Кого найбільше люблять і кого найбільше критикують українські тележурналісти (інфографіка)

Фото: Уніан

Про це свідчить узагальнений моніторинг за 6–12 лютого 2017 року матеріалів суспільно-політичної тематики з ознаками замовності (або цензури) в теленовинах, а також випадків замовчування важливої для суспільства інформації, який проводиться ГО «Детектор медіа».

Згідно з ним, стандарти порушувались на користь таких осіб та структур:

 Практично одноголосним улюбленцем журналістів став Володимир Гройсман, на його користь телеканали випустили 26 піарних сюжетів за тиждень, себто майже по п’ять матеріалів на день. Прем’єр обійшов найближчих конкурентів не лише за сумарною кількістю позитивних згадок, а й за кількістю згадок на більшості каналів - СТБ, «1+1», ICTV, «UA: Перший» і навіть 5 канал найбільше піарили саме очільника уряду. На «Україні» та «Інтері» прем’єр зайняв другу позицію після Ріната Ахметова (власника «України» та «Опозиційного блоку» (Сергій Льовочкін, один із власників «Інтера», є членом цієї партії).

Однією з головних тем для піару прем’єра на цьому тижні стали перші результати підвищення мінімальної зарплати: про них розповідає сам очільник уряду, а телеканали не намагаються якось перевірити чи доповнити його слова. Проте урядові паркети - не єдине джерело реклами для прем’єр-міністра, той же ICTV нещодавно розповідав про благодійність Гройсмана, а «Україна» та 5 канал рекламували його у темі «львівського сміття». Нагадаємо, що за результатами якісних моніторингів щоденних теленовин, що здійснюють експерти ГО «Детектор медіа», прем’єр займає піарну першість у новинах уже два місяці.

Другим за кількістю піару (17 повідомлень) у загальному рейтингу та на більшості окремих телеканалів (крім «України» та «Інтера») став президент Петро Порошенко. Варто зазначити, що піар гаранта Конституції має менш агресивний характер і головним чином складається з паркетних повідомлень про численні поїздки та виступи голови держави. Цього тижня особливо популярною серед журналістів стала поїздка президента на Прикарпаття.

Третьою силою, що отримала найбільше позитивних відгуків у новинах (10 повідомлень), є партія «Опозиційний блок». На відмінну від попередніх учасників рейтингу, піар «опозиціонерів» не фігурує на усіх телеканалах, зате лідирує на одному конкретному - «Інтері»: протягом тижня канал випустив про партію 10 матеріалів із ознаками замовності. Найчастіше такі «новини» озвучують думки партії, що остання публікує в себе на сайті чи поширює через спікерів-членів сили. Позитивні згадки про деяких депутатів партіїможна побачити і на «Україні», наприклад, піар-матеріалів на користь Бориса Колеснікова  цього тижня було два.

Негативне ставлення

 Найбільше критики від журналістів зазнали організатори торгівельної блокади з ОРДЛО. Протягом тижня на телеканалах зафіксовано 12 сюжетів із негативними оцінками на їх адресу. Найчастіше подібні «новини» трапляються на «Україні» - цього тижня їх було шість. ЗМІ належить Рінату Ахметову, чий бізнес (шахти та підприємства) фактично розділило блокадою. Журналісти «Сегодня» критикують активістів ще з початку лютого, маніпулюючи фактами та спекулюючи емоціями. Удвічі менше негативу про блокадників було на ICTV, лише два таких повідомлення на 5 каналі та одне на «Інтері». Усі ці ЗМІ скоюють одні й ті ж помилки, замовчуючи вимоги активістів та подаючи блокаду як суто енергетичну проблему.

На другому місці за кількістю чорного піару знаходиться Верховна Рада України. Депутатів критикували всього два телеканали («Україна» та «Інтер»), але цього вистачило, аби за тиждень про законодавців вийшло одразу десять негативних повідомлень. Така ж кількість негативу з’явилася і на адресу парламентської більшості: гості та журналісти згаданих ЗМІ звинувачували її у недостатній кількості членів. Цікаво, що Верховна Рада займає друге місце за кількістю негативних згадок, у той час як Кабмін - третє за кількістю позитивних. Більше того, «Інтер» зняв про урядовців два негативних повідомлення протягом тижня, але жоден канал не зняв жодного позитивного сюжету про Верховну Раду.

Третьою найбільш критикованою інституцією в державі стало Міністерство внутрішніх справ (8 згадок) і одразу після нього міністр внутрішніх справ Арсен Аваков (7 згадок). Усі ці матеріали вийшли на телеканалі «Інтер». «Подробности» ведуть інформаційну війну з міністром уже майже три роки, за цей час у чому лише не звинувачували Арсена Авакова - від підготовки збройного перевороту в державі до підпалу НІСу. Цікаво, що найчастіше інструментом для подібної критики виступають коментарі члена БПП Сергія Капліна. Мабуть частково за рахунок таких звернень він і посів 12 місце у рейтингу найбільш розпіарених телеканалами осіб, ставши єдиним депутатом не головою фракції, якого цього тижня пропіарили більше одного разу.

Телеканали-лідери

Телеканал «Інтер» здобув одноосібну першість в обох рейтингах, «Подробности» відповідальні за 62 матеріали з ознаками замовності, де позитивно згадувались політики (всього по всім каналам таких матеріалів 175), і за 49, де негативно (всього 78). Журналісти «Інтера» долучилися до усієї критики, яка фігурувала на інших телеканалах, крім негативу на адресу «Міжнародних авіаліній». При цьому декого критикували лише в «Подробностях» - МЗС, Мінсоцполітики, Кабмін, БПП, НБУ, Пенсійний фонд тощо. А от на телеканалі «Україна» була дуже цікава ситуація з піаром, адже в «Сегодня» поєднали рекламні матеріали на користь членів «Опозиційного блоку», «Народного фронту» та «Радикальної партії». У «Подробностях» же можна було побачити по матеріалу з позитивним висвітленням Володимира Путіна, Дмитра Пєскова та російської влади загалом.

Таким чином, загальна картина свідчить, що всі телеканали є прихильними до чинної влади. ЗМІ в єдиному пориві змальовують позитивний образ прем’єр-міністра, президента та уряду, транслюючи при цьому і їх критичне ставлення до окремих питань. Та ж блокада торгівлі з ОРДЛО найчастіше фігурує в новинах з синхронами Володимира Гройсмана. Звісно, «Україна» та «Інтер» виділяються на фоні колег. Їм притаманна значно більша схильність до чорного піару, а в піар-повідомленнях вони надають перевагу своїм безпосереднім власникам. При цьому, вони обидва частіше позитивно відгукувалися про президента, ніж 5 канал.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus