Сторітелінг на папері та планшеті

Розвиток технологій вносить все нові зміни у форми світової журналістики, змушує замислюватися над новими засобами збирання та подачі інформації. Але незважаючи на інновації, одне питання незмінно хвилює як окремі ЗМІ, так і кожного, хто готує журналістський матеріал: як зробити так, щоб людина, яка сприймає медіатвір, знову повернулася до вас? Хоча б повернулась, а в ідеалі – закохалась у текст, видання… Розлогі відповіді можна шукати в дослідженнях аудиторії та книгах із журналістики. Однак існує й коротка конкретна відповідь – перш за все, читачу потрібно розповісти історію, змістовну історію. І розповісти її цікаво. У внутрішню сутність журналістського матеріалу намагалися зазирнути на сесії «Двошвидкісний сторітелінг» Форуму редакторів у рамках Всесвітнього газетного конгресу, що відбувся в Києві.

«Сторітелінг» (із англійської так і перекладається – розповідання історій) – це невмирущий прийом, яким варто володіти журналісту. Але нині він вимагає поєднання з новими технічними можливостями. Бо змінюються не просто медіа, змінюється сприйняття людиною інформації. З одного боку, професійно написаний текст залишається основою журналістики. З іншого – презентація цього тексту, елементи форми, такі як ілюстрації та мультимедійний контент, теж мають бути наповнені змістом, і не лише привертати увагу читача, але й розповідати історію – своєю мовою. Принаймні, якщо ЗМІ хоче бути конкурентоспроможним та відрізнятися від інших, хорошого тексту сьогодні вже недостатньо. Під час форуму редакторів найкращі дизайнери світу пропонували свої підходи до сучасного сторітелінгу.

«Більше знань, менше новин»

«Модель газети ХІХ століття вже неефективна. Потрібно нарешті це усвідомити», – вважає Яцек Утко, директор із дизайну Bonnier Business Press (Польща). Він розповідав про необхідність кардинальних змін у газетних матеріалах. Успішна газета майбутнього більше схожа на журнал, переконаний Яцек Утко: у ній більше простору, креативних редакторських рішень, «більше знань та менше новин». Новини ж краще залишити цифровим ЗМІ та онлайн-версіям газет. «Ми нині займаємося реактивною журналістикою. Ньюзруми нагадують собак, що гавкають у вольєрі. Прогнозовано, нудно, незначущо», – так критично описав Утко сьогоднішній контент у газетах. Щоб їх продовжували читати, варто змінити «реактивні повідомлення» на креативні рішення.

Що ж це за рішення? Польський дизайнер вважає, що приваблива (і водночас розумна) візуальна презентація інформації відіграє важливу роль. Згідно з висновками Інституту медіадосліджень Пойнтера, порційна подача інформації поліпшує розуміння тексту. Тому газетам варто повчитися в журналів представленню розлогих текстів, наприклад, графічно виділяти окремі фрагменти, і загалом поєднувати в одному матеріалі розлогі та короткі форми.

Крім того важливо сегментувати текст і подавати інформацію у формі переліків чи рейтингів. «Різноманітні списки і переліки потребують додаткової роботи, однак завжди подобаються читачам», – вважає Яцек.

Ще один прийом журналів – супроводжувати текст невеликими картинками та розповідати історії за допомогою зображень.

Яцек Утко навів приклади з газет, які вже вдало застосовують «багатошаровий» спосіб подачі інформації.

…а також використовують нові підходи до ілюстрацій:

Перша шпальта – це головний козир газети. Новинні сайти не показують важливості новини та ієрархії інформації, їхній великий недолік – шаблонний дизайн. «На сайтах не існує гарної презентації новин. А у друкованих виданнях ми можемо змінювати шаблон щодня», – каже Яцек.

«Дизайн для планшета – це дизайн для розуму, очей і пальців»

Як подавати історії на різних платформах, розповів один із найкращих дизайнерів світу – Маріо Гарсіа, директор і засновник García Media (США). Його остання цифрова книга називається «Сторітелінг в епоху планшетів» (Storytelling in the Age of the Tablet).

«Я в цій професії працюю вже 40 років, тож я людина паперу. Однак навіть якщо чорнило тече у вашому тілі, все одно ми зараз переживаємо найкращий час у нашій індустрії», – з цих слів розпочав свій виступ Маріо Гарсіа. Щоб органічно інтегруватися в нові медіареалії, журналістам необхідно мислити по-новому, зрозуміти, що чотири головні платформи: газета, сайт, смартфон, планшет – це не острови в океані, які існують окремо один від одного, а своєрідний медійний квартет. Не тільки журналісти, але й редактори повинні це усвідомлювати, вважає Маріо: «Мені не подобається, коли кажуть, “ми в першу чергу орієнтовані на друковану версію” чи “в першу чергу публікуємо все на сайті”. Спочатку має бути історія – потім платформа».

