Як джинсували місцеві телеканали в серпні 2012-го

Як джинсували місцеві телеканали в серпні 2012-го

5 Жовтня 2012
2049

Як джинсували місцеві телеканали в серпні 2012-го

2049
Журналісти регіональних телеканалів увійшли у виборчу кампанію з низькими показниками дотримання професійних стандартів
Як джинсували місцеві телеканали в серпні 2012-го
Як джинсували місцеві телеканали в серпні 2012-го

Узагальнений моніторинг за серпень 2012 року матеріалів із ознаками замовності (або цензури) на місцевих телеканалах, а також дотримання регіональними журналістами професійних стандартів.

Проаналізовано новини на телеканалах Криму («Неаполь», ДТРК «Крим», Чорноморська ТРК), Львова (ЛОДТРК, ZIK, ТРК «Люкс»), Харкова (ХОДТРК, 7 канал, Simon).

Методологія моніторингу новин на місцевих телеканалах аналогічна методології моніторингу новин на загальнонаціональних каналах. Її викладено тут.

Моніторинг регіональних новин за липень можна подивитися тут.

Ще на старті виборчої кампанії регіональні телеканали прогнулися під кандидатів у депутати. Експерти, що досліджують дотримання журналістських стандартів у Криму та на Харківщині, зафіксували у серпні антирекорд кількості сюжетів із ознаками замовності. На Львівщині – інший феномен – героями сюжетів, зроблених із грубими порушеннями журналістських стандартів, стали… самі журналісти, що нині балотуються до Верховної Ради.

Матеріали з ознаками замовності

ХАРКІВ

Найгірше із професійністю – на 7-му каналі. 60% сюжетів, що вийшли в ефір у серпні, є, на думку експертів, рекламними, а не новинними. Протягом місяця вийшло 63 сюжети про життя міста. З них 33 репортажі були, за оцінками експертів, рекламою місцевих політиків, а ще 5 містили ознаки комерційного замовлення.

Зірками забороненої політичної реклами у новинах стали чинні законодавці – депутати Верховної Ради Дмитро Шенцев (Партія регіонів) та Валерій Писаренко (позафракційний, екс-БЮТ). Тепер пани Шенцев і Писаренко є ще й кандидатами у депутати. Ці парламентарі в сюжетах новин «благословляють» як вагомі, так і незначні події. У їхніх синхронах відсутня інформаційна складова. Депутати в інтерв’ю журналістам не розповідають сенсацій, у їхніх промовах немає фактів, точних даних, цифр тощо. Натомість є емоційна фіксація «покращення» стараннями партії влади сьогодні та абсолютно нічим не аргументована впевненість у подальшому «покращенні».

Типова словесна конструкція з новин 7-го каналу устами депутата Шенцева: «Нам есть, действительно, с чем идти к людям, нам есть чему радоваться – нашим успехам. И вы видите, что сегодня идёт такая суета строительная в городе, и дороги ремонтируются, и строительная техника работает. Это говорит о чём? Это говорит о том, что город живёт, развивается». (Сюжет «День свого визволення відзначив Чугуїв» від 13 серпня).

Валерій Писаренко захопив журналістів темою роботи свої приймальні депутата. Два дні поспіль 7-й канал дає «гарячі» репортажі про те, як кандидат у депутати спілкується з виборцями у своєму кабінеті. Журналісти звітують разом із Писаренком: «У громадській приймальні народного депутата Валерія Писаренка теж рахують. Але не години, а кількість звернень людей, що вдалося виконати. На особисті прийоми парламентаря кожного разу приходять понад п’ятдесят громадян. Загальна ж кількість звернень за час роботи приймальні вже перевищила чотири тисячі». Цікаво, що в наступних репортажах із приймальні Писаренка журналісти не повідомляють, скільки з тих чотирьох тисяч громадян, що звернулися до депутата і кандидата, отримали допомогу у вирішенні своїх проблем.

Сім відеосюжетів у випусках новин на одному телеканалі впродовж одного тижня за участі народного депутата Валерія Писаренка можна зарахувати до всеукраїнського антирекорду того, що журналісти між собою називають джинсою, а експерти – матеріалами з ознаками замовності.

КРИМ

Кримські журналісти погіршили показники своєї професійності порівняно з попереднім досліджуваним періодом.

Більше половини сюжетів Державної телерадіокомпанії Криму (ДТРК) викликали в експертів підозри у джинсі – тобто 50% репортажів були або проплачені замовниками, або нав’язані згори, адже містять суто позитивну, піарну інформацію про представників центральної та регіональної владної еліти.

Журналісти приватних компаній «Чорноморська» і «Неаполь», на думку експертів, практично кожен третій сюжет робили на замовлення – політиків чи комерсантів («Чорноморська» – 26%, «Неаполь» – 31%). Якщо у липні в новинах трьох телеканалів не було виявлено матеріалів, які гіпотетично можна зарахувати до категорії комерційної джинси, то цього разу таких матеріалів виявлено чимало, зокрема за рахунок розмаїтих «оголошень» у новинах ДТРК «Крим» та ТРК «Неаполь».

ЛЬВІВ

Львівські журналісти виявилися в серпні найстійкішими до політичних і комерційних замовників сюжетів у новинах. Джинси в ефірі львівських телеканалів у рази менше, ніж у харківських чи кримських каналах – 4%.

Водночас, у серпні львівські журналісти показали чи не найзухваліший приклад нехтування професійними стандартами та етикою. Коли почали робити джинсові сюжети, замовники яких – самі журналісти.

Редакція новин телеканалу ZIK – лідер за кількістю суспільно-політичної тематики із ознаками замовності в серпні. Із 64 матеріалів у трьох були помічені ознаки політичної замовності. І всі на замовлення самих журналістів, що балотуються до Верховної Ради.

Зокрема, журналісти новин приділили багато ефірного часу (13.08) кандидату в народні депутати Верховної Ради Тарасу Батенку. В матеріалі «Жертвам операція "Вісла" повинні виплатити грошові компенсації» журналіст ZIKу Батенко виступив героєм, чию родину було примусово переселено. У синхроні кандидат у депутати виглядає як експерт у бюджетній сфері. «Кожного року, я думаю, що повинно урядом закладатися певна компенсація, грошова компенсація родинам, які стали жертвами депортації. Це тисяча гривень, це не багато. Вцілому це невеликі суми для бюджету. Тринькаються гроші в бюджеті на право і на ліво на багато більші суми», – наводить журналіст слова Батенка. Одразу після цього матеріалу ведучий говорить із Тарасом Батенком уже в студії. Гість упродовж чотирьох хвилин, відповідаючи на запитання ведучого, говорить про можливість грошової компенсації переселеним людям.

У матеріалі «Комітет опору диктатурі продовжує визначати претендентів на єдиного узгодженого кандидата від опозиції» (15.08) журналісти порушують проблему поділу мажоритарних округів на Львівщині між кандидатами від опозиційних партій. Журналісти ZIKу наводять синхрон Дмитра Добродомова, який займає посаду генерального продюсера телеканалу ZIK і є кандидатом у народні депутати.

Подібний сюжет про поділ округів між опозиціонерами за кілька днів показують глядачам журналісти ТРК «Люкс». Обидві редакції використовують однакові синхрони. Окрім цього в студію новин ТРК «Люкс» (17.08) ведучий запросив гостя – Дмитра Добродомова, який виступив експертом щодо ситуації у львівській опозиції перед виборами.

На Львівській обласній телерадіокомпанії, що минулого місяця була лідером джинси, в серпні були помічені матеріали тільки протокольного характеру за участю обласних чиновників. Переважно посадовці, зокрема і губернатор Львівщини Михайло Костюк, виступали експертами в таких новинах, де без їхньої думки цілком можна було обійтися, не порушуючи стандартів журналістики.

Новин із ознаками комерційної замовності в серпні експерти не помітили на жодному з телеканалів.

Дотримання професійних стандартів у серпні 2012 року

КРИМ. Дотримання професійних стандартів викликає стурбованість.

Показники рівня дотримання професійних стандартів у новинах усіх телеканалів знизилися порівняно з минулим місяцем. Зокрема, інтегральний показник ДТРК «Крим» становить 3,36 бала (у минулому місяці 3,87), ТРК «Неаполь» – 3,40 (4,09), ТРК «Чорноморська» – 3,94 (4,14).

Як і в попередні досліджувані періоди, найважче журналістам дотримуватися стандарту повноти думок (0,42), а також балансу думок (0,51) та відокремлення фактів від коментарів (0,51).

Журналісти двох телеканалів – приватного «Чорноморська» і державного ДТРК – яскраво проілюстрували, як кепсько в них із дотриманням стандартів повноти і балансу думок у висвітленні однієї події – спроби встановити партійні прапори в центрі Сімферополя. Після того, як на флагштоках з’явилися біло-блакитні прапори Партії регіонів, місцева опозиція висловила протест і, не добившись результату, встановила поруч прапори «Батьківщини».

У матеріалі «На главной площади Симферополя продолжается борьба за флагштоки» (16.08) йдеться про те, що Партія регіонів, порушивши законодавство, встановила свої прапори на флагштоках перед Верховною Радою, й висвітлено позицію активістів «Батьківщини» щодо неприпустимості таких дій. Водночас позицію Партії регіонів не було враховано. Тим часом ДТРК «Крим» випустила маніпулятивний і сповнений оцінкових суджень матеріал «Представители объединенной оппозиции, рискуя жизнями своих сторонников, продолжают рекламировать "Батькивщину"», у якому розкритиковано дії опозиції, натомість про те, що встановленню прапорів «Батьківщини» передували аналогічні дії ПР, не згадано зовсім.

