Чотири ключових елементи успішної фейкової новини - NiemanLab

BBC

Бен Німмо (Ben Nimmo) експерт із захисту інформації та співробітник міжнародного аналітичного центру Атлантична рада (Atlantic Council), виділив такі ключові елементи успішної фейкової новини:

1. Емоційна привабливість.

2. Видима авторитетність: в основі новини лежить або витік інформації, або подія, яка буцімто сталася.

3. Ефективна точка та час появи в інтернет-просторі.

4. Наростаюче поширення через мережі, наприклад, Twitter або Facebook.

Видання, які хочуть викривати фейки, мають визначити, який з цих чотирьох елементів є «слабкою ланкою в ланцюзі» і починати звідти, цитує експерта NiemanLab. «Наприклад, якщо новина про вибори у Франції була розміщена в Інтернеті від імені альтернативних правих у США», - розповів Бен Німмо.

Клер Уордль (Claire Wardle) з проекту First Draft News, яка займалась фактчекінгом під час президентських виборів у Франції, відзначає, що відверті фейки за період виборчої кампанії не розповсюджувалися далі окремих нішевих груп. На її думку, занадто екстравагантні фейки зараз не отримують значного поширення. Нині команда First Draft News готується до роботи з німецькими журналістами напередодні президентських виборів у Німеччині.

«Серед німецьких медіа є таке загальне відчуття, що у них немає проблеми із фейками, що німці дуже освічені, аби їх так легко було ввести в оману. Але в групах прихильників крайніх правих поглядів на Facebook можна побачити дуже неприємні анти-імміграційні публікації, пости з критикою Ангели Меркель. Є відчуття, що ці повідомлення не поширюються, тому що журналісти не бачать їх у своїх стрічках. Але вони існують, і коли ці меседжі будуть ретрансльовані у правильний момент, вони розлетяться дуже швидко», - переконана Клер Уордль.

Неправдива інформація часто перетасовується зі справжніми матеріалами і її стає складніше виявити та викрити, вважає Джон Скотт-Рейлтон з організації Citizen Lab, створеної на базі Університету Торонто. Особливо, якщо фейк представляють, як витік інформації, інтегрований з даними, що в іншому випадку були б приватною інформацією. 

Нагадаємо, підрозділ з фактчекінгу Le Monde під назвою «Les Décodeurs» протягом останнього року склав базу даних з 600 сайтів, визначених як ненадійні.  Веб-сайти, включені в базу даних, в основному французькомовні, але серед них є й ряд міжнародних сайтів. Фейкові новини як правило можна поділити на три категорії: повністю вигадані; новини, в яких є правдиві відомості,але які переплетені із вигадками; та новини, які створюються упередженими особами з конкретною метою, наприклад нашкодити комусь, та які дуже швидко поширюються на соціальних платформах. База даних Le Monde включає в себе сайти, які не тільки поширюють неправдиві відомості, але й ті, які маніпулюють читачами, агрегуючи в одному місці провокативні публікації з інших ресурсів.

comments powered by Disqus