TheDevochki, Lustrum й Kontakt 24: три історії успішного медіаменеджменту

На Фото: Александра Майда, редакторка Kontakt24

Lustrum: досвід пояснювальної журналістики

Гасло видання Lustrum — «писати тексти, в яких пояснювати складні і важливі речі простими словами, щоб читачі могли приймати свідомі рішення». Видання розповідає про Нобелівську премію та вибори у Франції, безвіз та Uber, як зробити свій Facebook корисним і що треба знати про Надію Савченко.

Ольга Руденко, співзасновниця та редакторка Lustrum:

Ми прийняли певні норми: зручна структура — зазвичай це питання / відповіді, внутрішні гіперлінки, а також посилання на джерела, рекомендовані матеріали для глибшого вивчення теми. Помірно треба використовувати розважальний контент: гіфки, жарти, іронію.

Як нам це вдалося. Десь у середині 2016 року ми задумалися над фандрейзингом — зібрати кошти на оплату невеликих гонорарів нашим дописувачам. Бо безкоштовно людина може писати або не дуже якісно, або недовго.Ми зробили промо. Адже фандрейзинг означає те, що ви виходите на нову платформу, про вас дізнається аудиторія, яка до цього нічого про вас не знала.

Щоб успішно зібрати кошти, треба мати дуже чітку мету. Мало сказати «ми робимо класний сайт, дайте на це гроші». Ставте конкретні цілі. В нашому випадку це «взяти складні явища і пояснити їх простою мовою». Досить невисокою була наша матеріальна ціль — зібрати 34 тисячі гривень за п'ять тижнів. Та дуже скоро ми зрозуміли, що могли ставити вищу мету, бо за день-два зібрали 20 % потрібної суми, а всю отримали втричі швидше запланованого терміну.

Відкриттям цієї фандрейзингової кампанії було те, що підтримували нас зовсім незнайомі люди. Ми думали, це будуть друзі і що, мовляв, зберемо, може, половину. Жартували, що докинемо свої гроші, аби не було соромно.

Перша тисяча надійшла на наш рахунок через півгодини після відкриття спільнокошту — від людини, з якою я навчалася п’ять років тому й жодного разу, здається, не розмовляла. Такий досвід як ніщо інше показує ставлення аудиторії до тебе.

НЕ бійтеся фандрейзити. Що може надихнути сильніше,ніж люди, які просто так віддають тобі гроші — які вони отримали за свою роботу (можливо, й неулюблену). Вони довіряють тобі. Сам процес фандрейзингу — дуже ефективна вправа. Під час підготовки до його запуску ти формулюєш, «хто ти і що хочеш робити».

Колекціонуйте цікаві рішення. Я вірю на 100 %, що такі проекти можуть бути монетизовані. Шукайте шляхів. Найперше — це рекламні спецпроекти. Останнє — банерна реклама — запрацює, якщо у вас дуже багато відвідувачів сайту.

Особисто мені імпонують цікаві рішення. Наприклад, контент, який ви вже продали читачеві, а потім компілюєте, скажімо, в електронні книжки й перепродаєте іншій аудиторії. Може, звучить трохи дивно, але працює в багатьох випадках багатьох країн.

Комерційні послуги зі створення контенту — пункт, який може здатися суперечливим. Але я знаю кілька прикладів, коли онлайн-видання створюють рекламний проект — на кшталт нативної реклами, яку купує рекламодавець і розміщує на інших сайтах. Тобто це працює як рекламне агентство.

Не забувайте про цікаві івенти, зустрічі з аудиторією, вечірки.

Сила громадянських журналістів у польському Kontakt 24

Kontakt 24 є частиною TVN24 — одного з найпопулярніших інформаційних телеканалів у Польщі. Цей сайт є джерелом інформації для телебачення і веб-сторінки TVN24. Kontakt 24 висвітлює здебільшого політичні та суспільно важливі теми, проводить журналістські розслідування, залучає до співпраці аудиторію.

Александра Майда, редакторка Kontakt 24:

Використовуйте сучасні технології. Кожен тепер може зняти відео, зробити фото за допомогою мобільного телефона. В нас є спільнота репортерів у кожному куточку Польщі та майже по всьому світу. Нам надсилають інформацію, фото- та відеоматеріали прості громадяни, не лише журналісти.

Перевіряйте інформацію. Кожен запропонований матеріал проходить жорсткий фактчекінг силами наших журналістів та редакторів. Ми ніколи не публікуємо недоведеної інформації. Kontakt 24 почав роботу в 2008 році, а нині для нас працює 90 тисяч репортерів фактично цілодобово. Отримуємо 23 тисячі матеріалів щомісяця, але використовуємо найцікавіші — приблизно вісім статей щодня, тобто 10 % всіх матеріалів. Завдання редакторів Kontakt 24 — опрацювати величезну масу інформації. У такому ритмі працюємо від шостої ранку до півночі.

Доведіть, що вам як медіа можна довіряти. Висвітлюйте не лише гарячі новини, не шукайте сенсацій, а керуйтеся певною місією. Тоді глядачі знатимуть, що вас можна вислухати і почути.

Дайте глядачам зрозуміти, що вони багато вирішують. Ми попросили свою аудиторію надіслати нам фото вирубаних лісів, і разом із ними створили карту незаконної вирубки в нашій країні. Ми би не змогли зробити це в таких масштабах без громадян. Інший приклад — найбільший скандал у Польщі — історія 25-річного Ігоря, який загинув після брутально побиття поліцейськими. Наша телестанція підготувала репортаж про цього чоловіка. Водночас люди почали нам повідомляти, що це не перший такий випадок. Інший випадок: наш репортер записав відео аварії на пішохідному переході в Ґданську, ми зробили про це матеріал. На щастя, пішохід вижив. Після цих публікацій чиновники вирішили розмістити світлофор на переході, що зменшило кількість ДТП. Тобто ми дали зрозуміти, що люди самі можуть змінити своє життя на краще.

Працюйте на міжнародному рівні. Одного дня нам подзвонили із СNN і запропонували співпрацю. Саме того дня Польща відзначала 25-ту річницю перших демократичних виборів. Тож ми зробили фоторепортаж із найкращих світлин, запропонованих нашими співвітчизниками. Зауважу, що бренд TVN24 був видимим на міжнародному медіаринку.

Ми намагаємося налагодити певні стосунки із глядачами. І майже не отримуємо неправдивої інформації від громадян. Іноді, коли не можемо перевірити факти, не використовуємо їх. До того ж, хто хоче надіслати нам матеріал — фото чи відео, має погодитись із умовами видання. Він повинен передати авторські права TVN24. Особисті дані та приватність — теж важливий момент. Ми не показуємо облич, номерів автомобілів. Ми постійно комунікуємо з поліцією, часом вони просять дані героїв чи авторів, якщо ті стали свідками ДТП. Ми не надаємо такої інформації, хіба якщо сам інформатор готовий поспілкуватись із правоохоронними органами.

Практика нішевого видання The Devochki

The Devochki — проект із російськомовним контентом(здебільшого) для українських дівчат. Тут розповідають про бізнес і косметику, рівність і фемінізм, проблеми та розваги.

Оксана Павленко, засновниця та головна редакторка The Devochki:

Як The Devochki з’явилися на світ. На початку 2013-го ми з подругами зрозуміли, що не маємо чого читати. Тоді маленьких нішевих проектів, які би писали про реальних людей, не було. Жіночі медіа взагалі відірвані від реальності, вони не розповідали про наше життя і проблеми. Тож якщо цього ніхто не робить, це будемо ми. Єдине, чого ми не вміли — це зробити сайт. Думали довго. У 2014 році зрозуміли: зараз або ніколи. І я зробила те, що завжди роблю, коли маю питання: написала пост у соцмережі — попросила кого-небудь допомогти. Відгукнулася моя колишня колега Леся. Ми банально створили сторінку у Facebook. Тоді ми називалися спільним блогом. Потім зібрали команду, зробили рубрикацію і почали заробляти.