Маріо Гарсіа презентував ті газети, які, на його думку, зрозуміли сучасні вимоги до друкованої версії. Зокрема, це Washington Post, яка, по-перше, запровадила недільні випуски, які «можна читати як книжку»; по-друге, не боїться робити сторінки з великими «журнальними» ілюстраціями. І по-третє, здійснює важливі зміни у дизайні першої шпальти – розташування назви газети і вилучення правої колонки у спецвипусках (як сказав Гарсіа, він волів би взагалі прибрати цю праву секцію з газет, однак у цьому дуже важко переконати редакторів).

Інший вдалий приклад концептуальної зміни дизайну – це газета El Tiempo (Колумбія). Спочатку тижневий випуск цієї газети мав 6 розділів – на кожен день тижня. «Ні в кого немає часу, щоб прочитати газету з такою кількістю розділів. Якщо ж хтось читає, то він починає розуміти, наскільки жалюгідне його життя :)», – вважає Маріо Гарсіа. Команда Гарсіа почала працювати над редизайном El Tiempo. В результаті сьогодні газета має три секції різного кольору: блакитна – те, що ви маєте знати (це здебільшого новини та статті на найбільш актуальні теми), зелена – те, що ви маєте прочитати (аналітика, розлогі тексти), оранжева – те, що ви маєте зробити (на кшталт афіші-путівника).

Найбільше Маріо Гарсіа акцентував увагу на сторітелінгу в планшетах. На його думку, саме в цієї платформи є великі можливості для мультимедійного розповідання історій. Він дав декілька порад.

«Пам’ятайте, що дизайн для планшета – це дизайн для розуму, очей і пальців. Планшет схожий на дитячу книжку з об’ємними картинками».

«Пальцю стає нудно й сумно, якщо він торкається екрану, й нічого не відбувається. Я читаю New York Times із планшета, однак вони досі існують там як газета. Якщо ж ви переносите контент у планшет – це має бути суцільний потік, пов’язані одне з одним матеріали».

«Планшети досі пародіюють газети. Все, що ви пропонуєте своєму читачеві – це перегортання сторінок у планшеті? Чудово, але за вікном уже майже 2013 рік! Кожні 4-5 екранів має бути момент, коли ви торкаєтесь екрану і щось відбувається: вистрибує відео, чи аудіо, чи фото. І це все повинно починатися ще з ньюзруму. Якщо ви готуєте матеріал про перший день у дитячих садочках, то дайте можливість читачу торкнутися екрану й почути, як співають діти».

Наприклад, до цього прийому вдається видання The Daily. В матеріалі про авіаторів можна натиснути на кожного з них і прочитати додаткові біографічні відомості. Така інтерактивність – важлива складова розповідання історій на планшеті. «Це не та коротка лінива довідка, яку ми готуємо в останню хвилину перед друком», – зауважив Гарсіа.

Німецький таблоїд Bild Маріо Гарсіа відзначив як найбільш креативний у використанні можливостей планшета. Наприклад, у новині про 50-ліття з дня смерті Мерлін Монро для планшетного додатку зроблено інтерактивний прийом: коли натискаєш на фотографію Монро, сукня починає тріпотіти неначе від вітру. У день річниці загибелі акторки тисячі журналістів у ньюзрумах по всьому світу готували таку новину, але чомусь мало хто зробив щось подібне, зазначив Гарсіа. Дизайнер зауважив: звісно, не кожну історію потрібно прикрашати такими відео, але важливо, щоби хтось у редакції постійно відстежував відповідних кандидатів у новинах.

Маріо Гарсіа також продемонстрував погані приклади адаптації контенту до планшетів:

…і хороші:

«Планшет прийшов, щоб залишитися. Тому якщо у вас ще немає “присутності на планшеті”, починайте швидше», – підсумував Маріо Гарсіа.

Довідка:

Яцек Утко (Jacek Utko) – директор із дизайну шведської компанії Bonnier Business Press (BBP), яка випускає газети у восьми центральноєвропейських країнах. Здобув більше 40 нагород, зокрема, дві з газет, де він змінив дизайн, здобули нагороди «Кращий дизайн газети у світі» від Society for News Design.

Маріо Гарсіа (Mario Garcia) – директор і засновник García Media, США. Присвятив більше 40 років редизайну видань і співпрацював із близько 700 ЗМІ. З великих проектів – The Wall Street Journal, The Washington Post, South China Morning Post (Hong Kong), New Straits Times (Malaysia), The Philadelphia Inquirer, Handelsblatt and Die Zeit.

Професор графічних мистецтв у Сіракузькому Університеті (19761985), Університеті Південної Флоріди (19851991). Читав лекції у 25 країнах – США, Європі, Азії, Латинській Америці. Здобув близько 300 нагород від Society for News Design, включаючи нагороду за «життєві досягнення».

У матеріалі використано слайди з презентацій Яцека Утко та Маріо Гарсіа, що демонструвались 4 вересня під час 19-го Всесвітнього форуму редакторів у секції Two-speed storytelling.


 

comments powered by Disqus