«Україна» обурюється тим, що «1+1» досі у «ВКонтакте»

Активне простистояння між телеканалами «1+1» та «Україна» почалося в квітні цього року, коли «Плюси» звинуватили колег у трансляції російських серіалів. Після цього журналісти ще кілька разів обмінялися інформаційними ударами, що головним чином стосувалися кіновиробництва. Але 18 серпня «Сегодня» відкрили «другий фронт» і звинуватили «Плюси» в тому, що ті не закрили своєї сторінки у «ВКонтакте».

Ведуча «Сегодня» Анна Панова заявила: «Гибридная война требует адекватных ответов на вызовы. Из соображений безопасности указом Президента был закрыт ряд российских интернет площадок и сервисов. Но закон писан не для всех. И не подумали закрыть свою страницу ВКонтакте и наращивают активность в сети те, кто не устает говорить о патриотизме - канал "1+1". Вы не верите? Мы тоже не верили. И решили проверить».

Уже в підводці ведучої наявні одразу три маніпуляції, що практично знімають запитання про подальшу спрямованість сюжету. Фраза «закон писан не для всех» змушує думати, що «1+1» порушує указ Президента, але він нічого не забороняє користувачам, його вимоги стосуються лише провайдерів. Також незрозумілою є фраза «наращивают активность» — жодної інформації про те, що нині «ТСН» активніше у «ВКонтакте», ніж до заборони, в сюжеті немає. І головне: чому сюжет, узагалі, стосується лише «1+1»? Так само сторінки в мережі ведуть телеканали «112», «Громадське» та інші ЗМІ.

Далі розповідає кореспондентка Катерина Олійник: «ТСН "вражає" — это лозунг информационной программы телеканала "1+1" и возразить тут сложно. "Плюсы" действительно удивляют. В это раз своей антигосударственной позицией». Ця та кілька інших заяв, за словами представників «1+1», можуть стати причиною для судового позову.

У сюжеті присутні одразу кілька коментарів від профільних експертів. От тільки у своїх синхронах вони майже не надають інформації, заявляючи, що їх відомства не можуть покарати «1+1» за сторінку у «ВКонтакте». Наприклад, Олексій Погорєлов, член комісії із журналістської етики, стверджує: «У питанні того, що один з телеканалів використовує офіційний акаунт телеканалу у групі "ВКонтакті", немає нічого взагалі спільного з кодексом етики українського журналіста».

Замість коментаторів, висновки робить сама кореспондентка: «Нет, вам не послышалось. Общенациональный канал воюющей страны, использующий запрещенный сайт страны-агрессора, не нарушает кодекс журналистской этики. Если вы думаете, что на СМИ в Украине нет управы, вы ошибаетесь. У нас есть регулятор, Нацсовет по вопросам телерадиовещания. Там не на камеру соглашаются, ситуация вопиющая. Но что-то предпринять, как и прочие ведомства, не могут». Дивно чути подібну риторику в інформаційних повідомленнях. І, звісно, «вопіющою» позиція «1+1» є лише для глядачів «Сегодня», які не знають про інші телеканали, що лишилися у «ВКонтакте».

Після цього «Україна» стає на тонкий лід морального засудження «1+1» за зміст їхніх публікацій у російській соціальній мережі. Кореспондентка перелічує дописи: «Рецепты, гороскопы, советы, как накачать бразильскую пятую точку и прочая занятная анатомия... (на екрані виділено напис «без вагіни». MS)». Що ж, ось записи з офіційної фейсбук-сторінки «України» про рецепти, ось про гороскопи. Про вправи для сідниць та вагіни (взагалі-то, це була медична новина) «Україна» нічого не публікувала. Адже для такого контенту тут існує ціла окрема сторінка «Сегодня Life», де є публікації про, зокрема, пластичні операції на сідницях (кому потрібні ті вправи від «Плюсів»?). Що ж до теми «занятной анатомии», то на «Сегодня Life» можна дізнатися про те, чи потрібен вам секс, яку користь має секс на одну ніч та просто про «секс в епоху Порошенко».

Журналістка продовжує: «Дальше еще интересней. "Плюсы" размещают в российском ВКонтакте статью о том, что Киев один из худших городов для жизни. И информируют пользователей, что можно посоревноваться с Путиным за титул лучший пресс». «Сегодня» теж опублікували новину про Київ, а пресу Путіна присвятили цілий телевізійний сюжет. Тож із моральним засудженням у телеканалу Ахметова аж ніяк не склалося.

Наступний аргумент «Сегодня» полягає в тому, що «1+1» приваблює аудиторію до «ВКонтакте». Коментує Олександр Федієнко, голова Інтернет-асоціації України: «Телеканалы, не знаю там, новостные ленты какие-то там, блогеры, они являются инструментом для социальных сетей, привлечения пользователей на свою платформу». Це солідний аргумент, але потрібно уточнювати, що інформація «1+1» представлена не ексклюзивно у «ВКонтакте», тож аудиторія не обов’язково має обирати цю платформу. Крім того, відвідування сайту українцями все одно зменшилося майже втричі.

Останнім коментарем у сюжеті є анонімна заява від працівника СБУ: «"1+1" до сих пор там (у «Вконтакте».  MS) присутствует. Это может стать риском для интересов информационной безопасности страны. Все это прекрасно знают, что ФСБ активно использует эту медиаплатформу для проведения информационной войны против Украины». А от як саме пов’язані ці речі  факт роботи ФСБ та присутність у соцмережі телеканалу  ніхто не пояснює. Навіщо робити подібну, порожню по суті заяву, анонімною  теж не зрозуміло.

Що ж до коментарів від самого «1+1», то кореспондентка Катерина Олійник заявляє, що зверталася до телеканалу по коментарі й чекає на відповідь. На «Плюсах» стверджують, що звернення отримали за півтори години до виходу сюжету в ефір.

Цікаво, що акаунт «1+1» у «ВКонтакте» перестав оновлюватися якраз за півтори години до виходу випуску «Сегодня» 18 серпня. Сторінка «ТСН» досі продовжує працювати.

І зрозуміло, що присутність великих українських ЗМІ у забороненій із міркувань інформаційної безпеки соціальній мережі,  серйозна й хороша тема для сюжету. Цікаво, чи продовжують компанії отримувати гроші від реклами у «ВКонтакте», які методи обходу блокування використовують, навіщо це роблять. Але сюжет «Сегодня» зовсім не про це. Тут журналісти акцентують увагу лише на одному каналі, вдаючись при цьому не до аналізу  причин та ризиків його перебування у «ВКонтакте», а до аналізу сумнівних дописів у соціальній мережі, що при цьому практично дублюють аналогічні дописи «України».

Лишається сподіватися, що якщо телеканали й не перестануть воювати між собою найближчим часом, то хоча би почнуть робити це професійно і з користю для глядачів.

Детальніше про це й те, як «Інтер» переслідував свого розслідувача, а «1+1» та «Україна» сперечалися, чи корисний Україні Ахметов, читайте в публікації «Майже детективні історії: хто надзюрив у цукор і не видалився із "ВКонтакте". Моніторинг теленовин за 14–19 серпня 2017 року».

 

comments powered by Disqus