Кому належать харківські ЗМІ. Аналіз Інституту масової інформації

Інфографіка: Інститут масової інформації

У мільйонному Харкові зовсім немає власного радіо, відчувається брак друкованих видань, а уже наявні газети й телеканали досить часто належать відомим в Україні політикам, бізнесменам і їхнім довіреним особам. У цьому сенсі Харківський медіаринок не є унікальним — тут так само, як і по всій Україні, ЗМІ — не бізнес, а можливість транслювати думку політиків. Навіть деякі з незалежних видань, що активно почали з’являтися за останні два роки, вже з перших місяців намагаються «купити». Див. інфографіку у повному розмірі тут.  

Медіаресурси Арсена Авакова

До таких у Харкові відносять канали АТВК й АТН.

У випадку з АТВК (офіційна назва: ПАТ «Телерадіокомпанія "ПРАВО А/ТВК"»), за даними держреєстру, кінцевими бенефіціарами є Катрич Сергій Дмитрович і кіпріоти Влакоу Георгіос, Сідера Панелопі. Враховуючи їхнє походження та зв’язок Сергія Дмитровича Катрича зі ще однією кіпрською компанією Doverland Investments Limited, можна припускати, що в структурі власності каналу задіяні офшорні схеми, за якими ховається справжній власник.

Як стверджує теперішній керівник каналу Сергій Бордовський, йому ці люди не знайомі й на політику каналу вони не впливають. Сам же Бордовський до призначення керівником АТВК протягом п'яти років працював членом правління ПАТ «Інвестор», пов’язаного з Аваковим.

У зв'язку з неподовженням ліцензії на мовлення в 2011 році, канал припинив мовлення та поновив лише в 2014. Наразі свого інформаційного продукту АТВК не має, він ретранслює передачі «Еспресо TV» та АТН («Агентство телевізійних новин»).

Засновниками останнього також є ПАТ «Інвестор», а ще генеральний директор каналу Олег Ігоревич Юхт. Як стверджує наше джерело, за останні кілька років і на даний момент жодних фінансових вливань у ЗМІ від Арсена Борисовича немає. Заснований у 1993 році АТН до президентства Януковича та обрання Кернеса мером виходив на телеканалах «Фора», «Фаворит» та АТВК. Сьогодні — лише на АТВК.

Раніше до сфери впливу Арсена Авакова належав заснований у Харкові, а нині – всеукраїнський, сайт «Главное». За даними джерел, він, як і раніше підконтрольні структурам Авакова канали, вже не отримує від нього фінансової підтримки.

Сфера впливу Геннадія Кернеса

Перший у списках — 7 канал (офіційна назва — ЗАТ «Тоніс-центр»). За документами, власність меру належить частково — 40% акцій. 10% володіє його заступниця з юридичних питань Марина Стаматіна, по 25% належать одній із топ-менеджерок готелю «Національ», де фактично проживає Кернес, Ользі Кирилловій і донці екс-губернатора Харківщини Аллі Добкіній.

За даними ЄДР (на 01.10.2015), кінцевий бенефіціар ЗАТ «Тоніс-центр» — Гайсинська Оксана Юріївна – дружина Геннадія Кернеса.

Окрім 7 каналу Кернесу підпорядковуються інформаційні веб-сайти: «Городской Дозор», «Восточный Дозор», а також «Столичный Дозор» у Києві та «Южный Курьер» в Одесі. Засновник усіх цих проектів Ростислав Касьяненко — близький до Кернеса. На даний момент керує «Городским Дозором» Анна Кузнєцова, вона ж є головним редактором теленовин «Харьковские изъвестия». За нашими джерелами, у цих двох медіаресурсах працюють одні й ті ж журналісти.

У підпорядкуванні мера Кернеса — комунальне підприємство, такий собі медіахолдинг «Харківські вісті» («Харьковские изъвестия»): сайт, друковане видання й теленовини. КП працює на гроші міського бюджету (8,5 млн грн за 2014 рік). ЗМІ є рупором промерівської позиції.

Із Кернесом також пов’язують телеканали «Фора» та «Фаворит» — загадкові структури, оскільки ніхто серед нами опитаних представників місцевих ЗМІ достеменно власників і керівників не знає.

За даними ЄДР, засновники ПАТ «Телевізійна та радіомовна "ФОРА"» — «фізичні особи 100%». Директором і підписантом досі значиться померлий у 2014 році Віктор Постольний.

