Саакашвілі та мовчазна згода теленовинарів

Фото: glavnovosti.com

Новина про позбавлення Михеїла Саакашвілі українського громадянства захопила інформаційний простір 26 липня. Матеріали на цю тему вийшли практично на всіх українських новинних сайтах. Хтось звинувачував владу в поверненні до часів Януковича, хтось прогнозував негативні наслідки для України, хтось аналізував комунікаційні проблеми Адміністрації Президента.

Нічого не робили тільки українські теленовини (хоча зазначимо, що в гостьових студіях деяких інформаційних каналів новину жваво обговорювали).

Перша інформація про те, що Михеїла Саакашвілі позбавили громадянства, з’явилася в обід 26 липня. Цього ж дня з’явилося підтвердження від Міграційної служби та перші пояснення юридичних причин такого рішення. Теленовини приділили цьому в середньому 45 секунд. Найдовше про Саакашвілі говорили у «Вікнах» на СТБ — одну хвилину дванадцять секунд. Найменше в «Подробностях» на «Інтері» — 15 секунд: «Экс-президента Грузии и бывшего одесского губернатора Михаила Саакашвили лишили украинского гражданства. Такая информация обнародована на сайте Миграционной службы Украины». Жодних коментарів експертів чи якісних бекґраундів у теленовинах не було.

27 липня ситуація покращилася лише в новинах на СТБ та «1+1». На всіх інших телеканалах у новинах її можна назвати катастрофічною.

Новини на цю тему на ICTV, 5-му каналі, «112», «Інтері» та «UA: Першому» тривали в середньому по півтори хвилини: мінімум на ICTV та 5-му каналі — хвилину й максимум — дві хвилини на «Інтері», де половина сюжету — це коментар «Опозиційного блоку». Телеканал «Україна», який, мабуть, є головним критиком Саакашвілі на телебаченні, сюжету в новинах взагалі не випустив. При цьому лише ICTV згадав про акцію підтримки екс-президента Грузії. На жодному з названих каналів у новинах не було думок експертів, цитат Саакашвілі з критикою влади чи взагалі бодай якихось альтернативних позицій щодо причин позбавлення його громадянства. Усі ж коментарі самого політика звелися до того, що він буде оскаржувати рішення в судах.

На «Інтері» ще є коментар від Миколи Скорика, члена «Опозиційного блоку»: «Это говорит, с моей точки зрения, о вероятности досрочных выборов. Наверное, как само по себе, это позитивный факт — это шанс на перезагрузку власти в стране. Но это однозначно показывает, что власть способна на все и власть будет жестко закручивать гайки в отношении всех своих конкурентов, всех своих противников». І навіть такий заангажований коментар Скорика — це вже перевага «Подробностей» на фоні інших випусків новин, що просто мовчали.

Що ж до тих теленовин, хто хоча би трішки дозволив собі говорити, то на «1+1» Саакашвілі приділили майже три з половиною хвилини. Тут вистачило часу і для кадрів із акції на підтримку одеського екс-губернатора, і для невеличкої згадки про критику влади від Саакашвілі («себе називає простим українцем, з якого знущається влада»), і навіть для коментаря від Ігоря Коломойського: «Якщо мене колись позбавлять громадянства, то присутність у його компанії буде вельми почесною. Тільки історія дасть оцінку, позитивний він герой для України чи ні. Особисто я можу сказати тільки те, що з ним не було, і сподіваюся, не буде нудно». Ця цитата видається особливо дивною на тлі попередніх заяв Коломойського.

Найкраща ж новина про ситуацію з громадянством вийшла у «Вікнах» на СТБ, тут їй приділили аж п’ять із половиною хвилин. «Вікна» взяли чимало коментарів у членів партії Саакашвілі «Рух нових сил». Ольга Галабала, голова партії, критикувала рішення влади: «Ми живемо у феодальній країні чи де? Як можна просто так це зробити?» — та детальніше зупинилися на «кримінальних справах», що буцімто не вказав політик: «Перша справа про те, що він за державний кошт купив собі піджаки, і друга справа про те, що він за державні кошти приймав президента Ющенка. Про це все знали, це було зазначено. І тепер вони кажуть, що там з'явилися якісь нові справи. Але от зараз наші представники, адвокати, були у Генерального прокурора і він це не підтверджує».Чимало уваги «Вікна» приділили також акції на підтримку діяча.

Але на цьому все. У четвер, 27 липня, «справа Саакашвілі» практично покинула українські теленовини. Ніхто не розповів про інтерв’ю Саакашвілі CNN, про буцімто погрози від Президента, про подальші плани політика, про скандал із підписом.

Про інтерв’ю «Українській правді», де було оприлюднено більшість вищевказаної інформації, повідомили лише на ICTV, але, якщо чесно, краще б мовчали. Адже на телеканалі 29 липня озвучили лише це: «Михеїл Саакашвілі через суд намагатиметься повернути собі українське грамадянство. Спершу звернеться до адмінсуду. Якщо там не допоможуть, екс-губернатор Одещини піде до Європейського суду з прав людини в Стразбурзі».

Яке природне лихо могло змусити журналістів упустити настільки рейтингову тему прямо посеред літа, коли новин робити й так немає про що? Чому «Інтер» упустив можливість звинуватити Авакова у входженні його людини до комісії з питань громадянства? Чому «Україна» не перетворила цю подію на доказ своєї правоти після численної критики (а ще тут і тут) Саакашвілі? Чому «1+1» та СТБ так легко покинули вже почату критичну тему? Можливо, тому, що це й справді було не природне лихо, а техногенне? Раніше Михеїл Саакашвілі в інтерв’ю «Українській правді» заявляв, що він був у «чорних списках» на всіх каналах і що Порошенко «забороняє йому ефіри»: «Порошенко — людина, який закрила мені телебачення… Порошенко — людина, якій я приїхав допомагати на другий Майдан, на який мене не пускав Янукович. І зараз та сама людина забороняє мені ефіри…»

Відомо, що ЗМІ формують так званий порядок денний — себто перелік тем, що їх населення умовно сприймає як найважливіші. І от справа Саакашвілі до цих тем не входить. Знову ж лише ймовірно, але масове замовчування в теленовинах великих каналів інформації про Саакашвілі має сприяти тому, щоб ця новина сприймалася як звичайна формальність і швидше забулася. Мовляв, позбавили, то й позбавили, немає про що говорити, це ж не так і суттєво, правда?

У юридичній практиці існує так званий принцип мовчазної згоди. Загалом це означає, що суб’єкт може набути певне право, якщо він подав таке прохання і ніхто йому не заперечив. У цій ситуації владна верхівка подала прохання на право позбавляти опонентів громадянства і журналісти теленовин відповіли їй мовчазним «так».

Детальніше про це й те, як ICTV робив включення з пивної ванни, а «1+1» пояснював, чому їхній олігарх судиться з державою, читайте в публікації «Нудьга без Саакашвілі. Моніторинг теленовин за 24–30 липня 2017 року».

comments powered by Disqus