Як джинсували місцеві телеканали в липні-2012

Як джинсували місцеві телеканали в липні-2012

4 Вересня 2012
1778

Як джинсували місцеві телеканали в липні-2012

1778
Узагальнений моніторинг за липень 2012 року матеріалів із ознаками замовності (або цензури) на місцевих телеканалах, а також дотримання регіональними журналістами професійних стандартів.
Як джинсували місцеві телеканали в липні-2012
Як джинсували місцеві телеканали в липні-2012

Методологія проведення моніторингу новин на місцевих телеканалах аналогічна методології проведення моніторингу новин на загальнонаціональних каналах. Її викладено тут.

Моніторинг регіональних новин за червень можна подивитися тут.

Проаналізовано новини на телеканалах Криму («Неаполь», ДТРК «Крим», Чорноморська ТРК), Львова (ЛОДТРК, ZIK, ТРК «Люкс»), Харкова (ХОДТРК, 7-й канал, Simon).

У липні журналісти місцевих телеканалів трьох регіонів (Харківщини, Львівщини і Криму) дещо зменшили показники джинси порівняно з червнем. Однак кількість сюжетів із ознаками політичної чи комерційної замовності все одно залишається дуже високою. На чотирьох із дев’яти досліджуваних каналів більше 20% сюжетів викликають серйозні підозри щодо професійності й чесності журналістів та редакторів, що готували ці матеріали до ефіру

Крим: на державному каналі джинси вдвічі більше, ніж на опозиційному

Більшість матеріалів, умовно віднесених до категорії джинси, було виявлено експертами в новинах державної телерадіокомпанії «Крим» (17, або 28%). Багато (9, або 20%) їх у новинах ТРК «Неаполь», найменше (4, або 14%) у новинах ТРК «Чорноморська». Натомість у червні частка ймовірно замовних матеріалів у новинах ДТРК «Крим» була вищою – 36%, у новинах ТРК «Неаполь» – удвічі вищою (42%), а в новинах ТРК «Чорноморська» становила 20%. Водночас, якщо поглянути на абсолютні показники (18 матеріалів на ДТРК «Крим», десять на ТРК «Неаполь» і три на ТРК «Чорноморська»), бачимо, що обсяги розміщення замовних матеріалів залишилися практично незмінними. Це може свідчити про певний відносно стабільний ринок замовних матеріалів, що сформувався в період літнього затишшя перед стартом виборчої кампанії.

Не змінився й характер матеріалів із ознаками порушень стандартів інформаційної журналістики, які можуть свідчити про замовність: переважно це або паркетні сюжети і повідомлення про представників місцевої влади та правлячої Партії регіонів (ДТРК «Крим»), або повідомлення про передвиборну активність кандидатів у народні депутати та політичних сил (ТРК «Неаполь»), або заангажовані, однобічні повідомлення про політичні події (ТРК «Чорноморська»).

Зокрема, в таких матеріалах знову фігурує Партія ветеранів Афганістану Сергія Куніцина («Разорванным меморандумом закончилась безрезультатное сотрудничество между афганцами и властью Севастополя», ТРК «Неаполь»).

До джинсово-офіціозних повідомлень можна віднести матеріали ДТРК «Крим» «Сегодня работников Налоговой службы Украины поздравляли в Крыму», «Доступным жилье теперь станет и для симферопольцев», «Президент Украины Виктор Янукович с рабочей поездкой посетил Донецкую область» та інші.

Ймовірно, ці матеріали не було оплачено як приховану рекламу, а їхня замовність полягає у виконанні певних побажань політичних патронів державної телекомпанії.

Львівська державна телерадіокомпанія, як і в попередні місяці – лідер за кількістю суспільно-політичної тематики з ознаками замовності. Із 78 матеріалів у вісімнадцяти було помічено ознаки замовності. А це 23 відсотки від загальної кількості матеріалів.

Із 18 матеріалів із ознаками політичної замовності в липні було виявлено чотирнадцять, комерційної – чотири.

Такий високий відсоток політичної джинси в першу чергу може свідчити, що потенційні кандидати на вибори до Верховної Ради розпочали передвиборну кампанію.

Зокрема, в ефірі Львівського обласного телебачення найчастіше лунало прізвище Ярослава Дубневича. Що цікаво, Дубневич позиціонує себе як опозиційний кандидат, водночас «не вилазить» із ефіру владного телеканалу ЛОДТРК.

На телеканалах ZIK у липні із 74 матеріалів із ознаками замовності було виявлено 10 матеріалів, що становить 14 відсотків від загальної кількості.

Найчастіше журналісти згадували Андрія Лопушанського, Ірину Фаріон, Ірину Сех та Петра Писарчука. Зокрема, в сюжетах, що стосувалися прийняття «мовного закону». Ірину Фаріон, Ірину Сех у сюжетах показували, як заклятих противниць мовного закону та організаторів акцій протесту у Львові. Андрій Лопушанський у сюжетах був людиною, яка організовувала приїзд львів’ян на протести у Київ.

У матеріалах журналістів ТРК «Люкс» у липні були помічені ознаки політичної замовності в шести сюжетах. У матеріалах журналісти згадували депутата Львівської облради Ярослава Дубневича та його брата Богдана.

Харків: канал Кернеса джинсує найбільше

У липні тільки двадцять один із усіх 157 матеріалів у випусках харківських теленовин мали ознаки замовності. Цей показник дорівнює 13% (для порівняння: в червні було 15%).

На 7-му каналі, що пов’язаний із мером Харкова Геннадієм Кернесом, експерти дослідили 21 сюжет і з них виявили 8 матеріалів із ознаками політичної замовності і три – комерційної (це становить 21% від загальної кількості проаналізованих матеріалів 7-го каналу), 2 сюжети з ознаками замовності політичного та один – комерційного характеру – на каналі Simon (8%), 7 матеріалів із ознаками політичної замовності на ХОДТРК (10%).

У сюжетах, схожих на замовні, йшлося головно про покращення благоустрою. Причому оцінку господарським справам давала Ірина Бережна – нині депутатка Верховної Ради, що за своїми посадовими обов’язками не має жодного стосунку до організації підмітання вулиць у Харкові. Відстороненість героїні джинсових сюжетів очевидна і в її синхронах (у сюжеті 3 липня): «Анжела Сушко, кореспондент: Комунальники розпочали оновлення вхідних груп під’їздів, які з часом просто стали розсипатися. Зробили ремонт на перших поверхах. Загалом у 26 під'їздах встановили нові лави. Як просувається, перевірила нардеп Ірина Бережна.

Ірина Бережна, народний депутат України: И я сегодня пришла с такой контрольной, скажем так, миссией – в первую очередь – посмотреть, как выполняются работы, сколько уже сделано и на что нужно обратить и акцентировать внимание».

Так само показово ні про що в сюжетах, віднесених експертами до джинсових, говорить і народний депутат Валерій Писаренко: «Работы не будут прекращаться, потому что есть контакт с людьми, которые хотят улучшений, которые показывают везде на какие-то детали, который город с готовностью готов людям обеспечить, чтобы здесь было комфортное место для отдыха».

Загалом у липні кількість джинсових матеріалів на каналах зменшилася. Можливо, замовники вирішили не витрачати зайвих ресурсів на пропаганду в пік відпускного періоду, коли загальні показники перегляду всіх телевізійних програм традиційно знижуються.


Дотримання професійних стандартів у липні 2012 року

Планка професійності в журналістів більшості досліджуваних телеканалів лишається незмінною протягом останніх трьох місяців. Відчутні зміни відбулися лише на двох телеканалах: у новинах ЛОДТРК – стандартів львів’яни дотримувалися менш ретельно порівняно з червнем, а кримські журналісти телеканалу «Неаполь», навпаки, покращили показники.


Львів

Найгірше в червні було дотримано стандарти «повнота представлених фактів» та «баланс думок».

Журналісти всіх львівських телеканалів у третині матеріалів постійно забували вказувати та наводити факти. Зокрема, це стосувалося акцій протесту щодо «мовного закону».

Окрім цього, в сюжетах рідко давали коментарі другої сторони. Для порівняння: минулого місяця найгірші показники у львівських новин було виявлено щодо стандартів «достовірність» та «баланс думок».

Щодо стандарту «точності» у липні найгірший показник у ЛОДТРК – 0,78. У ТРК «Люкс» – 0,96, ZIK – 0,95.

В стандарті «оперативність» лідером став, як у попередні місяці, телеканал ZIK – 0,97.

Крим

ТРК «Чорноморська» продемонструвала один із найвищих за всю історію моніторингу показників дотримання стандарту (конкретно – достовірності) – 0,96; це свідчить про те, що посилання на джерела фактів є нормою для цієї телекомпанії. Не набагато нижчим є показник ТРК «Неаполь» – 0,93.

Майже немає різниці в дотриманні каналами стандарту балансу – для ТРК «Чорноморська» показник найнижчий (0,46), далі ДТРК «Крим» (0,48) і ТРК «Неаполь» (0,49).

Харків

Найвищий показник за оцінками з дотримання всіх шести стандартів у липні має телеканал ХОДТРК – 3,83. Цей канал уперше здобув такі високі показники, на другому місці 7-й канал (3,69), на третьому – Simon (3,67).

ХОДТРК подавав глядачу найбільш точні новини й отримав найвищу оцінку за цей показник – 0,84. 7-й канал найліпше подавав глядачу повну інформацію і факти по проблемах, його найвищий бал – 0,73. Simon найбільше балів – 0,75 – набрав за достовірність.

Майже традиційно найменш дотримуваним критерієм є наявність у матеріалах балансу думок і точок зору. Середній бал усіх телеканалів за цим показником – 0,43, у червні він становив 0,49. Телеканал ХОДТРК має 0,45, а 7-й канал і Simon – по 0,42.

Загальний показник наявності стандартів журналістики у 157 матеріалах випусків теленовин у липні становить 3,73 бала із шести максимально можливих.

Нагадаємо, що результати моніторингу засобів масової інформації також є оцінковими судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» за підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Об’єктом моніторингу є сюжети в місцевих випусках новин на телеканалах Криму («Неаполь», ДТРК «Крим», Чорноморська ТРК), Львова (ЛОДТРК, ZIK, ТРК «Люкс»), Харкова (ХОДТРК, 7-й канал, Simon).

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Всі висновки й точки зору, висловлені в усіх публікаціях моніторингу, можуть не збігатися з точкою зору USAID чи «Інтерньюз Нетворк». Методологію проведення моніторингу викладено тут. Матеріали проекту читайте в рубриці «Моніторинг» сайту MediaSapiens.

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Фото: nnm.ru
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1778
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду