Якою була роль російської пропаганди у виборах США? (звіт американської розвідки)

Фото: sputniknews.com

Світового розголосу набула оприлюднена 6 січня доповідь американських спецслужб, у якій ідеться про втручання Росії в президентські вибори у США за допомогою хакерів і ЗМІ. У відкритій частині звіту йдеться про те, що наказ почати кампанію довкола виборів віддав Володимир Путін. Це було покликано збільшити шанси на перемогу Дональда Трампа, дискредитуючи його суперницю Гілларі Клінтон. Мета такої кампанії — підірвати довіру американців до виборчого процесу та зменшити шанси Клінтон на перемогу. Водночас, як зазначено у звіті, втручання Росії не поширювалося безпосередньо на підрахунок голосів.

Під час своєї першої прес-конференції 11 січня обраний президент США Дональд Трамп визнав втручання Росії у процес виборів шляхом хакерського зламу серверів американських установ, але заявив, що це могли робити й інші країни.

Окрім кібернападів, Росія впливала на кампанію й засобами пропаганди — частина звіту присвячена аналізу діяльності Russia Today і «тролів» в інтернеті. Звіт містить цитати із заяв  головної редакторки RT і Sputnik Маргарити Симоньян, які свідчать про зв'язки цих ЗМІ з урядом Росії (сама Симоньян розкритикувала цю доповідь).

MediaSapiens публікує фрагмент із доповіді (Russian Propaganda Efforts) та скорочений виклад Додатку А. (Russia — Kremlin’s TV Seeks To Influence Politics, Fuel Discontent in US). Повний текст звіту читайте тут.

Як зазначають автори, цей звіт — відкрита для оприлюднення версія оцінки під грифом «цілком таємно»; висновки в ньому — аналогічні до тих, що їх дано в засекреченому документі, проте оприлюднений звіт не містить повного обсягу підтверджень за ключовими елементами кампанії впливу, спрямованих на англомовну аудиторію.

Російська пропаганда в дії

Державна пропагандистська машина Росії (до якої входять як вітчизняні медіа, так і ЗМІ, спрямовані на загальносвітову аудиторію, як-от RT, Sputnik і мережа квазідержавних тролів) суттєво сприяла кампанії зі впливу на вибори, зокрема як платформа для кремлівських меседжів, спрямованих на російську та міжнародну аудиторії. Російські державні ЗМІ висловлювали чимраз більше коментарів на користь кандидата у президенти Трампа під час передвиборчої кампанії 2016 року в США і водночас висвітлювали Секретаря Клінтон із негативного боку.

Із березня 2016 року представники уряду РФ почали відверто підтримувати в медіа кандидатуру Трампа на пост президента США. RT та Sputnik (ЗМІ з державним фінансуванням, що виробляють прокремлівський контент для радіо та інтернету для різних споживачів різними мовами) методично заявляли, що кандидат у президенти Трамп був об’єктом упередженого висвітлення в американських медіа, які нібито прислуговуються корумпованим політичним елітам.

Російські медіа засипали інформаційний простір повідомленнями про те, що перемога Трампа на виборах підтверджує слова Путіна про світові популістські рухи (це була тема Путінської щорічної конференції для західних науковців у жовтні 2016 року) і є прикладом падіння західного лібералізму.

Восени лідер Путінської пропаганди Дмітрій Кісельов у своїй щотижневій програмі зображав кандидата в президенти Трампа аутсайдером, що зазнає гонінь від корумпованих політичних еліт та несправедливого процесу демократичних виборів, які прагнуть не допустити його обрання, оскільки Трамп бажає працювати з Москвою.

Прокремлівський посланець Владімір Жиріновський, лідер націоналістичної Ліберально-демократичної партії Росії, якраз перед виборами заявив, що в разі перемоги Трампа Росія буде «пити шампанське» в очікуванні на можливості посилити свої позиції щодо Сирії та України. Висвітлення участі Секретаря Клінтон у передвиборчій кампанії на каналі RT було виключно негативним: тут зосередилися на оприлюдненні її мейлів, зі звинуваченнями в корупції, заявами про її слабке фізичне та психічне здоров’я, а також про її зв’язки з ісламськими екстремістами. Деякі з офіційних представників Росії відлунювали меседжами, що обрання Клінтон президентом могло призвести до війни між США та Росією.

У серпні близькі до Кремля політичні аналітики заявили, що передбачають появу на Заході «мстивих звітів про Путіна», самі ж при цьому оприлюднювали власні голослівні заяви про буцімто проблеми Гілларі Клінтон зі здоров’ям.

