпами? Принаймні, жодної суспільно значущої інформації експерти в цьому сюжеті («Виборча дільниця № 138») не побачили.

Дотримання стандартів інформаційної журналістики обома полтавськими каналами було забезпечене на однаковому рівні з різницею в чотири сотих бала. Журналісти найбільше дотримувалися двох стандартів, — оперативності й точності подання інформації — 0,93 бала та 0,92 бала відповідно, найгірше дотримано критерії відокремлення фактів від коментарів — 0,55, повноти — 0,57 й балансу думок — 0,59.

Утім, варто виокремити порушення стандарту балансу думок у ТРК «ІРТ-Полтава», оскільки в деяких сюжетах автори взагалі не намагалися донести позицію іншої сторони.

Так, у сюжеті «На одній із виборчих дільниць Полтави не дорахувалися бюлетенів» громадські діячі звинувачують членів виборчої комісії у фальсифікації, при цьому позиція членів комісії не звучить.

«Кор.: Під час підрахунку 13 членів виборчої комісії знаходилися в одній кімнаті. Сиділи один навпроти одного, але, як розповіла голова виборчої комісії, деяким людям стало зле і вони виходили з кімнати на певний час. Громадський діяч Сергій Чередніченко впевнений у тому, що зниклі бюлетені це не випадковість.

Сергій Чередніченко, громадський діяч: Знову 38-ма школа. Знову ця школа, де фасували канцтовари. Знову ця школа, де були фальсифікації під час першого туру виборів. І знову під час другого туру виборів проблеми з 38-ю школою. Зникли 26 бюлетнів. Зникло знову на цій дільниці за номером 53159. І я вам кажу, що це таким чином міський голова, як він керував, як він жив, так він і вибори програє».

УЖГОРОД, «Тиса-1», 21-й канал

По 6 % матеріалів із ознаками замовності виявили експерти в тижневому контенті закарпатських «Тиса-1» і 21-го каналу. Рівень дотримання стандартів журналістики дотримано, відповідно, на 4,40 та 4,09 бала з шести можливих.

На думку експертів, загалом новини каналу «Тиса-1» були доволі чистими. Впродовж моніторингового тижня вийшло лише 6 % матеріалів із ознаками замовності, — це два сюжети. У першому з них безпідставно пропіарили голову облради Володимира Чубірка:

«Іти варто на піку. Уже у четвер в Ужгороді збирається новий склад обласної ради, відповідно колишні депутати, включаючи голови, втратять мандати. Напередодні цього це чинний керівник обласної ради Володимир Чубірко прозвітував про виконану роботу. Залучення інвестицій та грантів, налагодження співпраці з міжнародними інституціями та підтримкою своїх солдатів у часи війни запам'яталася робота на посаді Володимиру Чубірку. Крім того, за сприяння облради більше 800 дітей учасників АТО їздили на відпочинок у сусідні країни».

У цій новині немає жодного коментаря незалежних експертів, які могли б незаангажовано оцінити діяльність Чубірка за час перебування на посаді.

В іншому матеріалі, від 19 листопада, раптом з’явилися народні депутати Роберт Горват (Блок Петра Порошенка) та Василь Петьовка (позафракційний) зі своїми оцінками першої сесії новообраної обласної ради:

«Роберт Горват: Ну, не знаю, яким словом назвати то, шо відбувається зараз в раді. Якимось чином, виходячи з того, шо сталося, я постараюся вплинути на проблематику для того, щоб ті, хто дістав мандати від виборців Закарпаття, все-таки, сіли за стіл переговорів, домовилися для того, шоб завтра, післязавтра голосувати важливі рішення для краю.

Василь Петьовка: Ну, я дивуюся. Даже при попередніх владах, яких називали режимом, я не бачив таких цирків».

Інших оцінок розвитку подій в раді, аніж з боку парламентарів на адресу «братів менших», журналісти «Тиси» включити до сюжету за потрібне не вважали.

Кількість новин із ознаками замовності на 21-му каналі була такою ж, як у колег із «Тиси-1» — два сюжети. Цікаво, що один із них стосується прибирання опалого листя. Розповідаючи про роботу служб, відповідальних за прибирання, кореспондент акцентує увагу на фірмі «УжАгромікс»:

«Лише одне підприємство, яке займається убиранням міста, звозить листя до себе на базу, а не на смітник. “УжАгромікс” відповідальне за 8 гектарів території Ужгорода. Щосезону збирають до 80 самоскидів листя з усіх скверів, парків та площі, які в них на балансі».

В іншому сюжеті без подієвого приводу з’являється заява лідера «Опоблоку» в Закарпатській області Олександра Ледиди:

«Закиди про начебто змову опозиційного блоку з депутатами більшості лідер партії в області категорично спростував», «Із 64 депутатів обласної ради 60 провладних і 4 опозиційних, — сказав політик. — От 60 депутатів повинні визначитися, як обрати собі голову, яка очолить обласну раду і буде представником Закарпаття на різних рівнях як в державі Україні, так і за кордоном». Його слова не супроводжувалися достатніми поясненнями та коментарями незалежних експертів.

Варто зазначити, що Олександр Ледида є батьком власниці 21-го каналу.

Оцінюючи дотримання закарпатськими телевізійниками стандартів інформаційної журналістики, експерти зауважили, що журналісти обласного державного телебачення найчастіше порушували стандарт відокремлення фактів від коментарів, — лише 11 сюжетів «Тиси-1» мають позитивну оцінку за цим критерієм (0,76 бала). Часто в матеріалах використовують твердження, які схожі на особисті припущення автора або й відверто є такими.

Наприклад, таке порушення бачимо у сюжеті від 16 листопада про другий тур виборів мера Ужгорода:

«У КВУ наголосили, що вибори в Ужгороді пройшли непрофесійно: недоречні білборди, гасла, застарілі виборчі технології — цим відзначився виборчий процес на Закарпатті».

Причому з інтонації автора в сюжеті не зрозуміло: чи приписує він ці слова члену Комітету виборців України, чи сам написав текст.

Цього ж дня вийшов в ефір підсумковий матеріал про каденцію попереднього міського голови. І в цьому випадку автор зробив ще більше помилок:

«Головне пам’ятати, перед тим, як критикувати міського голову та його дії, саме завдяки нашому з вами голосу, він став мером нашого міста».

Подібне порушення було виявлене і в сюжеті за 19 листопада. В ньому кореспондент розповідав про першу сесію нової облради. І в першому ж реченні сказав: «Шум, гам, крадіжки урни для голосування, відсутність конструктивізму та неприйняття стратегічних рішень — це ідеальний рецепт проведення сесії обласної ради сьомого скликання».

Другим за частотою порушень став стандарт повноти поданих фактів — 0,66 бала. Також журналісти «Тиси-1» часто порушували стандарт достовірності (0,77): трапляються посилання на неназваних експертів та спеціалістів, а також непевні джерела інформації в різноманітних структурах. Це вже згадуване «у КВУ наголосили», «зазначають спеціалісти» або навіть «ужгородські акушери-гінекологи запевняють».

Не всюди дотримувались ужгородські журналісти і стандарту балансу думок (0,80). Наприклад, у матеріалі за понеділок, 16 листопада. В ньому йдеться про результати другого туру мерських виборів, і слово дали лише переможцю.

Цікаво також виділити з-поміж усіх матеріалів сюжет від 18 листопада. В ньому йдеться про те, що губернатор Закарпаття направив у ВР клопотання про перейменування села Комсомольск. І це стало приводом випустити в ефір репортаж із цього населеного пункту, який журналісти телеканалу зняли ще в квітні.

Журналісти 21-го каналу часто порушували стандарт достовірності («кажуть політологи», «у поліції кажуть», «в Кабміні повідомили» тощо, — його дотримано лише на 0,36 бала. Траплялися й випадки порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів (0,61). Зокрема, в сюжеті від 17 листопада про стан ужгородської каналізації журналіст закінчує матеріал дуже художньо: «Тут до справи треба підійти кардинально, бо усе не перелатаєш, а де наступного разу розвалиться сторічна труба — не вгадаєш».