«Фора», «Фаворит» та Triolan INFO знаходяться за однією адресою: вулиця Дерев’янка, 1а. Усі ці структури відносять до орбіти інтересів мільйонера, колишнього бізнес-партнера Авакова, а зараз директора Департаменту телекомунікації та зв’язку, депутата Харківської міськради Олексія Липчанського (від Партії регіонів). За деякою інформацію, він вступив до Партії регіонів під тиском Геннадія Кернеса.

Провайдер «Тріолан» (офіційно ТОВ «Інтерком-Інест», директор — Чернобаєв Микола, який є співзасновником телеканалу «Фаворит») — також у сфері впливу Липчанського. У 2013 році «Тріолан» активно та агресивно увійшов на ринок, витісняючи силоміць провайдера «Воля» та інших конкурентів. АТН також публікували документ, який нібито підтверджує причетність «Тріолану» до фінансування проросійської організації «Оплот», яка була задіяна в захопленні Харківської ОДА. У 2015 році в мережі з’явилося відео від чоловіка, котрий представився колишнім працівником «Тріолану», про те, як його колега агітував його до вступу в «Оплот». 22 квітня 2014 року «Тріолан» транслював з’їзд Партії регіонів.

За даними наших джерел, у зв’язку із розслідуванням щодо «Оплоту», Липчанський знаходиться за межами України, по суті – в бігах.

Про політику каналу говорить той факт, що рекламу команди «Нові обличчя» (кандидати від демократичних сил) восени 2015 року було знято з ефіру без пояснення причин після першого дня прокату. Вплив Кернеса на телеканал і його політику триває і досі.

Впливи «нової влади»

До цієї групи, крім державних, що перебувають під контролем обласної влади, також віднесемо ЗМІ родини Давтян та Віктора Суботіна – відомих медіавласників і кандидатів у депутати від Блоку Петра Порошенка.

Телерадіокомпанія Simon — один із перших і найпопулярніших приватних телеканалів Харкова. До 2002 тут працював Зураб Аласанія, котрий скандально пішов зі своєю командою, посилаючись на втручання власників у редакційну роботу.

Засновники – організації, що належать родині Давтян. Згідно з даними ЄДР, це фірма «Давтян і К», туристична фірма «ДІК ТУР» й інші.

Карина Давтян — директор телеканалу, депутат Харківської міськради (обрана від «Фронту змін») і кандидат у депутати від БПП-Солідарність. Її батько Олександр Давтян претендує у мери Харкова від БПП. Екс-комерційний директор каналу, а нині керівник прес-служби ХОДА Вікторія Аннопольська, також кандидує у депутати від БПП. Власники використовують канал як свій майданчик, часто з’являючись у студії в якості гостей.

Із переходом Аннопольської на держслужбу канал став частіше їздити на «паркетні» заходи в Київ. Цього року головний редактор каналу Володимир Мазур отримав звання Заслуженого журналіста України.

Традиційно під впливом Харківської ОДА та її очільника Ігоря Райніна перебуває обласне телебачення ХОДТРК. Із 26 вересня його очолює Юлія Літинська, котра раніше була заступником екс-директора Сергій Гулевського. За даними наших джерел, він був запрошений на роботу в Києві главою Адміністрації президента Борисом Ложкіним.

Ще одним офіційним рупором обласної влади є газета «Слобідський край» — офіційний друкований орган ХОДА та Харківської обласної ради, що дотується з обласного бюджету.

Ще один кандидат у депутати від БПП-Солідарність Віктор Суботін є засновником ПАТ «Мегабанк» і директором ОАО «Турбоатом», а також засновником ТОВ «Фондова компанія "Інвеста"», яка в свою чергу є засновником інформагентства ІА «Статус-кво». Кінцевими бенефіціарами є Ольга Васіщева та Олексій Логвіненко, а керівником і підписантом – Владислав Лохненко. Всі вони працюють у ПАТ «Мегабанк». Серед засновників ІА «Статус- кво» також дружина Суботіна та голова правління ПАТ «Мегабанк» Олена Жукова. Вона також кандидує до Харківської облради від БПП, що проявляється у лояльності видання до «джинси» від президентської політсили.

Ще один медіа-ресурс, який належить В. Суботіну — ТОВ «Радіо Слобожанщини», власниками якого є ІА ТОВ «Статус-Кво» та «Інвеста». До членів редакційної ради входять Жукова Олена та Суботін Віктор.

Інші політики-власники ЗМІ

Одна з найдавніших газет Харкова належить екс-нардепу від «Батьківщини», а нині співзасновнику партії «Наш край» Олександру Фельдману. Ще одна газета та канал – родині загиблого регіонала Євгена Кушнарьова, а чинний нардеп від «Опоблоку» Євген Мураєв обзавівся першим харківським інтернет-телебаченням.

Газета «Время» — одна з найдавніших газет Харкова, яку досить часто називають виданням із традицією. За даними держреєстру, кінцевий бенефіціарний власник ПРАТ «Время» (ЄДРПОУ 14100461) — Фельдман Олександр Борисович. Зараз до структури входить також інформаційний центр «Время», де часто проходять круглі столи на суспільно важливі теми. Газета часто «джинсує» в інтересах власника.

Газета «Вечірній Харків» (ТОВ «Редакція газети “Вечірній Харків”») заснована Володимиром Михайловичем Гринем і сином Євгена Кушнарьова – Андрієм. Із 2007 року директором газети є Жмиров Андрій Ігорович, який із 2014 року очолює і телеканал «Р1» (офіційна назва — ТОВ «Телерадіокомпанія “Регіон”»), серед засновників якого зазначений Кагановський Олександр Семенович, зять Євгена Кушнарьова. Телеканал здійснює мовлення на Харків і прилеглі райони на частоті 39 ТВК (ОТБ (ХОД ТРК) з 20.00 до 02.00 щоденно. Як свідчать співробітники телеканалу, зміну керівництва особливо не помітили. Телеканал намагається позиціонувати себе поза політикою і дотримуватися нейтралітету.

Мрія інтернет-телебачення реалізувалася в Харкові під назвою Robinzon.TV (ТОВ «Робінзон ТВ»). Проте особливого попиту воно так і не набрало. За даними ЄДР, засновниця – Олена Єлагіна, хоча асоціюють канал із його екс-директором — журналістом, автором документальних фільмів Ігорем Піддубним. Певна частина техніки лишилася у його власності. За даними АТН, минулого року Robinzon.TV придбав Мураєв Євген Володимирович — відомий харківський політик, екс-регіонал і чинний нардеп від «Опозиційного блоку».

За даними ЗМІ, Мураєву належить всеукраїнський ресурс NewsОne, Mignews. У своєму інтерв'ю він зазначив, що це не політичний проект, а бізнес. Проте працівники каналу зазначають суттєві зміни в політиці з приходом до управління дружини Мураєва, суттєво впала якість дотримання професійних стандартів, а новини про події за участі Мураєва більше схожі на його персональну рекламу.

Незалежні та «незалежні» ЗМІ

За принципом «медіа як бізнес і поза політикою» працюють кілька ЗМІ у Харкові. Таким є ТРК «Оріон» — продакшн-студія, що випускає власні програми для місцевих телеканалів. Зокрема наукову програму «НТС», «Вечерний кофе», «Село та люди» та дитячу  програму «В гостях у Забадайки». Засновник та генеральний продюсер — Швець Олександр Борисович — раніше працював журналістом УТ-1. Зараз він шеф-редактор журналу «Губернія», голова правління Харківського прес-клубу, член правління ХО НСЖУ.

Один із колись дуже популярних і досить впливових медіа-ресурсів – портал «Медіа порт», заснований журналістом Зурабом Аласанією, але не зареєстрований як ЗМІ. Свого часу цей ресурс був взірцем професіоналізму для регіональних ЗМІ. Тепер штат скоротився до декількох людей. Традиція дотримання журналістських стандартів зберігається.

«Громадянське суспільство» («Гражданское общество») — друкована газета, що знаходиться на стадії реєстрації. Перший випуск тиражем у 1 тис. екземплярів вийшов навесні 2015 року. Видання існує на добровільні пожертви громадян і наростило тираж до 20 тисяч. Наразі засновники отримали грант на кілька номерів від фонду «Відродження», а у виборчий час припинили випуск, аби дотриматися нейтралітету, адже частина авторів кандидує у депутати. Засновник та головний редактор — журналіст, громадський діяч Володимир Чистілін. За його словами, основна ідея видання — розповісти про реформи, нові закони, громадянські ініціативи та волонтерські проекти, аби читач розумів, що і як можна міняти на краще. Веб-сайту газета не має, але он-лайн редактори розміщують номери на сайті Євромайдану.  