6 серпня RT опублікував англомовне відео під назвою «Спецповідомлення Джуліана Ассанжа: Чи є на WikiLeaks мейл, що може запроторити Клінтон за ґрати?» та ексклюзивне інтерв’ю з Ассанжем «Клінтон та ІДІЛ отримують гроші з однакових джерел». Найпопулярніше відео на RT про Клінтон «Як 100 % “пожертв” Клінтонів надійшли… їм же» набрало більше дев’яти мільйонів переглядів у соціальних мережах. Найпопулярніше англомовне відео на RT про вибори президента США має назву «Трампу не дадуть виграти» за участі Ассанжа — 2,2 млн переглядів.

Більше інформації про попередню роботу російського ЗМІ — включно із зображанням виборчого процесу у США 2012 року як недемократичного — див. у Додатку А «Росія — Кремлівське ТБ намагається вплинути на політику, розпалити невдоволення у США».

Росія використовувала тролів та RT, щоби оббрехати Гілларі Клінтон. Ця робота підкріплювала історії про скандали довкола Гілларі Клінтон та ролі WikiLeaks у передвиборчій кампанії.

Імовірним інвестором так званої Internet Research Agency із професійними тролями, що розташована в Санкт-Петербурзі, є близький соратник Путіна, що має зв’язки з російською розвідкою.

Журналіст, що є провідним експертом із питань Агенції інтернет-розслідувань, стверджує: деякі акаунти в соцмережах (які, вочевидь, мають зв’язок із професійними тролями Росії, оскільки до того вони були задіяні для підтримки дій Росії в Україні) почали виступати за Трампа — кандидата у президенти вже в грудні 2015 року.

Додаток. А. «Росія — Кремлівське ТБ намагається вплинути на політику, розпалити невдоволення у США» (скорочено)

Телеканал «RT America», що отримує фінансування від Кремля й мовить із США, суттєво розширив свій репертуар, показуючи голослівну критику проблем США із демократією та громадянськими свободами. Швидке розширення масштабів роботи й бюджету RT, а також нещодавні відверті заяви його керівництва вказують на те, що канал є важливим інструментом пропаганди Кремля та елементом зрежисованої останнім кампанії з підриву довіри до влади США та розпалювання політичних протестів. Кремль виділив чимало ресурсів для розширення аудиторії канала, зокрема, на його присутність у соціальних медіа. Надійні джерела з Великобританії свідчать, що RT була іноземним новинним каналом із найбільшою кількістю переглядів останнім часом. «RT America» позиціюється як внутрішній канал США і свідомо намагається приховати будь-які юридичні зв’язки зі владою Росії.

Напередодні виборів президента США у листопаді 2012 року і без того критичне висвітлення подій англомовним каналом «RT America» (заснований та фінансований владою Росії, є частиною телеканалу RT, що також отримує кошти від російського уряду) стало активнішим. Канал зображав виборчий процес США недемократичним і транслював заклики американських протестувальників «піднятися» і «скинути цей уряд».

  • На RT запустили два нові шоу — «Розбиваємо ящик» (Breaking the Set) 4 вересня та «Шукач правди» (Truthseeker) 2 листопада — обидва цілковито зосереджені на критиці США та західних урядів, а також на розпалюванні радикального невдоволення.
  • Із серпня по листопад 2012 року RT видавала численні репортажі про так звані махінації на виборах США та вади апаратів обліку голосів виборців, стверджуючи, що результатам голосування довіряти не можна, оскільки вони не відображають реального волевиявлення.
  • Намагаючись підкреслити «відсутність демократії» у США, RT транслював, проводив у своєму ефірі та рекламував дебати кандидатів від третьої партії та робив матеріали на підтримку програми таких кандидатів. Ведучі передач RT запевняли, що двопартійна система США не представляє поглядів, щонайменше, третини населення і є «профанацією».
  • RT показував документальний фільм про рух «Захопи Волл-стріт» (Occupy Wall Street) 1, 2 і 4 листопада. Тут представили його як боротьбу проти «правлячого класу» та описали поточну політичну систему США як корумповану та підпорядковану корпораціям. У рекламі цієї документалки йшлося про заклики руху «повернути» владу. У самому фільмі заявляли, що систему США неможливо змінити демократичним шляхом, тільки революційним. Після президентських виборів 6 листопада по RT показали документальний фільм «Культури протесту» про активний і часто агресивний політичний спротив (RT, 1–10 листопада, 2012).

RT поширює стратегічні повідомлення уряду Російської Федерації

Нещодавня критика виборів у США з боку RT була тільки невеличким фрагментом тривалої антиамериканської стратегії, мета якої — підірвати довіру до демократичних цінностей та процедур у Сполучених Штатах. Головна редакторка RT Маргарита Симоньян нещодавно заявила, що США самим бракує демократичності й «вони не мають морального права вчити інші частини світу» («Коммерсант», 6 листопада).

У сюжетах RT Сполучені Штати часто характеризуються як «держава-наглядач», тут зображаються часті випадки порушення громадянських свобод, жорстокості поліції, а також використання дронів (RT, 24, 28 жовтня, 1–10 листопада).

Телеканал RT також є одним із великих засобів масової інформації, які виступають проти втручання західних країн у сирійський конфлікт та звинувачують Захід у веденні інформаційної війни проти сирійського уряду (RT, 10 жовтня — 9 листопада).

За словами Маргарити Симоньян, «слово "пропаганда" має дуже негативний відтінок, але насправді, не існує жодного міжнародного іноземного телеканалу, який робить щось інше, ніж просування цінностей своєї країни». Вона додала, що «коли Росія перебуває у стані війни, ми, звісно ж, на боці Росії» («Афиша», 3 жовтня; «Коммерсант», 4 липня).

Керівництво RT тісно пов'язане з Кремлем

Головна редакторка телеканалу RT Маргарита Симоньян має тісні зв'язки з російськими високопосадовцями, зокрема з першим заступником керівника адміністрації президента РФ Олексієм Громовим, який, імовірно, керує політичною телетрансляцією в Росії і є одним із засновників RT.

Російські ЗМІ вважають Маргариту Симоньян ставленицею Громова («Коммерсант», 4 липня; «Дождь», 11 липня). Вона замінила Олексія Громова в раді директорів державного Першого телеканалу. Урядовці, зокрема Громов та прес-секретар Володимира Путіна Дмитро Пєсков, брали участь у створенні RT і призначенні на посаду Симоньян («Афиша», 3 жовтня).

Формальне дистанціюванняRT від Кремля спрощує завдання критикувати США

RT America формально дистанціює себе від російського уряду, використовуючи некомерційну організацію в Москві для фінансування своєї діяльності у США. За словами керівництва RT, ця структура створена, щоб уникнути дії Закону про реєстрацію іноземних агентів і полегшення ліцензування за кордоном. Крім того, RT провела ребрендинг у 2008 році, щоби зробити російське походження телеканалу менш помітним.

За словами Маргарити Симоньян, RT America відрізняється від інших російських державних установ із погляду власності, але не з погляду фінансування. Щоби дистанціювати RT від російського уряду, федеральне агентство «РИА Новости» створило дочірню автономну некомерційну організацію TVNovosti, використовуючи формальну незалежність цієї компанії для створення та фінансування RT по всьому світу («Дождь», 11 липня).

RT фокусується на соціальних медіа, формуючи свою аудиторію

RT веде агресивну рекламну кампанію в соціальних мережах. Телеканал позиціює себе як альтернативне джерело новин. Водночас, соцмережі використовуються як інструмент для обходу правил телевізійного мовлення та розширення загальної аудиторії.

За даними керівництва RT, сайт телеканалу збирає принаймні 500 тис. унікальних відвідувачів щодня. З моменту свого створення в 2005 році youtube-канал RT зібрав більше 800 мільйонів переглядів (мільйон переглядів на день). Це найвищий показник серед новинних агентств. (AKT, 4 жовтня). (Утім, редакція The Daily Beast у 2015 році отримала у своє розпорядження документи, які доводять, що реальна аудиторія RT значно менша. Вони свідчать, що аудиторія каналу не становить навіть 0,1 % від європейської телевізійної аудиторії. Винятком є лише Велика Британія, де в 2013 році аудиторія склала 120 тис. глядачів (175-те місце із 278). — MS.)

Маргарита Симоньян стверджує, що телеглядачі в усьому світі втрачають довіру до традиційних телевізійних передач і каналів, тимчасом як популярність «альтернативних каналів», як-от RT або Al Jazeera, зростає. RT позиціює себе як доступний через інтернет в усьому світі «альтернативний канал», що заохочує взаємодію та спілкування («Коммерсант», 29 вересня).

comments powered by Disqus