Якщо ви створюєте медіа без бюджету, вам потрібно безкоштовно утримувати аудиторію. Тому нашою траєкторією руху стали соцмережі. Тепер ми створюємо окремо матеріали для Facebook. Але найголовніше те, що аудиторія сама надає нам контент. До прикладу, 2014 рік був сприятливим для відкриття малого бізнесу. І ми запропонували дівчатам та жінкам, які нас уже читали, заповнити анкету, щоби підбити підсумки року і визначити рейтинг жіночих стартапів. Виявивши, що цієї аудиторії дуже багато, постійно з’являються нові проекти, вони хочуть знати одна про одну, ми зробили не рейтинг, а каталог, який досі існує на нашому сайті. Для цієї аудиторії ми робимо розсилку на пошту, деякі статті робимо вузькоспеціалізовані.

Щоб розширити географію аудиторії, ми попросили дівчат з інших регіонів написати нам, як справи в їхньому місті, де купують одяг, як розважаються, чим цікавляться. Таким чином ця аудиторія приходила на сайт.

Формуйте команду. Коли створюєш сайт без інвестицій, то він сам підказує, хто тобі потрібен. Спершу нас було двоє і літредактор. Тепер нас п’ять. У процесі розвитку з’явилась рубрика про речі «Fitting Room». Це відбулось у час, коли виникало багато нових українських брендів, і ми не справлялись із дописувачами самотужки. Довелося шукати редактора для цієї рубрики. Так само з перекладами статей із англійської чи рубрикою «Вестник ада и сексизма». Якщо ви бачите, що рубрика успішна і її треба розвивати, знайдіть людину, яку буде працювати для неї постійно.

Наша читачка може написати нам свою історію. Якщо людина не вміє писати, то ми готуємо для неї багато питань, на які вона відповідає. Потім із цього матеріалу ми робимо адекватний текст.

Поважайте читача. Класичні способи нашого заробітку — це бартерна реклама та instant articles. Ми працюємо з рекламною агенцією, але беремо лише ті бренди, які нам справді подобаються, й переглядаємо кожну рекламу: ми не розміщаємо fullscreen, рекламу з музикою, адже це неповага до читача — він дратується, коли заходить на сайт, а там вискакує машинка, потім якийсь літачок, а потім ще й вмикається музика чи відео. І хоча така реклама є найдорожчою, ми тримаємося. Нам достатньо нативної.

Озвучуйте проблеми. На початках було більше гумору, менше сенсу. Тепер — навпаки. Основне наше завдання — допомога реальним дівчатам із їхніми реальними проблемами та турботами. Життя жінки в Україні — це не лише вечірки, метафани і рожеві поні. Я не люблю говорити про соціальну місію. Бо про це не треба говорити, це треба робити. Деякі історії, про які ми пишемо, дозволяють не відчувати себе самотніми у своїх турботах.

Не виховуйте. Ми пишемо про те, як це — хворіти на цукровий діабет чи стати вдовою у 27, як чекати свого хлопця з війни, як справлятися із гендерною дискримінацією. Ми робимо це за допомогою історій, а не повчань.

Не бійтеся просити. Охочі читачі можуть зареєструвати свою кредитну картку і щомісяця жертвувати вказану суму на розвиток нашого ЗМІ.

Розвивайтесь і розвивайте аудиторію. Ми влаштовуємо лекції для дівчат, які займаються бізнесом. Про те, як просувати справу в соцмережах, складати бюджет. Вони коштують не дорого, та все ж для медіа це швидкі гроші. Адже ти організовуєш подію, збираєш людей, отримуєш кошти.

Фото надані Львівським медіафорумом

comments powered by Disqus