Журналісти каналу порушують і стандарт повноти. Як приклад, сюжет за понеділок, 16 листопада, в якому журналісти розповідають про закон, що передбачає державне фінансування партій, та питають думки ужгородців щодо цього. Хоча в матеріалі мало пояснюється, що означає та передбачає цей закон.

«В Кабміні повідомили про ухвалення закону, згідно з яким політичні партії фінансуватимуть з державного бюджету. Мовляв, керівники партій нестимуть кримінальну відповідальність, якщо їхні політсили отримуватимуть тіньові гроші. Ми поцікавились у закарпатців чи вірять вони, що це викорінить політичну корупцію?».

Не все гаразд і зі стандартом оперативності. У п’ятницю, 20 листопада, в ефір вийшов сюжет про новий трудовий кодекс, хоча про зміни в ньому стало відомо 5 листопада.

ХАРКІВ, ОТБ, АТН

У моніторинговий період експертами оцінено 48 новин ОТБ, з яких лише одна мала ознаки замовності, що склало 2 % контенту. В новинах АТН таких новин було три з 33 проаналізованих, або 9 %. Показники дотримання стандартів в обох каналів досить непогані. Атеенники набрали 5,24 бала з шести можливих, а їхні колеги з обласного державного телебачення — 4,67.

Власне, журналісти ОТБ стосовно умовної джинси проштрафилися тільки в новині від 19 листопада «У Харкові відкрили почесне консульство Литви». Попри те, що він містить відомості про місце розташування установи та невеличкий бекґраунд, де-факто це паркет з чотирма синхронами чиновників, із яких двоє — харківські посадовці.

«Михайло Черняк, заступник голови ХОДА: Мы прекрасно знаем, насколько важно было в острые периоды политические представительство на международной арене Литвы как государства, которое в лице госпожи Президента поддерживало нашу страну, отстаивало целостность и безопасность нашего государства.

Світлана Горбунова-Рубан, заступник Харківського міського голови: То, что у нас открывается почетное консульство Литовской республики, и то, что почетным консулом являетесь Вы, Константин Александрович, а я знаю Вас, и Харьков знает Вас как человека очень активного, очень порядочного, очень небезразличного к судьбам харьковчан. Это здорово! Потому, что есть уверенность в том, что все будет хорошо».

Що ж стосується новин АТН, то сюжетів, до яких експерти мали зауваження, три. Зокрема, це новина від 16 листопада «Общественники и депутаты настаивают на выполнении в Харькове закона о декоммунизации» і «Первая сессия нового депутатского созыва» від 18-го числа, котрі містять ознаки піару «Самопомочі», та сюжет від 19 листопада«Экс-губернатор Михаил Добкин накануне получил в лицо от волонтера и активиста Александра Кравчука».

Наприклад, у сюжеті «Общественники и депутати настаивают на выполнении в Харькове закона о декоммунизации», стосовно заявленої теми декомунізації висвітлено позицію виключно депутатів міськради від партії «Самопоміч»:

«Лариса Говина, кор.: В Харькове не соблюдается выполнение закона об осуждении коммунистического и тоталитарного режимов. В этом уверенные депутаты от объединения “Самопомич”. По их словам представители власти отказываются учитывать мнение большинства харьковчан.

Тарас Ситенко, депутат Харьковского горсовета: Це має бути репрезентативне, громада... Це е можу бути тільки якийсь прошарок, який може бути примусово зігнаний в залу. Тому хочу сказати, що слухання, не дивлячись на те, що відбулися, ми теж маємо певні претензії до цих слухань.

Кор.: В “Самопомочи” уверяют, слушанья проходили с рядом нарушений. В часности были отвергнуты предложения активистов по переименованию Дзержинского, Фрунзенского и Октябрьского районов, которым власти решили оставить прежние названия(…)».

Сюжет про «пригоду» Добкіна включено до політично замовних через відверто недружню тональність журналістів стосовно постраждалого в бійці. Словом, новинарям не вдалося уникнути ярликів та зневажливих оцінок, хай би якою неоднозначною не була постать цього нардепа.

«Марина Николаева, кор.: Удар волонтера и активиста Александра Кравчука вступившего в потасовку с нардепом Михаилом Допкиным моментально прославил его в социальных сетях.(…). Конфликт произошел после заседания по делу Елены Лукаш. Нардепы Шуфрич и Добкин приехали выступить поручителями, поддержать даму, однако последний в отличии от самой Лукаш не выдержал обвинений со стороны евромайдановцев, те же припомнили команде Януковича гибель людей в центре Киева, а Добкину, в частности, его призывы к разгону майдана, а также его оплотовских боевиков. (…)

Марина Николаева: На обвинения Добкин ответил в хорошо знакомой харьковчанам хамоватой манере. Активист сдерживать гнев уже не мог, от дальнейшей расправы политика спасли только правоохранительные органы. (…)

Однако в отличие от харьковчан, киевские активисты к наглости Добкина не привыкли и удары, полученные в ответ на нежелание извиняться перед громадой, вызвали настоящий шквал поддержки и одобрения.

Валерий Дудко, политолог: Михаил Маркович постоянно позволял себе издеваться над народом высказывая отдельные позиции в том или ином виде. Но вот получив по морде и те посты которые идут как реакция на происшедшее показывает что народ не любит Михаила Марковича, не уважает Партию Регионов и тем более оппозиционный блок, а то что последствия могут происходить и с его соратниками, то вполне вероятно что каждый из них за свою антиукраинскую позицию будет получать в морду.(…)».

Власне, неприязнь журналісти каналу демонструють і до мера Харкова Геннадія Кернеса. Відповідна тональність відчувається у кількох сюжетах. Утім, не настільки виразно, щоб усі ці новини можна було віднести до політично замовних. Тож експертами їх виокремлено як такі, де порушено стандарт відокремлення фактів від коментарів, позаяк вони містять оціночні судження стосовно вказаної особи.

Саме цей стандарт було визнано найбільш порушуваним журналістами каналу, — загалом 0,67 бала на тлі інших показників від 0,85 бала за точність до 0,97 за оперативність. Баланс думок, достовірність, повнота — показники за цими стандартами перевищують 0,9 бала.

Прикладами ж порушень стандарту можуть слугувати такі цитати: «Грандиозный пожар на рынке “Барабашово”. Никогда еще самый большой торговый центр в восточной Европе не горел столь сильно»; «на сессии Кернес в отличие от своей обычной манеры старался быть максимально толерантным и до присяги не хамил» і «демократы заподозрили, что это многоходовка, манипуляция Кернеса, но новый старый мэр быстро отбросил маску толерантного руководителя и дал понять, что мнения новичков его не интересуют»тощо.

Якщо ж розглядати дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах каналу ОТБ, то показники критеріїв оперативності, достовірності, відокремлення фактів від коментарів і точності також високі й коливаються від 0,90 до 0,98 бала. Натомість новинарі обласного державного поступилися колегам у рівні збалансованості новин (0,50) та їхній повноти (0,44). Здебільшого це зумовлено наявністю повідомлень, що базуються на офіційних заявах різних відомств, у тому числі на тему ситуації в зоні АТО. Вони зазвичай не містять коментарів експертів чи хоча б позицій споріднених органів влади.

Прикладами порушення стандарту оперативності може бути новина «Правоохоронці Харківщини перейшли на посилений режим роботи», — журналісти АТН розповіли про це на день раніше, 17 листопада.

А в сюжеті від «Заощадити на оплаті електроенергії» від 18 листопада, в якому йдеться про вигоди від використання двозонних приладів обліку, й новини, власне, немає. Якщо вже цю тему використали для створення новини, її варто було б розширити відомостями, де і як на яких умовах ці лічильники можна взяти, скільки вони коштують.

ХЕРСОН, «Скіфія», «ВТВ плюс»

Монітори виявили ознаки замовності в 6 % проаналізованих новин каналу «Скіфія» — 6 %, на каналі «ВТВ Плюс» джинсові підозри виникли стосовно 4 % контенту. До того ж, «Скіфія» забезпечила один із найкращих показників дотримання фахових стандартів — 5,06 бала з шести можливих. У «ВТВ Плюс» результат скромніший — 4,57 бала.

Загалом умоніторинговий період проаналізовано 35 сюжетів «Скіфії», з яких два мали ознаки замовності, причому обидва — комерційної замовності, а не політичної. Йдеться про сюжет у випуску новин від 16 листопада «Студенти херсонського Аграрного університету» та сюжет «На Херсонському факультеті Одеського державного університету внутрішніх справ відбулася Всеукраїнська конференція», що вийшов в ефір 20 листопада.

Перший сюжет є протокольним матеріалом, у якому відсутня зрозуміла суспільно значуща новина, зате він насичений синхронами посадовців. Новина зводиться до того, що в день працівників сільського господарства у виші проходять святкові заходи, а сам навчальний заклад — дуже хороший.

Журналіст у сюжеті заявляє: «Лише цього року аграрій Херсонщини зібрали рекордний врожай зернових, за часів Незалежності. Такі високі результати стали можливими завдяки технологічним розробкам, та постійній роботі викладачів університету».

Щодо другого сюжету, то тут насамперед слід зауважити його протокольність та відсутність важливої новини. Попри те, що в ньому йдеться про всеукраїнську конференцію, в сюжеті зміщено акцент і на сам навчальний заклад.

Також, попри відсутність чітких ознак джинси, варто зауважити цілий низку сюжетів, які, на думку експертів, можна було б віднести до протокольних, однак, імовірно, виглядають вони такими через недопрацювання журналістів. Йдеться про сюжети «Бюджет країни отримує гроші з повітря» (16 листопада), «Херсонщина — аграрно орієнтована область» (17 листопада) та «Херсонці забувають декларувати доходи від спадщини» (18 листопада). Всі цю сюжети — це інтерв’ю з представниками ГУ ДФС у Херсонській області, які озвучують стан сплати податків. Навряд чи можна вважати набір цифр і заклик платити податків об’єктивним журналістським матеріалом.

Що ж стосується новин «ВТВ Плюс», то ознаки замовності експертами виявленотільки в одному сюжеті — «Розпуск парламенту та позачергові вибори для Верховної Ради»,що вийшов ефір 16 листопада. Сюжет фактично є коментарем Юрія Бойка, голови фракції «Опозиційного блоку», який закликає до розпуску Верховної Ради: «Верховна Рада вже вичерпала кредит довіри народу. У цій ситуації, я вважаю, є два шляхи: або парламент починає займатись відновленням економіки і захистом інтересів громадян, або цей парламент має бути розпущеним». Ідентичні матеріали вийшли в ефірі регіональних каналів та в багатьох інтернет-ЗМІ.

Якщо ж оцінювати дотримання каналами фахових стандартів, то «Скіфія», попри високий показник у 5,06 бала, мала відчутні проблеми з критерієм оперативності. Його витримано лише на 0,57 бала. Особливо показовим у моніторинговий період був випуск новин 17 листопада, — із семи сюжетів випуску п'ять були неоперативними.

Наприклад, сюжет «Нині в Україні працює понад чотири мільйони дрібних та одноосібних господарств» про семінар «Розвиток малого і середнього підприємництва та кооперації на селі. Проблеми та перспективи». Сам семінар відбувся ще 5 листопада, про що повідомили інші медіа й сайт Херсонської ОДА.

Передача транспортного засобу, про що йдеться в сюжеті «Протитанкова дивізія 36-ї окремої бригади морської піхоти поповнилася ще одним транспортним засобом» відбулася в понеділок 16 листопада, в першій половині дня.

Так само в понеділок відкрили меморіальну таблицю Михайлові Шульцу, — сюжет «Михайло Шульц — герой який загинув на сході країни».

А письменник Максим Кідрук (сюжет «Відомий письменник, автор першого українського технотрилера Максим Кідрук у рамках всеукраїнського туру відвідав Херсон») відвідав Херсон ще 12 листопада.

Разом із тим варто зауважити, що неоперативність журналісти каналу намагаються компенсувати кількістю коментарів, як-от у сюжеті «Уся п'ятдесятип'ятирічна історія органів Земського самоврядування». Презентація книжки відбулася 17 листопада, проте сюжет вийшов лише 19 листопада. Але сюжет детальний і фаховий, зі всіма необхідними коментарями.

Що ж стосується каналу «ВТВ Плюс», то з 23 оцінених сюжетів лише сім є такими, де повністю дотримано всіх стандартів. Журналісти й цієї херсонської телерадіокомпанії порушують стандарт оперативність (0,48 бала з одного можливого), — його не було дотримано в 11 сюжетах. Друге місце — за стандартами баланс думок (0,7) та повноти поданих фактів (0,7).

Журналісти ВТВ нечасто порушують стандарт відокремлення фактів від коментарів, але в сюжеті «Ця будівля колись була храмом знань. Нині ж це — обитель руїн» журналіст емоційно коментує: «Та чи є Києву діло до Херсона? Скільки ще жителі повинні ходити у страху?». Загалом даний сюжет отримав лише два бали із шести можливих, оскільки там є лише емоційні коментарі кількох жінок та самого журналіста. Два бали із шести можливих також отримали ще два сюжети журналістів каналу: «Криза у допомогу. Українські аналоги тіснять імпортні продукти» та «У Верховній Раді України планують прийняти новий Трудовий кодекс».

ЧЕРНІВЦІ, «Буковина», ТВА

В новинах обласної філії НТКУ — каналу «Буковина» експерти виявили 29 % матеріалів з ознаками замовності, — абсолютний антилідер серед державних телевізій. Приватний ТВА наджинсував утричі менше — 9 %. Дотримання журналістських стандартів каналами забезпечено, відповідно, на 3,44 та 3,80 бала із шести можливих.

Протягом моніторингового тижня експертами проаналізовано 87 сюжетів чернівецьких телевізійників названих каналів. Із них 16 мають ознаки замовності, причому лише один — із відверто політичною складовою, — «Нарешті місцеві ради на Буковині відображають настрої регіону» (ТВА, 18 листопада»). У ньому нардепи-чернівчани з «Народного фронту» Максим Бурбак та Микола Федорук досить однобоко й компліментарно висловлюються на користь переможця мерських перегонів Юрія Каспрука.

Тож загальний показник джинсовості у 18 % ще можна було б якось пояснити, враховуючи, що це все паркетний офіціоз. Але дванадцять таких сюжетів із шістнадцяти на рахунку державного телеканалу «Буковина».

Прикро, що паркетну повінь множать не лише сюжети з головомовцями з владних кабінетів, а й небажання авторів бодай якось допрацьовувати отримані прес-релізи. В результаті їх видають в ефір у первісному вигляді, коли мало який глядач може зрозуміти, про що саме йшлося й чим йому це може бути цікаве. Яскравий приклад такої «роботи» — сюжет ТРК «Буковина» від 16 листопада про зміни в керівництві чернівецьких прикордонників.

«Анастасія Федорюк, ведуча: Чернівецький прикордонний загін отримав нового керівника. Ним став полковник Павло Лисак. Він народився 10.08.1974 року в селі Шумівці Хмельницької області. На військовій службі з 1992 року. Перебував на різних посадах: від заступника начальника застави до начальника відділу прикордонної служби штабу Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України.

Окрім того його першим заступником призначено підполковника Ігоря Говорущака. Заступником начальника загону став підполковник Володимир Плівачук. А начальником відділу прикордонної служби Порубна майор Олег Яцишин, повідомляє прес-служба Чернівецького прикордонного загону».

Аналогічна подача новини — сюжет із брифінгу податківців, теж за 16 листопада.

Варто зазначити, що ця проблема характерна не лише для державних телевізійників Чернівців. Цю ж новину в аналогічному стилі подала й ТРК ТВА.

У ТРК «Буковина» взагалі досить специфічні стосунки з владою: як із відомим фігурантом, про якого — або добре, або нічого. Наприклад, у конфліктному сюжеті про розвиток велотранспорту в Чернівцях автори дали можливість висловитися невдоволеним велосипедистам, але іншою стороною замість влади, яка й відповідає за розвиток інфраструктури, чомусь представили громадську організацію. Інший, але схожий, випадок — сюжет щодо проблем із виділенням землі для учасників АТО. Цього разу журналіст дав висловитися представникам влади, але натомість — жодного слова самим учасникам АТО, які, схоже, могли сказати (а то й сказали) не зовсім приємні для влади слова.

З рівнем дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах каналів «Буковина» й ТВА ситуація протягом оглядового тижня досить посередня. Лише вісім із 87 проаналізованих новин відповідали всім оціночним критеріям і набрали шість балів за дотримання стандартів.

Це при тому, що чернівецькі журналісти вміють робити і якісні, й оперативні новини, коли захочуть і мають драйв. Один із таких прикладів — сюжет Вадима Пелеха й Івана Мітрика з ТРК ТВА від 16 листопада про підсумки виборчої кампанії міського голови.

Загалом же можна зауважити високий ступінь дотримання стандартів достовірності й точності. Показник достовірності експерти оцінили на 0,93 бала в ОДТРК й на 0,96 — у ТВА. Показник точності, відповідно, — на 0,78 і 0.85 бала.

Водночас точність вряди-годи починає накульгувати, коли ведучий озвучує суперечливі дані. Так, у сюжеті «Буковини» від 17 листопада ведуча новин із перших же слів підводки плутається в логічних зв’язках. Спочатку каже, що врожай влаштовує аграріїв з урахуванням подорожчання пального й добрив, і тут же — що ціна вирощеного не компенсує затрат. Із сюжету вже з’ясовується, що вирощене зерно — низької сортовості, отож відповідні й ціни на нього. Що з приводу почутого подумали глядачі — питання, звісно, цікаве.

Попри те, що протягом оглядового тижня «Буковина» й ТВА мали загалом у межах золотої середини такий показник, як баланс думок і поглядів, — 0,39 і 0,43 відповідно, — саме в дотриманні цього стандарту мали місце найпомітніші провали. Деякі з них експерти відзначили при огляді джинси, як місцеві особливості стосунків ЧОДТРК з владою, проте це лише верхівка айсберга.

Типовий приклад — звіт із презентації книжки Юрія Костенка «Історія ядерного роззброєння України». Маємо добросовісний переказ виступу автора, притому що Чернівці завжди мали славу військового міста й свою думку могли висловити й офіцери, що брали участь у цьому процесі.

Вкотре експерти зауважують і спроби вдатися до псевдобалансу. Один із таких прикладів — репортаж ТРК «Буковина» (ЧОДТРК) про тривале відключення води на одній із вулиць міста. В якості другої сторони замість керівництва міськводоканалу журналісти чомусь вирішили, що достатньо спитати рядових робітників, які довбали асфальт біля труби.

А от ТВА грішить сюжетами, в яких автори не приховують своєї упередженості. З одного боку, нібито й баланс думок витримано, і бекґраунд є, проте журналісти з перших же секунд виглядають прокурорами й не залишають глядачам можливості самостійно дійти висновку про правих і винних у ситуації.

Перший такий сюжет — про дітей і конфлікт батьків у випуску від 20 листопада, другий аналогічний сюжет — про місцевий ринок.

Упередженим і з ознаками політичної замовності виглядає і вже згаданий сюжет «Буковини» від 18 листопада, в якому оцінку минулим виборам міського голови дають депутати від партії мера-переможця. Це особливо впадає в око, тому що останні два місяці такими спікерами на ТРК виступали виключно представники «Опори».

Протягом моніторингового періоду в чернівецьких телевізійників найнижчим балом експерти оцінили стандарт повноти поданих фактів, особливо в ТРК «Буковина» — 0,27.

Можна сказати більше: деякі сюжети взагалі були рухомою стрічкою на екрані, озвученою дикторами. Тож у таких випадках не йшлося про дотримання й інших інформаційних стандартів.

Зачитування лаконічних повідомлень без відеоряду практикує й ТВА. Водночас, канал готує й розгорнуті, вичерпні сюжети, навіть у кліповому форматі з використанням кадрів із художніх фільмів для підсилення емоційного ефекту. Щоправда, роблять це одні й ті самі журналісти, що свідчить про кадрові проблеми на місцевих телеканалах і відчутну різницю в кваліфікації журналістів.

Нагадаємо, що результати моніторингу засобів масової інформації також є оцінковими судженнями, відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію», і не мають офіційного характеру.

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Методологію проведення моніторингу викладено тут. Матеріали проекту читайте в рубриці «Моніторинг» сайту MediaSapiens.

 

comments powered by Disqus