Із подібною метою створена газета «Форум». Вона видається на кошти гранту від USАID. Засновник — ХОО «Харківський кризовий інфоцентр». Головний редактор — журналістка, редакторка Олена Лептуга. На момент створення ХАКІ роботу проекту пов’язували з Інною Богословською. За деякими джерелами, вона начебто фінансувала проект, потім він став незалежним за рахунок грантів. Втім, редактор видання Олена Лептуга в листі до MediaSapiens фінансування Інною Богословською категорично заперечила.

Спроба створити оперативне мультимедійне ЗМІ вилилася в проект журналіста Павла Федосенка Newsroom. Сайт не зареєстрований як ЗМІ, по суті створений коштом родини засновника, проте не виправдовує покладених на нього надій: ресурс так і не набув суттєвого впливу та періодично розміщує «джинсу» в інтересах зокрема Фельдмана.

Ресурс «Кроссінг медіа» є офіційним ЗМІ, заснованим журналісткою Оксаною Тесленко, яка створила свій медіабізнес після повернення із США. Видання позиціонує себе як нішевий бізнес-журнал онлайн і заробляє на іміджевих статтях.

Під час Євромайдану деякі учасники почали самостійно висвітлювали події у Харкові. Згодом вони оформилися в окремі спільноти громадських журналістів —IT sector, проект «Накипело». У 2015 з’явилося Громадське ТБ Харкова. Матеріали роблять не професійні журналісти, деякі з них працівники сфери IT. Працюють більш оперативно за традиційні ЗМІ в Харкові. Деякі їхні матеріали передруковують національні ЗМІ («Українська правда», телеканал «112»).

Ще один проект громадянської журналістики — «Справжня варта». У 2007 році він відділився від української версії «Городского Дозора» та став самостійним. За інформацією нашого джерела, проект фінансово підтримує українська діаспора в США. Сьогодні є «Справжня Варта.Схiд» та «Справжня Варта.Захiд» із редакціями в Харкові й Львові відповідно. Натомість власник для багатьох журналістів, які працюють на цей ресурс, залишається невідомим. Деякі місцеві журналісти пов’язують проект «Справжня варта» з Ростиславом Касьяненко, який начебто є кінцевим бенефіціаром.

У передвиборчий час у Харкові з’явилося інформаційно-аналітичне видання «Харьковская неделя», зареєстроване від 15 вересня з тиражем у 100 тисяч екземплярів. Газета позиціонує себе як незалежне аналітичне видання та друкує статті відомих журналістів Єгора Чечеринди, Філіпа Диканя, Олександра Костенка з незначною частиною матеріалів, ангажованих в інтересах «Самопомочі». Газета поширюється безкоштовно. За даними наших джерел, видання має відношення до місцевої «Самопомочі», яку підтримує бізнесмен, засновник фонду «Мир и порядок» Всеволод Кожемяко. Відповідно до вихідних даних, газета друкується в типографії «Фактор-друк», що належить співзасновнику фонду «Мир и порядок» Сергію Політучому.

Клікніть для збільшення

P.S. Після публікації матеріалу редакція MediaSapiens отримала коментар Ростислава Касьяненка, шеф-редактора і видавця медіагрупи «Дозоры», який наводимо в повному обсязі:

«Із цікавістю почитав матеріал «Кому належать харківські ЗМІ» від ІМІ на MediaSapiens. Багато в чому згоден з наведеними даними, крім наступного нюансу: Геннадію Кернесу жодним чином не підпорядковується група інформаційних веб-сайтів «Восточный Дозор», як і «Столичный Дозор» у Києві та, тим паче, «Южный Курьер» в Одесі.

Так, я є засновником регіональної мережі «Дозоры», як і найпершого проекту – «Городской Дозор», на який сьогодні документально оформлено франшизу зі структурою, наближеною до міського голови. Тому недивно, що сайт «є рупором промерівської позиції», яку захищає головний редактор теленовин «Харьковские изъвестия» Анна Кузнєцова, яка керує цим проектом.

Рік тому я почав будувати регіональний медіахолдинг на базі проектів «Восточный Дозор» і «Южный Курьер» - у Харкові було вже надто тісно. За цей час ми закріпилися на Донбасі та в Одесі, стартували в Києві. У найближчих планах – запуск у Дніпропетровську. В кожному регіоні в нас є пул місцевих інвесторів, які ніяк один з одним не пов’язані – ні політично, ні бізнесом. Повторюся, Геннадія Кернеса серед них немає».

Проект по запровадженню прозорості медіавласності реалізується ГО Інститут Масової Інформації за підтримки Посольства Чехії в Україні.

comments powered by Disqus