Набагато краще у кримських журналістів зі швидкістю передачі інформації та посиланням на першоджерело: експерти оцінили дотримання стандарту оперативності у 0,71 бала та достовірності в 0,81 бала.

ХАРКІВ

Найвищий показник із дотримання всіх шести журналістських стандартів у серпні здобув телеканал Simon – 3,74 бала із 6 можливих (у липні він мав 3,67). На другому місці – ХОДТРК – 3,6 (у липні новини ХОДТРК найбільше відповідали стандартам – 3,83). На третьому місці – 7 канал – 3,46 (у липні – 3,69). Середній серпневий бал – 3,6 – програє липневому – 3,73.

Найпроблемніший журналістський стандарт у харків’ян – баланс думок і точок зору – погіршився у серпні порівняно з червнем – липнем на кілька сотих: із 0,49 (червень) та 0,43 (липень) до 0,36 (серпень).

Найменше подають різні точки зору журналісти 7-го каналу – 0,32 бала. В ефірі – переважно представники партії влади, міський та обласний очільники, позиції яких, як правило, немає альтернативи в ефірі 7-го каналу, що підтверджується експертними підрахунками.

Найкраще харківські журналісти в серпні впоралися зі стандартом точності – середній показник трьох каналів у серпні 0,74 бала.

ЛЬВІВ

Журналісти приватних львівських телеканалів ZIK та «Люкс» у серпні були швидкими й точними. Найкраща ситуація зі стандартом оперативності, як і в попередні місяці, у кореспондентів телеканалу ZIK – 0,92.

Найменш оперативні новини – у виконанні Львівської обласної телерадіокомпанії. У підсумковому суботньому випуску новин редакція видала без змін найактуальніші, на їхній погляд, сюжети, що виходили впродовж тижня. Новини було подано без змін і без можливого продовження теми. За таких умов показник стандарту оперативності у телеканалу за серпень найнижчий – 0,73 бала.

Найгірше в серпні було дотримано стандарти повноти представлених фактів. Журналісти всіх львівських телеканалів у матеріалах постійно забували вказувати подробиці, відомі іншим ЗМІ, та розповідати про бекґраунд.

Окрім цього в половини сюжетів немає коментаря другої сторони конфлікту. Показовим у даному критерії є сюжет ТРК «Люкс» «Від дощу не сховатися і в автобусі» (15.08). У ньому журналісти звинувачують завод ЛАЗ у виготовленні негерметичних автобусів. При цьому позиції самого заводу в матеріалі представлено не було.

«Через недосконалість конструкції у "ЛАЗівських" автобусах, люки герметично не пристають до поверхні кузова, і вода проникає в салон», – безапеляційно заявлено в матеріалі.

Підсумки передвиборного періоду

Зростання кількості джинси і зниження стандартів експерти виявили на більшості досліджуваних телеканалів протягом літніх місяців.

Найстрімкіше падіння професійності у джинсовому вимірі відбулося на приватному харківському 7-му каналі.

Якщо навесні та в перші два місяці підозри викликали від 13 до 23% сюжетів, то перед стартом виборчої кампанії, в серпні, вже 60% сюжетів виглядали як проплачені замовниками або нав’язані журналістам згори. Саме влітку активізувалися харківські кандидати в депутати. Вони витіснили з ефіру каналу інших героїв, хоча сказати глядачам особливо не мали чого. Синхрони кандидатів, як правило, не містили жодних конкретних фактів і цифр, не пропонували й інноваційних підходів до вирішення проблем людей і міста (приклади наведено в попередніх моніторингах регіональних теленовин, див. тут і тут).

Нагадаємо, що результати моніторингу засобів масової інформації також є оцінковими судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» за підтримки USAID, наданої через «Інтерньюз Нетворк». Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Об’єктом моніторингу є сюжети в місцевих випусках новин на телеканалах Криму («Неаполь», ДТРК «Крим», Чорноморська ТРК), Львова (ЛОДТРК, ZIK, ТРК «Люкс»), Харкова (ХОДТРК, 7-й канал, Simon).

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Всі висновки й точки зору, висловлені в усіх публікаціях моніторингу, можуть не збігатися з точкою зору USAID чи «Інтерньюз Нетворк». Методологію проведення моніторингу викладено тут. Матеріали проекту читайте в рубриці «Моніторинг» сайту MediaSapiens.

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
Фото: glavcom.ua
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2049
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду